Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB Review
Inleiding Ik was eerst niet van plan om een review te schrijven voor deze schijf, maar aangezien er nu een nogal negatieve review staat, Deel ik mijn ervaring met de schijf. Door mijn 20mbit lijn dag en nacht vol te trekken, heb ik snel te weinig aan mijn 500GB interne + 500GB externe harde schijven. Tijd voor een nieuwe, grote en snelle schijf dus. Ik had voor mezelf de volgende eisen gesteld:2TB capaciteitSnel, 7200RPMZo goedkoop mogelijkHitachi Deskstar 7K2000, 2TB Na een blik in de pricewatch, filterend op 2TB en 7200RPM, kwam ik tot de conclusie dat er eigenlijk maar...
Pluspunten
Lekker veel opslag Goedkoop Snel 7.200 RPM
Minpunten
Verbruik is iets hoger dan andere modellen
Eindoordeel
Ik was eerst niet van plan om een review te schrijven voor deze schijf, maar aangezien er nu een nogal negatieve review staat, Deel ik mijn ervaring met de schijf. Door mijn 20mbit lijn dag en nacht vol te trekken, heb ik snel te weinig aan mijn 500GB interne + 500GB externe harde schijven. Tijd voor een nieuwe, grote en snelle schijf dus. Ik had voor mezelf de volgende eisen gesteld:
- 2TB capaciteit
- Snel, 7200RPM
- Zo goedkoop mogelijk
Na een blik in de pricewatch, filterend op 2TB en 7200RPM, kwam ik tot de conclusie dat er eigenlijk maar een paar kandidaten voor mijn eisen beschikbaar waren. Van die producten die 2TB en 7200RPM als eigenschap hebben, is er maar één product onder de €200 te koop: de Hitachi Deskstar 7K2000. Op het moment van kopen, was de schijf met een laagste een prijs van €124 zelfs de goedkoopste 2TB schijf beschikbaar.

[img=620]VY6jdk88[/img]
Testopstelling
Na het bestellen, betalen en wachten op de levering, was het tijd om de schijf in te bouwen. De schijf heb ik OEM besteld, dus meer dan een pakketje met de schijf in zo'n plastic beschermdoos zat er niet in. De schijf inbouwen in mijn kast is niet anders dan andere schijven, dus geen probleem. Het volgende systeem is gebruikt:
| Moederbord | ASUS P5N-T Deluxe |
|---|---|
| Processor | Intel E8400, 3,5GHz |
| Geheugen | Team Xtreem Dark PC2 6400, 4x1GB |
| Videokaart | XpertVision 8800GT |
| Voeding | Zalman ZM600-HP |
| Behuizing | Antec 900 |
| Harde Schijf | Samsung Spinpoint T166, 500GB |
| Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB |
Snelheid
Het belangrijkste is natuurlijk de snelheid. Deze is voor een 2TB schijf aardig snel. Dat is natuurlijk te verklaren door het toerental van de platters, die is vastgesteld op 7200RPM. De snelheid ligt op de piek rond de 135MB/s, en aan de binnenkant van de platters is hier nog 70MB/s van over. Het gemiddelde blijft daardoor steken op 105.8MB/s. Dat is een prima prestatie als je het vergelijkt met de samsung 500GB rechts op onderstaande afbeelding. Hierbij moet wel vermeld worden dat de Hitachi op moment van de test helemaal leeg was, en de Samsung als bootschijf diende en ongeveer voor 90% gevuld was met data.
Temperatuur
De temperatuur heb ik uitgelezen met HWiNFO, en blijft netjes onder de 30 graden. Dit is natuurlijk te verklaren door de 120mm fan die bij de Antec900 pal voor de hardeschijven is geplaatst.
Geluidsproductie
Qua geluidsproductie heb ik geen harde cijfers, maar ik hoor mijn Spinpoint luider ratelen als hij moet schrijven dan de Hitachi, die in mijn ogen verrassend stil is voor een 7200RPM schijf. Ook tijdens het schrijven blijft de schijf aardig stil. Er is natuurlijk wel een zacht geratel te horen, maar dit stoort me minder dan het geratel van de Samsung.
Conclusie
De Hitachi Deskstar 7K2000 is een goedkope, snelle en stille schijf die mij zeker niet tegenvalt. Op het moment is het nog steeds de goedkoopste 7200RPM schijf met een capaciteit van 2TB. Ik kan hem daarom iedereen aanraden!
