LG 42SL9000 Zwart Review

RobBouman 22 februari 2010, 4.459 views

LG 42SL9000 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Afstandsbediening
  • Milieuvriendelijk (120Watt / 0,1 Watt)

Minpunten

• Gezoem op laag niveau geluid
  • Grijze rand aan de onderkant kan als hinderlijk worden gezien
  • Wandmontage ziet er niet stijlvol uit

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Intro - 42SL9000 van LG
De LG 42SL9000, mijn eerste 'echte' TV van de tegenwoordige generatie LCD's, is een TV waar ik lang over heb zitten nadenken. De keuze is niet verkeerd geweest.

Ik vergelijk de 42SL9000 in deze review met de andere TV hier thuis, een 42" Panasonic Viera serie scherm.

Eerste indruk
Deze 2,93cm - dikke - TV is subliem in vrijwel elk opzicht. Van de afwerking van het scherm zelf tot de afwerking van de luxe afstandsbediening (er zitten twee afstandsbedieningen bij, eentje met alle functies en eentje voor de simpelere gebruiker met de standaard knoppen), alles ziet er keurig uit.

Contrast en helderheid
Met een contrast van 3.000.000:1 tegenover de 50.000:1 van onze normale LCD 42" TV die hier binnen staat, zijn er onderling al redelijk wat argumenten naar voren gekomen over waarom ik deze pracht af moet staan aan zij die zich mijn ouders noemen. De helderheid is briljant, en zoals de meeste nieuwe LG's, al dan niet alle, kun je via het menu alles precies instellen naar keuze. Afstellen naar bioscoop, naar sport, algemeen of een naar eigen keuze aangepaste 'Expert 1/2' moet ervoor zorgen dat je krijgt wat voor het programma dat ej op dat moment kijkt het beste is. Het enige minpuntje hier, is dat het nog wel eens erg over-the-top wil zijn. Zo zag Femke Halsema er tijdens een debat op Nederland twee met de voorgeprogrammeerde 'Algemeen' keuze er wel heel erg biggetjes-roze uit. Maargoed, ook die keuzes kun je nog weer aanpassen en opslaan als een eigen, dus daar moet je gewoon even voor gaan zitten om fijn te tunen.

Ghosting
Ghosting is minimaal tot nihil. Na het kijken van een aantal goede actie/sciencefictionfilms (Transformers 2, Star Trek), heb ik de TV er niet op kunnen betrappen ook maar enige soort van sleur te laten zien. Dit is dan ook een van de grotere plussen van mijn kant, aangezien onze andere TV hier nog wel eens een steekje wil laten vallen.

Pixeldefecten
Ook bij de pixels mist er niets, alle pixels die dit scherm bevat, doen het, zijn niet defect en ze werken zoals het hoort. Prima dus!

Beeldkwaliteit
Voor de vergelijkingen hier heb ik een paar DVD's en BD's afgespeeld via mijn PlayStation3 in combinatie met een HDMI-kabel. Ik moet zeggen, ik was aangenaam verrast dat DVD er toch nog zo goed uitziet op deze TV. Ik keek alleen BD's op de Panasonic, omdat ik na de eerste keer een BD te hebben gezien, direct het verschil zag toen ik weer eens een DVD ging kijken. Als je niet anders gewend bent, is DVD mooi, maar teruggaan van BD naar DVD, dat merk je wel. Toch, op de LG, ziet DVD er nog prima uit. BD daarnaast is ge-wel-dig. Combineer het met een mooi surround systeem en je hebt superveel plezier. Verder TV kijken via analoog of digitaal, ook daar zit merkbaar verschil. De kleur is anders, alles is stukken scherper zodra je overschakelt naar digitaal. Vergeleken met de Panasonic, die al netjes beeld weergeeft, zou ik zeker weten voor de LG gaan.

Kijkhoek
Compleet vergeten vanochtend, terwijl dit toch een best belangrijk onderdeel is van een degelijke TV. Het exacte aantal graden weet ik niet; ik geloof 170 graden waarop het beeld zichtbaar blijft. Ga je buiten de kijkhoek, dan zal je opvallen dat er direct een grijze waas over het beeld trekt waardoor het per direct erg moeilijk wordt om het beeld nog te zien. Maar dan de vraag, hoe kijk je TV? Als ik TV kijk, wil ik er sowieso recht voor zitten. Als men last krijgt van de grijze waas, zit je verkeerd, moet je het beeld maar draaien ;-).
Deze waas komt door de glazen plaat die voor het beeld zit. De LG staat bekend als 'borderless', wat in principe ook wel klopt. Je hebt het product zelf, en daarvoor gewoon een grote, glazen plaat. De grijze rand aan de onderkant zit ook achter deze plaat.

