MSI Wind12 U230 Review

XanderDrake 7 april 2010, laatste update op 16 april 2010, 13.162 views

MSI Wind12 U230

Pluspunten

• Heerlijk compact en licht
  • Goede prestaties all around
  • Erg goed scherm en toetsenbord
  • Touchpad werkt goed na andere driver
  • Compleet qua featureset
  • Goede prijs

Minpunten

• Slechte webcam
  • Geen Bluetooth
  • Beetje plastic-oid
  • Slechte drivers en bloatware van MSI

Welkom bij mijn review van de MSI Wind12 U230 :)

Introductie
MSI is al sinds jaar en dag een respectabele hardware producent. Zijn reputatie is niet zo hoogstaand als zijn grote Taiwanese broers Asus en Gigabyte, maar dat doet niets af aan de goede prijs kwaliteit verhouding van MSI’s producten. MSI produceert sinds een paar jaar laptops, maar krijgt door de stevige concurrentie niet echt een degelijk markt aandeel.
Toen Asus met hun EEE PC serie kwam, zag MSI zijn kans schoon. Ze ontwikkelden hun eigen Wind netbook serie en oogsten daar behoorlijk veel succes mee. Veel andere fabrikanten verkopen Wind netbooks onder hun eigen naam, zoals Medion.
MSI heeft sindsdien niet stil gezeten. Na de groei van de netbookmark begon af te vlakken, begonnen veel merken over te stappen op “the next hot thing”: ultra dunne en lichte notebooks. MSI kon niet achterblijven en deed ongeveer hetzelfde als bijvoorbeeld Acer en HP: pak je grootste netbook behuizing (11.6 of 12 inch) en stop daar een Intel CULV of AMD Neo CPU in. De Wind12 U200 serie is geboren.

De eerste modellen van de U200 waren (verrassing) de U200 en de U210. MSI heeft de volgende ‘nomenclatuur’: de U200 series met een even nummers zijn voorzien van Intel processors en de series met een oneven nummer zijn uitgerust met een AMD processor. De eerste laptops waren voorzien met de budget CPU’s: Celeron en AMD single-core processors met een kleine hoeveelheid cache. De behuizingen en schermen waren wel identiek en van goede kwaliteit en de prijs laag.
Wat dat betreft is de U230 die ik vandaag behandel toch een tandje beter.

De MSI Wind12 U230
Het is ondertussen al sinds November 2009 dat de U230 ge´ntroduceerd was. We moesten een tijdje wachten tot hij ook daadwerkelijk in NL beschikbaar werd, in Korea en de Filipijnen was de laptop eind 2009 al te verkrijgen. De U230 is een van de eerste dunne laptops die gebruik maakt van AMD’s nieuwe Congo platform. Dat betreft een AMD Neo X2 dual –core processor en de populaire chipset 780G(M) die beschikt over de grafische kern genaamd HD 3200. Hier later meer over.
Zoals eerder gezegd is de body van de U230 identiek aan andere Wind12 laptops. Het gewicht kan de U230 is iets hoger vanwege het gebruik van een 6-cells accu. De andere laptops uit de serie beschillen over 4-cells accus.

Netbook of Notebook?
In veel nieuwsberichten en (p)reviews die gaan over deze laptop heeft iedereen het over een netbook in plaats van de term laptop die ik gebruik in deze review. Ik persoonlijk snap er niet dat deze mensen erbij komen dat dit een netbook is. Allicht kijken ze niet verder dan de naam Wind12, die doet denken dat dit in dezelfde categorie als de Wind netbooks waar ik het eerder over had.
Ik beschik zelf over een netbook, een Asus EEE PC 900, en heb menig 10" netbooks voorbij zien komen. Ik vind dat de U230 totaal niet in die categorie hoort, zowel qua prestatie, functionaliteit als formfactor.

AMD Congo
Deze laptop is voorzien van AMD’s nieuwe “ultra dun en licht” platform genaamd Congo. Congo is de opvolger van het verouderde Yukon, waar de hele betaalbare ultra thin & light mania mee begon (in de vorm van de HP DV2 om precies te zijn). Als reactie op Yukon ontwikkelde Intel zijn Consumer Ultra Low Voltage platform, gebaseerd op hun zeer succesvolle Core 2 Duo processors.
Voor Yukon en CULV bestonden er al processors die zuinig en compact waren, maar die waren behoorlijk prijzig, waardoor ze nooit aantrekkelijk waren voor de massa. Een verandering van mentaliteit bij Intel en AMD kwam waarschijnlijk door de explosieve vraag naar netbooks. Ze zagen in dat het grote publiek klaar was voor compacte en mobiele apparaten.

De U230 van dichtbij

De Retail Verpakking
Ik heb mijn U230 besteld ongeveer direct toen hij beschikbaar werd in Nederland.
De SKU heet U230-017NL. Dit zijn de specs op de doos:

De laptop zit verpakt in een kleine doos. In de doos zitten de standaard spullen, het minimale wat je kan verwachten:
- De U230 zelf
- Adapter
- Locale stroom kabel
- Accu
- Een hele trits aan manuals, boektjes en folders
- Garantie voucher
- Extra Serienummer stickertjes (handig!)
- Driver + Utilities DVD (het kan zijn dat Windows 7 hierbij zit, ik gebruik alleen ISO + USB stick)

Zie ook het unboxing filmpje dat ik heb gemaakt:

Het grote gemis is de sleeve, maar die krijg je toch bijna nooit bij een goedkope laptop als dit. Helaas heeft de laptop een afwijkend formaat waardoor normale 12” sleeves te breed zijn. Ik heb een 11.6” sleeve besteld, die is ondertussen binnen gekomen.
Ik heb fundamentele problemen met het betalen van Ą15 of meer voor een stukje veredeld textiel dat men een laptop sleeve noemt, dus dat heb ik ook zeker niet gedaan in dit geval. Op Ebay kan je tientallen Chinese verkopers vinden die voor een prikkie een degelijke sleeve aan kunnen bieden. Zelfs de verzendkosten zijn vaak stukken lager dan die van Nederlandse webshops. Ik heb dus deze sleeve gekocht:

Ik ben er erg tevreden mee, hij doet precies wat hij moet en kostte me maar 4 euro inclusief verzenden!
Aanrader. De links naar de shops veranderen continue, maar je vind makkelijk wat je zoekt als je "Sleeve 11.6" zoekt bij Ebay.

