Roberts S1 - Reviews

Specificaties Mono-speaker met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Roberts S1 Review

Radu_D 29 januari 2018, laatste update op 30 januari 2018, 485 views

Roberts S1

Hoewel het uiterlijk en de gebruikerservaring zeker de moeite waard zijn bij de "Roberts S1", is het onzeker dat de speaker de strijd aankan met concurrenten zoals Bose/Sonos. Het prijskaartje kan net dat zetje zijn om muziekliefhebbers die niet steeds het beste vh beste in huis moeten hebben, te strikken!

Pluspunten

• Goede connectiviteit
  • Goede bas en equalizer
  • Betrouwbaar te volgen applicatie ter ondersteuning
  • Prijskaartje
  • Goede prijs kwaliteitsverhouding

Minpunten

• Warm worden van bovenplaat.
  • Geluid is goed maar niet super.
  • Geen connectie met andere streaming services zoals Amazon music, Google play, etc...

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3

INTRO

Deze S1 multi room – stereo speaker is het instap model voor de R- line S series die aangeboden wordt door het bedrijf “Roberts Radio” . Dit audiomerk is vooral bekend in Engeland met al 85 jaar ervaring op de radio markt. Nu proberen ze met hun R – line wireless speakers systems een waardige concurrent te zijn voor de al wat beter bekende bedrijven zoals Sonos en Bose. De S1 is het kleine broertje van de S2 die nog een extra Mid-woofer en passive bass radiator aanbiedt.

WHAT'S IN THE BOX?
Unboxing video:

Laten we meteen beginnen met de unboxing van de Roberts R - line S1 Speaker.
De doos waarin de speaker zich bevindt is strak en geeft meteen een knipoog naar het mooie design ervan. Binnen in de doos kan je een power adapter en 3 handleidingen in verschillende talen terugvinden. (+ wat extra Spotify reclame)

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1EGhSl1RtaDu3xP.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EGhSl383Px2Mue.jpeg

DESIGN
Als het op uiterlijk aankomt heeft de speaker een herkenbaar design, je wilt het niet vergelijken met de SONOS play 1, maar sommige gelijkenissen vallen nu eenmaal meteen op. Dit is niet noodzakelijk slecht nieuws. Hij is namelijk net als de SONOS compact en straalt kwaliteit uit. De Roberts S1 heeft een gebogen ontwerp met een grille-wrapping die heel zachtjes de achterliggende woofer weergeeft.

Met zijn 1.6 kg is de speaker licht genoeg om met gemak te verplaatsen binnen je woning. Het boven paneel voelt helaas iets goedkoper aan dan de rest van het toestel. Het bevat 5 controle knoppen die mooi op een rij georganiseerd staan. De powerknop, Mode/bluetooth, reset, volume up en volume down. Deze functies zijn ook beschikbaar via de app waar ik later wat dieper op zal ingaan.

De randen zijn mooi met zilveren accenten afgewerkt en heeft een typische style die Roberts producten herkenbaar maken. De rubberen bekleding onderaan zorgt ervoor dat de speaker stevig op zijn plaats kan blijven staan. De achterkant doorbreekt de grille wrapping met een zwarte plaat waar bovenaan een schakelknop bevindt om te wisselen tussen de verschillende gebruiksmogelijkheden.

- Gebruik als Linkse speaker
- Gebruik als Rechtse speaker
- Wide range
- Normal range

In het midden van de plaat is er een wall mount die toelaat om de speaker ergens op te hangen. Onderaan zien we nog een AUX ingang, een ethernet aansluiting voor internet en de ingang voor de stroomkabel.

CONNECTIVITEIT & GEBRUIK
Het verbinden van de Roberts S1 speaker met en smartphone of tablet is op 1 -2 - 3 geklaard. Het enige dat je hier voor nodig hebt is de UNDOK app die beschikbaar is voor Android en IOS. Na installatie vanuit de app store moet je enkel nog je Roberts S1 speaker configureren binnen de app. Je zet locatie aan op je smartphone of tablet en je detecteert meteen je speaker. Eens dit configuratieproces gebeurd is kan je meteen aan de slag.

De speaker beschikt over verschillende bronnen en verbindingsmogelijkheden die je kan raadplegen voor het spelen van uw favoriete muziek.
- Via bluetooth
- Via internet Radio
Wifi connectie voor toegang tot een oneindig aantal radiozenders
- Via NFC (Near field communication)
Stream rechtstreeks muziek van u smartphone naar u speaker
- Via Spotify Connect
Met Spotify Connect kun je je app gebruiken als afstandsbediening om af te
spelen via luidsprekers, receivers, etc…
- Via AUX in.

