Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900 Review

SwanSong 30 januari 2018, laatste update op 1 februari 2018, 157 views

Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900 (Product gekocht)

RT-AC86U: een snelheidsbeest met goed bereik en super interface. Het uiterlijk is helaas nogal lelijk waardoor het beest niet in de woonkamer mag.

Pluspunten

• Hoge Wifi-snelheden
  • Goed bereik
  • Snelle interface (zolang geen herstart nodig is)
  • Router als VPN client voor alle router clients

Minpunten

• Rechtopstaand, puberaal, gamers design
  • Geen bevestigingsgaatjes

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Dit is mijn derde Asus router, na een rt-ac3200 en rt-ac87U en de zesde of zevende in totaal. De 86U is, kort gezegd: een snelheidsbeest, ca 40% sneller dan de 87U.
Het bereik is heel goed, slechts ietsje beter nog dan de 87U en kan mijn 250 m2 begane grond incl tuin afdekken. In het uiterste hoekje van de tuin haal ik op WAN 90 Mbit/s op 5 GHz WiFi, bij optimaal bereik 191 Mbit/s, op LAN gem. 220Mbit/s.
De zender gaat hierbij binnen door één muur van ongewapende betonblokken en naar buiten door één bakstenen spouwmuur met glazen deur.
Bereik op 1e etage op ca. 8 m is er net wel maar zakt flink in. Het afdekken van meerdere etages met één AP/Wifi-router, van welk merk dan ook, is echter een illusie, ook dankzij de wettelijke beperking van het zendvermogen.
Waarom Asus heeft gekozen om één 5GHz-antenne intern te plaatsen en het effect daarvan, is me nog niet duidelijk.

De LAN snelheid ligt rond de 900 Mbps met cat. 6 kabel.

De Asus WRT interface is super zoals gewend, en merkbaar sneller dan van de 87U, allicht dankzij de 1.8 Ghz dual core processor. Wel net zo traag als altijd is het opslaan van grotere instellingswijzigingen met herstart en het dan wachten op herstel van de 5 GHz-WiFi.
Top aan Asus vind ik ook dat ik heel mijn huis in één keer op VPN kan zetten.

Minpunt: Het design, dat mij doet denken aan de platgereden kop van een Cylon-centurio, vind ik persoonlijk lelijk. De schreeuwerig rode strepen hebben geen technische functie, behalve dan marketingtechnisch om het R.O.G.-karakter aan te geven. Dit zorgt bovendien voor een lage Spouse Acceptance Factor waardoor ik de 86U om esthetische reden niet op de optimale centrale plek, in de keuken, kan plaatsen, vanwaaruit het bereik nog beter is.
Het rechtopstaand ontwerp doet ouderwets aan. Het ontbreken van gaatjes voor wandbevestiging is daarbij een functionele ontwerpblunder. Plat op zijn rug leggen gaat ook al niet want daar zitten de UTP-connectors en de ventilatieopeningen.

Al met al is de rt-ac86u, technisch gesproken, de beste router die ik tot nog toe heb kunnen vinden. Voor de aanbiedingsprijs van ¤ 205 bij Mycom was hij absoluut niet te duur, ook niet voor de standaardprijs van ¤ 249, als je dit vergelijkt met de prijzen die tegenwoordig voor high-end all-in-one routers worden geclaimd .
Zeker nog duurder zijn WiFi mesh-systemen, die niet zo snel en stabiel zijn als de 86U. De ß-Asus AIMesh techniek om de 86U ook met andere Asus routers tot één WiFi-mesh te koppelen, rechtvaardigt de prijs wellicht nog meer.

Addendum:
Vandaag heb ik de veelgeprezen Netgear R7800 Nighthawk X4S gekregen en hem getest op dezelfde positie en aansluitingen als de RT-AC86U.
De Nighthawk is zeker 30% trager dan de 86U en ook het bereik gaat in Ekahau enkele meters eerder naar het geel , c.q. het is in inSSIDer 5 lager op dezelfde plek.
De Asus blijft, de Netgear gaat retour :-)

Heb jij ook een Asus RT-AC86U Dual Band Wireless Router AC2900?