Roberts S1 - Reviews

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Roberts S1 Review

Floris237 30 januari 2018, laatste update op 30 januari 2018, 476 views

Roberts S1

De Roberts S1 is een prima betaalbare speaker die uitspringt in bouwkwaliteit en design. Echter komt de lage prijs terug in de geluidskwaliteit met een overcompenserende bass. Wel beschikt de S1 over veel functies al komen deze niet goed uit de verf door een matige app.

Pluspunten

• Design
  • Bouwkwaliteit
  • Veel mogelijkheden (muziek via wifi/ LAN, internet radio, bluetooth en aux)
  • Fijn voor op de achtergrond
  • Betaalbaar

Minpunten

• Harde bass
  • Matige app
  • Matige equalizer

Mid- en hoogweergave Score: 2
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 2
Muziekweergave Score: 2

Roberts is een merk waar ik persoonlijk nog nooit van gehoord had en ook niet in Nederland te verkrijgen is. Vraag je het aan een gemiddelde Engelsman dan wordt er een kop veel te zwarte thee gezet om eens even goed uit te wijden over de geschiedenis van dit puur Engelse bedrijf. Zo is Roberts met de opbrengst van een motor opgericht in 1932 en was het Britse Koningshuis al in 1948 een groot liefhebber van hun systemen. Qua fashion innovatie liep Roberts in 1956 voorop met de ‘Revival’ radio, die was gebaseerd op een handtas, en startte zij de trend om (net als bedrijven nu doen) een eenmalige editie van de Revival radio uit te brengen in een gouden behuizing in 1961.

Sinds die tijd hebben ze de klassieke Revival een paar facelift’s gegeven en opnieuw uitgebracht en waren ze de eerste die DAB toepaste in hun radio’s in 1999, maar volgen ze de afgelopen jaren vooral de mainstream ontwikkelingen. Al geeft de Roberts R1, met exact dezelfde functies als de S1 nog een kleine knipoog naar het verleden van Roberts met de leren handtasriem, andere producten uit hun Premium Line zoals de Roberts S1 en S2 lijken bijzonder veel op de Sonos 1 en 3, die eerder verschenen.

Desalniettemin ligt de prijs van de eerder genoemde Sonos speakers (§180 en §247) op het moment van schrijven wel een stuk hoger dan die van de speakers van Roberts (§100 en £150; aanbieding op de website van Roberts). Beide speakers zien er naar mijn mening top of the line uit. Maar de echte dealbreaker zit hem dan ook in het gebruiksgemak en de geluidskwaliteit die in deze review aan bod komen. Maar nu eerst de unboxing!

Unboxing

Meteen al nadat ik het bezorgde pakketje openmaakte en de doos eruit pakte merkte ik dat ik te maken had met een premium product. Strakke vormgeving en een reliŽf bij de merknaam lieten doorschemeren dat dit niet een standaard speaker was.

Tijd om die doos eens open te maken! Na dit openen kom ik een mysterieus kartonnen doosje tegen die in een frame van piepschuim zit. Dit vraagt om open te maken…

Het blijkt de behoorlijk anonieme, doch stevige stekker te zijn voor de speaker! Nu door naar het echte openen.

Wauw wat zit daar een klein ding in! Plus nog een plastic zakje met reclame en de handleiding in het Engels, Duits en Frans. Hadden ze daar zo’n grote doos voor nodig?

Aangezien de afmetingen 18,5 bij 12 bij 12 cm niet echt tot de verbeelding spreken hier een kleine vergelijking. Van links naar rechts: Augurkenpot (1.7L), Xbox One spel, Roberts S1, Gamecube spel, pot pindakaas (600 ml), en fles Wickie de Viking bubbels.

Uiterlijk

Nu het folie van de speaker af is wordt het tijd de speaker eens van alle kanten te bekijken. De S1 heeft en premium uitstraling en een tijdloos en strak design. Al lijkt hij veel op de Sonos 1, er zijn toch een aantal andere aspecten anders zoals de chroom details, de hoeveelheid knoppen aan de bovenkant en het LED’tje dat van kleur verandert als er een andere geluidsbron wordt gekozen.

Wanneer we beginnen met het bekijken van de voorkant, zie je de speakers vanuit de juiste hoek zitten. Zo zie je dat de bas speaker een groot gedeelte van de ruimte inneemt en dat de overige speakers relatief tweeters en de midtone speakers redelijk klein zijn. In het midden daarvan tref je de LED strip die bestaat uit twee delen. Het linker deel geeft een wit stand-by licht aan zoals op de foto en het rechter deel verandert van kleur als er een andere geluidsbron wordt gekozen. Hier heeft de tweaker Esumontere een erg mooie compilatie van gemaakt.

Als we vervolgens naar de achterkant kijken dan valt meteen op dat er, naast de stroom toevoer en een bevestigingspunt om de speaker op te hangen een fysieke aansluiting is voor zowel LAN alsook AUX. Daarnaast zit er een schuif waarmee je het geluid van de speaker kan instellen als rechter of linker speaker (als je er 2 hebt), gecentreerd (normal) en een surround stand (wide). Hier ga ik verder op in onder het kopje geluid.