Formaat
Als je overweegt om de U230 te kopen, dan doe je dat waarschijnlijk voor zijn compacte formaat. In dat geval zal je tevreden zijn, compact is hij zeker. Vergeleken met een Macbook Pro 13.3” (helaas geen foto’s op handen) scheelt het een centimeter of 2 -3 zowel onder als boven. De U230 is voorzien van een 16:9 scherm in plaats van 16:10 zoals bij de meeste laptops. Hierdoor is hij niet breed maar wel langer. Mij bevalt dat wel. Een HP DV2 is bijvoorbeeld nogal vierkant in vergelijking.
Een goede en handige vergelijking is met een A4 velletje: De U230 is nagenoeg even lang als dat een A4 is maar wel een millimeter of 15 minder breed.

Als je hem vergelijkt met een normale Dell Inspiron 1520 ziet het er als volgt uit:

In vergelijking met een EEE 900 (kleiner dan normale 10” netbooks):

Behuizing
De U230 is zoals te verwachten is een fijne en compacte laptop. De Wind12 behuizing is zo ontworpen dat alles wat er in zit “gemaximaliseerd “ is, de randjes om het 12.1” scherm zijn erg dun en ook rond het toetsenbord bevind zich maar weinig ruimte te veel. Dit is ook een van de redenen dat de U230 niet in de netbook beschrijving past: alles voelt groots aan in plaats van extra compact.
De behuizing zelf zit goed in elkaar. Geen gerammel of stukken die bol staan. De scharnieren doen hun werk en hebben geen flex. Er zit geen magneet of knop in het deksel, hij sluit gewoon als je hem dicht doet.
Hoewel de laptop goed aan voelt, moet wel gezegd worden dat ze compleet en volledig uit plastic bestaat. En zo voelt het ook aan. Dus qua structurele kwaliteit zal hij niet helemaal boven aan staan, daarvoor kan je beter een HP DM1 kopen. Het plastieken design zorgt er wel voor dat de laptop niet veel weegt, rond de 1.3 kg. Dat merk je zeker: als ik de U230 met een Apple Macbook Pro 13.3 inch vergelijk, weegt de aluminium macbook een ton.
De hoeken zijn ook mooi rond. De enige kleur die men kan krijgen in NL is een donkere kleur paars/zwart. Deze kleur bevalt me goed en zorgt ervoor dat de behuizing geen vingerafdruk magneet wordt.
De laptop zelf is nagenoeg even groot als een A4 stuk papier, een goed formaat als je het mij vraagt: het scherm is een heel stuk groter da die van een netbook, maar de behuizing is langwerpig en daardoor lekker compact. Vergelijkbaar met bijvoorbeeld een HP DM1, hoewel die ultra-thin een kleiner scherm heeft.
Dun voelt de laptop niet aan doordat de grote 6-cells accu een stuk aan de onderkant uitsteekt. Hierdoor heeft hij op vlakke ondergrond een kleine helling, fijn voor typen!

Het Scherm
Het scherm van de U230 is een van zijn beter punten. Het is een prachtig scherm, met een uitstekend contrast en helderheid. De LED achtergrond verlichting komt zeer goed naar voren. Het scherm is mooi weg gewerkt met minimale randjes. Het 12.1 inch scherm heeft een resolutie van 1366 bij 768 pixels waardoor HD films op het scherm passen. Helaas glanst het scherm aanzienlijk, ook een beetje binnenshuis. Dit is moeilijk te vermijden met de laptops van tegenwoordig. Maar als je de helderheid omhoog gooit heb je er niet zo`n last van. Het lukt me niet om van de helderheid een goede foto te maken.

Het Toetsenbord
Ook het toetsenbord van de U230 is subliem te noemen. MSI gaf, tijdens het lanceren van de laptop, al aan dat het toetsenbord speciaal “stress-free” zou worden gemaakt, en dat is gelukt. Het toets oppervlak is erg groot, groter dan de toetsen op mijn Logitech UltraFlat toetsenbord van mijn desktop. Zelfs al zit ik schuin achter de laptop, ik kan makkelijk de locatie van de toetsen vinden. Flex is er niet. Je moet waarschijnlijk wel even wennen aan de “Home” en Page up/down toetsen, die zitten helemaal rechts boven elkaar. De feedback is in orde (allicht wel minder goed dan de chicklet toetsen van de Macbooks en Acer 3810 serie). Voor de rest zijn de linker shift, tab en capslock lekker groot. Een minpuntje is dat de Del knop een beetje gevoelig is, soms delete hij al letters zonder dat je hem indrukt.
De Fn toetsen (voor specifieke laptop functies) werken goed en tevens zonder drivers. De Mute knop zit een beetje weggestopt aan de rechterkant van het toetsenbord, ik moest hem zoeken en dacht eigenlijk dat hij er niet eens op zat! De helderheids en volume knoppen zitten op de pijltjes toetsen.
Al met al kan ik zeggen dat het geheel uitstekend typt, deze review heb ik er mee geschreven :) .

Het Touchpad
Zoals al vaker gezegd in de previews, is de touchpad een van de slechtere dingen van de U230. Opzich is met de touchpad zelf niet veel mis: hij zit op een goede plek, is niet te klein en biedt een goede feedback door zijn ruwe oppervlak. Ook de knoppen zijn groot, los van elkaar en klikken prima.
Het probleem zit hem in de technische onderontwikkeldheid: geen extra functies, geen scroll mogelijkheden, geen Multi-touch. En dat ik karig als ik me bedenk dat mijn netbook zijn touchpad al deze dingen wel ondersteunt. Zelfs mijn 7 jaar oude Medion heeft touch-scroll mogelijkheden.

