Specificaties 24" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster P2450H Zwart Review

gtrNL 11 mei 2010, laatste update op 8 oktober 2010, 9.469 views

Samsung Syncmaster P2450H Zwart

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Geen ghosting
  • Goede kleurweergave
  • Mooie vormgeving

Minpunten

• De 'reflecterende' rand om het scherm
  • Helaas toch een dode pixel.

Na 2,5 jaar met een Acer X223W 22'' 16:10 1680x1050 monitor heb ik toch maar besloten dat het tijd was voor een nieuwe monitor. Na een beetje zoeken hierop Tweakers kwam ik er al snel achter dat het een Samsung of iiyama werd. Full HD was voor mij toch ook een vereiste. Verder wou ik graag 24'' of groter. De monitor zou ik voornamelijk voor gamen en films kijken gebruiken.
Vorige week heb ik na het lezen van veel reviews hier en op andere pagina's toch besloten deze Samsung te bestellen.

Algemeen
De monitor was goed verpakt met een mooie laag piepschuim en alle snoeren zaten netjes in een apart vakje. De voet vastmaken was zo gedaan, al was ik wel de hulp van iemand anders nodig om de kabels er in te krijgen. Ik had het ook zelf kunnen doen, maar dan had ik de monitor toch wel scherm naar beneden ergens moeten neerleggen. Hoe dan ook, na aansluiten de computer opgestart met de oude Acer als tweede beeldscherm. Windows zag de Samsung direct als primaire monitor en ook de resolutie was direct goed.
Via de Touch Buttons kon ik makkelijk alle instellingen wijzigen. Na wat proberen heb ik toch maar besloten alle 'hulpmiddelen' (zoals 'MagicBright') uit te zetten aangezien ze in mijn optiek niets helpen en soms zelfs de kwaliteit verminderen.

Vergelijking
Aangezien ik mijn oude monitor toch als secundaire monitor gebruik, kan ik erg gemakkelijk het verschil tussen de twee zien. Hoewel het duidelijk was dat de Acer verouderd begon te worden, had ik niet gerekend op een enorm verschil tussen de twee. Dat kreeg ik wel.
Ik heb op beide monitoren de zelfde achtergrond, wat makkelijk vergelijken maakt, en het was direct duidelijk dat de Samsung veel meer liet zien. Het beeld leek warmer, natuurlijker (en nee, dat komt niet door de instellingen van de beide monitoren) en ik zag details op de foto die de Acer nog nooit had getoond.

Gebruik
Naast primaire scherm voor mijn pc via de DVI-D kabel heb ik de monitor nu ook in gebruik als secundair scherm voor mijn laptop via de VGA. Met één druk op een 'Touch button' wissel ik tussen de twee.

Featureset
Het menu van de monitor zelf heeft meer dan genoeg opties, alles kan hier worden afgesteld.
Wel kun je alleen de hoek van de monitor veranderen. Dit is voor sommige mensen misschien een probleem, aangezien ze ook graag in de hoogte willen verstellen. Verder is er geen USB poort, tv-tuner of speakers. Dit is voor mij geen allemaal geen probleem en als ik naar de prijs kijk snap ik ook wel waarom. Dit is één van de goedkoopste Samsung Full HD's momenteel beschikbaar, dus ik ben niet verrast dat er geen leuke extra's op zitten.

Kleurweergave
Zoals ik al eerder zei zien foto's er bijzonder natuurlijk uit. Geen kleur is overdreven of juist onderdrukt. Het enige punt van kritiek hier is dat soms de kleur rood er niet 'hard' genoeg doorkomt. Op elke monitor / TV die ik tot nu heb gehad is rood een bijzonder aanwezige kleur, het knalt echt van het scherm af. Hier is dat iets (maar ook echt, iets) minder. Dit kan waarschijnlijk wel iets worden verbeterd via het menu (waar men de RGB kleuren zelf kan bijstellen). Dit heb ik ook geprobeerd maar dit resulteert toch in een lichte rode waas over het scherm. Nogmaals, dit is echt minimaal. Het is dus niet zo dat rood helemaal wazig is.