Montage
Zoals Chupie in een comment aangaf, is het ophangen van dit model niet de mooiste keuze. Dun is de TV, maar om hem op te hangen komt er inderdaad een groot gebeuren bij kijken waardoor hij alsnog best wel ver van de muur af komt te hangen. Gelukkig dat ik hem maar op z'n geweldig bijpassende glazen voet heb staan.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is ook niet verkeerd, maar het schort wel een beetje bij het geluid. Op de wat hardere stand hoor je niets, maar zodra je rond niveau 7 of lager komt, hoor je nog wel een beetje gezoem wanneer men iets zegt of er muziek klinkt. Maargoed, door de overweldigende dikte van het scherm was er dan ook niet zo heel veel plek over om een geweldige kwalitatief-gelijk-aan-een-Böse-set erin te proppen. Dat neem ik ze dan ook niet kwalijk, maar kost ons wel meer om een eigen surround set van goede kwaliteit neer te zetten.

Vormgeving
Dit is dan het punt waar het bij deze TV om gaat. De vormgeving is namelijk super. De doos is nog wel van normaal LCD formaat, maar zodra hij uit de doos is, zie je dat de TV zelf zo ongeveer vijf keer zo dun is als de verpakking. Alsof er ruimte gevuld moest worden met het meest dunne scherm dat ik tot nu toe in mijn leven gezien heb. Jammer is wel dat de meeste foto's die je ziet op het Internet niet helemaal overeenkomen met de TV in werkelijkheid. Zo zie je over het algemeen een egaal zwarte TV is, maar de werkelijkheid is toch nét iets anders. Er zit namelijk een grijze rand onderin van een centimeter of anderhalf tot twee. Niet storend, maar het zit er wel. Ook door de dikte van de TV in combinatie met LED is het verbruik fantastisch. Waar de LG op 120 Watt zit bij gebruik, en 0,1 Watt in slaapstand, wil een normale LCD nog wel eens op het dubbele uitkomen.

Inbrandgevoeligheid
Inbrandgevoeligheid is bij plasma, LCD en LED-TV's een gevoelig onderwerp, letterlijk. Sommige schermen zijn er meer vatbaar voor dan anderen, maar het hangt ook samen met je eigen omgang met het product. Er staat namelijk gewoon in de handleiding dat je het scherm niet langer dan twee minuten op hetzelfde beeld mag laten staan, dus console-eigenaren opgelet: Niet zomaar weglopen bij je console en TV als je het hoofdmenu op het staan en de Chili van de avond ervoor door het riool moet spoelen. Gewoon de TV uitzetten als je wegloopt, tenzij je zeker weet dat het beeld binnen een bepaalde tijd veranderd. Mocht het toch gebeuren dat je het vergeet, de TV heeft een functie die het scherm wit maakt voor een bepaalde periode om zo de ingebrande beelden weer eruit te branden. Natuurlijk doet deze functie geen wonderen, en laat je de TV te lang op hetzelfde beeld staan, kun je voortaan van dat beeld blijven genieten.

De prijs, die viel me dan weer een beetje tegen. Het is natuurlijk nooit leuk om ¤1000,- uit te geven, alhoewel de prijs ondertussen met ¤58,- is gezakt, dus het komt ooit nog wel goed.

Er zitten een paar kleine, niet zo hinderlijke minpuntjes bij deze TV, maar die wegen gecombineerd niet op tegen de geweldige looks, beeldkwaliteit (vooral HD zoals BluRays etc.) en gebruiksfuncties. De prijs is hoog, maar ook deze daalt naarmate er meer LED TV's tevoorschijn worden getoverd. Dan alsnog is dit, geconstateerd uit meerdere reviews, een van de beste TV's van dit moment.

Heb jij ook een LG 42SL9000 Zwart?

Reviews door de redactie

Ik zit er ook over te denken om deze TV aan te schaffen of het grote broertje.

Maar ik mis alleen je ervaringen met Mediaplayer en Blauwtand.

- Hoe zit het met de ingebouwde Mediaplayer. Geeft hij snel/vlot foto's weer? Welke videoformaat speelt hij NIET af?
- Werkt dat een beetje dat DLNA? Foto's/Muziek/Video van je telefoon via blauwtand weergeven/afspelen op de TV.