Edit Update: Extra opties Ún scrollen zijn wel mogelijk door gebruik te maken van een Generieke driver van de Touchpad producent Synaptic. Multitouch alsnog niet, maar de rest allemaal wel!
Link naar Driver: http://www.synaptics.com/support/drivers

De Webcam
Wederom geen hoogtepunt. Het is duidelijk waar MSI op bespaard heeft. Hij is redelijk donker op default instellingen, dus de helderheid, hue en contrast moest ik omhoog gooien. FPS zijn vaak op twee handen en een voet te tellen. Nu moet ik eerlijk zeggen dat mij dit maar weinig uit maakt. Mijn vriendin is al blij dat ze me kan zien, het maakt haar niet uit hoeveel pixels het breed en lang is. Er wordt wel software bijgeleverd voor de webcam door MSI, waarschijnlijk voor leuke effecten. Mij kan het weinig interesseren, heb het er dan ook snel af gegooid. Saillant detail: de webcam van mijn EEE 900 was stukken beter.

Ports
De ports zitten alleen maar aan de linker en rechter zijde. Rechts: LAN poort, Memory Card Reader, twee USB poorten, bolletje zonder functie (allicht voor beter versies met optical in/out), Mic in, 3.5 mm Jack in:

Links: DC in, VGA out, ventilatie opening, HDMI en de derde USB poort:

Al met al standaard, hoewel ik blij ben met de VGA uitgang los van de HDMI uitgang. Veel beamers en oudere/goedkope TFTs kunnen alleen werken met VGA.
Er is voor de rest geen optie voor uitbreiding via een ExpressCard slot.

Accu
De accu van deze laptop is een stevig geval. Hij is groot en steekt vanonder uit. Ergens is dat jammer, want daardoor wordt de laptop een stuk minder dun gevonden dan hijzelf eigenlijk is. Maar ja, wil je een lange accutijd, dan moet het zo. Als je een laptop zoekt die Úcht zuinig is en het kan doen met een dunnere 4 cells accu, dan moet je bij Intel zijn, zoals de Acer 1810 serie en de HP DM1. Voor mij is het geen punt.

Warmte
De U230 is voorzien van hardware die lang niet zo koel en zuinig is vergeleken met bijvoorbeeld een Intel Atom of goedkope CULVs. Daardoor wordt hij dus logischerwijs warmer. Maar MSI heeft het goed aangepakt. De warmte producerende onderdelen zitten naar onder gericht dus heb je er maar weinig last van als de laptop op een tafel of bureau staat. Op je schoot valt het alsnog mee. Tevens zitten de onderdelen meer links, dicht bij de ventilatie opening. De warme lucht heeft dus bijna geen invloed op de rest van de laptop, het gaat meteen naar buiten. Het toetsenbord blijft te allen tijde koel, de linker palm-rest wordt ietsjes warmer dan normaal.
De fan draait helaas wel altijd, er is geen passieve stand. Gezegd moet worden dat je de lage ventilator stand amper merkt. Bij games gaat hij stevig blazen maar dan ben je toch afgeleid. Tijdens normale SD films (DVD of DivX), surfen en office gebruik blijft de fan op de laagste stand. Dit komt voornamelijk door AMD’s PowerNow! functie, die ik later uitleg.

Interne Bouw
Een van de eerste dingen die ik deed was mijn U230 voorzien van 2Gb DDR2 667mhz geheugen dat ik nog had liggen van mijn EEE 900. Dit wilde ik niet zozeer voor de hoeveelheid extra geheugen, maar meer om Dual Channel te kunnen draaien. Hierdoor worden beide geheugen kanalen tegelijk gebruikt en verdubbeld de bandbreedte naar de CPU en verder. Daarom moest ik de klap onderin open maken en het garantie stickertje verbreken. Eerst twijfelde ik, maar op de officiŰle FAQ van MSI stond er dat ik dit mocht doen volgens Europese wetgeving. Nu weet ik dat je hier oeverloos over kan discussiŰren of het nu mag garantiewijs, maar ik heb hetzelfde gedaan met mijn EEE 900 en daar deed niemand moeilijk over toen hij later kapot ging en terug gestuurd werd binnen de garantie.
Het bood me wel een goed zicht op de interne hardware van de U230:

Er was inderdaad nog een gleuf vrij voor de geheugen uitbreiding. Wat me ook opviel was het extra PCI-E Mini slot. Hier kan je mogelijk een bluetooth module of allicht 3G modem in stoppen. Achter de accu zit een SIM kaart slot dus dat laatste lijkt mij een goede upgrade.

De Hardware

CPU
Zoals al eerder vermeldt, is de U230 een van de eerste laptops die is uitgerust met AMDs Congo platform. Dit platform is voorzien van een relatief energie zuinige dual-core processor en chipset. Tot nu toe zijn er drie soorten processors die je in een Congo laptop kunt vinden, de 1.2Ghz Neo X2 L310, de 1.6Ghz Neo X2 L335 met 512KB Cache en de 1.6Ghz Neo X2 L635 met 1MB Cache. De U230 beschikt over de L335, die marginaal langzamer is dan de L635. De L310 kan je vinden in de Acer Ferrari One, maar die is wel significant langzamer. De L635 zit bijvoorbeeld in de HP DM3 AMD versie.

De processor is gebaseerd op de verouderde K8 design die we beter kennen als de AMD Athlon64 en Athlon64 X2 in desktop computers. Jawel, deze werd ge´ntroduceerd in 2004, dus je kunt de processor bejaard noemen in computertermen. Ondertussen heeft AMD er wel flink aan gesleuteld, de processor is gemaakt met het energie zuinige 65nm procedÚ. Het thermale maximum van de processor is 18 watt, wat toch redelijk zuinig is in vergelijking met normale notebook processors (die meestal rond de 35 watt zitten). Maar vergeleken met de Intel Atom en CULV dual-cores (5w en 10w respectievelijk), is dat niet super. Intel’s CULV CPU’s gaan dan ook langer mee met accu’s en zijn koeler.
Qua prestaties doen de AMD Neo’s niet echt onder voor de CULV’s, voornamelijk omdat de CULV’s vaak drastisch laag zijn geclockt. In vergelijking is de L335 ongeveer zo snel als de SU4100 van Intel.

