Honor 8 Blauw - Reviews

Specificaties 5,2" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Honor 8 Blauw Review

ByteMe_ 4 februari 2018, laatste update op 4 februari 2018, 2.832 views Product gekocht

Honor 8 Blauw

Een zeer snelle telefoon in een mooi glazen jasje die ook nog eens best goede foto's maakt en met gemak 2 dagen op de accu meegaat. En dat voor nog niet eens 300 euro.

Pluspunten

• Prachtig glazen design
  • Accuduur uitmuntend
  • Zeer snel
  • Scherp beeld
  • Camera goed
  • Vingerscanner erg snel & multifunctioneel
  • 3.5mm jack
  • Slow motion video

Minpunten

• Geen Android 8.0
  • EMUI
  • Niet voor audiofanaten

Ik zocht al een lange tijd naar een telefoon die mijn Oude Samsung S3 kon vervangen, deze heeft dan wel een AMOLED scherm en ook een goede camera, daar is het meeste dan wel mee gezegd, het design voelt goedkoop aan, de snelheid zeker in dit jaartal is zwaar onder de maat met verschillende geheugenvretende apps en de accu hield het maar net vol een dag, en dan niet eens intensief gebruikt.

Maar bij de zoektocht naar de telefoon die ik graag wil voor mijn budget liep ik altijd weer tegen nadelen aan die zwaar genoeg wogen om een toestel over te slaan.

Mijn wensen
- 5.2/5.5 scherm met minstend full hd resolutie, ik kijk graag naar een wat groter scherm, maar liefst niet te groot.
- Liefst AMOLED, het blijft het beste beeld, met het oneindige contrast
- Leuk design. Hoewel veel telefoons onder de 250 euro meestal er niet heel spannend of luxueus uitzien zijn er best goede kandidaten (vooral de Chineze varianten als bijv. Xiaomi)
- Snel, een tergend trage telefoon om even snel wat te doen ergert me flink. Lekker multitasken zonder lag is belangrijk
- Camera is een belangrijk onderdeel, ik hou veel van foto's maken, en buiten handmatig instellen wil ik ook graag snelle kiekjes maken
- Vooral geen IOS, ik kan er niet meer werken. Eigenlijk geldt dat ook voor Windows Phones, maar die liggen al uit de race.
- Last but not least: Accu. Een van de grootste irritatiepunten wat ik heb met mobiele hardware (of wat dan ook met een batterij) is dat iets zo erg snel leeg is. Liefst heb ik iets zoals de Lenovo P2.

En al die wensen voor maximaal 300 euro. Nu is de combinatie AMOLED + goede camera bijna alleen weggelegd voor de Samsung toestellen waarbij de prijs meestal 100 euro hoger ligt dan de minder populaire concurrent.

Mijn keuzes
Lenovo P2:
Dit was al een lange tijd mijn favoriet, had bijna alles wat ik wilde, voor de exacte prijs van 300 euro en een zeer goede accu. Helaas een zwaar minpunt: de camera valt vies tegen. En ook Lenovo lijtk te zijn gestopt bij Android 7.0

Samsung A5 2017:
Een mooi design van glas net als deze met AMOLED scherm. EIgenlijk wat ik zoek, maar op alle andere hardware gebieden scoort het toestel matig ten opzichte van concurrentie waarbij de prijs van 300-350 niet te rechtvaardigen valt, zeker niet voor de Samsung s6 en zelfs S7 die dan met 100 euro duurder veel meer te bieden hebben.

Motorola G5 Plus:
Dit is een toestel wat eigenlijk erg veel waar biedt voor de prijs, het heeft een goede camera en is te koop voor 230 euro. Alleen het design viel mij zo erg tegen dat ik ook deze toch oversloeg

Honor 6x: Ook een van de eerste keuzes die ik vond, dit toestel is ook vooral herkenbaar door de dubbele camera's. Helaas was dit toestel zeer beperkt te koop en bij sommige winkels daardoor flink duurder dan de zaken die internationaal telefoons aanbieden.

Honor 8
M'n huidige telefoon viel mij meteen op door het unieke strakke design, dubbele camera's en eigenlijk alles wat ik zocht.. maar dan voor de prijs van 400 euro destijds, ruim 100 boven het budget. Ook daarom deze destijds dus overgeslagen, dat geld vond ik teveel voor een telefoon.

