Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB Review

PSV_Supporter 12 augustus 2010, laatste update op 12 augustus 2010, 1.308 views

Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB

Pluspunten

• Uitstekende prijs/gb verhouding
  • Stil

Minpunten

• Voorlopig nog geen een (ook na een half jaar gebruik niet)

Om de DS210J van Synology goed te gebruiken, wilde ik er zoveel mogelijk opslag in krijgen, tegen de beste prijs/gb verhouding. Met een verhouding van 5,5ct per GB, waren deze schijven het voordeligste.

Ik heb er 2 aangeschaft en in RAID1 configuratie gezet in de DS210J.

Prestaties
Een duidelijke prestatiemeting kan ik niet verrichten, of ik zou dit in een telnetsessie op de Synology moeten uitvoeren. Als iemand tips hiervoor heeft, hoor ik ze graag. Een lees/schrijf test heeft voor mij nu geen enkel nut, omdat mijn netwerk de beperkende factor is. (100mbit)

Geluid
Qua geluidsproductie zit het wel goed. Je hoort de schijven bijna niet, alleen als ze echt volop aan het seeken zijn. Ik denk dat dit op normaal laag niveau zit. Omdat ik de NAS op zolder heb staan, is dit voor mij ook geen issue, zelfs al waren de schijven wel luidruchtig geweest.

Warmte
De warmte van de schijven komt zelden boven de 40 graden, als de NAS het keurig aan geeft. Wel moet ik hierbij aangeven dat de NAS op zolder staat, waar de temperatuur gedurende deze maanden zelden boven de 15 graden uit komt. Voldoende omgevingskoeling dus en de koeling in de NAS ziet er ook prima uit, dus ik verwacht hier geen problemen. Feitelijk zou ik in de zomer dit nog eens moeten bekijken, als het op zolder boven de 30 graden kan worden.

Met een GB-prijs van slechts 5,5 cent (82,50 euro, excl. verzendkosten, voor 1500 Gb), kon ik op moment van aanschaf geen goedkopere schijf vinden (in verhouding). Op moment van schrijven (22-02-2010) is de prijs zelfs nog iets lager: 5,27 cent/Gb (79 euro).

Update Augustus 2010:
Na ongeveer een half jaar gebruik nog altijd zeer tevreden met deze disken. De temperatuur zit altijd rond de 35 a 40 graden. De snelheid zit (voor een NAS) uiteraard helemaal snor.
Alleen zijn de schijven niet groot genoeg ;-), ze zitten inmiddels stamp vol.

Heb jij ook een Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB?

Hang hem gewoon even in een PC? Benchmarken duurt misschien een kwartiertje, daarna kun je 'm voor z'n hele leven in een NAS wegstoppen... :)
Helaas, dat gaat niet meer. Ze zijn al volgepropt met data in een RAID-1 set, dus die zet ik niet meer om naar een pc.