Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech Cordless Desktop Wave Pro Review

LA-384 4 november 2010, 2.845 views

Logitech Cordless Desktop Wave Pro

Pluspunten

• Toetsaanslag
  • Plaatsing van toetsen
  • Soepel en rustig in gebruik
  • Stylische vormgeving
  • Extra toetsen van de muis

Minpunten

• USB kabel enkel bruikbaar voor opladen
  • Soms verminderde ontvangst

Inleiding:
Ergens in 2003 heb ik mijn eerste zelf-samengestelde pc gekocht. Kort daarop volgde de aanschaf van een nieuw draadloos toetsenbord en muis set, namelijk de Logitech Cordless Desktop Navigator. Vooral het draadloze gedeelte sprak mij destijds erg aan. Ik heb veel plezier gehad van deze set, maar het was tijd voor een opvolger.

Ik heb al op jonge leeftijd blind leren typen met 10 vingers. In de loop der jaren is dit blind typen een soort tweede natuur geworden. Dankzij dit feit ben ik gaan kijken naar ergonomische toetsenborden. Na veel wikken en wegen heb ik besloten om te gaan voor de Logitech Cordless Desktop Wave Pro. Dit in tegenstelling tot een volledig ergonomisch toetsenbord, waarbij er een duidelijke scheiding is tussen links en rechts. Naar mijn mening kon een dergelijk toetsenbord wel eens problemen geven bij o.a. games.

Ergonomie Toetsenbord:
De ergonomie is (hoe kan het ook anders met een semi-ergonomische desktop) zeer goed te noemen. Ik heb echter toch af en toe het idee dat de toetsen wat dicht op elkaar lijken te staan. Het is niet zo erg dat ik twee toetsen tegelijk indruk, maar het is een gevoel wat ik ervaar. Het kan zijn dat de toetsen van mijn vorige toetsenbord wat ver uit elkaar stonden, waardoor mijn vingers automatisch te ver “doorschieten”. Misschien is het een kwestie van wennen. Verder zijn alle toetsen goed bereikbaar. Dankzij de ingebouwde, zachte polssteun hangen je vingers rustig over de toetsen. Dit is een groot verschil met mijn vorige desktop. Ondanks de hard plastic polssteun, zweefden mijn handen regelmatig in de lucht, wat naar verloop van tijd vrij vermoeiend was. Tijdens het typen merk je nauwelijks iets van de WAVE-vorm van het toetsenbord. Dit zie ik als voordelig, aangezien een toetsenbord zo “natuurlijk” mogelijk moet aanvoelen.

De toetsaanslag vond ik in het begin wat zacht. Mijn vorige toetsenbord maakte een duidelijker klikgeluid bij het indrukken en loslaten. Toch geven de toetsen van de wave pro voldoende weerstand om fijn te kunnen typen. Het is in elk geval niet te stroef, wat ik wel eens bij andere (goedkope) toetsenborden heb ervaren. Een stroef toetsenbord komt het blind typen zeker niet ten goede.

Ergonomie Muis:
De ergonomie van de muis is, net als bij het toetsenbord, zeer goed te noemen. De welvingen zitten op de juiste plaatsen, zodat je vingers rustig de muis omvatten zonder dat het geforceerd wordt. Aangezien de muis aan de onderkant breder is dan aan de bovenkant, slepen je duim en pink ook niet over de muismat/tafel heen, wat bij sommige andere muizen nog wel eens kan gebeuren.

Ik gebruik de muis in combinatie met de Razer Exactmat (met polssteun). Hierdoor kan ik eigenlijk niet optimaal profiteren van de ergonomische vormgeving van de muis. Door de iets andere hoek van mijn hand, rusten de pink en ringvinger niet in de welvingen. Ik zou het een tijdje zonder polssteun moeten proberen om te zien wat het verschil is.

Functionaliteit Toetsenbord:
Mijn vorige toetsenbord had net als de wave pro, verschillende extra toetsen met bijzondere functies. De enige extra toetsen die ik op het vorige toetsenbord regelmatig gebruikte waren de volume en mute toetsen. Ook dit toetsenbord heeft verschillende extra toetsen. Zo is het speciaal voor Windows Vista (en daarmee ook Windows 7) geconfigureerd. Het heeft een Flip-3d toets, om snel door de actieve vensters te scrollen. Daarnaast heeft het zoomfuncties en natuurlijk verschillende audio knoppen. Met n druk op de knop tover je verschillende programma’s tevoorschijn waaronder; Word, Excel, Rekenmachine, Internet browser, Messenger, Outlook en je favoriete zoekwebsite.