Een paar goede benchmarks om te kijken hoe de L335 presteert zijn de CPU testen van de 3Dmark suites, Passmark en SuperPi. Deze behandel ik later in de review.
Let wel op, sommige benchmarks draaien beter op bepaalde soorten processors. SuperPi draait bijvoorbeeld beter op Intel processors. Wees genuanceerd bij het vergelijken met andere processors.

De Chipset
Het Congo platform is opgebouwd rondom de 780G(M) chipset. Dit is een populaire mid-end chipset die al een tijdje op de markt is. Het doel bij deze chipset is zo veel mogelijk functies en logica op de northbridge integreren. Bijvoorbeeld de grafische processor, de HD 3200 zit op de 780G. De 780G maakt het Congo platform concurrerend met het veel nieuwere Intel CULV platform. Dit komt voornamelijk door de HD 3200 IGP. Die behandel ik zo direct.
Naast de 780G northbridge is er ook nog de SB750 southbridge, die zorgt voor connectiviteit naar bijvoorbeeld Wifi en de HDD.

De HD 3200
Dit is het onderdeel van deze laptop die het meest wordt aangeprezen door (p)reviewers. De HD 3200 is een van de beste IGPs die ooit gemaakt zijn. Menig computerkenner was verbaast over de capaciteiten van deze videochip, waaronder ikzelf. Intel heeft op dit moment geen mobiele IGP’s die ook maar enigszins kunnen concurreren met de kracht van de HD3200.

De HD 3200 is een afgeleide van de RV620 LE van ATi/AMD, een DirectX10 GPU die je ook wel terugvind in de low-end kaarten HD 3450. De IGP is voorzien van 40 shaders en de core draait op maximaal 500mhz. Vaak clockt de core terug naar ongeveer 380mhz om energie te besparen. In de U230 wordt er 128MB afgesnoept van het RAM voor het geheugen van de HD3200. Een van de verkoop punten van de HD 3200 is dat de IGP in staat is om de processor te ontlasten bij bijvoorbeeld het decoderen van HD video’s. Dat is mooi, want de L335 CPU mist de paardenkracht om een 1080p film soepeltjes te tonen. Verder kan de IGP zowel via de VGA aansluiting als via HDMI beeld versturen, en is HDMI voorzien van zijn eigen audio, waardoor je de laptop meteen op je HD TV kan aansluiten en HD films kijken.
Maar de reden waarom ik de U230 heb gekocht ten voordele van bijvoorbeeld de HP DM1 is omdat je er toch een leuk potje op kan Gamen. Ik ben dan ook een gamer in hart en nieren, en ik vind het fantastisch dat ik op een dood moment mijn laptop er bij kan pakken en toch beetje kan gamen.
Dit aspect zal later uitgebreid aan bod komen, ik heb maar liefst 20 games die ik ga proberen te spelen!

Het RAM
Over het RAM valt er niet heel veel te zeggen. De U230 werkt met DDR2 SO-DIMM geheugen en is standaard voorzien van 2GB op 1 module. Er is dus nog een slot vrij en ik kan je aanraden om die zo snel mogelijk te vullen. Het is toch wel goed voor de prestaties van de laptop om Dual Channel te draaien. In Windows 7 ging de prestatie score van het RAM omhoog van 4 naar 5,7 punten na de upgrade. CPU-Z heeft dit te zeggen over het geheugen:

De Harddisk
De HDD is ook een pluspunt. We hebben het over een Seagate ST9320325AS, een 320GB grote 5400RPM hardeschijf. Er is niet veel te zeggen over de HDD behalve dat 320GB ruim voldoende is en dat hij volgens Windows 7 een van de snellere onderdelen is (een score van 5.7). Ik zal een paar korte benchmarks draaien en die plaatsen in onder het kopje Prestaties en Benchmarks.

USB
De U230 is voorzien van 3 USB 2.0 poorten. Ondertussen is USB 2.0 zo standaard dat er weinig over te vertellen is. Ik kan in ieder geval wel zeggen dat de poorten goed werken in combinatie met Windows 7, ik haal een hele nette ~27MB/S als ik iets groots kopieer van een snelle USB stick naar de hardeschijf:

Connectiviteit
Onder connectiviteit versta ik Wifi, LAN en Bluetooth. Ten eerste Wifi; de U230 is uitgerust met een Wireless-G en N module, dus je kan theoretisch met 300Mbit dingen downloaden. In de praktijk is dat wel anders, maar helaas kan ik dat niet bevestigen. Thuis deel ik mijn Wifi verbinding met huisgenoten dus kan ik bijna nooit op volle snelheid testen. Op mijn universiteit heb ik wel al kunnen testen, daar haal ik een maximale bandbreedte van 2.3MB, zo’n 18,5Mbit op een Wireless-G netwerk. Het bereik is over het algemeen goed, al moet ik opmerken dat Macbook Pro’s beter een bereik hebben.
Wat de Netwerk aansluiting betreft kan ik ook niet de volle bandbreedte testen. De verbinding naar de switch is in ieder geval 1Gbit.
Bluetooth is een bijzonder verhaal in deze laptop. In deze versie is bluetooth niet aanwezig, maar de laptop lijkt er wel helemaal geschikt voor te zijn. De Fn knop is aanwezig, de LED indicator is aanwezig en je kan de drivers downloaden van MSI’s website. Je kan het later dus nog wel toevoegen aan het geheel.

Memory Card Reader
Zoals elke laptop en netbook tegenwoordig zit er ook een card reader in de U230. Ik heb even gekeken, volgens mij is hij alleen geschikt voor SD kaarten. Ik heb ook een MemoryStick Duo van Sony liggen maar dit past er niet in. Als je er een SD kaart in stopt steekt deze een halve centimeter uit, dus je kunt niet de kaart er in laten zitten als de laptop in een rugzak of sleeve zit. De snelheid lijkt in orde.

