Specificaties Dweilrobot - Bekijk alle specificaties

Ecovacs Deebot DR98 Review

HansKeesom 30 januari 2018, laatste update op 18 februari 2018, 108 views

Ecovacs Deebot DR98 (Product gekocht)

Met een paar updates kan dit een perfect apparaat worden. Een grote plus is het laadstation. Elke keer als de robot op het station aankoppelt wordt de robot leeggezogen Jammer is dat de kaart af en toe verloren gaat. Die kaart-functie maakt het mogelijk om per kamer te stofzuiger.

Pluspunten

• laadstation met handstofzuiger die robot telkens leegzuigt
  • mapping functie met opdeling in kamer
  • app
  • natte doek functie

Minpunten

• kaart raakt verloren als je robot optilt en anders neerzet
  • banen niet altijd evenwijdig aan lange zijde kamer
  • prijs....maar ja, dan heb je wel wat
  • wachtwoord reset procedure voor app is vreselijk

Energieverbruik Score: 4

Waarom een robotstofzuiger?

Je kan het stofzuigen zelf doen, net zoals een aantal andere klussen in huis. De afwas kan je op de hand doen, zelfs je kleding kan je met de hand wassen. Het is steeds een kwestie van afwegen en je persoonlijke situatie, een kwestie van wat is het meest efficiŽntste/effectiefste en economisch om te doen.

Het is lastig om met keiharde bewijzen te komen dat de aanschaf van een robotstofzuiger zich terugverdient. Hangt ook weer van de prijs van de robotstofzuiger af en de kwaliteit van zuigen deze levert en hoeveel keren de stofzuiger deze kwaliteit kan leveren alvorens de geest te geven. En hoe duur jouw uren zijn die je er mee bespaart.
Of die van je schoonmaker/maakster natuurlijk…..

]Ervaring vooraf

Ik heb eerder een robot gehad, niet om te stofzuigen maar om te dweilen. Hij dweilde op zich redelijk maar reed kriskras door m’n huis met als enige intelligentie wat trucjes om zichzelf uit lastige hoekjes te bevrijden.
Daardoor was de accu vaak leeg voordat ie het hele huis had gedaan. Door ‘m op te sluiten in een kamer kon ik redelijk zeker zijn dat die kamer wel goed werd gedaan, maar het was allemaal veel handwerk, vooral ook vanwege het steeds moeten schoonspoelen en vullen met water.
Ook bleek al snel dat het beter is om eerst alles te stofzuigen voordat je een dweilrobot op pad stuurt. Alle stofnesten werden natte proppen die her en der door de robot werden achtergelaten of zich vastklampten aan de assen van de robot. Kortom, het werd een smerig ding.
Toen die dweilrobot kapot ging heb ik me voorgenomen om geen dweilrobot meer te kopen maar op zoek te gaan naar een ideale stofzuigrobot, die weinig aandacht van me zou vragen en zelfstandig z’n gang zou kunnen gaan, liefst meerdere stofzuigbeurten achter elkaar.

[h2]Meerwaarde

[/h1]
De stofzuigrobot moest duidelijk meerwaarde hebben t.o.v. handmatig zuigen, vooral qua tijd en kwaliteit. Pas dan zou het een kans hebben om zijn geld waard te zijn. Het hoefte niet perse handmatig stofzuigen helemaal te verdringen

Voor mij betekende dat het vooral op de momenten dat ik niet thuis ben, z’n gangetje moet kunnen gaan en weinig aandacht van mij vraagt. Ik heb geen zin om elke keer als de robot aan het stofzuigen is geweest zijn vuilbakje te moeten legen, filters schoon te moeten maken of aan de lader moeten hangen. Het hele stofzuigproces zou gewoon een week lang moeten kunnen draaien zonder enige aandacht van mijn kant.

Dat betekende al snel dat ik een aantal eisen had, vooral aan het laadstation :
- het laadstation moest de robot automatisch kunnen koppelen en opladen
- Het laadstation moest de robot kunnen leegzuigen

Aan de robot zelf stelde ik ook een aantal eisen
- ik wilde een tijdschema kunnen instellen waarop de robot aan het werk moet gaan
- ingeval van een lege accu moest de robot na zichzelf te hebben opgeladen verder gaan waar ie gebleven was.
- De robot moest niet al te luid zijn voor de momenten dat ik thuis ben.
- De robot moest als ik niet thuis ben z’n gang moeten kunnen gaan.
- Een simpele druk op de stofzuiger zou voldoende moeten zijn om als ik (of mijn huishoudster) het huis uit ga, de robot te starten en het huis schoon te gaan maken.