De bovenkant bevat alle knoppen en zorgt ervoor dat je de app niet continu erbij hoeft te pakken. Van links naar rechts gaat het hier om de aan en uit knop. De bluetooth stand, een reset knop voor als die vast loopt en twee knoppen voor het harden en zachter zetten van de speaker. Tevens bevind zich in het midden een NFC module om je telefoon snel te pairen met de speaker. Overall past de boven bij het geheel van de speaker. Al voelen de knoppen wel erg plastic aan wat afdoet aan het premium gevoel dat de speaker uitstraalt. Tot slot wordt de bovenkant van de speaker warm als die aan staat ongeacht of er geluid uit komt. Dit staat ook aangegeven in het boekje.

De zijkanten maken van de speaker het een mooi geheel en de ‘plakkerige’ plastic onderkant zorgt voor meer dan genoeg grip op vrijwel elke ondergrond. De speaker zou dan ook eerder omvallen dat dat die weg zou glijden.

Tot slot is de bouwkwaliteit en de afwerking van het product uitermate hoog. Er valt geen schroefje te bekennen de speaker voelt erg solide aan. Wel had ik het mooi gevonden als er voor deze speaker, net zoals voor de R1 en andere modellen van Roberts een batterypack aanwezig zou zijn geweest als mogelijke extra optie. De speaker is namelijk handzaam genoeg om mee te nemen en nu ben je toch elke keer afhankelijk van een stopcontact. Een gemiste kans!

Android app (UNDOK)

Toen ik de S1 uit zijn verpakking haalde, wilde ik er meteen gebruik van gaan maken bij het koken. Dus ik dacht stekker erin, bluetooth koppelen en muziek spelen. Helaas bleek het voor het eerste gebruik geen plug and play te zijn en kon mijn telefoon het de speaker niet vinden. Nadat ik de UNDOK app gedownload had, het installatieproces doorlopen had en het apparaat geŁpdatet had deed die het gelukkig zonder problemen. Dit gehele proces duurde zo’n 10 minuten, wat vooral te danken was aan de update. Achteraf had dit geen verassing moeten zijn, want het stond aangegeven in het boekje.

Nu naar de app vanaf het moment dat je de speaker geÔnstalleerd hebt. Wanneer je de app opent en de speaker staat op stand-by krijg je de mogelijkheid om hem aan te zetten. Overigens kan je de speaker op elk gewenst moment aan/uit zetten met de knop rechts bovenin. Wanneer je de speaker aan zet, vraagt de app je om iets te selecteren om af te spelen.

Hetgeen wat de app je vraagt te selecteren hangt af van de source die geselecteerd is op de speaker. Zoals eerder aangegeven verandert het rechter gedeelte van de LED strip van kleur per geselecteerde source. De mogelijkheden hiervoor zijn via WiFi of LAN: Internet radio (keuze uit honderden zenders wereldwijd), Spotify, Local Music (muziek die is opgeslagen op je telefoon of tablet), of Music Player (muziek die op je NAS of PC staat die je deelt met het netwerk). Het voordeel dat dit allemaal geregeld kan worden via app is meteen het nadeel, aangezien je je nummers selecteert in een onhandige Windows verkenner achtige stijl en je dus niet even een afspeellijst uit de door jou meest gebruikte muziek app kan gebruiken. Tevens moet de shuffle stand nog worden uitgevonden in de app, dus moet je of hele albums afspelen of elke keer een nieuw nummer selectern. Mocht je dus geen internet radio (wat overigens erg goed werkt) of Spotify gebruiken dan is de Wifi/ LAN functie helaas beperkt, omdat alleen de UNDOK app en Windows Media Player via je PC de speaker via wifi/LAN kunnen aansturen.

Andere mogelijkheden waar de speaker passief wordt gebruikt zijn Bluetooth en Aux. Opmerkelijk hierbij is dat ik de speaker via bluetooth met geen enkele PC of Laptop verbonden kreeg, maar wat het wel lukte toen ik hem via bluetooth aan mijn Samsung smart tv koppelde, die via HDMI aan mijn laptop was gekoppeld. Dus de blokkade alsnog heb ontweken :)

Verder kan je via het menu rechts bovenin in de app naar verschillende opties gaan. Zo kan je via settings de naam van de speaker veranderen, de equalizer instellen, een factory reset uitvoeren, een wachtwoord en een sleep timer instellen. Op de equalizer kom ik terug in het volgende kopje en de andere opties heb ik eigenlijk niet gebruikt. Opmerkelijk is wel dat wanneer je de naam verandert dit alleen voor de Wifi/ LAN functie is terwijl de bluetooth naam altijd S1 zal zijn.

Andere opties in het menu rechts boven zijn Themes om de kleur van de app te kiezen, standby om de speaker uit te zetten, set up audio system om de eerste en meerdere speakers toe te voegen en about die je informatie over de versie van de app geeft. Twee punten die opvallen zijn dat Roberts ervoor heeft gekozen een universele app te gebruiken voor het gebruik van hun speakers. Zo kan je in een multi-room opstelling ook speakers toevoegen van o.a. Ruark Audio en RVO. Daarnaast is het jammer dat er geen True Play modus is, zoals bij de Sonos speakers ontbreekt. Op die manier is het erg lastig de speakers qua geluid op elkaar af te stemmen als er meerdere in een kamer staan. Dit zal helaas nu handmatig moeten door middel van de volume knoppen.