Accutijd en PowerNow!
Een van de voordelen van de utra dunne en lichte notebooks is vaak de accutijd. Om zo’n laptop extra mobiel te maken is het een vereiste dat je lang met je accu kan doorwerken. Zoals al eerder gezegd, Intel heeft zijn zaakjes iets beter op orde dan AMD. Intel Atom en CULV laptops kunnen al snel 6 uur en langer doorwerken bij licht gebruik. Daarmee moet gezegd worden dat de U230 voor een stuk toch mee kan komen. MSI heeft niet voor niets een dikke 6 cells accu bij de U230 geleverd. Ze adverteren dan ook 4 uur gebruik op 1 lading accu. Meestal moet je dat met een korreltje zout nemen, maar deze keer zit MSI redelijk in de buurt. Mijn eigen testen wijzen uit dat als je hem niet zo intensief gebruikt (dus een beetje browsen met wifi aan, paar programmaatjes installeren en een paar filmpjes kijken) dat je dan snel 4 uur haalt. Zet je brightness op 10%, alles op energie zuinig, en ben je vooral bezig met dingen typen en lezen, dan moet de 4:30 u ook te halen zijn!
Wat centraal staat qua energie besparende functionaliteit is AMD’s PowerNow!. Het is de tegenhanger van Intel’s SpeedStep, het komt neer op dat de processor zich dynamisch omhoog en omlaag clockt aan de hand van de workload. De L335 clockt terug naar 800Mhz zodra er even niets te doen is, of wanneer de applicaties die draaien niet veel vergen van de CPU. Het schakelen gaat snel en soepel, je merkt er eigenlijk niets van. Je hebt wel in de hand wanneer de processor zich terug clockt, via de Power Settings in het Configuratie scherm. Het High Perfomance power plan zorgt er voor dat de processor altijd op 1600Mhz blijft draaien. Als je het plan Power Saver selecteert, blijft de laptop zo veel mogelijk op 800Mhz.
Hier heb ik een filmpje dat laat zien hoe PowerNow werkt:

Als de laptop op de accu draait is er enigszins een probleem met PowerNow!. Ik heb het vaak geprobeerd maar het lukt me niet om de CPU sneller dan 800mhz te laten draaien. Het maakt niet uit wat voor taken ik draai, HD video, games, hij blijft op 800Mhz. Nu moet ik zeggen dat het niet vaak zal voorkomen dat je zo veel rekenkracht zal nodig hebben onderweg, plus het zal de accu sneller laten leeglopen. Na een aantal dingen te proberen kwam ik aan op AMD OverDrive. Dit is het overclock programma van AMD zelf. Hiermee kan ik, ook op batterij, de maximale 1600mhz verkrijgen. Je doet alsof je gaat overclocken, en zet het voltage van de CPU van 0.8v naar 0.95v en vervolgens kan je de multiplier naar 8x in plaats van 4x zetten. Ik heb het getest en het werkt prima.

LET OP, bij mij werkt dit, maar weet dat je risico loopt als je dit soort software gebruikt. Ik ben niet verantwoordelijk voor schade die jij oploopt.

De Software

Bloatware
Hoewel ik een genuanceerde mening probeer te houden over bijna alles, lukt mij dat niet over de software die fabrikanten tegenwoordig voor-installeren op hun systemen en laptops. Vandaar de naam Bloatware. Ik heb er geen goede woorden voor over…
Deze laptop heeft er het meeste last van bloatware van wat ik heb meegemaakt tot nu toe. Hij staat vol met demo’s die bij elke boot up zeuren over registratie, oude versies van freeware software, zelfs WinRAR heeft niet eens de 30 dagen warmloop tijd… Vreselijk. Het duurde 2 dagen voordat ik een Windows7 HP 64bit ISO op een USB stick installeerde en de laptop herformatteerde.

Windows 7
De Windows versie die er standaard wordt bij geleverd is Windows 7 Home Premium 32bit. De licentie sticker zit zoals gewoonlijk aan de onderzijde. Windows 7 draait heel aardig op de U230, niets op aan te merken. Zelfs al draait de CPU op 800mhz, Windows 7 soepel als boter.
Nadat ik het RAM geheugen had verdubbeld en moe werd van de bloatware, heb ik Windows 7 HP 64bit ge´nstalleerd op de U230. De installatie verliep zonder problemen en het geheel is stabiel en snel. Ik moest wel bellen naar Microsoft om de Licence Key te activeren, maar dit snel opgelost.
De laptop start redelijk snel op. Van compleet uit tot ingelogd en je in staat bent om programma’s te starten duurt het ongeveer een minuut. Zie ook het filmpje:

Drivers
Wat MSI niet erg goed doet zijn de drivers. Op de DVD en de support website van MSI staan weliswaar drivers, maar geen enkele 64bit versies. Daar hadden ze blijkbaar geen rekening mee gehouden. Gelukkig was Windows 7 slim genoeg om zelf de drivers te vinden en installeren. Gelukkig werkte hun System Control Manager wel onder 64bit. Uiteindelijk was het dus geen probleem.
Over de System Control Manager gesproken, dit is een stukje software dat de Fn en volume/helderheid knoppen aanspreekt. Er is ook een Eco knop, waarschijnlijk om het systeem on the fly zuiniger te maken, maar die gebruik ik zelf niet.

De Prestaties

3Dmark 2005
Deze benchmark suite van Futuremark is een ouder pakket, maar wordt nog regelmatig gebruikt bij het reviewen van laptops en netbooks. Vandaar dat ik hem ga gebruiken.

Deze score valt me een beetje tegen als hem vergelijk met soortgelijke laptops. Ik denk niet dat het komt doordat de laptop langzamer is, want bij games presteert hij heel goed. Allicht komt het door de oudere drivers (op laptops kan je niet zomaar drivers van AMD installeren) of door Windows 7 64bit, een OS dat 4+ jaar nieuwer is dan het programma.

3Dmark 2006
Deze benchmark tool is een van de bekendere. Totdat 3Dmark Vantage uitkwam was het dÚ tool om CPU en GPU prestaties te vergelijken met andere systemen. Voor ultra light & thin notebooks is het een geschikte tool voor vergelijking omdat de tool wat ouder is en daardoor meer geschikt voor de langzamere processors en IGP’s.

Deze score is al wat meer naar mijn verwachting. Maar alsnog niet erg hoog. De CPU scoort wel zo goed als ik hoopte.