Bediening via een app was geen vereiste, maar als dat nuttige functionaliteit toevoegt dan is dat natuurlijk prima. Bediening op kleine* of grote** afstand is niet waar ik ontzettende behoefte aan heb en ook koppeling met systemen als ifttt zie ik niet direct als zinvol, maar zolang het niet in de weg zit vind ik het prima.

* Ik heb totaal geen verantwoord onderzoek gedaan. Niet eens gekeken naar https://www.consumentenbond.nl/stofzuiger/robotstofzuigers

Waarom de Deebot R98?

Simpelweg omdat de Deebot r98 alles heeft wat ik belangrijk vind en wat ik links en rechts heb kunnen lezen en zien het allemaal klopte.
* Een flink aantal filmpjes op het internet geven je na enige tijd toch wel inzicht. Vooral onze oosterburen hebben goede filmpjes, als je tenminste een beetje Duits verstaat https://www.youtube.com/watch?v=j19aOcN_xdI
* Van de r98 zijn nog weinig reviews, wel van de R95 wat zo ongeveer de R98 is met eenvoudiger laadstation https://www.youtube.com/watch?v=UqLvPJoUa2A . Uit deze review komen wel een paar nadelen als minder zuigkracht dan sommige andere robotstofzuigers en vrij lange laadtijd(. Maar ja, wat is eigenlijk het probleem van 3 a 4 uur laden? Als je daar weer een uur mee kunt zuigen, kan je toch aardig wat keer per week de robotstofzuiger een rondje doen, vooral ook dankzij de intelligente navigatie.) Aan het einde van deze review komt de r95, en dus de r98, er erg goed uit, op vele onderdelen, waaronder bijvoorbeeld het niet hard stoten tegen meubels en hoe het omgaat met kleden.
Kruimeldief
Doordat de R98 in zijn laadstation een kruimeldief heeft die met een steel kan worden verlengd bespaar ik me die kosten. Of eigenlijk, de R98 is best wel duur, maar als je nog geen kruimeldief met steel hebt, moet je eigenlijk 70-200 euro van de prijs afhalen. Een stofzuiger heb je eigenlijk niet meer nodig omdat je geen grote oppervlakte meer zult stofzuigen. Ik hou mij oude stofzuiger gewoon, mijn huishoudster gebruikt 'm nog maar als ie stuk gaat zal ik wellicht overwegen geen nieuwe stofzuiger te gebruiken. Ik ben benieuwd hoeveel de stofzuiger eigenlijk nog zal opzuigen de komende tijd.
De kaartfunctie
De kaartfunctie van de Deebot is bijna perfect, vooral omdat daardoor de robot veel efficiŽnter door je huis gaat. De robot weet waar ie onlangs nog geweest is en zal eerst andere plekken gaan doen. Dat is vooral handig als het huis te groot is of teveel tijd kost om helemaal te doen op een acculading.

De Deebot probeert steeds een zo goed mogelijke plattegrond van je huis bij te houden. Vervolgens kleurt het de delen waar het onlangs is geweest wit en laat de delen waar het niet is geweest grijs.

Ik heb de indruk dat als de Deebot overal is geweest waar ie kon komen dat ie dan nog een keer langsgaat bij de plekken waar iets in de wegstond om te kijken of die blokkade ondertussen weg is en hij er nu wel bij kan komen zodat dat stukje ook grijs kan worden gemaakt. Ik gebruik dat vooral bij de eettafel waar de Deebot eerst langskomt terwijl de stoelen onder de tafel staan. Als de Deebot weg is schuif ik de stoelen weg van de tafel en kan ie wat later het nog eens proberen. Dat werkt meestal heel goed.

Accu leeg

Als de robot een keer niet alles heeft kunnen reinigen omdat de accu leegraakte, zal het de volgende keer beginnen met de grijze delen in de kaart vanaf de plek waar ie was gebleven. Iemand met een heel groot huis hoeft dus niet bang te zijn dat zijn een deel van zijn huis nooit wordt gedaan. Ook betekent dit dat je een schoonmaakbeurt gerust kunt starten als de accu nog niet helemaal vol is. De Deebot neemt dan indien nodig een laadpauze en maakt zijn werk daarna weer op. Dat doet ie wel pas als zijn accu helemaal vol is.

Een stuk blijft echter alleen wit tot er een volgende schoonmaak opdracht wordt uitgevoerd. Je hebt dus alleen inzicht in waar de Deebot de laatste keer niet is geweest.
 Wat langere historie is helaas niet beschikbaar terwijl dat naar mijn gevoel wel een nuttige functie zou kunnen zijn, dan kan je plekken die al een tijdje zijn overgeslagen met even vrijmaken van obstakels zodat ze wel kunnen worden meegenomen. Of er met de hand stofzuigen. Misschien komt dat nog eens, via een update van de firmware of de app.

