Specificaties Hardeschijfkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2 Review

andreklaver 16 juli 2008, laatste update op 26 augustus 2008, 3.240 views

Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2

Pluspunten

• Goede geluidsdemping
  • Degelijk
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Temperatuurstoename (zie review)
  • Handleiding moet gedownload
  • Zwaar en moet dus geschroefd

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 1
De harde schijf was voor mij en zal voor veel mensen de laatste brug zijn die genomen moet worden naar een stille PC. Ik had al eens een andere HD Silencer gebruikt welke de HD ook volledig omsluit. Deze bestond uit een plastic doosje die moeilijk afsluitbaar en moeilijk monteerbaar was. Tijd voor iets degelijks dus. De review door Hielko van der Hoorn op Tweakers.net gaf de doorslag voor deze te gaan. Het geluidsniveau, de bouw en koelende eigenschappen bleken goed te zijn volgens de review.

Bij ontvangst zag ik dat er geen handleiding bijgesloten is. Deze is te halen van de site van Silentmaxx. Wat de motivatie hiervoor is weet ik niet maar handig is dit niet. Helemaal niet als je juist vol enthousiasme je PC hebt opengeschroefd om de silencer in te bouwen.

De op en inbouw is relatief simpel. Voor de warmtegeleiding van grote oppervlakten van de schijf naar het aluminium huis toe is er warmte geleidende tape bijgeleverd welke aan de binnenkant van het huis moet worden geplakt. Dit is eigenlijk het meest riskante minuutje van de inbouw. Bij het naar binnen schuiven van de HD ontstonden er wat rimpels in het oppervlak. Na wat in en uit werken van mijn HD bleek het uiteindelijk goed en kon de silencer in de PC worden geschroefd.

Let wel; geschroefd! Dit gevaarte schroefloos vastklemmen is niet genoeg. Daar is deze simpelweg te zwaar voor. De Silencer kan gemonteerd worden in 5,25 bays zoals die voor DVD ROM drives en dergelijke.

Na de PC aan te hebben gezet blijkt meteen het effect. De demping van motor ruis is enorm en ook het geluid tijdens de zoekacties is enorm gereduceerd. Doel bereikt zou je zeggen. Mijn PC is nu fluisterstil en ik blijf achter met een lichte brom in mijn monitor. Hoe krijg ik die in hemelsnaam weg?

Maar dan...Silentmaxx suggereert dat deze silencer ook in de koeling voorziet maar bij mij blijkt niets minder waar. Nu is mijn Maxtor Diamondmax 9 SATA van zich zelf al een heethoofd en de Silentmaxx maakt het er niet beter op. Mijn drive warmt zich al snel op naar 40 graden en de Silentmaxx doet daar nog ruim 10 graden bij. Met extra airflow is dit enigszins te reduceren tot een graad of 45 maar dan schiet ik mijn doel weer voorbij met het lawaai wat ik daar weer bij krijg. Mijn voeding voorziet al in de airflow en ik had toch gehoopt dat dat meer dan genoeg zou zijn. De overige componenten (processor en FSB) worden, overclocked en zonder extra ventilatie, ook al niet warmer dan 35 graden.

Die harde schijf zal zijn tijd wel dienen in dat oventje dus ik laat het voor wat het is. Silentmaxx zou er wat mij betreft in volstaan het een Silencer te noemen die de harde schijf stil èn warmer maakt waarbij het uiterste is geprobeerd het qua temperatuur niet de spuigaten uit te laten lopen.

Update
Inmiddels ben ik twee harde schijven verder en draait er nu een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB in. De temperatuur van deze schijf is acceptabel en schommelt zo tussen de 35 en 40 C. Hiervoor heeft er ook nog kort een Seagate Barracuda 7200.10 ingezeten die dezelfde temperaturen haalde. Bij deze schijven is er nauwelijks tot geen temperatuurstoename. Die Maxtor is inmiddels overleden (En al tijden niet in de Silencer gemonteerd geweest!!!). Misschien wel omdat deze zo'n heethoofd was?! ?!

Heb jij ook een Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2?

Ik heb deze Silencer ook (om een Maxtor Diamondmax 10 250GB heen) en heb geen last van de hoge temperaturen die je noemde. Hoe heb je hem gemonteerd? Die van mij zit onderin de kast en de drive bay erboven is leeg, zodat de warmte goed weg kan. Ik heb voorin de kast ook geen ventilator gemonteerd. Ik weet niet of dit voor jou ook een optie is, maar misschien helpt het.

Inderdaad raar dat de handleiding er niet bij zit.
Ik had er trouwens last van dat de schroefjes van de afdekplaat wat gammel en kort waren. Ik had de eerste keer de plaat vastgeschroefd met een stukje van dat blauwe spul ertussen, dus ik heb hem weer losgemaakt en dat gecorrigeerd, maar opeens draaide een van de schroefjes door. Ook een tweede bleek beschadigd... ik heb er dus andere schroeven ingedraaid die ik nog had liggen.
Mijn Silentmaxx hangt 'vrij' rond en kan dus goed ademen. De Cavalier 3 die ik gebruik heeft 5 bays vrij en de Silentmax zit in de tweede van onder. Dit laat ruimte over aan boven en onderkant. Weet je nog hoe warm die Diamondmax 10 van je wordt zonder de Silentmax?

Als ik even met de natte vinger rond ga op die schijf denk ik dat het vooral het silicium is wat zo heet wordt. Een vriend van me heeft de ATA versie van de Diamondmax 9 en die blijft een stuk koeler (zonder Silentmax overigens) maar draait ook 17Mhz langzamer. Misschien is dit 'overclocken' en de warmte die dit produceert wat te veel voor de foam constructie die is verzonnen voor de warmte overdracht.

Wat die schroefjes betreft kan ik me goed voorstellen dat dat problemen geeft ja. Die zijn erg kort. Niet te vast aandraaien dus!
Ik ben ook regelmatig bezig het geluidsnivo van mijn PC te verlagen. Heb hetzelfde moederboard P4P800E deluxe met een Zalman CNPS7000A op een P43Ghz. Als voeding heb ik een Zalman ZM400B-APS. In mijn Silentmaxx zit een Seagate ST3300831A (279Gb). Volgens Sisoft Sandra is mijn HD 44graden. Dit is enkele graden minder dan zonder de Silentmaxx. Ook de omgevingstemperatuur in de kast werd iets lager, omdat de temperatuur van de harddisk ook door de kast wordt afgevoerd. Een oude Asus Fulltower (airflow genoeg dus). Omdat mijn PC in de woonkamer staat vond ik de inversteringen om het geluidsnivo te drukken zeer de moeite waard en ik ben dan ook tevreden over de gebruikte componenten. Het kost wat meer maar dan heb je ook minder (herrie) :+
Oh ja geen problemen met de schroefjes of het zelfklevende geleidende spul ondervonden.