Xiaomi Mi Notebook Pro Review

Applejuicev2 1 februari 2018, laatste update op 4 februari 2018, 3.540 views

Xiaomi Mi Notebook Pro (Product gekocht)

De prijs-kwaliteit verhouding is meer dan uitstekend. De Notebook Pro bevat een mooi design, een goede accuduur en speakers, een goed beeldscherm, toetsenbord, touchpad, en dunne bezels! Een echte aanrader!

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Prijs-kwaliteit verhouding
  • Mooi design
  • Accuduur
  • Fingerprint scanner
  • Touchpad
  • Kleurweergave
  • Dunne bezels

Minpunten

• Weerkaatsing scherm
  • Kabellengte oplader
  • Kleine nadelen (zie tekst)

Ik heb mijn Xiaomi Notebook Pro 15 nu meer dan een maand in het bezit. Deze review is bedoeld om mijn ervaring te delen en een beeld te geven van het apparaat voor mensen die overwegen de Notebook Pro te kopen. Inclusief verzekeringen kwam ik neer op een totaalprijs van slechts 759 euro (dit komt neer op ongeveer 685 euro voor het apparaat zelf).

Inhoud
1. Bouw, Kwaliteit en Design.
2. Beeldscherm.
3. Toetsenbord, Touchpad en Fingerprint scanner.
4. Performance en Geluid.
5. Accuduur.
6. Warmte en Geluidsproductie.
7. Windows.
8. Cons voor mijn geval.
9. Conclusie en Eindoordeel.
10. Besteltip en levering.
11. Foto's.

1. Bouw, Kwaliteit en Design
Meteen na het uitpakken viel me één ding op: wat een robuust ding!
Het strakke design, wat overigens te vergelijken is met een Macbook, ziet er geweldig uit en bij mijn Notebook Pro zijn er dan ook geen slecht afgewerkte of defecte onderdelen. Het materiaal van de Notebook Pro is koel waardoor de laptop bij normaal gebruik vrijwel altijd passief kan koelen. Enkel bij het opladen of wat zwaardere taken slaan soms de fans aan, die overigens niet te luid zijn. De bezels zijn dun, iets waar ik een groot fan van ben, omdat de laptop hierdoor iets kleiner is dan vergelijkbare 15,6 inch laptops en het er net iets strakker uitziet! De Notebook Pro is redelijk dun (~15,9mm) en weegt zo'n 1,95 kg. Ten opzichte van sommige laptops lijkt dit iets zwaarder, maar in het dagelijkse gebruik heb ik geen last van het gewicht. Het scharnier van het beelscherm voelt eveneens robuust aan. Het grootste plusplunt is dat het scherm nooit beweegt/schudt tijdens het gebruik van de laptop. Verder is er vrijwel geen keyboardflex en beelschermflex dankzij de robuuste bouw. De rubbertjes onder het apparaat werken bijzonder goed waardoor de Notebook Pro stevig blijft staan en niet al te snel verschuift.

2. Beeldscherm
De beeldkwaliteit is uitstekend, maar houd er rekening mee dat het glanzende scherm in sommige situaties storend kan zijn; ik heb er zelden écht last van. De kleurweergave en helderheid zijn ook dik in orde. Zowel 's nachts als overdag is er een goed helderheidsniveau te creëren. Hoewel voor sommige mensen het 1080p scherm een nadeel is, valt dat best mee; de weergave is scherp en ook in Photoshop is 1080p voor mij genoeg (dit is persoonsgebonden natuurlijk). Van Backlight Bleeding heb ik overigens nagenoeg geen last, hier kom ik later op terug.

3. Toetsenbord, Touchpad en Fingerprint scanner
Het toetsenbord is gewoon goed. Het typt lekker weg en maakt op de spatiebalk na vrij weinig geluid. Het toetsenbord ziet er netjes uit en de kwaliteit ervan is beter dan wat ik gezien heb bij de UX-serie van Asus. De toetsenbordverlichting kan helaas alleen aan en uit, maar aangezien die functie er überhaupt in zit vind ik dat niet erg. Ook hier werkt alles naar behoren. Het Touchpad.. In één woord; geweldig! Het oppervlak voelt super glad aan en de muis reageert heel direct op je bewegingen. Het touchpad is best groot, en dat is fijn! Klikken kan overigens overal op het touchpad, zowel met een klik als met een aanraking. Na wat instellingen van Windows aan te passen werkt het scrollen ook zeer soepel en direct. De Fingerprint scanner is klein, maar zeer snel en daarnaast mooi weggewerkt in het touchpad zodat men er geen last van heeft.