Dit zijn telefoons die ik dus al een poos geleden in het vizier had, maar omdat het allemaal net niet was, te duur of slecht verkrijgbaar heb ik het kopen maar gelaten voor wat het was. Laatste weken heb ik weer eens rondgekeken en vond toch wel leuk uitziende nieuwe toestellen:

Xiaomi Mi A1
Hoewel ik vaker bij dit merk telefoons las dat de camerakwaliteit niet bepaald de beste was, was ik toch benieuwd wat deze zou gaan brengen, maar ook bij dit model leken veel onderdelen net wat middelmatig, het toestel sprong nergens eigenlijk uit. En dan kan je weer kijken voor die 230 euro naar de G5 Plus die vooral een betere camera heeft.

Huawei Mate 10
Bij dit toestel heb ik toch flink lopen twijfelen, het zat boven het budget, maar met een 18:9 verhouding en flinke resolutie leek het een sterk scherm (wel erg groot en daardoor wellicht niet handzaam) maar daardoor viel het toestel in de accu valkuil: geen goede keuze dus.

Ik heb heel veel bekeken en kwam steeds terug op dezelfde telefoons met weer dezelfde nadelen. En ondanks dat ik Huawei had afgezworen, was het moment waarop ik zag dat dit toestel, de Honor 8, onder de 300 euro zag, ik deze gewoon moest halen omdat ik anders spijt zou krijgen.

Op papier heeft dit toestel eigenlijk alles wat je nodig hebt om te kunnen internetten, genoeg dekking en de hardware ruim dekkend, zeker voor een middenklasser.

Ik ben speciaal voor de blauwe variant gegaan, omdat ik altijd zwart of wit kies met telefoons en dit ook wel iets aparts heeft. Maar dit is niet zomaar glas geplakt op een behuizing, maar liefst 15 lagen glas zijn er geplaatst! Waarom? Om het toestel een echte luxueuze straling te geven, het is iets wat je niet erg veel zien naast de standaard glazen Iphone designs of Samsung Edge kopies.

Het design loopt strak over elkaar over en vooral bij deze donkerere kleur vind ik het effect daardoor nog beter, er zitten kleine bezels aan de zijkant, ongeveer 1mm die niet storen, het 2,5d op de randen is subtiel gedaan en geeft een mooie reflectie weer. De zijkant is ook van stevig materiaal en komt premium over. Hier vind je de power- en volumeknoppen.

Een glazen design heeft uiteraard wel een groot nadeel : door het grotendeels glas waar de telefoon uit bestaat moet je eigenlijk al vanaf het moment dat je het toestel koopt een hoesje halen, laten vallen op de grond zal zeer waarschijnlijk snel consequenties hebben. Dit vind ik aan de ene kant wel jammer, gezien je graag toch wel wat te koop wilt lopen met je telefoon. Ik heb zelf dus voor een simpele gel case gekozen waardoor de telefoon nog goed zichtbaar blijft.

De telefoon valt overigens verder goed in mijn hand, het is niet te lomp of groot, ondanks dat er boven en onder wel wat extra ruimte zit die je bij de huidige 18:9 telefoons niet meer ziet.

De Honor heeft een LTPS scherm, welke een resolutie heeft van 1920 x 1080 pixels. Niet de meest hoge resolutie als je naar de concurrentie kijkt, maar gezien het een 5.2 scherm is en heeft een PPI van 423, is dat verwaarloosbaar. Het verschil met hogere resoluties zul je eigenlijk niet merken, dus ik vind het absoluut geen gemis, het zorgt ervoor de accu ook minder stroom verbruikt. Een ding wat mij in eerste instantie wel tegenstond uit andere reviews was het feit dat het wit flink naar de blauwe tint neigt (8.9K kelvin), dit heb ik dus in de kleurstelling ietwat aangepast naar geel.

Echt storend blauw vind ik het overigens niet ogen, na aanpassing vind ik het prima, ik kan helaas niet meten wat voor waarde het nu heeft. De kleuren van het scherm zijn best verzadigd, ik had deze eigenlijk wat fletser verwacht, vooral rood valt soms vooral erg op, bijna net als bij de oude S3 met OLED display. Kleurwaardes wijken dan wel wat af, ook de grijswaardes van het scherm zijn niet ideaal en ogen wat donkerder. Ondanks die gegevens vind ik Foto's en beelden goed eruit ogen (het is geen groot verschil als ik bijv. foto's bekijk op mijn IPS scherm die ik heb genomen).

Wat ik echt goed vind is het contrast ratio (zwartweergave), vaak krijg je bij IPS/LTPS schermen een nogal oplichtend paneel vanwege de gebruikte techniek, maar hier merk je dit maar een klein beetje, buiten oogt het zwart echt zwart en heel erg mis ik dus het Amoled scherm niet op dat gebied. De helderheid vind ik goed, niet bijzonder hoog, volgens tests rond de 450-500 nits, wat gemiddeld is en goed genoeg om nog je beeld buiten te kunnen zien (behalve direct zonlicht. Ik vind het lezen van teksten sowieso een stuk fijner lezen dan mijn oude toestel door de wat grotere/dikkere letters met best goed contrast en hogere dpi.

