Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB Review

MeltedForest 30 maart 2010, laatste update op 17 november 2015, 9.194 views

Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB

Pluspunten

• Lekker veel opslag
  • Goedkoop
  • Snel
  • 7.200 RPM

Minpunten

• Verbruik is iets hoger dan andere modellen

Ik was eerst niet van plan om een review te schrijven voor deze schijf, maar aangezien er nu een nogal negatieve review staat, Deel ik mijn ervaring met de schijf. Door mijn 20mbit lijn dag en nacht vol te trekken, heb ik snel te weinig aan mijn 500GB interne + 500GB externe harde schijven. Tijd voor een nieuwe, grote en snelle schijf dus. Ik had voor mezelf de volgende eisen gesteld:
  • 2TB capaciteit
  • Snel, 7200RPM
  • Zo goedkoop mogelijk
Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB
Na een blik in de pricewatch, filterend op 2TB en 7200RPM, kwam ik tot de conclusie dat er eigenlijk maar een paar kandidaten voor mijn eisen beschikbaar waren. Van die producten die 2TB en 7200RPM als eigenschap hebben, is er maar één product onder de ¤200 te koop: de Hitachi Deskstar 7K2000. Op het moment van kopen, was de schijf met een laagste een prijs van ¤124 zelfs de goedkoopste 2TB schijf beschikbaar.

Testopstelling
Na het bestellen, betalen en wachten op de levering, was het tijd om de schijf in te bouwen. De schijf heb ik OEM besteld, dus meer dan een pakketje met de schijf in zo'n plastic beschermdoos zat er niet in. De schijf inbouwen in mijn kast is niet anders dan andere schijven, dus geen probleem. Het volgende systeem is gebruikt:

MoederbordASUS P5N-T Deluxe
ProcessorIntel E8400, 3,5GHz
GeheugenTeam Xtreem Dark PC2 6400, 4x1GB
VideokaartXpertVision 8800GT
VoedingZalman ZM600-HP
BehuizingAntec 900
Harde SchijfSamsung Spinpoint T166, 500GB

Snelheid
Het belangrijkste is natuurlijk de snelheid. Deze is voor een 2TB schijf aardig snel. Dat is natuurlijk te verklaren door het toerental van de platters, die is vastgesteld op 7200RPM. De snelheid ligt op de piek rond de 135MB/s, en aan de binnenkant van de platters is hier nog 70MB/s van over. Het gemiddelde blijft daardoor steken op 105.8MB/s. Dat is een prima prestatie als je het vergelijkt met de samsung 500GB rechts op onderstaande afbeelding. Hierbij moet wel vermeld worden dat de Hitachi op moment van de test helemaal leeg was, en de Samsung als bootschijf diende en ongeveer voor 90% gevuld was met data.

Hitachi 2TBSamsung 500GB

Temperatuur
De temperatuur heb ik uitgelezen met HWiNFO, en blijft netjes onder de 30 graden. Dit is natuurlijk te verklaren door de 120mm fan die bij de Antec900 pal voor de hardeschijven is geplaatst.

Geluidsproductie
Qua geluidsproductie heb ik geen harde cijfers, maar ik hoor mijn Spinpoint luider ratelen als hij moet schrijven dan de Hitachi, die in mijn ogen verrassend stil is voor een 7200RPM schijf. Ook tijdens het schrijven blijft de schijf aardig stil. Er is natuurlijk wel een zacht geratel te horen, maar dit stoort me minder dan het geratel van de Samsung.

De Hitachi Deskstar 7K2000 is een goedkope, snelle en stille schijf die mij zeker niet tegenvalt. Op het moment is het nog steeds de goedkoopste 7200RPM schijf met een capaciteit van 2TB. Ik kan hem daarom iedereen aanraden!

Links

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB?