Contrast en helderheid
Af fabriek stond de helderheid op 100%. Dit is in mijn optiek echt te veel, en het gaat zelfs pijn doen aan je ogen. Let hier wel op dat ik een redelijk verduisterde kamer zit, aan de schaduw kant van het huis, ik kan mij voorstellen dat als de zon vol door het raam komt, dat de 100% helderheid erg fijn is. Contrast is ook goed, maar daar ga ik later wel op in bij de kopjes Games en Film.

Ghosting
Of ik nu game, een film kijk of wat dan ook, ik heb nog geen Ghosting kunnen ontdekken. Ik heb ook deze test gedaan, en opnieuw ik zie het eigenlijk niet. Als ik het scherm uitsmeer over beide monitoren valt het duidelijk op dat de oude Acer er wel last van heeft.

Pixeldefecten Edit
Inmiddels is er één dode pixel ontstaan op het scherm. Erg jammer, maar helaas valt het nu nog niet onder de garantie (dan moet er nog een pixel doodgaan). Hij zit links boven, en valt op het bureaublad, tijdens een film of de meeste games niet op, maar als ik Flight Sim doe is hij duidelijk te zien tegen de lichtblauwe lucht die zich net op dat deel van het scherm bevind.

Bouwkwaliteit en afwerking
De Samsung zit erg goed in elkaar, alles voelt zeer solide aan. Hoewel het allemaal plastic is, is het niet van dat goedkope plastic. Als mijn bureau beweegt omdat ik bijvoorbeeld met mijn Logitech G25 race stuur aan het racen ben, gaat de monitor niet wiebelen, waar nagenoeg alle andere dingen op het bureau dat wel doen.

Vormgeving
Hoewel ik een flinke hoeveelheid afbeeldingen had bekeken op internet vind ik hem er in het echt veel beter uitzien. De 'glazen' (hard, doorzichtig plastic) rand om het scherm is erg fraai en het vleugje rood midden onder is in mijn optiek erg fraai en maakt de monitor wat minder saai. De Touch Buttons lichten erg mooi op. Het enige punt van kritiek hier is dat om het beeld zelf een uitstekende rand zit (het beeld zit echt 'in' de monitor). Deze rand is bijzonder glimmend en kan soms een reflectie geven van je beeld als je er niet perfect recht voor zit. Hoewel je het na twee keer niet meer ziet hadden ze hier bij Samsung iets beter over moeten nadenken.

Film
Één van de eerste dingen die ik heb gedaan is een Full HD 1080P film afspelen. Het beeld ziet er gewoon weg briljant uit. Het contrast had nog iets groter mogen zijn naar mijn smaak, maar overal is dit gewoon een meer dan prima scherm om films op te kijken.

Games
Eerste spel wat ik heb opgestart was de multiplayer beta van Battlefield Bad Company 2. Na het goed zetten van de resolutie gelijk mij favoriete server in gegaan. ONGELOFELIJK, ik had niet verwacht zoveel beter beeld te krijgen. Ik weet niet of het komt door de resolutie, het contrast of de kleuren maar ik zag dingen die ik nog niet had gezien met mijn Acer. Ook met andere games (MW2, OFDR, Live for Speed, GTR2, FSX) is het wonderbaarlijk hoe goed alles er uit ziet. Als klap op de vuurpijl DiRT 2 opgestart (gebruik een ATi 5850, dus deze draait op DirectX11). Werkelijk waar niet te geloven hoe goed het er uit zag.

Surfen
Uiteraard spendeer ik ook veel tijd op internet met dit scherm. Ik kan hier heel kort over zijn, het is geweldig. Door de grote resolutie hoef je niet opzij te scrollen. En door de geweldige scherpte zijn alle letters op elke site die ik tot nu toe heb bezocht prima te lezen. Niet meer naar voren leunen om te lezen wat daar staat zoals ik wel eens had met mijn oude Acer, of laptop.

Als ik zie hoeveel ik heb betaald voor deze monitor, en zie wat vrienden uit 2x zo dure monitoren halen kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat deze monitor een briljante prijs/kwaliteit verhouding heeft.

Alles bij elkaar opgeteld is dit denk ik één van de beste monitoren die voor een enigszins betaalbare prijs op de markt is. Ik kan dan ook niets anders zeggen dan dat dit een echte aanrader is.

Edit
- Kopje Pixelfdefecten aangepast.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster P2450H Zwart?