Geluid

Nu het belangrijkste van deze gehele review. Het geluid. Zoals eerder aangegeven beschikt de speaker over een bijzonder grote bass speaker en twee kleinere tweeters / midtone speakers. In verhouding en voor zover ik het kan zien neemt de bass speaker zo’n 2/3 van de behuizing in en dat merk je als de speaker naast je staat!

Het voordeel van de grote van die bass is meteen het nadeel, want deze is erg aanwezig. Gelukkig biedt de equalizer uit de app de mogelijkheid om de bass wat terug te schroeven, maar dat doet de geluidskwaliteit van de boxen niet goed. Als test heb ik de verschillende equalizer standen achter elkaar hetzelfde fragment laten afspelen op 30% volume en de normal stand. Deze test tref je aan in deze link. Dit is opgenomen met mijn S7, dus de kwaliteit zal in het echt beter zijn. Dit resulteerde in de onderstaande resultaten op volgorde van de test:

-My EQ Bass en Treble op +75%: Het geluid is erg hard en de bass is nog meer oververtegenwoordigd dan dat die in eerste instantie was.
-Normal: Het geluid is meer uitgebalanceerd en klinkt op een of andere manier harder dan de My EQ stand.
-Flat: Het geluid klinkt scherper en tegelijkertijd klinkt de bass harder.
-Jazz: Meer nadruk op de midtone / tweeters en minder op de bass. Deze stand klinkt naar mijn mening het beste.
-Rock: Nadruk op de midtone / tweeters blijft, maar de bass is erg duidelijk aanwezig.
-Speech: De bass lijkt volledig weg en je hoort met name de midtone / tweeters.
-Classic: Deze stand klinkt vrijwel gelijk met de Normal stand.
-Pop: Nadruk op de bass, maar minder dan bij de Rock stand. Het laat de muziek erg hol klinken.
-My EQ Bass op -50% en Treble op 0: Het geluid klinkt veel zachter, maar de bass blijft oververtegenwoordigd.

Naast de equalizer uit de app heb je ook nog de mogelijkheid om de speaker in te stellen als linker of rechter speaker voor een multi-speaker opstelling of wanneer je het geluid een bepaalde kant op wilt richten, normaal voor een meer gecentreerd geluid of wide voor een soort van surround sound. Het verschil tussen deze laatste twee is erg merkbaar, maar het zal op basis waar je de speaker zet een klein verschil uit kunnen maken. Het is in ieder geval geen dealbreaker en beÔnvloed de kwaliteit van de muziek niet echt.

Qua volume ben ik meer dan te spreken over deze speaker! Hij produceert meer dan genoeg volume om een gehele kamer te vullen en is dus perfect voor achtergrond geluid. Echter valt de bass weg als je het volume over de 70% zet en dan overheersen de tweeter / midtone speakers vooral. Dit heb ik vervolgens ook getest met de verschillende equalizer standen. Dit resulteerde in dat deze op hoog volume, op de speech stand na, allemaal vrijwel hetzelfde klonken. Ook de verschillende versies van de My EQ stand. Dit maakt de speaker een stuk minder geschikt voor een feestje.

Als een merk met een rijke historie in Engeland probeert Roberts met de S1 een graantje mee te pikken van de multi-room speaker hype. Waarbij ze over het algemeen een prima ‘single’ speaker neerzetten voor een betaalbare prijs. Je krijgt de premium feeling voor iets meer dan de helft van wat een Sonos kost! Dit uit zich dan ook in een strak afgewerkte speaker van tijdloos design en op de plastic knoppen na, hoge bouwkwaliteit. Daarnaast beschikt de speaker over meer dan genoeg functies om hem als een alternatief te beschouwen voor een multi-room Sonos systeem. Desalniettemin vind ik het jammer dat de UNDOK app zo matig is, dat ik deze vrijwel alleen gebruik om het geluid van de speaker harder of zachter te zetten en ik de speaker voornamelijk als bluetooth speaker gebruik. Daarnaast is deze slechts gedeeltelijk geoptimaliseerd voor multi-room doeleinden en blijft het, na het lezen van andere recensies behoorlijk giswerk. Erg leuk dat ze ook een functie voor internet radio aanbieden, maar dat is geen dealbreaker. Daarbij komt ook kijken dat ik het geluid niet bijzonder vind. Uiteraard is het prima voor achtergrond muziek, maar de meeste bluetooth speakers bieden een vergelijkbaar geluid tegen een lagere prijs en beschikken over een accu zodat je ze mee kan nemen en dan heb ik het nog niet over de 2.1 pc setjes waar je een bluetooth dongle aan kan hangen! Gegeven, je hebt dan niet het design, maar als dat je prioriteit is, wil je ook het beste geluid en voor deze multi-room systemen zijn er genoeg alternatieven.

Heb jij ook een Roberts S1?