Specificaties 22" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 22PFL5614H Wit Review

tostyijzer 23 februari 2010, laatste update op 23 februari 2010, 1.768 views

Philips 22PFL5614H Wit

Pluspunten

• Schitterend beeld
  • Mooie vormgeving
  • Redelijk inbrandongevoelig

Minpunten

• Trillingen/onrustig beeld bij bepaalde grijswaarden
  • geen net-TV

Inbrandgevoeligheid Score: 5
In november 2009 heb ik deze tv gekocht als vervanging voor mijn 6 jaar oude 17" CRT(ook van Philips). Dit scherm had duidelijk z'n beste tijd gehad en aangezien ik eigenlijk over wilde stappen naar een breedbeeldscherm én de Xbox360 op m'n kamer wilde zetten heb ik besloten om een tv aan te schaffen.

Ik had hierbij een paar eisen:
- Full HD, want hij dient ook als computerscherm
- Wit, want dat past beter bij m'n houten meubilair en m'n Xbox
- Niet te groot, want hij staat op m'n slaapkamer én moet tussen het bureaublad en een plank passen

Toen ik dit lijstje voor mezelf had opgesteld had m'n buurman net de zwarte versie van deze tv aangeschaft en was ik daar even gaan kijken naar het design en de beeld- &bouwkwaliteit. Hij was erg te spreken over z'n nieuwe tv en ook mij sprak de tv erg aan.

Toen heb ik de tv besteld en een paar dagen later kon ik mijn nieuwe tv op m'n kamer neerzetten.

Featureset
De tv heeft eigenlijk alleen de basisaansluiting:
- 2x HDMI
- 2x SCART
- VGA+pc-audio
- YPbPr + audio
- USB
- CI+

Voor mij zijn dit voldoende aansluiting, maar ik kan me voorstellen dat dit te weinig is als je alle 3 de spelcomputers in je bezit hebt en er ook nog een HDD-recorder en video-recorder op aansluit. Gelukkig zijn er weinig mensen die dat hebben/willen, dus voor de meeste mensen zal dit genoeg zijn.
Ook zit er aan de achterkant een soort witte plastic band waarmee de kabels bij elkaar te houden zijn.
De tv is helaas niet in verticale kijkhoek verstelbaar. Horizontaal natuurlijk wel door de voet te draaien.
Ook de hoogte van de tv is niet in te stellen.

Verder heeft deze tv een duidelijk 'home-menu' waar tussen de verschillende apparaten gewisseld kan worden en ondersteund hij redelijk veel videoformaten. Zo is het afspelen van een divx vanaf een USBstick nog geen probleem geweest.
Met de slideshows nog niet zo veel ervaring, omdat deze tv aan een computer hangt en ik die gebruik als ik foto's wil laten zien.

Het updaten van de tv is ook erg makkelijk. Je zet op een usb-stick het updatebestand, steekt het in de tv en de rest gaat vanzelf. Alleen moet je aan het einde zelf de tv opnieuw aanzetten. Hier hadden ze misschien iets aan kunnen doen.

Het gene wat ik wel mis is de net-TV functionaliteit. Ik had het toch wel fijn gevonden als ik uitzendinggemist kon kijken zonder dat ik m'n pc op hoef te starten. Niet noodzakelijk, maar wel handig.
Ook vind ik het erg jammer dat Ambilight niet in dit formaat verkrijgbaar is.

Kleurweergave, contrast en helderheid
De kleurweergave van deze tv is erg goed, hier ben ik zeer tevreden over. Als de tv voor het eerst wordt aangezet krijgt de gebruiker een menu voorgeschoteld waarin het beeld telkens in 2 delen is gesplitst en wordt telkens gevraagd waar de voorkeur van de gebruiker ligt. Aan het eind van deze kalibratie laat Philips nog het verschil met de energiezuinige stand zien en geeft ook weer een keuze tussen deze stand of je persoonlijke voorkeuren.