4. Performance en Geluid
Ik heb gekozen voor de versie met een i5-8250u, MX150, 8GB RAM en 256GB SSD.
Hoewel mijn gemiddelde bezigheden niet hele zware taken bevatten, ben ik wel zeer tevreden met de performance die dit apparaat levert. Photoshop loopt snel en soepel, ook na het toevoegen van meerdere filters. De Notebook Pro heeft ook geen moeite met het draaien van meerdere programma's tegelijk en geeft bij mij zelden een 'lag'/hapering. Het opstarten gaat overigens ook razendsnel. Voor de gamers onder ons kan ik helaas niks betekenen, omdat ik de Notebook Pro daar niet voor gekocht heb. De geluidskwaliteit van de speakers is heel erg goed: helder en niet al te 'hol' en het volume kan zeer luid worden gezet.

5. Accuduur
Waarom heb ik gekozen voor de Notebook Pro en niet het 13 inch broertje?
De accuduur van de Notebook Pro is naar mijn mening zeer goed, beter dan die van de 2017 13 inch. Ik kan geen goede schatting geven van een gemiddelde, maar ik denk dat voor de meeste studenten dit apparaat toch wel tussen de 5-8 uren terecht komt afhankelijk van het gebruik. Uitschieters zullen de 10 uren of meer halen. Kortom, een prima accu. Je krijgt er overigens een mooie, compacte oplader bij, die naar mijn mening, redelijk snel oplaadt. De kabellengte van de oplader is aan de korte kant, maar gezien de accuduur heb ik er zelden problemen mee. In mijn geval werd een adapter naar EU stopcontact meegeleverd. Middels een lampje wordt de oplaadstatus weergegeven (zie foto).

6. Warmte en geluidsproductie
Het apparaat kan bij zware taken voelbaar warmer worden, voornamelijk tussen het scharnier en het toetsenbord, maar tijdens normale taken blijft hij redelijk koel en stil. Omdat de fan niet altijd onnodig lang en hard draait, heb je weinig last van geluidsoverlast. Enkel als je het apparaat gebruikt tijdens het opladen of veel vraagt van de CPU/GPU kan de fan wat harder gaan draaien. Persoonlijk gezien vind ik fans die draaien zeer storend, maar de Notebook Pro doet dit bij mij zo weinig dat ik er geen last van heb en die enkele keer dat ze wel aanslaan duurt het (afhankelijk van de taken) redelijk kort voordat het weer stil is. Dan komen we bij een voor mij belangrijk puntje: Coil whine. Ik heb onder andere bij de UX-serie van Asus enorm veel coil whine opgemerkt. Mijn Notebook Pro is stil en van coil whine heb ik nooit last gehad.

7. Windows
De Xiaomi Notebook Pro wordt geleverd met Chinese Windows. Voor sommigen kan dit een reden zijn om het toestel niet te kopen, maar als je een beetje handig bent met computers is het heel makkelijk om Windows om te zetten naar de Nederlandse versie. Na het koppelen van Windows aan mijn Microsoft account heb ik de schijf geformatteerd en heb ik een Windows installatie via opstarten vanaf USB gedaan en Nederlandse Windows geselecteerd. In mijn geval is dit goed uitgepakt en hoefde ik Windows niet meer te activeren. Daarnaast is op het forum voor de Xiaomi Notebooks nog een optie te vinden om je Windows-code op te halen zodat je 'm kunt opschrijven/screenshotten.

8. Cons voor mijn geval
Een paar kleine nadelen op een rij. Dit is persoonsgebonden en hoeft niet voor elke Notebook Pro te gelden. (comments zijn welkom).

Geluiden: Soms hoor ik het scharnier of het beeldscherm bij het open/dicht doen van het beeldscherm. Daarnaast hoor ik altijd een ''klikje'' bij het openen van het beeldscherm, dit is echter alleen als de laptop een langere tijd (uren) is dicht geweest, als ik het na de eerste keer direct weer doe hoor ik het niet. Hiertegenover staat wel dat het scharnier zeer stevig is waardoor het niet een reden is geweest om het apparaat te retourneren.