Een van de redenen waarom ik ook voor deze telefoon koos, was de hardware, ik wilde erg graag een telefoon zonder haperingen en als je wat lager in budget gaat zitten krijg je snel te maken met de Snapdargons 625 en Kirin 655 die toch wat langzamer zijn als je het toestel intensief gebruikt. Hier zit de Kirin 950 in, een processor die een van de beste was in 2016 in de categorie telefonie. Ik heb dus tot nu toe nog geen vertraging gemerkt in de korte tijd dat ik de telefoon heb, natuurlijk zijn er ook wat statistieken voor de cijfernerds hieronder:

Benchmarks
Ik heb wat cijfers om de vergelijking te maken met andere toestellen, hoewel je in de praktijk dit verschil moeilijk ziet bij de mid/high end toestellen bij normaal gebruik.

Geekbench 4

https://tweakers.net/ext/f/BYccqoe1XoB5N1Mv2MYVqyzz/medium.png https://tweakers.net/ext/f/NxIBJE4cquuHRL4kL8hyKybL/medium.png

Sling Shot Extreme

https://tweakers.net/ext/f/D5p14jSIYls4nf5ARjAklta8/medium.png https://tweakers.net/ext/f/nc0e6usDCabAHRkC9tG995lk/medium.png

Antutu

Uit de scores is al snel te zien dat de CPU erg goed is en zich kan meten met andere toestellen in de high-end markt. Ga je kijken naar de GPU (Mali T880-MP4) zie je wel dat deze een stuk minder goed is in verhouding. 3d benchmarks stotteren en het lijkt alsof deze telefoon niet goed is voor gaming. Hoe dit in de praktijk gaat vertel ik later in de review.

Een van de belangrijkste onderdelen van een telefoon waar ik meer voor zou willen betalen is een goed functionerende camera, ook al blijft lowlight een probleem zonder OIS en hoog diafragma getal (om licht door te laten). Erg interessant vind ik dat op dit toestel 2 camera's zitten, 1 gewone en 1 monochroom. Deze moeten samen zorgen voor meer opname van licht en zodoende betere lowlight foto's produceren. De monochroom mode geeft daarbij ook mooie B/W foto's, maar dit effect is eigenlijk ook te bereiken met fotobewerking apps. Desalniettemin toch een leuk extraatje. Het menu is erg uitgebreid met diverse modi:

Wat ik erg fijn vind en eigenlijk stukken beter dan mijn vorig toestel is de mogelijkheid om manueel je instellingen te zetten zoals ISO/Shutter speed en focus in de Camera PRO modus

Ook al heeft het toestel geen automatische HDR, is de handeling hierbij weer wat sneller te selecteren dan bij mijn oude toestel. Daarbij moet je wel het toestel zo stil mogelijk houden voor er een ghosting effect verschijnt. Maar wat nou echt toch wel het toppunt is, is de mogelijkheid om met een groter diafragma plaatjes te schieten als je in het topmenu het logo aantikt. Voor veel portretfotografen zou dit een mooie functie moeten zijn. Hieronder heb ik diverse voorbeelden waaruit je kunt opmaken of het het gewenste effect heeft gehaald.

Voorbeelden

HDR

Monochroom

Groot diafragma

Lowlight

Meer foto's zijn hier te vinden

Uit de gemaakte foto's valt op te maken dat de kwaliteit algemeen genomen erg goed is, maar uiteraard blijven de lowlight situaties lastig, hierbij kan je het beste een lange sluitertijd nemen met een statief om er iets redelijks uit te halen of de monochrome functie waardoor je geen lange sluitertijd en statief nodig hebt, echter voor een smartphone vind ik het beeldmateriaal nog steeds best acceptabel. De nachmodus vind ik lastiger inschatten wanneer de juiste belichting is behaald, dan gebruik ik liever het handmatig instellen via Pro mode. De 'groter diafragma' zorgt zeker voor dat sterke bokeh-effect en zodoende kan je dus mooie portret foto's maken. Een bekend probleem is echter wel, zoals veel fotografen weten, dat je door de beperkte DOF (scherptediepte) vaak genoeg ook niet helemaal het onderwerp goed in beeld krijgt of gekke uitlijningen rondom het gezicht. Hier zie je ook dat de onderwerpen nogal een gek blurrige overgang hebben als je net niet goed het onderwerp geisoleerd hebt. Hier kan je dus het beste even goed mee oefenen, het loont de moeite zeker, echt tot 0.95 diafragma gaan zou ik niet doen, het geeft vaak vreemde overgangen, 2.8 is wel de grens hier. Ik ben verder geen selfie persoon, de kwaliteit van de frontcam vind ik gezien het doel goed genoeg, maar ik doe er verder weinig mee.