De kleurweergave komt natuurlijk op mij over en ook de kleur zwart is echt donker. Echt zwart zal deze tv nooit halen, maar toen ik er een zwart blaadje naast hield was er weinig verschil te zien. De helderheid van de tv kan je zelf instellen of de tv kan zijn helderheid automatisch aanpassen aan de hoeveelheid omgevingslicht. Standaard vond ik het scherm iets te helder.
Wat wel opvalt is dat het beeld onrustig is als er bepaalde grijswaarden weergegeven moeten worden. De trillingen zijn met het oog te zien, alleen helaas niet te filmen. De computer is aangesloten via HDMI en ik had hier zowel met m'n laptop als met m'n desktop(zowel nVidia als ATI) last van. Ik heb nog niet geprobeerd een andere HDMI-kabel te gebruiken, omdat dit naar mijn inziens niet uit kan maken (een digitaal signaal doet het wel of niet, niet een beetje).

Geluid
Het geluid van deze tv is niet geweldig, maar ik had dat ook eigenlijk niet verwacht. Daarom stuur ik het geluid via EasyLink direct door naar m'n stereo. Dit tooltje zorgt er ook voor dat het geluid niet uit de boxen van m'n stereo komt. Dit werkt erg goed.

Het geluid van de tv went wel erg snel, dus zo slecht is het nou ook weer niet.
Verder is me opgevallen dat geluid wat via HDMI (vanaf m'n desktop of laptop) verstuurd wordt en daarna doorgestuurd wordt van slechte kwaliteit is. Dit kan natuurlijk ook aan de HDMI-kabel of de drivers van de videokaart liggen.

Ghosting
Dit heb ik nog niet waargenomen, dus hier kan ik heel kort over zijn.
Hierbij moet ik wel aanmerken dat ik alleen nog maar gegamed heb via de XBOX en nog geen fps op de pc heb gespeeld, dus ik zat niet heel dicht op het scherm tijdens het gamen.

Pixeldefecten
Ook hier heb ik nog geen defecte pixels waargenomen

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
Hier heb ik een zeer goed voor gegeven, omdat ik na bijna 4 maanden nog elke keer denk 'wauw, wat een mooi scherm heb ik toch'.
Het scherm blijft goed schoon en ook trekt het niet bijzonder veel stof aan (stereo & computer trekken vele malen meer aan).
Ook de bouwkwalitiet van het scherm is goed. Als ik het scherm verschuif of tegen het beeld aankom met m'n hand/vinger heb ik echt het idee dat ik met een stevig scherm te maken heb. Ook staat het scherm stevig op de voet.

Toen ik hem kocht was de tv ¤ 380. Dat is aan de hoge kant en de concurrentie is vaak een stuk lager geprijsd, maar ik vond het toch het geld waard en heb achteraf geen spijt van de koop. Nog beter zelfs, voor m'n broertje hebben we thuis dezelfde tv aangeschaft.

Inbrandgevoeligheid
Ik lag gister op bed met de Winamp visualisatie 'Milkdrop' aan. Deze valt stil als de muziek afgelopen is en heeft zeker 15 minuten op een beeld gestaan met zowel zwart als felgroen en alles daartussen in. Ik was heel even bang voor een inbrander, maar ik kan gelukkig niks merken. Daarom heb ik ook een zeer goed hiervoor gegeven.

NOTE: foto's en video's wil ik 23 februari toe gaan voegen.
Kritiek en vragen zijn natuurlijk altijd welkom, mits opbouwend/gefundeerd

EDIT: kopje geluid toegevoegd en ook dat het beeld van m'n computer via de HDMI-kabel gaat.
EDIT2: de trillingen in het scherm bij bepaalde grijswaarden zijn helaas niet te filmen. Dit geeft in principe ook wel aan het erg het is.

Heb jij ook een Philips 22PFL5614H Wit?

Gebruik hem hier zelf sinds juli 2009 en zeer tevreden over.
Eerst 4 maanden op de camping gebruikt als tv met digitenne, computerscherm en xbox360.
Hierbij zelf geen rare trillingen opgemerkt via hdmi alles angesloten.

Ook het CI+ slot dat op ziggo kaartje goed werkt is het vermelden waard, probleemloos hd tv via ziggo,
Evenals dat de witte kleur volgens mij goed kleurecht is, want na dik 4 maanden in de zonnige voortent (waar het goed kijken was) zie ik nog geen verkleuring.