Spatiebalk: Hoewel ik zelden zo'n goed toetsenbord heb gezien op een laptop valt me op dat de spatiebalk aanzielijk luider is dan de rest van het toetsenbord. Alle toetsen maken vrij weinig geluid, enkel de spatiebalk klinkt ''hard'' of ''plastic'', alsof die niet wordt geremd tijdens het indrukken. Hier stoor ik me soms aan, maar het is te overzien. Overigens weet ik niet of dit bij alle exemplaren het geval is.

USB: Alle USB ingangen werken gelukkig naar behoren, maar één van de USB ingangen is bijzonder stroef! Zo stroef dat ik echt even kracht moet zetten om de USB eruit eruit te halen. Hoewel het jammer is dat je dus twee handen nodig hebt om een USB erin te drukken en eruit te halen is dit ook niet een ramp in mijn geval; ik gebruik namelijk vrij weinig USB's via mijn laptop.

Backlight Bleeding; Hoewel de Notebook Pro vrij weinig last heeft van Backlight Bleeding (voor zover ik reviews heb gezien), had mijne maar op één plek een hele lichte plek. Vervelend, maar dat kan nou eenmaal voor komen. Na vier weken kwam ik er tot mijn verbazing achter dat de backlight bleeding op die plek is verdwenen!

Garantie: Retourneren en Garantie kan bij dit apparaat wat moeizamer gaan dan in Nederland, al helemaal omdat je de Notebook Pro enkel in China kunt aanschaffen. Hoewel je wel kunt retourneren als er iets mis is, moet je de verzendkosten terug naar China zelf betalen, wat dus niet is te vergelijken met het tarief van PostNL voor een brievenbuspakketje. Hoe het precies met de garantie zit weet ik niet, maar gezien de kwaliteit en onderdelen ga ik er niet van uit dat Xiaomi's sneller ''stuk'' gaan dan andere merken, dus ik maak me er niet al te druk om.

9. Conclusie en eindoordeel
Ben je op zoek naar een allrounder met goede specificaties voor een mooie prijs? Dan is de Xiaomi Notebook Pro wellicht iets voor jou. De accuduur is prima, het beeldscherm is zeer goed, het design is strak en het apparaat is zeer robuust. Het gewicht is voor sommigen ietwat hoog, maar dit valt in de praktijk erg mee. Niet alleen vanwege de prijs-kwaliteit, maar vanwege het totaalplaatje is dit een echte aanradar en wellicht één van de fijnste notebooks die ik heb gebruikt en gezien tot nu toe!

10. Besteltip en Levering.
Ik heb mijn Notebook Pro aangeschaft bij LightInTheBox, maar waarom?
Er zijn een paar redenen geweest waarom ik heb gekozen voor LightInTheBox.
1. LightInTheBox was op dat moment het goedkoopste, omdat de Notebook Pro in de aanbieding was. Chinese webshops hebben vaak aanbiedingen, ik raad daarom aan om daar even goed naar te kijken om zo de beste deal te krijgen!
2. LightInTheBox heeft een Nederlandse klantenservice die snel reageert, in mijn geval kwam dat zeer goed uit. (zie punt 3).
3. LightInTheBox bood twee verzekeringen aan: één voor schade/kwijtraken tijdens transport en één voor invoerkosten in Nederland. Om te voorkomen dat je je geld kwijtraakt of meer moet betalen kun je die verzekeringen aanschaffen voor een aantal tientjes. In de parktijk kan dit dus veel geld schelen. Voor de mensen die dus toch wat voorzichtiger zijn zoals ik, is LightInTheBox wellicht de beste optie.
4. Ik heb ervaringen gelezen van mensen die na een maand nog geen Notebook Pro hadden ontvangen, een trage verzending dus. Mijn Notebook Pro was binnen een week geleverd! Bovendien was het product goed beschermd en de verzendverpakking niet beschadigd geraakt tijdens transport; dik in orde dus!
5. Ik kreeg gratis een zwarte adapter voor de stekker (want China). Ik raad aan een witte adapter te kopen (want de oplader is wit) en die voorzichtig vast te lijmen aan de oplader zodat hij goed vast blijft zitten!

Dit is enkel bedoeld als ondersteuning/tip op basis van mijn ervaring.

11. Foto's
Tijd voor foto's van mijn Notebook Pro!

Bedankt voor het lezen van mijn review! ;)

Heb jij ook een Xiaomi Mi Notebook Pro?