Alle foto's hierboven heb ik verder buiten resizen niet bewerkt, echter heeft dit toestel de mogelijkheid om ook de foto's in RAW formaat te schieten, wat betekent dat je nog beter het contrast/zwart/wit waardes kunt bewerken, dit vind ik eigenlijk ook een van de beste opties van het toestel, het kan een plaatje nog net wat mooier maken, maar het kost je wel veel ruimte.

Video

Naast de fotografiekant heb je uiteraard ook de videokant en vaak ogen die beelden schokkender zonder OIS, ook heeft dit toestel geen 4K opnamemodus, maar eerlijk gezegd is dat een resolutie die in deze tijd nog best doelloos is, gezien de markt nog grotendeels op Full HD leunt en de voortgang ook nog niet echt vordert. Ook een onderdeel wat ik dus niet per se mis, mede door het enorme aantal MB's wat dit zou gaan vreten. Ook de aanwezig Full HD opname modus produceert de nodige mb's. Weer een paar voorbeelden:

De beelden hebben redelijke kwaliteit voor een telefoon, niet al teveel spannends en ook hier zie je dat het wat schokkerig is zonder de OIS en je ziet artifacts. Goed genoeg om even wat filmpjes op een uitje ergens te schieten, maar niet voor echte video opnames. Wat een leuke toevoeging is, is de mogelijkheid tot het schieten van slow motion video. Ik zag pas na aanschaf dat dit toestel dit kon. Ook hier merk je wel dat de stabiliteit niet altijd even consistent is, maar vooral bij diverse natuurverschijnselen zoals water, vuur of andere effecten krijg je zeker leuke filmpjes geschoten.

Het geluid bij smartphones vind ik eigenlijk nooit interessant, het klinkt bijna altijd blikkerig/schel en veel kan je natuurlijk ook niet verwachten van zulke kleine speaker(s). In dit toestel is de speaker naar onderen gericht, dat betekent dat het geluid ook net 1 richting op gaat, plaatsing achterop klinkt dat net wat beter, maar design-technisch was dit de enige waarschijnlijke keuze denk ik. Ik ben blij dat het toestel een 3.5 mm jack heeft, ook al was het geen harde eis is dit wel mooi meegenomen, ik hou wel van af en toe om in p,aats van de tablet ook met een telefoon even ergens naar te kunnen luisteren. Je kunt in het menu de instelling 'Hoofdtelefoon DTS-modus' vinden waarmee je je geluid wordt omgezet naar een fake surround geluid, het helpt een klein beetje maar natuurlijk ga je er geen spectaculairder geluid door horen, maar wellicht leuk als je films/series kijkt en wat meer diepte in het geluid wilt. Overigens zou ik dat niet gebruiken bij muziek gezien dit wat vreemder kan gaan klinken. Spijtig genoeg heeft het systeem geen ingebouwde equalizer om het geluid wat te boosten, alles klinkt vanuit de doos dus plat. Daar gebruik ik dus nu de app 'Equalizer' voor om in ieder geval youtube en andere kanelen wat beter geluid te klaten produceren. Hiermee win je overigens alleen wat als je een koptelefoon gebruikt, het geluid vanuit de speaker is niets bijzonders, geen optie dus voor de echte audio/muziek fanaten die het beste geluid willen ervaren.

3.5mm jack
De koptelefoonjack zit onderaan de telefoon, bij m'n vorige telefoon bovenaan. Dit maakt voor het gebruik eigenlijk weinig verschil, in je broek zit je telefoon dan misschien ondersteboven, maar het scherm gebruik je toch niet. En als je het toestel vasthoudt zal het voor meerderen wellicht fijner zijn omdat er geen kabel bovenuit hangt (voor diegenen die bijv hardlopen).

Nadat ik een Huawei telefoon heb gehad, was ik eigenlijk wel klaar met die hele EMUI, ik kon mij echt niet vinden in het menu en alles voelde aan alsof je in een doolhof bevond. Ook de keuze om toch weer voor dit systeem te kiezen was een moeilijke keus, ik had er eigenlijk geen behoefte aan en had liever een kale Android zonder bloatware. Maar goed eenmaal aan de slag met deze software bevalt het me eigenlijk eens eens zo slecht, het verschil is dan ook groot omdat de Huawei een flink oude versie heeft. Natuurlijk heb ik wel de Nova Launcher geinstalleerd, het geeft de mogelijkheid om je startscherm goed te stijlen met diverse effecten, de icons ogen goed en je kunt je grids opmaken dus zoals je wilt. Het app overzicht miste ik namelijk wel en heb ik hierdoor weer terug.