Passmark Performance Test
Passmark is een redelijk bekend benchmark parket. Het wordt niet heel vaak gebruikt, maar toch biedt het een degelijke bron van informatie voor het vergelijken met andere laptops, zeker doordat het kijkt naar prestaties van RAM, CPU, HDD, e.a.

En ook de CPU in het bijzonder:

Passmark is blijkbaar makkelijk te be´nvloeden door dingen zoals OS of of hij op 64bit draait of niet. Dus ik weet niet hoeveel je hebt aan deze scores. De CPU score (1005) is in ieder geval redelijk goed.

HD Tach
HD Tach is een klein programma waarmee je een aantal eigenschappen van je hardeschijf kunt meten, waaronder de gemiddelde seektijd, gemiddelde doorvoer van data en de burst snelheid. Hiermee heb ik mijn HDD getest:

De gemiddelde maximale snelheid is dus ongeveer 65-70MB/s. Eenzelfde conclusie had ook Passmark. Redelijk goed dus.

SuperPi
SuperPi is een van de meer bekende overclock benchmarks. Het wordt gebruikt om de CPU te testen op snelheid en om te kijken dat, wanneer hij gigantisch lange getallen moet uitrekenen, niet in de fout gaat of instabiel wordt. Zoals ik al eerder zei, heeft Intel door zijn grote en gedeelde L2 cache een groot voordeel. Vergelijk dus met een korreltje erbij.

HD Video
Een van de nieuwe functionaliteiten waar Ultra thin & lights tegenwoordig mee over moeten kunnen is de mogelijkheid om HD video zonder stotteringen te laten zien. Zowel Intel, AMD en nVidia zijn druk bezig met met de beste papieren te halen om dit te laten doen via de IGP of GPU. De HD 3200 is een van de IGP’s die via zijn shaders HD kan decoderen om zo de CPU te ontlasten. Daarmee moet je wel de juiste instellingen, drivers en software hebben. Via Win7 heb ik de nieuwste beschikbare driver ge´nstalleerd en tevens heb ik Media Player Classic Home Cinema gedownload om te kijken wat het resultaat is. Ik test het afspelen met een paar bekende HD trailer video die hier ook kan downloaden.
De twee trailers die ik heb bekeken zijn de trailers van een onderwater documentaire en de HD Release van de Terminator 2 film. Beide zijn opgenomen op 1080p. De trailer voor T2 was ‘licht’ genoeg om af te spelen zonder MPC Home Cinema, dus gewoon met MPC. Opvallend genoeg wordt de GPU wel gebruikt door MPC tijdens het afspelen.
De Underwater trailer was te zwaar voor MPC dus schakelde ik over op de Home Cinema versie. Deze deed het uitstekend. Met MPC had ik last van haperingen en schokkend geluid, bij HC werkte het gewoon zoals het hoorde. De HD 3200 doet dus zijn werk bij HD video, met de standaard drivers en instellingen onder Win7. Het enige wat ik heb gedaan is MPC HC ge´nstalleerd.
Hier zijn de filmpjes als bewijs. Let ook op de activiteit van de HD 3200, gemeten met AMD OverDrive.

Gaming

We zijn aangekomen bij wat mij betreft het belangrijkste onderdeel van deze review, we gaan kijken hoe goed een heel scala van games kan draaien op deze mooie laptop. In het totaal ik 20 games voor jullie (en mijzelf) getest. Het is een combinatie van freeware en legaal gekochte games. Ik heb een aantal categorieŰn van “zwaarte” opgesteld waar de games in ingedeeld:
  • We hebben de categorie “Basic games”. Dit zijn de games die in ieder geval goed
    moeten draaien. Ze zijn al redelijk oud en ze draaien ter vergelijk al redelijk op Netbooks. Ik ga daarom ook niet al de games testen, omdat ik weet dat ze 100% goed draaien.
  • Vervolgens hebben we de Light games. Dit zijn spellen die ook al iets ouder zijn, maar destijds wel zwaar voor de toenmalige systemen. Ze worden ook nog redelijk veel gespeeld en het zijn de spellen die je zou moeten spelen op een systeem als dit.
  • Hierna krijgen we de Medium games. Dit zijn de wat meer recentere spellen, van maximaal 2 jaar oud. Deze spellen zijn nu nog erg populair en worden vaak gebruikt om systemen te belasten voor reviews. Deze spellen zouden waarschijnlijk wel draaien op de U230, maar niet op de volle kwaliteit.
  • En als laatst hebben we de Heavy games. Deze games zijn simpelweg de mooiste en nieuwste en zwaarste games die ik heb liggen. Ze worden vaak gebruikt om te kijken hoe de allernieuwste GPU ze kunnen draaien. Deze zullen waarschijnlijk niet al te goed draaien op de U230, zelfs op lage kwaliteitsinstellingen. Maar dat houdt ons niet tegen :) .
Een opmerking voor legale games: Spellen die je installeert met een DVD zijn een probleem. Ten eerste hebben ze te allen tijde een DVDROM nodig en die zit niet in de U230. Continue een externe DVD drive meesleuren is natuurlijk niet het hoogtepunt van mobiliteit, dus dat ga ik niet doen. Ten tweede, een NO-CD crack/hack installeren maakt ze illegaal (terwijl je ze legaal gekocht hebt!) en blokkeert bijna altijd het multiplay gedeelte. De meeste games die ik review zijn of via Steam gekocht (dus zijn volledig op de HDD ge´nstalleerd ) of legale gratis games die ook op de HDD zijn ge´nstalleerd. Voor een paar games is het mogelijk om te multiplayen zonder dat de DVD aanwezig is (bijv. Unreal Tournament 3). Voor de rest van de games moet je simpelweg een DVD speler aansluiten als je ze echt wil spelen. Dat heb ik in deze review ook gedaan.

Ik ben persoonlijk fan van de gratis spellen zoals Warsow en Urban Terror, maar ook van Fear: Combat, Battlefield Heroes en Trackmania Nations. Ze zijn erg leuk en goed gemaakt, jarenlang door ontwikkeld en worden daarom nog veel gespeeld. Daarnaast zijn ze gratis, hebben geen Steam of CDROM nodig en schalen ze grafisch prima naar de systeem prestaties. Daardoor zijn ze zeer geschikt voor laptops zoals de U230. Ik kan ze volmondig aanraden aan iedereen die een beetje van Multiplayen houdt. Sommige games zijn ook leuk om singleplayer te spelen, maar de meeste zijn op multiplayer gericht.