Mooie review. Mooi apparaat ook, en onder het motto het oog wil ook wat, eigenlijk de enige die ik naast de MBP graag in de woonkamer zou zien staan. Dus ik zit op het vinkentouw om te bestellen, maar er is nog een dingetje waar ik over twijfel. Als minpunt wordt wel de 'adequate' resolutie genoemd. FHD zou goed genoeg moeten zijn, maar ik lees berichten dat je toch vrij makkelijk de pixels ziet. Is je dit ook opgevallen en is het storend?
Op een gegeven moment gaan mensen zoeken naar iets. Tenzij je van plan bent om echt 2 cm van het scherm af te zitten, heb je er geen last van. Ik kijk series, bewerk foto's en doe mijn studie op mijn Xiaomi, en wanneer ik daar mee bezig ben ga ik niet zoeken naar pixels. Dus als je gewoon je ding doet op een normale afstand zie je het niet. ;)
Nou nog alleen nog even de knoop doorhakken of 175 eypo verschil tussen i5 met 8Gb en i7 met 16Gb de moeite is 🤔 Thx!
Ik zeg nee, maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen! :)
Aan de foto's te zien is het een prachtig apparaat!
Alleen jammer dat je met Windows moet kutten om het in Nederlands te krijgen :)
Het is inderdaad een prachtig ding!
Het omzetten van Windows zou sommige mensen misschien kunnen afschrikken, maar de meeste computerliefhebbers en gamers onder ons zullen het wel voor elkaar kunnen krijgen, het is mij ook gelukt. ;)
Uhm wat is de prijs waarvoor je hem gekocht hebt? Dit zie ik nergens in je review, dus hoe weet ik of het een juiste prijs/kwaliteitsverhouding is :)
Bedankt voor het opmerken, ik heb de review even aangepast ;)
Ik citeer: 'Inclusief verzekeringen kwam ik neer op een totaalprijs van slechts 759 euro (dit komt neer op ongeveer 685 euro voor het apparaat zelf).'
Hoi Applejuicev2,
fijne review!
Ik zie bij LightInTheBox het toestel nu voor 662 staan. Echter zien ik geen opties om verzekeringen etc af te sluiten. Weet jij waar ik dat kan vinden?
Het stond er bij mij tussen tijdens het bestellen, vóór het betalen.
Als je het product in je winkelwagen hebt gezet, ga je naar je winkelwagen.
Klik op 'Nu Bestellen' - dan kom je op een pagina waar onder 'Verzending & Levering' vinkjes staan voor verzekeringen. Ik heb de site even gecheckt, dus ik haal dat nu ook weg bij die van 662, ik hoop dat je het kunt vinden zo! ;)
Super review! Leest goed weg en is helder en duidelijk van opzet: chapeau!

Ik zat je review te lezen vanaf mijn eigen 2018 MacBook Pro 13" en mijn god, wat lijkt jouw laptop ontzettend op dit model zeg, niet normaal. Dat is niet negatief bedoelt, tenzij je bij Apple werkt :)

Veel plezier met je mooie laptop!
Volgens mij was dat het idee. om de mooie looks van een macbook te nemen maar de voordelen van windows.
Bedankt voor je review, het is fijn om een oprecht, uitgebreide review te lezen van een gebruiker. Het zou mooi zijn als iedereen zijn/haar recensie zo zou plaatsen. Veel plezier met je product!
Mooi apparaat hoor.
Het proberen de moeite waard (voor mij persoonlijk).
Wat ik me wel altijd afvraag is; hoe goed zijn reserve onderdelen te verkrijgen?
Denk aan bijvoorbeeld een nieuw toetsenbord dat er in moet door een ongevalletje oid. Bij mijn huidige thinkpad t460P is het toetsenbord inprincipe een aparte component (de body van de laptop is waterdicht met afvoergaten). Na een stom ongeval met wat koffie was het een kwestie van het toetsenbord component vervangen en thats it. Ik ga eens onderzoeken hoe dit zit met de notebook pro. Ik vind het namelijk te mooi om links te laten :P

[Reactie gewijzigd door dingetjes op 4 februari 2018 01:58]

Voor zover ik weet, zijn er vrij weinig reserve onderdelen te vinden. Ik ben er gewoon voorzichtig mee om te voorkomen dat zulke ongelukjes gebeuren. Mocht er toch iets stuk gaan waar ik geen invloed op heb gehad, dan klop ik aan bij LightInTheBox om te kijken of er een gepaste oplossing voor is :P
(wel even afkloppen natuurlijk :) ).
Bedankt voor de review :)

Het eerst waar ik ook aandacht, que vorm dan een Mac book pro, que kleur anders en een kleiner tocuhpad.