Waar de navigatie niet tegen kan is een scherpe winterzon die in mijn woonkamer voor groot contrast kan zorgen. De deebot ging er voor stilstaan en durfde niet meer verder. Even de rolgordijnen naar beneden loste het op.

Niet optillen.

Als je een keer de robot op tilt is ie vaak zijn orientatie kwijt en klopt z'n richtinggevoel niet meer met de kaart. Meestal komt dat ook niet meer goed en moet je de kaart verwijderen uit de app en de stofzuiger een keer het hele huis opnieuw laten verkennen.

Als je het waterreservoir aan de onderkant bijvult moet je opletten dat je de robot weer op dezelfde manier neerzet.

Het beste kan je daarom het bijvullen van het water of het het legen van de stofbak alleen doen als de robot in het dock staat EN (is mijn indruk) als ie helemaal is opgeladen. Het lijkt alsof je met een lege accu de meeste kans hebt om de kaart kwijt te raken.

Doe daarom ook het legen van de stofbak in de robot pas als het opladen klaar is.

Bij normaal gebruik verwacht ik niet dat ik echt teleurgesteld raak in de kaartfunctie. Zolang het werkt doet het z'n werk goed en heeft het z'n voordeel en het is allemaal niet missioncritical ;-)

Je zal wel even moeten kijken naar de namen van de ruimtes die je hebt gedefinieerd, die raak je kwijt en dat is vooral lastig als je ze in een tijdschema had gebruikt. Geen namen en geen tijdschema gebruiken werkt prima. Als je naar buiten gaat even een knop op de stofzuiger indrukken werkt net zo goed
Dweilen
De r98 is een stofzuigrobot, maar aan de achterkant zit een klein reservoir waar een van de twee meegeleverde “washandjes” omheen kan worden gedaan.
Het maakt van de r98 niet echt een dweilrobot in de zin van water aanbrengen, boenen en weer opzuigen, het is meer een kwestie van met een vochtige doek over de vloer gaan in de hoop wat extra vuil mee te nemen.

Vanwege mijn ervaringen met de eerdere dweilrobot heb ik er voor gekozen om eerst mijn hele huis meerdere keren te laten stofzuigen alvorens het reservoir te vullen (met kraanwater). Dat leverde een behoorlijk vuil washandje terwijl niet eens het hele huis ermee wat gedaan.
Het vochtige doekje wil ik niet over kleden heen laten gaan vandaar dat ik de hoekpunten van mijn kleed in mijn woonkamer zo ver mogelijk naar binnen vouw zodat de r98 er niet op kan. Voordeel is ook dat stof onder het kleed dan wordt meegenomen. Nadeel is dan dat het doekje vol met juist dat stof komt te zitten.
Na een paar weken heb ik besloten het dweilen lekker over te laten aan mijn huishoudster en de Deebot alleen voor het stofzuigen te gebruiken.
Patroon
De r98 lijkt in mijn woonkamer een voorkeur de hebben voor lange rechte stukken evenwijdig aan muren. Helaas doet ie het niet helemaal evenwijdig aan de muren maar aan een raster dat ie onder de kaart heeft gedefinieerd waarop mijn woonkamer licht gedraaid ligt.
Ook werkt het alleen in mijn woonkamer waar de langste richting noord-zuid ligt, maar in de gang er dwars op gaat ie steeds overdwars.
 Geen ramp maar duidelijk een kans om het nog beter te doen. Kies voor elke ruimte de meest optimale lange richting en doe die evenwijzig aan de muren ervan.
Kleden
Niet alle robotstofzuigers weten raad met een kleed, de R98 wel. Zie https://youtu.be/UqLvPJoUa2A?t=4m55s

Mijn kleed in de woonkamer ziet er telkens mooi schoon uit en doordat alle haartjes van het kleed weer omhoog lijken te staan ook een stuk nieuwer. Of het kleed zelf echt gereinigd wordt weet ik niet, als ik het kleed omrol ligt er altijd nog wel een laagje stof onder. Maar het stof wat echt op het kleed ligt wordt tenminste verwijderd.
Als je een erg duur kleed hebt zou ik dat definiŽren als verboden gebied via de app. Daaarmee kan je vrij precies aangeven waar de ronot niet mag komen.