Vingerafdrukscanner
DIt is het eerste toestel waar ik met een vingerafdrukscanner werk en ik moet zeggen dat ik nu al niet meer zonder kan. Het werd gezegd dat deze een van de snellere varianten is. Als allereerste dien je je vinger op diverse punten te laten scannen voor een zo snel mogelijke herkenning. Nadat ik dit had gedaan ging ik het maar eens testen, ik had in eerste instantie het idee dat er toch wel een aantal missers in zouden zitten, echter was dat volledig ongegrond, ik drukte en het scherm was instant unlocked. Geen vertraging, alsof je je normale fysieke powerknop gebruikt om je toestel aanzet. Zelfs als ik mijn vinger maar een stukje erop zet vliegt het toestel al aan. Wat een verademing om eens zonder patronen tekenen en pincodes je scherm te beveiligen. Maar het wordt nog interessanter: dit prachtige stukje hardware kan namelijk meer dan alleen je vinger registreren. Je kunt namelijk de scanner indrukken en door die mogelijkheid kan je zelf bepalen wat er moet gebeuren als je dat doen. Ik gebruik de scanner op deze manier als fysieke cameraknop. But wait, there's more! Je kunt ook de knop langer ingedukt houden om weer een andere app te openen. Zo heb ik daar Whatsapp aan gekoppeld. En wil je je notificatiescherm omlaag halen? Gewoon met je vinger omlaag swiper over de scanner! Ik vind dit het toestel erg interessant maken, het probleem bij andere telefoons vond ik vaak met name het gemis van een fysieke cameraknop en hiermee kan je dat gewoon helemaal zelf instellen.

Klop, klop, wie is daar?
Nog een mooie feature om te delen is de mogelijkheid om erg simpel een screenshot te maken. Hoe? Zet slimme gebaren aan en klop 2x op je scherm met je knokkel om een screenshot te maken. Nog weer een stap sneller dan in het notificatiemenu 'screenshot' aantikken. Grappig, wellicht wat overbodig omdat je eigenlijk al makkelijk een screenshot kunt maken. Maar daar houdt het niet bij op, je kunt naast kloppen ook nog eens een letter tekenen van je favoriete app (wel eerst instellen in het 'slimme gebaren' menu) en het wordt voor je geopend. Er zijn dus allerlei manieren om je apps zo snel mogelijk te openen, iets wat ik erg kan waarderen gezien ik soms pagina's aan het scrollen was en ik net niet die app in de lijst zag.

Omdat je uit de benchmarks kunt halen dat de GPU niet echt geweldig is, had ik er in eerste instantie ook niet veel van verwacht. Toch blijven spelen redelijk goed speelbaar:

Need for Speed:

Unkilled: zombie survivor

Unjustice 2:

Mortal Kombat X:

Door de video opname mis je nog enkele FPS en lijkt het schokkender dan het is, met medium / high settings zijn spellen goed te spelen (ik schat gemiddeld 40-45fps), wil je de volle 60fps dan zou ik de graphics naar beneden zetten.

Naast alle functies wat het toestel biedt, is het natuurlijk interessant om te weten hoe je met apparaat kunt verbinden, het is fijn om te weten dat naast 2.4ghz het toestel ook de 5ghz verbinding ondersteunt van wifi. Daarbij kan je met deze telefoon gewoon op 4g voor snel internet dus wat betreft snelheden zit dat goed. Daarnaast maakt het toestel gebruik van een USB-C connector waardoor je niet meer hoeft te kijken hoe je nou ook alweer de kabel moet gaan houden zodat het past, het past namelijk altijd. Een goede oplossing, maar met ook weer een keerzijde: ik heb bij al m'n andere toestellen (smartphones/tablets) een micro-usb aansluiting. Dus even de lader vergeten of even in de auto opladen zit er nu niet bij, ik zal ook hier weer extra kabels voor moeten aanschaffen.