Ben wel heel nieuwsgierig
Geachte,

Ik ben erover aan het denken om deze tv te kopen ....
Maar welke audio uitgang heeft deze ??

Ik zou hem willen aansluiten op een iets oudere versterker , maar heeft deze tv een (hoofdtelefoonuitgang ) 3.5mm jack ? of een rood - wit tulpje ???

Alvast bedankt voor de info
Ik heb hem vrijdag aangeschaft met de Mediamarkt actie. Wat een geweldige TV is het! Nu alleen nog via Ziggo didgitale TV en dan is het helemaal af :D

En van de week nog ff een 5.1 geluidssetje scoren...
Gefeliciteerd met je televisie. Leuk scherm..

Ben alleen wel benieuwd naar het scherm waarmee je dit LG scherm vergelijkt. Als het een wat ouder model 42" is, is het natuurlijk niet gek dat deze LG veel mooier is. Mijn ervaring zelf, is dat LG vaak toch wat meer budget is dan de andere merken.. en er dus veel mooiere TVs te krijgen zijn. Misschien is dit wel een uitzondering ;).

Verder, prijs je gelukkig met het moeten overstappen naar een audioset. Geluidskwaliteit is dramatisch op (vooral) LCDs vanwege inderdaad het ontbreken van ruimte voor HQ speakers en klankkast. Die zoem maakt je alleen maar meer geneigd om over te stappen. Wel denk ik dat het goed is om even te onderzoeken of alle LGs op laag geluid een zoem laten horen.. want ik heb genoeg LG tv's gezien om te weten dat veel andere modellen dat niet hebben.

Bedoel je met de grijze rand een rand in de behuizing van de TV?
Inbranding bij LCD en LED?? Ehm... 8)7

Aardige review verder. Zou makkelijker lezen als je gebruikt maakt van kopjes. Ik mis verder info over backlightbleeding, kijkhoek, beeldkwaliteit bij verschillende bronnen (DVD, Blu-Ray, SD/HD-tv uitzendingen, HTPC etc.), instellingsmogelijkheden. Dat zijn zaken die ik wel zou willen weten, voor ik tot aanschaf van een HDTV zou overgaan.

Edit: oh en foto's doen het altijd erg goed hier!

[Reactie gewijzigd door swoek op 22 februari 2010 11:14]

Helaas blijkt uit deze review niet dat de echte kijkhoek (dus niet de fabrieksopgave) door het plaxiglas paneel voor het scherm erg slecht is en dat het scherm wel dun is maar bij wandmontage zitten helaas de aansluitingen in de weg, deze bevinden zich aan de achterzijde en zijn niet verzonken. Een HDMI/scart kabel er in en je hebt minimaal 4 cm extra afstand tot de wand nodig.
Ik heb de review ge-edit, en zoals u nu kunt zien staan onderaan twee foto's. Eentje die overal te vinden is op het internet, zonder de grijze rand onderin. De tweede heeft daarentegen wel de grijze rand, die foto klopt meer met het product dan de eerste.

Bedankt voor de reacties.
Ik heb exact deze tv ook. Ben er zelf wel tevreden mee, maar wij hebben ERG last van schittering. Wij zitten ongeveer 5 meter er vanaf. Er staat een lamp naast de bank, en die lamp zie je telkens in het scherm. Als het een 'lichte' scene is, zie je het nauwelijks, maar in een donkere scene zie je de lamp heel hinderlijk staan.

Heb ik er spijt van : nee. Het is een hele goede TV voor relatief weinig geld. Zou ik hem weer kopen: nee, denk het niet.
@ doctorf
ja allebei

[Reactie gewijzigd door Z4DOM op 19 maart 2010 19:17]

ik heb ook deze tv en met een alphacrypt cam kan ik gewoon alle digitale zenders van caiway ontvangen. men heeft inmiddels de specs aangepast op de website, hier stond vroeger ziggo ci+ gecertificeerd..
Dit is iets waar je dus wel even rekening mee moet houden.

Verder is het geluid inderdaad zeer slecht maar de optische uit op mijn reciever is prima. Nadeel is wel dat ik bij 5.1 veel harder geluid heb dan bij SD zenders met 2.0

De Mediaspeler is redelijk basic, ondersteund redelijk wat video formaten maar vooral audio codecs ontbreken waardoor mkv wel speelt maar zonder dts geluid bijv.
Afspelen gaat verder snel, menu is niet heel handig of ik heb het niet goed door;)