Ik heb deze monitor ook sinds kort. Heb jij ook last van een zwart randje aan de bovenkant? En dan vooral aan de zijkanten... Het lijkt net alsof het scherm bol afloopt :?
Je bedoeld dat het beeld niet het hele scherm opvult?
Nee, dat heb ik niet.

Misschien is het een instelling van de monitor zelf.
gtrNL ik heb deze monitor pas geleden aangeschaft, maar de letters op mijn scherm zijn niet erg scherp is dat bij jou ook?
Ik vind het wonderbaarlijk dat iedereen reacties geeft met problemen met dit scherm.
Zou ik geluk hebben gehad met mijn versie, of hebben alle anderen toevallig een maandagochtend versie?

Nee, thek, ik heb daar totaal geen last van. Misschien kun je nog wat veranderen in de instellingen van de monitor zelf.
1 dode pixel lijkt me wel k*t, dus een algemeen beoordeling van 5 sterren vind ik niet meer gepast.
Hmm goed punt.
Aan de andere kant, het is niet zo dat alle schermen standaard met een dode pixel komen. Met andere woorden, het is een prima scherm (5 sterren) alleen deze geeft een wat mindere kwaliteit.

Desondanks toch de score naar 4 sterren gedaan.

[Reactie gewijzigd door gtrNL op 8 oktober 2010 13:30]

Leuk om te horen. Weet zeker dat je geen spijt van zult krijgen.
Ken het zo zijn bij een full hd monitor dat het beeld dof is door een fout in de fabriek ofzo ?
ik heb dit scherm op mijn xbox aangesloten en heb niet het idee dat ik full hd beeld krijg
ik moet toch net zo mooi beeld krijgen als een full hd tv ? of zit ik hier naast
als ik op een full hd tv kijk met een xbox erop aangesloten dan knalt het beeld er werkelijk af. hier merk ik niks van op mijn Samsung P2450H het xboxmenu is wat dof en in spellen is het vaak ook niet zo super?
hd ready tv met hdmi is ook wat scherper naar mijn idee als ik het vergelijk. ook meer kleur

Hoe zit het trouwens met de kijkafstand? achter een tv zit je vaak verder weg als een monitor ? heb iemand tips om op een andere manier te checken of dit scherm van mijn niks mankeert.

of dat ik echt eens Samsung moet bellen.
Ik zou toch eens met Samsung gaan bellen.
Want ik kan me echt niet voorstellen dat mijn P2450H deze problemen gaat geven.

Ik heb trouwens gelezen dat de service van Samsung meer dan in orde is, maar laat het even weten hoe het is gegaan, kan altijd interessant zijn voor toekomstige kopers.
Ik heb zelf erg weinig last van backlight bleeding. Zelfs niet aan de randen.

Ik zie inderdaad wel licht doorschemeren bij zwart beeld, maar tenzij je aan de LED schermen gaat hou je dat toch, als ik mij niet vergis.
Uitstekende review! Helaas dat er geen foto's bij zaten ;) je krijgt 4 sterren van me!
Ik heb net een nieuw game pctje besteld. Dus mijn monitor zal vrij binnenkort(lees, als ik weer geld heb) ook vervangen worden. :D
Is er een headphone ingang of iets dergelijks bij deze monitor, om geluid te krijgen wanneer je HDMI gebruikt?

En zijn je prestaties (kill/death bij MW2, BFBC2 ;)) niet omlaag gegaan na de overgang van je oude naar je nieuwe scherm?
Nee, er zit geen aansluiting op de monitor voor geluid (of hij moet heel goed verstopt zitten).
Ik heb nu college. Zal vanavond nog even voor je kijken.

En mijn prestaties zijn niet echt veranderd. :+

*edit:
Nee, helaas, geen losse ingang voor geluid.

[Reactie gewijzigd door gtrNL op 20 april 2010 17:37]

Oeps, nog eens goed gekeken. Er zit wel een losse aansluiting op. Mijn fout.
Goede review! Ik heb deze monitor ook al een tijdje ik vind hem heel erg fijn maar ik heb 1 rare ding gevonden. In het menu heb ik geen MagicBright (settings voor Game, Movie etc.) terwijl dat eigenlijk wel hoort. Enige idee hoe dit zou komen?
Deze zitten niet in het Menu, maar 'verstopt' achter het 2e 'knopje' van links. Klik daar maar eens op, dan komt er een pop-up met alle MagicBright settings tevoorschijn.