Een gemiddelde smartphone haalt vanwege het gebruik van slechts 1 antenne een snelheid van zo'n 25mbit, hieronder het resultaat met deze telefoon:

Niet bepaald de snelste dus omdat het momenteel op het 2.4ghz kanaaal zit, maar voor mijn doelen is het prima. En met Plex streamen gaat ook snel zat. Met de andere apparaten (tablet/telefoon) haal ik ook rond de 20-23 Mbps. Helaas ondersteunt de V8 Experiabox geen 5ghz, wellicht binnenkort maar eens over op de v10 dus,

OTG
Wat ik wel erg fijn vind, is dat het apparaat OTG ondersteund, hetgeen betekent dat je simpelweg een usbstick/sdkaart in een adapter steekt en je via de usb-c connector alle data kunt uitlezen. Ben je bijvoorbeeld op reis, je hebt leuke foto's gemaakt met een DSLR en je wilt die gegevens veilig online bewaren dan kan je ze simnpelweg overzetten op deze manier. Of wil je gewoonweg ergens films kijken? Je kunt zo een hardeschijf / usbstick aansluiten en je kunt zo kijken. Je kunt het ook zelfs casten via Chromecast, de mogelijkheden zijn hierdoor eindeloos.

Bellen
Je zou het bijna vergeten, maar de hoofdfunctie van een smartphone is toch wel het bellen/smsen. Omdat het toestel meerdere banden ondersteund en dus in principe genoeg verbindingsmogelijkheden heeft, ben je enkel afhankelijk hoe goed je provider is. Het bellen is verder zoals het hoort, je kunt elkaar (mits je niet binnen in een winkel zit) goed verstaan en het werkt verder zoals je mag verwachten van een telefoon.

GPS
Ook hier weer een belangrijk onderdeel: gezien ik altijd de smartphones gebruik als navigatie met de laatste updates, is de betrouwbaarheid van het GPS ook belangrijk. Binnen krijg ik een nauwkeurigheid van 8 meter, met soms een afwijking naar 6m. Ook prima genoeg voor de navigatie dus.

NFC
Ook dit is weer een pluspunt wat betreft de toekomst: je kunt betalen met je mobiel door middel van NFC. Dit onderdeel is voor velen ook een belangrijk punt om een telefoon in plaats van een bankpas af te rekenen. Simpel en makkelijk dus.

Screen mirroring
Naast de mogelijkheid om te casten via Chromecast kan je met dit toestel, net als bij Samsung apparaten je scherm spiegelen naar je tv met de optie 'Screen mirroring'. Helaas is mijn televisie nog uit het tijdperk Dumbtv zonder internetmogelijkeden/wi-fi, dus heb ik dit onderdeel niet kunnen testen op de werking.

De accu. Dit is voor mij altijd een hekel punt geweest bij diverse apparaten, ze zijn leeg op de meest vervelende momenten en het opladen duurt vervolgens ook weer tussen 1-2 uur, dus je raakt weer geŽrgerd. Meeste smartphones met een standaard accu capaciteit houden het een dag uit bij normaal gebruik en hebben een SOT van zo'n 4-5 uur. Ik was altijd gefascineerd door het feit dat LenovoP2 een reusachtige accu heeft met 5000mAh, waardoor ik steeds bleef twijfelen om wellicht deze te halen omdat ik niet constant bezig wilde zijn met het opladen van toestellen of dat het weer voor de zoveelste keer leeg was en ik geen oplader bij mij had. Met 3000 mAh is dit toestel ongeveer gelijk aan de S3 waar ik een 2900 mAh accu voor heb. Het grote verschil is dat deze dus verwisselbaar is, op de Honor 8 helaas niet. Na een paar jaar zul je dus wel het apparaat naar een winkel moeten brengen als de capaciteit van de accu simpelweg niet meer voldoet aan je eisen.

Omdat de accucapaciteit niet bijzonder hoog is, maar conform de gemiddelde concurrentie had ik er niet veel hoge verwachtingen van. Maar na divers gebruik is het toch nog redelijk positief bevonden. Je hebt namelijk diverse mogelijkheden om je accu langer mee te laten gaan waardoor je nog langer van je toestel kunt genieten:

https://tweakers.net/ext/f/f2H826BDrcJ5y3EMHlPNn6PW/medium.png https://tweakers.net/ext/f/7Kw5yHcx3Pj4JPsc8M0Xenwu/medium.png

Wil je weten wie de boosdoener is bij een accu die sneller leeg is dan heb je een overzicht van:

Bij intensief gebruik merk je wel weer een groot verschil: het toestel raakt sneller leeg, film en fotografeer je dus veel, red je het net een dag voor je weer moet opladen. Doe je het rustiger aan met internetten, socialmedia en andere internetzaken dan gaat het een stuk minder hard. Met de automatische helderheid kan je ook energie besparen, hoewel het soms niet helemaal werkt zoals ik zou willen, soms net wat te laag andere keren weer te hoog.