Mooi laptopje en goede specs voor de prijs.
Goede review en ik denk dat deze laptop (en de nieuwe air 13.3. met 8th gen intel) bij veel mensen op de radar zit. Tja..die geluidjes. Op een moment waren de nieuwste BMW's zo stil dat men zich ging storen aan het "kraken" van de gordel. Het is maar wat je gewend bent.

Ik zie dat jij ook de 13.3 hebt overwogen. De pro is momenteel erg goed geprijsd en de air 2018 nog niet goed leverbaar (en waarschijnlijk duurder). Grote verschil is uiteraard de afmeting. Ik zoek iets voor op congressen, dus enige mate van "portable"
Kun je jouw ervaring delen, ook al is dat subjectief? Loop je ondanks de dikte toch met een vrij grote laptop? (werk thuis op 17 inch)
Kun je jouw ervaring delen, ook al is dat subjectief?
Waarover zou je mijn ervaring precies willen weten? :)
hoe is de afmeting bevallen. Dat is natuurlijk persoonlijk, maar je kiest niet voor niets tussen een 15 of 13 inch laptop. Kan deze laptop bijvoorbeeld gewoon in een mooie sleeve in de handbagage en voor je neus in een vliegtuig, of is het dan toch echt te groot. Ik heb diverse laptops vergeleken, maar vind het lastig te plaatsen(m.n. door de verschillende bouw). Er zijn niet zoveel strakke 15 inch laptops. Misschien was je wel helemaal niet op zoek naar een kleinere laptop en maakt de afmeting niet uit
Oorspronkelijk was ik opzoek naar een compacte laptop voor mijn studie met dunne bezels. Ik begon bij 14 inch, omdat dat niet te klein en niet te groot is, maar daar had ik geen succes. Uiteindelijk zat ik te twijfelen tussen een HP Envy van 13 inch en de Xiaomi Mi Air 13. De HP Envy heb ik niet gekocht omdat de Notebook Pro 15 gewoon betere specs met zich meebracht voor een lagere prijs. De Xiaomi Mi Air 13 heb ik niet gekocht omdat de Notebook Pro 15 een aanzienlijk betere accuduur heeft dan de Xiaomi Mi Air 13, daarnaast vind ik de kleur en het toetsenbord van de Notebook Pro 15 mooier. Ik was dus niet opzoek naar een 15 inch laptop, maar ik heb er achteraf geen spijt van.

Tot nu toe heb ik mijn Notebook Pro vrijwel alleen nog maar thuis gebruikt, maar hij past wel in mijn rugzak, ik heb er nog niet mee gevlogen! Mijn 14 inch Asus UX430UA was al 'groot genoeg' voor in het vliegtuig, de Notebook pro is zo'n 36.7mmx18,7mm groter. Wat ik me kan voorstellen is dat het gewicht een rol kan spelen als je gaat vliegen, omdat de laptop 1,95kg weegt, 13 inch laptops zijn toch vaak een halve kilo of meer lichter. Hij is gewoon iets kleiner dan normale 15,6 inch laptops en bijna gelijk aan de Macbook Pro 15,4 inch (en Dell XPS 15). Hij is in ieder geval lekker dun!
Of je comfortabel zit in het vlieguig? Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, ik neig naar niet.. Maar als je aan je bureau of tafel zit vind ik het toch een fijne afmeting. :) Ik heb eveneens uit China een sleeve besteld voor de Macbook 15,4 inch, en die past echt op de millimeter precies, dus het vinden van een sleeve zou geen probleem moeten zijn.

Als je toch liever iets kleiner wilt, kun je misschien ook naar de Xiaomi Mi Air 13 gaan kijken, zowel 2017 als 2018 ;)

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
Super! Exact de info en overwegingen die ik zocht. Voor de specs en looks is het een killer.
Nice laptop, ook qua uitstraling! Lijkt wel de Oneplus'es onder de laptops.
Daar kan mijn Dell Inspiron (met dezelfde specs, maar wel zonder een mx150) wat van leren...
Mooie review, zat ook al te kijken naar deze laptop.
Heb je trouwens ook een linkje naar je achtergrond?