Je taalgebruik is onnodig wollig:
"Het belangrijkste is natuurlijk de snelheid. Deze is voor een 2TB schijf aardig snel. Dat is natuurlijk te verklaren door het toerental van de platters, die is vastgesteld op 7200RPM. De snelheid ligt op de piek rond de 135MB/s, en aan de binnenkant van de platters is hier nog 70MB/s van over. Het gemiddelde blijft daardoor steken op 105.8MB/s."

Je had ook kunnen schrijven:
Met 135 tot 70MB/s aan de buiten cq binnenkant en een gemiddelde van 105,8MB/s is de snelheid van deze 7200rpm schijf heel acceptabel.

Verder is er een uitgebreide datasheet die wellicht interessant is.
Hij probeert gewoon volledig te zijn. In deze is je hele comment onnodig.
Ach gut. Tijd teveel of zo? Ik heb liever een onnodig wollige review dan die lastige zinnen die jij ervan brouwt.
Het 'wollige' leest wel makkeljik weg. Ik heb er geen last van gehad, en ben blij met je info om een keus te kunnen maken :-)
Tekst is niet te lang en de review bevat de info die nodig is. Weet je ook hoe de AAM staat ingesteld en misschien een screenshot van de features? Is zichtbaar met HDtune.
Ik zal nog wel een HDTune screenshotje toevoegen.

Edit:
Hmm, als ik HD Tune opstart crasht mijn Win7 x64... Sorry, kan geen screenshotje leveren. Of er moet een alternatief zijn?

Edit2:
Ben erachter gekomen via het programma HDDScan, AAM is not supported staat er.

Edit3:
However in de data sheet staat het volgende:
This feature set allows the host to select an acoustic management level. The acoustic management level ranges the setting of 80h to FEh. Device performance and acoustic emanation may increase with increasing acoustic management levels. The acoustic management levels contain discrete bands, described in the section of the Set Feature command in detail.

The Automatic Acoustic Management feature set uses the following functions:
1. A SET FEATURES subcommand to enable Automatic Acoustic Management
2. A SET FEATURES subcommand to disable Automatic Acoustic Management

The IDENTIFY DEVICE response word 83, bit 9 indicates that Automatic Acoustic Management feature is supported if set. Word 86, bit 9 indicates that Automatic Acoustic Management is enabled if set. Word 94, bits 7-0 contain the current Automatic Acoustic Management level if Automatic Acoustic Management is enabled,
and bits 8-15 contain the Vendor's recommended AAM level.
Alleen snap ik niet wat ik met die info moet, dat gaat boven mijn pet van hardeschijf kennis :P

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 30 maart 2010 20:50]

Je kunt AAM alleen wijzigen in IDE mode en niet is SATA mode. Is in te stellen in het BIOS van je moederbord. Je kunt daarmee je schijf stiller of sneller maken. HDtune zou het wel moeten doen in 64 bits OS.
Hele nette review inderdaad, meer informatie dan we meestal krijgen!
Goeie review, niet zeuren, maar juigen!
Je hebt het goed gedaan, 4* van mij... _/-\o_
deze schijf zit een jaar in mijn windows home server en bevalt ook mij erg goed.
snelheid en betrouwbaarheid is goed, geluidproductie is vrij hoog maar dat komt door de techniek.....aanrader
Ben sinds enkele jaren fan geworden van Hitachi. Zeer betrouwbaar merk. Heb nu 2 HDD's en die zijn minder kapot gegaan dan Western's, Seagates en Maxtor's die ik heb gehad tot dusver. Snelheid is overall ietsje minder vind ik, en ze maken iets meer decibels aan geluid, maar verder heb ik (nog) niets te klagen over het merk.
Ik vraag mij altijd af wat mensen met hun HDD's doen dat ze altijd kapot gaan, ik zit al 20 jaar achter pc's waar onderhand tientallen HDD's van ieder merk wel in heeft gezeten en eigenlijk heb ik nog nooit een kapotte HDD gehad, ik doe ze altijd weg omdat ze te klein worden, niet omdat ze kapot gaan. :P