Quickcharge
De mogelijkheid om snel te laden was geen harde eis, maar wel een pre, ik zag zoiets graag bij een toestel. En ik ben ook wederom erg blij dat ook deze functie bestaat op deze telefoon, binnen 30 min is je telefoon 47% opgeladen! Ideaal als je snel weg moet en geen zin hebt in een lege telefoon. Compleet opladen duurt wel langer in verhouding, dan ben je circa 1,5 uur bezig. Of je hangt je mobiel gewoon even aan een powerbank, wel zorgen voor minimaal 5000 mAh die een output kan leveren van 1.8A.

Dit toestel heeft op dit moment met de huidige prijs een zeer goede plek in de midrange markt (althans als je uitgaat tot een budget van maximaal 350 euro), veel toestellen hebben wel hun eigen specialiteit, zoals Lenovo p2, die sterk is vanwege de accu, of de Moto 5 G Plus vanwege een goede camera, echter vervult dit toestel veel meer van mijn wensen en ik denk als ik naar mijn wensen kijk, dat De Samsung S7, de Samsung S8 en de OnePlus 3T de echte concurrenten zijn die ook op diverse punten sneller/beter zijn, maar waar je weer 100-200 euro meer voor betaald. De keuze is enorm op de markt en buiten de reuzen als Samsung/Iphone/LG is het vaak goed zoeken of je wat vindt wat bij jou past. De recent uitgebrachte Huawei P Smart zou ook best concurrentie kunnen zijn gezien de erg lage prijs, dubbele camera en goede hardware (maar niet zo goed als de Honor 8 ) als je het midrangegebied als maatstaf neemt. Echter mist deze de USB-c, heeft het geen 5ghz en een wat neutralere behuizing op de achterkant.

En de Honor 9 en 8 pro? Dat zijn qua hardware de betere keuzes waar je uiteindelijk weer extra voor betaald. Honor 9 lijkt dan meer op de 8, waar de pro versie juist een groter scherm heeft met een hogere resolutie. Dat zijn allemaal voorkeuren wara je uit kunt kiezen. Deze toestellen ontvangen sowieso de Android 8.0 versie, voor diegenen die graag de laatste versie hebben.

Vanaf het moment dat ik de Honor 8 uit z'n luxe doosje haalde was ik al gcharmeerd van het toestel. Het oogt zeer luxueus met het glazen design, je bent helaas wel aan een hoesje gebonden gezien glas snel krast en ook snel vingervlekken geeft. Maar ik kan er mee leven, ik vind de uitstraling met al dat lagen glas met bijzondere reflectie en subtiel 2,5d glas aan de voorkant gewoon prachtig. Het beeld vind ik ook zeer goed ogen, ondanks dat uit diverse tests is gebleken dat de witheid sterk naar blauw gaat. Ik heb zelf in de kleurenmodus dit ietwat aangepast en vind het niet echt blauw ogen. Het contrast is super, hoewel het niet kan tippen aan een AMOLED scherm, maar daar kan ik wel mee leven. Ik had ook onverwachte pluspunten gevonden, met name de multifunctionele vingerafdrukscanner, ideaal te gebruiken en in te stellen naar jouw wens. De mogelijkheden met de camera zijn enorm! Je kunt zelf per moment kijken welke instelling je gebruikt en dan ben je niet eens gebonden aan de standaard scenekeuzes die je bij elke telefoon wel vindt, je kunt kiezen voor HDR (helaas niet automatisch), de monochroom mode voor extra veel lichtopvang, waardoor je geen statief nodig hebt, echter krijg je wel b/w foto's, wil je dus gekleurde foto's dien je wel het statief te gebruiken. Daarbij kan je kiezen voor de nachtmodus, of je gaat zelf handmatig de iso en shuttersnelheid instellen om zo alsnog de foto te kunnen maken. Wat ook zeer mooi meegenomen is, is dat je de foto's in RAW kunt opslaan, dit is een mogelijkheid die niet veel telefoons hebben in deze midrange markt. Dus je kunt je foto's nog flink boosten waardoor je bijna geen DSLR nodig hebt. Ik zeg bijna, want de kwaliteit van een DSLR blijft uiteraard toch een stuk beter en is het wisselen van lenzen noodzakelijk voor de juiste foto, het zoomen is bij smartphones altijd beperkt, sommigen hebben 2-4x optische zoom en daar houdt het mee op, er wordt vaker gesproken over digitale zoom, maar die functie is eigenlijk doelloos, gezien je met zoomen in je imageviewer hetzelfde bereikt. Naast goede foto's kan je ook mooie filmpjes maken, kan je kiezen voor de slowmotion stand voor een leuk effect, hoewel de beelden soms nog wel willen schokken, zowel bij 30 als 60 fps.