Hindernissen en vallen

De meest gemene hindernis die ik heb is een droogrek. De poten daarvan vormen een kruis op de grond van nauwelijks een cm hoog waarbij elke poot 2 cm breed is, vlak op de grond. Als de robot over zo'n poot heen probeert te komen wil ie af en toe wel eens bovenop de poot blijven hangen. Het helpt niet dat ie dan links en rechts van zichzelf tegen verticale poten aankomt. Het zelfde geldt voor leuke stapelbare ikea krukjes waarvan het zitvlak een ronde cirkel is met dezelfde omvang als de Deebot. De ruimte onder het zitvlak tussen de vier poten is ideaal om de Deebot in te vangen. De deebot komt er dan ook niet meer uit.
De stoelen van mijn eettafel hebben ook poten waartussen de Deebot het moeilijk kan hebben en het lang kan duren voordat ie er uit komt. Hij komt er echter wel uit en het voordeel is dat het daar extra goed wordt gereinigd.
Stoten.
Stofzuigen betekent voor een robot oppassen dat ie niet te hard tegen muren, plinten en meubels aanstoot. Omdat ik in mijn huis geen plinten heb vind ik dat extra belangrijk. De r98 doet dat zeker erg goed zeker, vooral als ie al een kaart heeft in zijn geheugen.
Daardoor weet ie waar de muren, kasten en andere meubels staan. Het enige waar ie nog wel tegen aan botst zijn dingen die verplaatst worden. In mijn geval kreeg een van de twee droogrekken die ik heb het nogal aan de stok e
 Dat gebeurt dan niet eens. Het is uitermate grappig en magisch om de r98 te zien vertragen en heel omzichtig om een object heen te zien gaan, soms op een centimeter afstand.
Geluid
Het zuiggeluid van de r98 is duidelijk te horen, een redelijk hoge maar na wat gewenning een vriendelijke toon die zorgt dat je het weet dat ie bezig is. Je zal niet verrast worden en er per ongeluk op stappen.
Het is wel veel en veel zachter dan een normale stofzuiger en het is voor mij niet irritant of storend. (En met mijn noise canceling headphone luisterend naar een podcast hoor ik de Deebot al helemaal niet meer)
Ik kan me echter wel voorstellen dat als je bezoek hebt of een telefoongesprek wilt voeren je de r98 uitzet. Ook denk ik dat je wakker wordt als de r98 door je huis gaat. Gelukkig heeft het een mogelijk om een deel van de nacht te blokkeren voor stofzuigactie (dit in verband met het voorzetten van een zuigronde die moest worden afgebroken vanwege een bijna lege actie. De robot gaat dan terug naar het laadstation en na volgeladen te zijn maakt het de ronde af)

Naast het zuiggeluid had mijn r98 in het begin een piepend en zagend geluid. Het leekt alsof er iets aanliep. Een review op coolblue heeft het ook hierover https://www.robotstofzuig.../ecovacs-deebot-dr98.html
Het verwijderen van de twee veegborstels aan de voorkant deed het piepen verdwijnen. Het later terugplaatsen van de borstels zorgde niet voor de terugkeer van het gepiep dus probleem opgelost wat mij betreft.

Het leegzuigen van de robot door het laadstation gebeurt door de “kruimeldief” en dat maakt wel even een seconde of twintig een flink stevig geluid van het niveau normale stofzuiger.

Ook op het laadstation hoor je een pruttelend geluid waarvan je je afvraagd wat dat in vredesnaam is. Ik heb er geen last van en aangezien het laadstation in de keuken staat geen probleem, ook niet als ik in de keuken ben.

In andere reviews wordt gesproken over de Voice functies en andere geluidssignalen van de Deebot. In de app is gelukkig een functie om Voice en geluid uit te zetten. Ietwat verwarrend is dat wel want je moet de “geluid uit” optie “aan” zetten.
De voice en geluidsfunctie is mij tot dusver niet storend gebleken, wel dat het volume erg luid staat. Dat kan men in een update van de firmware of de app wellicht aandacht aan besteden. Wellicht dat men dan ook het pompende/zagende geluid uit kan zetten……

Schoon?
Na een dag of vier gebruiken van de Deebot kwam mijn huishoudster langs. Die deed haar normale routine en kwam zelf met de conclusie dat het dweilwater duidelijk minder vuil was geworden. Lijkt me een goede eerste duidelijke indicatie.

Er zijn een paar dingen in de software, firmware en app, die wel wat beter kunnen, ze vallen een beetje tegen, zorgen ervoor dat ik niet zo enthousiast ben dat ik het van de daken schreeuw.
 Maar het zijn geen grote dingen en het lijken me dingen die in een firmware of app-update kunnen worden opgelost.

Los van bovenstaande is de Deebot een prima stofzuiger die het gemakkelijk maakt om je huis stofvrij en netje te houden. Het is nu afwachten hoe lang ie het volhoudt.....

Heb jij ook een Ecovacs Deebot DR98?