Verder een nette review, 2TB is wel echt een zee van ruimte maar eigenlijk vind ik het wel prettig om een wat kleinere HDD te hebben, dan ben je tenminste gedwongen om je data netjes te ordenen.
Ik heb er 2 gehad die kapot zijn gegaan. 1 was een Maxtor 40Gb en de ander een 500Gb van Seagate die vanaf de eerste dag al piepte. Doe er ook verder geen bijzondere dingen mee, maar tegen de kast aan schoppen en prutsen aan de PC als de HD bezig is doet zulke dingen weinig goeds.
Vaak komt het kapot gaan van HDD's door een te hoge werktemperatuur. Het is dus zaak in het begin te checken wat die is als je een HDD in je systeem stopt.

Ik had eens een Seagate die binnen 2 weken de geest gaf. Hij werd voor erg veel kopieertaken gebruikt (dagelijkse backups van meerdere pc's). Nu was het zo dat hij voornamelijk boven de 50 graden werkte - niet zo gezond dus. Die Seagate was sowiezo een model dat best heet werd vergeleken met andere merken zoals Hitachi's en Samsungs. In een koel systeem gaat een hard disk dus gewoonlijk langer mee.
@Mito

Dan ben je echt een bofferd als je spreekt over tientallen ( dus meer dan 20 , tja hoeveel had je er?)
Ik heb 1 keer een defekte schijf gehad, was een WD 80 GB. Het leuke van het verhaal was dat het gebeurde op de dag dat mijn garantie verviel.Ik keek natuurlijk op mijn aankoopbon.Ik de volgende dag naar m,n pcboer en zeg....verdorie tis toch bizar dat dit me overkomt. Hij lachen en gaf me met een brede glimlach een nieuwe uit voorraad, en ondertussen doet de schijf het nog steeds na zes jaar ofzo, en zit in mijn reserve pc.
Waar gebeurd :).
Op je leuke vraag wat mensen toch doen met hun hdd,s? Tja, ik heb er niet mee staan voetballen.

[Reactie gewijzigd door TweakerTweak op 2 april 2010 12:08]

Zeg jongens, hoe doe ik dat tabelletje nou gecentreerd? :?
Als ik er center-tags omheen zet wordt alleen de eerste cell gecentreerd, terwijl ik de tags nog buiten de table-tags heb.

[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 30 maart 2010 09:38]

voegt een center-tag enige toegevoegde waarde toe dan?
Ik vind 't er zo goed uit zien.

Inhoudelijk is je review ook top. Veel vergelijkingen en plaatjes, I like it!
Niet echt :P
Maar ik vind het mooier als plaatjes en tabellen gecentreerd staan.
Niet echt? Je bent een zeur. Nette review hoor :P
Met
niet echt :P
doelde ik op
voegt een center-tag enige toegevoegde waarde toe dan?
Zeer informatief, waarvoor mijn dank.

Is iemand bekend met de RAID geschiktheid van deze schijven ?

Dit omdat ik 2 Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB schijven heb en deze een nogal twijfelachtige reputatie op dat gebied hebben en ik deze dus niet in RAID wil hebben.

-typo-

[Reactie gewijzigd door Yoghu op 4 mei 2010 10:47]

Ik heb 4 van deze schijven in mijn QNAP-509 NAS zitten in raid-5. Inmiddels al zo'n jaar in bedrijf t.b.v. opslag in mijn thuisnetwerk met sabnzbd erop en voor tv opname opslag voor mediaportal multimediaserver. Wat ik niet in de review lees is dat deze schijven 1 pluspunt hebben wat je niet bij andere schijven ziet. En dat is dat ze de koppen van de schijf af halen in een soort parkeerstand buiten de platters als ze een tijdje idle draaien. Hierdoor is er geen extra slijtage tijdens idletime wat bij alle andere schijven wel zou kunnen gebeuren.
Tot nu toe uitermate tevreden, ik ga nog een 5e schijf erbij bestellen als hotspare.
@wouter1971 Hoe valt die Qnap mee?
Ben van plan om dezelfde opstelling te kopen als dat jij net aanhaalt :-)