Basic Games
Met Basic games bedoel ik spellen van ongeveer 10 jaar oud maar die nog veel worden gespeeld. Een paar voorbeelden zijn Counterstrike, Quake 2, Quake 3 Arena, Unreal Tournament ’99, Half life en Team Fortress Classic. De echte klassiekers dus. Wat nieuwere incarnaties zijn Quake Live (via de browser te spelen) en Urban Terror (een Mod van Quake 3 die nu stand alone kan draaien). Ook behandel ik CounterStike. Je kan ze terug vinden in het filmpje van de Light Games. Ik gebruik trouwens altijd Fraps om de FPSs te meten.

Light Games
Onder deze categorie kan je de wat recentere klassiekers vinden, plus een lading gratis games.
De games die ik ga behandelen zijn Warsow, Battlefield Heroes, Trackmania Nations Forever, Far Cry, Command and Conquer 3, CounterStrike Source, Half Life 2: Episode 2 en Battlefield 2. Zowel HL2 en CS:S zijn te zwaar voor netbooks en de Battlefield games starten vaak niet eens op een Intel Atom. De rest wil ik niet eens proberen op mn EEE 900.
In het filmpje hieronder zie je hoe goed de spellen draaien op de hoogst speelbare instellingen. Deze intellingen behandel ik in de filmpjes, dus let goed op!
Hier is het filmpje:

Medium Games
Hierbij moet je denken aan games die redelijk recent zijn uitgekomen daarom veel worden gespeeld. Al de games in deze categorie heb ik gekocht. Het zijn voornamelijk multiplayer games en onder die omstandigheden zal ik ze ook testen. Daarom kies ik er ook voor een hogere FPS in plaats van visuele pracht, want als je FPSs niet goed zijn, kan je ook niet winnen! De Games die ik behandel hier zijn: Supreme Commander, Team Fortress 2, Left 4 Dead, Unreal Tournament 3 en Call of Duty 4: Modern Warfare. Ik kan je nu al vertellen dat al deze games prima draaien op de juiste instellingen! Hier is het filmpje:

Heavy Games
Eigenlijk hoor je deze games niet te spelen op een laptop die minder dan 800 euro kost :P . Maar we zijn allemaal tweakers dus dat schrikt ons niet af. Het zijn allemaal recente games de bekend staan om hun visuele pracht. De games die ik bedoel zijn: Far Cry 2, Grand Theft Auto IV, Fallout 3, Call of Duty: Modern Warfare 2 en Crysis. Hier zullen titels tussen zitten die zelfs op de laagste instellingen en resoluties niet gaan werken. Hier is het filmpje:

Nu ook de games uit de weg zijn is het tijd voor de algemene conclusie die ik trek over de MSI Wind12 U230 ultra thin & light laptop. Ik ben persoonlijk erg te spreken over deze laptop. Hij heeft een compact formaat vergeleken met andere 12 inch laptops en weegt weinig. De accu is wat groot en steekt uit, maar zorgt wel voor 4+ uur accutijd. Wat de laptop interessant maakt tegenover andere laptops in deze categorie is zijn grafische kracht in de vorm van de HD 3200, Intel laptops zonder discrete GPU kunnen er niet tegen op. Je ziet de stevige prestaties terug komen tijdens het kijken van HD films en het spelen van games. HD video’s kijken vereist alleen maar het gebruik van een andere player, andere instellingen hoef je niet aan te passen. Qua gaming staat de laptop ook zijn mannetje: van de ongeveer 20 games die ik heb geprobeerd zijn er slechts 2 die niet speelbaar zijn!
Andere plus punten zijn onder andere het toetsenbord en het heldere scherm, en de beschikbaarheid van VGA naast een loss HDMI poort.
Minpunten is echter de webcam, ik twijfel of deze nog meer basic kon zijn. Daarnaast moeten we bluetooth missen. Ook is het scherm behoorlijk glossy en is de behuizing nogal ‘plastic-fantastic’. Tevens een advies: formatteer de laptop direct na ontvangst, de Bloatware zal een negatieve impact hebben op het gebruik van de U230.

Al met al kan ik de MSI Wind12 U230 aanraden aan iedereen! *O* 5 Sterren.

Heb jij ook een MSI Wind12 U230?

Dank u :)

Wel jammer dat het Review systeem niet dezelfde tags ondersteund als GoT....
Daar zat ik dan met mn [video] en [anchor] tags :( Heel snel aangepast.
je hebt toch niet echt tags nodig bij productreviews?
als je reviews wilt lezen ga je toch naar de pricewatch en zoek je op een product(categorie)?
maar het is nog steeds een mooie review :P
Tja, ik had bijvoorbeeld [video] tags zodat je in DEZE pagina videos kon bekijken. Werkt helaas niet...
o, dat soort tags bedoel je....
nee, dat heb ik ook al ooit geprobeerd, maar lukt niet nee.

Je bedoelt toch dat je bijvoorbeeld een youtube filmpje op de pagina kan zetten, en niet de link alleen?
Nette review XanderDrake. :)

Wel een kleine opmerking. Misschien had je het zelf ook al opgemerkt, maar sommige foto's of afbeeldingen valt de rechterkant uit het zichtbare gedeelte.
Thnx :)

Yeah het valt me op. Ook weer een leuk verschil met GoT: deze plaatjes zijn 600 pixels breed en dat past mooi in de forum layout.
Hier zijn ze 30 pixels te breed ofzo :/ Zucht.