Andere streaming services zoals amazon music, Tidal, Google play music enzovoort zijn helaas niet ondersteunt, maar voor iemand zoals mij met een Spotify abonnement is een groter aanbod niet persé nodig. Door je smartphone of tablet op een van de bovenstaande manieren te verbinden met je speaker krijg je toegang tot een schat aan entertainment. Internetradio met oneindig veel zenders, alle muziek vanop je smartphone, alles dat Spotify aanbiedt en daar bovenop kan je zelfs door het linken met bluetooth het geluid van youtube of andere media afspelen.

De speaker zal bij het afsluiten en terug opstarten steeds de laatst gekozen optie opnieuw starten wat zeer handig is voor gebruik. Een “nadeel” afhankelijk van hoe je het bekijkt is dat de bovenkant na een bepaalde tijd wat warm wordt. Dit is volgens de handleiding perfect normaal, maar ik neem aan dat dit voor vele een vervelende kwestie is. Je kan de speaker gebruiken als een enkele luidspreker of met een andere S1 om een perfect gesynchroniseerd stereopaar te vormen.

De applicatie UNDOK heeft een equalizer die je toelaat om het geluid aan te passen aan een van de 7 opties: Pop, Jazz, Normal, Classic, Speech, Flat of Rock. Bij bron kan je eenvoudig schakelen tussen de verschillende verbindingsmogelijkheden.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EGhSl4Ffv5iAen.png https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1EGhSlB6XIG22UR.png

GELUIDSKWALITEIT

De audiokwaliteit was over het algemeen verrassend goed. Na dagelijks te luisteren naar verschillende genres van muziek merkte ik wel op dat ik vaak teruggreep naar de equalizer om bij sommige liedjes de bas niet te laten overheersen. Het ene liedje klinkt dan weer wat doffer als het ander, maar over het algemeen zitten de tonen goed genoeg. Zoals ik al zei kan de equalizer hier het een en ander wel goed maken.

Eén ding waar de Roberts S1 speaker zeker voor gemaakt is, is om muziek luid te spelen. Het volume van de speaker reikt heel ver. Ik durfde het bijna niet op 100 % te zetten uit vrees dat de buren gingen komen klagen. :)

De compacte vorm mag dus niet misleiden want ook de bass in deze speaker is ruim voldoende. Soms gaat de bass wat overheersen, maar ook hier kan de equalizer dit enigszins neutraliseren. De schakelaar achteraan maakt het mogelijk om te wisselen tussen WIDE en NORMAL range . Dit geeft naar mijn gevoel niet zo een heel groot verschil dus heb ik hier geen preferentie.

CONCLUSIE
Roberts Radio heeft in mijn ogen een waardige speaker op de markt gebracht die de gemiddelde gebruiker zeker zal aanspreken. Het beschikt over geweldige functies zoals NFC, bluetooth, internet radio en Spotify connect met een geluid die voor de meeste voldoende zal zijn. Niet te vergeten dat de Roberst S1 speaker U toelaat om twee S1's te combineren om een stereopaar te maken (met een schakelaar op de achterkant kunt u één eenheid toewijzen aan het linker kanaal en één aan de rechterkant). Misschien ben ik niet kritisch genoeg geweest op vlak van geluidskwaliteit, maar voor een speaker met een adviesprijs van 100 ¤ die dan ook nog eens een modern en strak design heeft kan je moeilijk te kritisch zijn.

Heb jij ook een Roberts S1?

Ik heb de speaker ook sinds kort en ben goed tevreden.
De zwaardere bas is inderdaad waar maar kan redelijk gecompenseerd worden met de equalizer. Je kiest gewoon voor Jazz of Classic.
Zeker voor nog geen ¤ 70,= een prima aankoop.
Ik ga nog experimenteren of ik de aansturing ook kan gebruiken voor mijn inbouwspeakers in de badkamer. Voor dit geld wil ik wil wat risico lopen
Ik heb ondertussen een tweede gekocht en ze samen in stereo geconfigureerd. Echt de moeite waard.
IK krijg hem niet meer geïnstalleerd. Volg de instructie via UNDOK. Als die klaar is wil ik verbinding maken met de S1 en geeft de app aan dat hij een apparaat kan vinden. Vervolgens alles weer opnieuw en wederom gaat het mis.
Iemand een idee?