Links
Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (29)
"Het belangrijkste is natuurlijk de snelheid. Deze is voor een 2TB schijf aardig snel. Dat is natuurlijk te verklaren door het toerental van de platters, die is vastgesteld op 7200RPM. De snelheid ligt op de piek rond de 135MB/s, en aan de binnenkant van de platters is hier nog 70MB/s van over. Het gemiddelde blijft daardoor steken op 105.8MB/s."
Je had ook kunnen schrijven:
Met 135 tot 70MB/s aan de buiten cq binnenkant en een gemiddelde van 105,8MB/s is de snelheid van deze 7200rpm schijf heel acceptabel.
Verder is er een uitgebreide datasheet die wellicht interessant is.
http://www.hitachigst.com...000_A7K2000_Spec_r1.0.pdf
Edit:
Hmm, als ik HD Tune opstart crasht mijn Win7 x64... Sorry, kan geen screenshotje leveren. Of er moet een alternatief zijn?
Edit2:
Ben erachter gekomen via het programma HDDScan, AAM is not supported staat er.
Edit3:
However in de data sheet staat het volgende:
Alleen snap ik niet wat ik met die info moet, dat gaat boven mijn pet van hardeschijf kennisThis feature set allows the host to select an acoustic management level. The acoustic management level ranges the setting of 80h to FEh. Device performance and acoustic emanation may increase with increasing acoustic management levels. The acoustic management levels contain discrete bands, described in the section of the Set Feature command in detail.
The Automatic Acoustic Management feature set uses the following functions:
1. A SET FEATURES subcommand to enable Automatic Acoustic Management
2. A SET FEATURES subcommand to disable Automatic Acoustic Management
The IDENTIFY DEVICE response word 83, bit 9 indicates that Automatic Acoustic Management feature is supported if set. Word 86, bit 9 indicates that Automatic Acoustic Management is enabled if set. Word 94, bits 7-0 contain the current Automatic Acoustic Management level if Automatic Acoustic Management is enabled,
and bits 8-15 contain the Vendor's recommended AAM level.
[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 25 juli 2024 10:58]
Je hebt het goed gedaan, 4* van mij...
snelheid en betrouwbaarheid is goed, geluidproductie is vrij hoog maar dat komt door de techniek.....aanrader
Verder een nette review, 2TB is wel echt een zee van ruimte maar eigenlijk vind ik het wel prettig om een wat kleinere HDD te hebben, dan ben je tenminste gedwongen om je data netjes te ordenen.
Ik had eens een Seagate die binnen 2 weken de geest gaf. Hij werd voor erg veel kopieertaken gebruikt (dagelijkse backups van meerdere pc's). Nu was het zo dat hij voornamelijk boven de 50 graden werkte - niet zo gezond dus. Die Seagate was sowiezo een model dat best heet werd vergeleken met andere merken zoals Hitachi's en Samsungs. In een koel systeem gaat een hard disk dus gewoonlijk langer mee.
Dan ben je echt een bofferd als je spreekt over tientallen ( dus meer dan 20 , tja hoeveel had je er?)
Ik heb 1 keer een defekte schijf gehad, was een WD 80 GB. Het leuke van het verhaal was dat het gebeurde op de dag dat mijn garantie verviel.Ik keek natuurlijk op mijn aankoopbon.Ik de volgende dag naar m,n pcboer en zeg....verdorie tis toch bizar dat dit me overkomt. Hij lachen en gaf me met een brede glimlach een nieuwe uit voorraad, en ondertussen doet de schijf het nog steeds na zes jaar ofzo, en zit in mijn reserve pc.
Waar gebeurd
Op je leuke vraag wat mensen toch doen met hun hdd,s? Tja, ik heb er niet mee staan voetballen.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 10:58]
Als ik er center-tags omheen zet wordt alleen de eerste cell gecentreerd, terwijl ik de tags nog buiten de table-tags heb.
[Reactie gewijzigd door MeltedForest op 25 juli 2024 10:58]
Ik vind 't er zo goed uit zien.
Inhoudelijk is je review ook top. Veel vergelijkingen en plaatjes, I like it!
Maar ik vind het mooier als plaatjes en tabellen gecentreerd staan.
doelde ik opniet echt
voegt een center-tag enige toegevoegde waarde toe dan?
Is iemand bekend met de RAID geschiktheid van deze schijven ?
Dit omdat ik 2 Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB schijven heb en deze een nogal twijfelachtige reputatie op dat gebied hebben en ik deze dus niet in RAID wil hebben.
-typo-
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 25 juli 2024 10:58]
Tot nu toe uitermate tevreden, ik ga nog een 5e schijf erbij bestellen als hotspare.
Ben van plan om dezelfde opstelling te kopen als dat jij net aanhaalt :-)
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


