1 review

Teufel Kombo 22 - Reviews

Specificaties Hifi-set - Bekijk alle specificaties

Teufel Kombo 22 Review

Liegebeest 30 januari 2018, laatste update op 30 januari 2018, 303 views Product gekocht

Teufel Kombo 22

Een bescheiden setje, voor een bescheiden prijs.

Pluspunten

• Formaat: klein maar fijn
  • Geluidskwaliteit
  • Bluetooth, AUX, CD, Radio

Minpunten

• Geluid mist "body"
  • Jaren negentig stijl van instellen

Geluidskwaliteit Score: 4
Als vervanging voor de antieke versterker bij m'n platenspeler was ik op zoek naar een prettig geprijsde, simpele versterker. Bij een familielid viel mijn oog op zijn wel erg mooie Teufel-systeem. Op hun website ontdekte ik al snel het Teufel instapmodel: de Kombo 22.

De levering geschiedde misschien niet zo snel als ik hoopte (Teufel maakt de pakketten snel klaar, maar ze worden daarna gebufferd tot het volgende moment waarop GLS bij hen langs komt), maar met een weekje stonden daar dan toch twee kleine dozen. De speakers in de ene doos, het versterkertje in de ander.

Het formaat viel meteen op: klein maar fijn. De versterker heeft een klein front, hoewel ze dieper is dan je zou verwachten. De speakers passen netjes op m'n boekenplank en zijn qua formaat vergelijkbaar met de versterker, maar dan rechtop. Aansluiten ging rap: alle verwachtte kabels zitten er gewoon bij.

De afstandsbediening is spartaans, de menu's al helemaal: er zijn geen menu's. Instellen van zaken als de klok, of het maken van Bluetooth connecties gebeurt nog heel erg anno jaren negentig: tig keer klikken met knoppen op de AB, die normaal andere functies vervullen. Maar goed, dat hoeft maar één keer te gebeuren.

De aansluiting met mijn platenspeler, een Thorens TD-145 uit de jaren zeventig, heb ik geregeld met een simpele Speaka voorversterker van Conrad met 9V voeding. Het geluid is gewoon goed, ik kan weer genieten van mijn platencollectie!

De CD-speler en radio doen waar ze voor bedoeld zijn; kan je verder weinig over zeggen.

De Bluetooth-connectie werkt ook naar behoren en klinkt gewoon goed. Met mijn Macbook merk ik wel dat het geluid soms hapert. Dat schijnt echter een bekend euvel te zijn van de Apple laptops en ligt niet persé aan de Teufel.

De geluidskwaliteit: voor mij is het wat wennen, vooral omdat ik tot nu toe de speakertjes van m'n PC en laptop gewend ben, en Shure oordopjes. Ik laat de ingebouwde equalizer en functies als "bassboost" en "loudness" altijd uitstaan en gebruik de EQ van m'n Mac. Het enige dat mij tegenvalt is dat... tja, ik kan het moeilijk omschrijven... het voelt alsof het geluid "body" mist: ik heb niet het gevoel dat je een muur van geluid hebt, hoe hard je'm ook zet. Geen probleem natuurlijk, want ik houd geen dansfeesten in m'n werkkamer ;)

In alle gevallen is te zeggen dat het geluid helder klinkt, met bassen die netjes kloppend doorkomen, terwijl hooog en midden netjes scherp blijven klinken. Ik ben geen kenner, dus om het verder toe te lichten, als voorbeeld: Anitta's "Deixa Ele Sofrer" (met een licht aangepastte EQ vanaf m'n Mac):
  • De bas is "thumpy" zonder te overheersen.
  • Haar stem is helder en heeft de leiding.
  • De snare drums zijn "snappy" en duidelijk aanwezig.
Gewoon een netjes geluidsbeeld.

Heb jij ook een Teufel Kombo 22?