De accu gaat ook een goede dag mee met intensief gebruik, doe je het rustiger aan dan gaat deze zeker 2 dagen mee, en mocht je het extremer willen aanpakken dan kan je diverse accu instellingen gebruiken, vooral de extreme powersaving optie kan zo met een volle accu 170 uur mee. Natuurlijk heb je daar niks aan, want dan wordt eigenlijk alles op je telefoon uitgeschakeld. De gewone 'power saving' optie geeft je 2 a 3 uur speling. Je kunt er ook voor kiezen om je resolutie omlaag te schroeven naar 720p, dat scheelt dus ook.

Op softwaregebied vind ik alles redelijk goed opgezet, maar fan van EMUI zal ik niet worden, icm de NOVA launcher vind ik alles wel tiptop. Het toestel draait op dit moment op Android 7.0, waarbij deze maand werd aangekondigd dat Android 8.0 niet voor dit toestel zal komen, om daar een week later toch weer op terug te komen. Of de update daadwerkelijk zal plaatsvinden, geen idee, ik persoonlijk vind het niet erg aangezien ik met Android 4.4 opgescheept zat. Wie een 8.0 toestel wilt, zal dan toch verder moeten zoeken. Maar voor 286 euro is dit, ondanks dat het toestel uit 2016, eigenlijk een nobrainer. Je hebt iets unieks in handen, een apparaat wat aan de S7 kan matchen op gebied van CPU/benchmarks en ook fotografie komt zeer dicht in de buurt, enkel voor gaming is dit toestel niet helemaal geschikt, daar moet je desettings toch op medium houden. Vind ik totaal niet erg, ik vind niets zo irritant als een shooter op een telefoon, ik ben toch meer van #pcmasterrace op een groot scherm en losse controller/muis.

Heb jij ook een Honor 8 Blauw?

Mooie uitgebreide review, goed om te lezen dat je er blij mee bent. Mooi beeld geef je ook met accustats en alles erop en eraan!

Ik vroeg me alleen af waarom je de Xiaomi mi 6 niet hebt meegenomen als concurrent. Die heeft zeker zijn nadelen (geen band 20 waardoor je op T-Mobile bent aangewezen voor volledig bereik en geen 3.5mm), maar ook zeker voordelen. Onder andere betere chipset, betere camera, 11,7% grotere accu, Bluetooth 5 etc en nieuwere software met grote kans op custom Roms om maar wat te noemen. Als je uitgaat van de max §350 die je noemt is dat gemakkelijk haalbaar, alleen met Nederlandse garantie bij Belsimpel ga je dat niet redden.
Dank, het is precies een reden waarom ik die Xiaomi niet heb uitgekozen, er is zoveel keuze dat je sommige ook overslaat/vergeet. Ik heb buitenlandse import overwogen met ook andere keuzes, maar ik vindt de garantie toch ook erg belangrijk gezien schermen best snel kapot kunnen gaan en ik geen rompslomp wil met apparaten naar het buitenland te sturen.
Goede review! Een hoop info en foto, nice! Daarom ook een dikke +3. :)
De video's worden minder schokkerig als je niet in de hoogste stand (1080p 60fps) opneem, maar in de "gewone" 1080p want dan kan je beeldstabilisatie aanzetten:
Mooie en erg uitgebreide review! Ik heb hem zelf ook, de blauwe versie :) en ik heb een vraagje: hoe test je de nauwkeurigheid van de gps?
Thnx, dat kan met de app GPS test, die pikt diverse satellieten op, met daarbij de sterkte weergegeven per verbinding. 5-6meter is het gemiddelde voor een apparaat wat 1 frequentie gebruikt wanneer je je in open lucht bevindt.
zeer gaaf. toen ik een telefoon uitgekozen had heb ik een samsung galaxy J5 2016 gehaald omdat er geen chinaphones beschikbaar waren. ik had niet kunnen beseffen dat dit een even goed alternatief zou zijn :) :)
Mooie uitgebreide review! daarom de volle 3 punten gegeven.
Heel goede en uitgebreide review en tevens zeer duidelijke foto's! Een kleine sidenote; we zijn nu een aantal maanden verder en heb van een medetweaker een nieuwe Samsung Galaxy A5 2017 voor 200 euro op de kop kunnen tikken. Ook de nieuwprijs in de meeste webshops voor de Galaxy A5 (265 euro) lijkt me nu wel gerechtvaardigd, denk je ook niet?
Zeer gave en uitgebreide review :) +3

[Reactie gewijzigd door VECTOR op 7 februari 2018 08:30]