Gelukkig merk je het amper bij de meeste plaatjes. Bij de passmark scores was het de bedoeling om alleen de scores te laten zien. De banner ga ik nog wel aanpassen.
Dank je voor de heads up!
Bedankt,

Geweldige review idd. Ik ben al een poosje naar een netbook met notebook specs op zoek en ik ben om. Ik wil 'm ook. :)

Ik heb alleen een vraagje waar ik niets over kan vinden, ook niet op de MSI of AMD site's. Misschien dat jij het weet of weet waar ik hier meer over kan vinden...
Je hebt het geheugen uitgebreid naar 4 GB en dat is iets wat ik ook van plan ben als ie dadelijk binnen is. maar ik weet niet zo goed wat ik qua geheugen het beste kan doen.
Ik kwam niet verder dan dat het systeem 667/800 MHz ondersteunt. Kan het hiermee alleen overweg of draait het ook daadwerkelijk op 800 MHZ ? Ik had wel al gevonden dat beide bankjes dan 800 MHz moeten zijn omdat hij anders de laagste waarde neemt voor het gehele geheugen.
Mijn vraag is dus eigenlijk welke snelheid geheugen er standaard in zit en of het uberhaupt wel merkbaar is als ik 800 i.p.v. 667 geheugen plaats. Of kan ik beter op andere zaken letten als ik geheugen koop. Ik zie ook wel eens dat een 667 latje duurder is dan zijn 800 broertje.
Is het geheugen trouwens met de 64bits versie van Windows 7 wel verder dan 4 GB uit te breiden?
Het geheugen dat ik nog had liggen van mijn EEE 900 was 2GB 667mhz geheugen van Nanya. Officieel zou elke fabrikant moeten samen kunnen werken qua modules, 95% van al de keren is dat ook zo. De laptop draait nu ook op 667 mhz snelheid, maar ik weet niet precies hoe snel dat was toen hij nog single channel was. Volgens mij kan hij ook 800mhz draaien, de Kingston module die er origineel in zat was ook 2GB 800mhz.

Maar volgens mij is het alleen merkbaar in synthetische benchmarks en allicht de Win 7 score. Dus maak je geen zorgen :)

Juist met 64bit kan je meer dan 4GB in je systeem stoppen, daarom heb je 64bit OS's.
problemen met het touchpad? installeer eens de laatste driver van synaptics

grote kans dat je dan wel kan scrollen :)
Dit is heel mooi, als het klopt. Ik ga het nu uitproberen.

Ja, het leven is fantastisch: dit werkt!
Review geupdate, ik ga het ook melden op GoT.

Je wordt bedankt :)

[Reactie gewijzigd door XanderDrake op 5 april 2010 16:56]

Bedankt! Dit werkt inderdaad (ik heb Windows 7 Ultimate x64). Thanks again, maar Ubuntu blijft tof =D
Wat een super review!
Mij lijkt de Asus 1201N een veel betere optie. 1500 in 3Dmark06 of niet?
Euhm, daar ben ik het niet mee eens?

Voor welke dingen zou je een Asus 1201N een betere optie vinden? De CPU laat het in veel gevallen af weten, dus voor algemene computer dingen kan je beter een U230 hebben.
Voor sommige games is de nVidia ION GPU zeker handig, en krachtiger dan de HD 3200, maar dan is vervolgens je FPS gelimiteerd aan wat je CPU kan leveren. Dat schiet niet op, dan heb ik liever een U230.
Goed review, bedankt!

De laptop schijnt toch met 3 cells accu geleverd te worden. Ik heb dit nagevraagd bij de chat van pc-connected. Maandag gaat die kijken of die optioneel wel met 6 cells accu kan worden geleverd. 3 cells is namelijk wel krap.

Een andere mogelijkheid is Ebay.

Ik heb hier alleen nog geen ervaring mee.... Ik kan daar gerust een accu bestellen? Ze hebben daar 9 cells accu's voor deze beestjes :9~
Graag gedaan!

Ik hoor steeds vaker over de SKU met 3 cells accu. Hij staat nog niet in de Pricewatch.
Hoe duur is die dan? Tenzij deze versie echt 30 euro goedkoper is (dus ver onder de 400€) dan is die het overwegen waard. Want om nu 2 uur accutijd in te leveren voor een beetje extra compactheid? Nee.

Ebay is altijd een goede optie. Ik heb er goede ervaring me. Als je bij een verkoper met een goede reputatie koopt kan je zeker zijn van een degelijke accu. Ik weet nog niet of er 9 cells accus zijn.
De prijs is hetzelfde... Ik snap het ook niet helemaal.
Vraag: ik kan de u230 op internet eigenlijk nergens meer vinden. Wel vind ik de (nieuwere?) variant, de u250. Is deze vergelijkbaar aan de u230. Wat is er beter en wat is er minder? Iemand enig idee? Is er verder iemand die de u250 al heeft aangeschaft?
Ik weet niet of je er al hebt aangeschaft, maar voor als iemand dezelfde vraag heeft. De u250 heeft net wat minder kracht als de u230, maar is wat zuiniger.

Vandaag was ook de opvolger van de u250 in het nieuws de u270. Deze draait op het zacate platform en zal een stuk zuiniger moeten zijn dan de u230 en u250.

Wat ik trouwens niet terug lees in de review(of in andere reviews) is dat het scherm van de u230 pixelmapping heeft. Toen ik hem kocht was ik erg verrast met zijn fijne feature. Omdat dit ideaal is bij het spelen van oudere games die alleen in 4:3 te spelen zijn. Echt een erg groot pluspunt.
wat een geweldige review!!
van mij een dikke 5 sterren hoor _/-\o_
Wow, amen to that!
Klassereview, 5 sterren van mij :)
Mooi verhaal .Ik ben er eens voor gaan zitten en het leest plezierig in 1 stuk weg.
De "bobbel "van de accu is een nadeel maar ook voordeel ,want zo staad die meteen van achteren omhoog .Bij mijn dots moet ik speciaal een rubber blokje van 2cm eronder zetten ,dat hoef jij niet .Die van mij is dan weer wel helemaal plat ,maar heeft maar maximaal 3 uur met een 3-cell.
Ik ben het helemaal eens met je over de ati3200 .In een "grote" laptop zou ik hem zelf niet kopen ,maar in vergelijking met een intel 945express ,dan zou je willen dat je de ati 3200 had. Die games spelen er goed op . Ik kan op mijn dots niet eens trackmania normaal spelen. Of halo ce.
Al met al ,werk van gemaakt (deze review) en daavoor 5*****. :) .

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 21 februari 2010 19:26]