Ik moest wel even wennen aan een klein verschil in toetsenindeling. Zo zit de Insert toets niet langer in het bekende groepje van 6 rechts naast de entertoets, maar hebben ze het verplaatst naar de bovenste toetsenrij. Voorheen zaten rechts van de F-toetsen de Prt Scr, Scroll lock en Pause toetsen. Nu is dit veranderd naar Insert, Prt Scr en Pause. Uiteraard is dit geen ramp, maar aangezien ik redelijk vaak de prt scr toets gebruik, ging dit in het begin nog wel eens fout.

Functionaliteit Muis:
Ik heb in het verleden vaker muizen gezien met meerdere toetsen. Echter werkte dit in geen van de gevallen optimaal. De muizen die ik zelf eens heb gebruikt hadden een vreemde indeling en sommige toetsen waren zo soepel dat ze al werden ingedrukt wanneer de muis naar links of rechts werd bewogen. Hierdoor was ik wat huiverig voor de muis van de Wave Pro, de MX1100. Gelukkig werden al mijn twijfels snel de wereld uit geholpen na het eerste gebruik. De meeste toetsen zitten op de juiste plaats. Ook de functie van de extra toetsen is over nagedacht. Het fijnste vind ik nog het ultra snel scrollende, vrij bewegende scrollwheel. Met een lichte “zwier” aan het wieltje zit je binnen no time onderaan een lange pagina. Daarnaast kun je op deze manier zeer gericht schrollen, zonder dat je last hebt van de vaste intervallen bij een normale scrollwheel. Logitech heeft echter ook gedacht aan de degenen die deze functie niet zo fijn vinden. Met een druk op het knopje vr het scrollwheel kun je switchen tussen vrij bewegend, of bewegen met vaste intervallen. Een andere sterke functie zijn de toetsen die door je duim worden bediend. Beweeg je je duim wat naar boven, dan vind je twee toetsen welke ideaal werken tijdens het browsen. Met deze toetsen ga je snel naar de vorige en volgende pagina in je browse historie. Beweeg je je duim naar beneden, dan vind je een “verborgen toets”. Als je hierop drukt tover je wederom het Flip-3d scherm tevoorschijn. Dan heb je ook nog een extra functie van het scrollwheel. Door deze naar links of rechts te bewegen kun je namelijk horizontaal scrollen. Tot slot kun je nog de dpi aanpassen met de toetsen links van het scrollwheel. Ik heb hier even mee gerommeld, maar kan zo snel geen duidelijk verschil waarnemen.

Misschien zijn al deze functies vrij normaal bij huidige computermuizen, maar vergeleken met mijn vorige muis, is dit een flinke stap voorwaards.

Vormgeving:
Het toetsenbord en de muis zijn beide uitgevoerd in zwart en grijs. Tegenwoordig is dit een veelvoorkomende kleurcombinatie, waardoor het vrijwel altijd goed bij overige hardware zal passen. Een nadeel van deze kleuren is dat stof direct zichtbaar is, maar aan de andere kant is dat ook weer niet zo’n probleem, aangezien je dan direct ziet in wat voor stofbende je eigenlijk aan het werken bent. De golvende vorm van zowel het toetsenbord als de muis, maken dat het geheel er stijlvol en zowel zakelijk als informeel uitziet.

Bouwkwaliteit:
Het toetsenbord en de muis voelen erg solide en degelijk aan. Waar veel toetsenborden beginnen te kraken als je deze optilt, heeft dit toetsenbord dat absoluut niet. Je hebt haast het gevoel dat het uit n stuk plastic is gegoten. De muis is vrij zwaar, maar beweegt toch erg soepel over de ondergrond. Hierdoor worden stevigheid en mobiliteit goed gecombineerd. Alle toetsen van de muis zitten goed vast en vertonen geen tot zeer weinig speling.

Meegeleverde Accessoires:
Bij de Logitech Cordless Desktop Wave Pro, zitten naast het toetsenbord en muis nog een aantal andere accessoires. Zo wordt het geheel geleverd met 2 AA batterijen voor het toetsenbord en 1 Heavy Duty, rechargable AA batterij voor de muis. Daarnaast bevindt zich in de verpakking een kabel met aan de ene kant een usb-stekker. Deze kabel wordt gebruikt voor het opladen van de muis. Het opladen kan zowel via een usb-poort op de computer, als via de meegeleverde adapter welke in het stopcontact kan worden gestoken. Opvallend is dat het stopcontact deel losgehaald kan worden, zodat er aan de adapter nog een andere stroomkabel kan worden aangesloten. Het is een bekende aansluiting, maar ik kan zo even niet op de naam komen. Opvallend is dat de usb-aansluiting enkel functioneert als oplaadmogelijkheid. Je kunt de draadloze muis hiermee niet omtoveren tot een bekabelde muis, waardoor de usb-ontvanger ten alle tijden noodzakelijk is.

Naast deze onderdelen bevat de verpakking nog en driver-cd, het instructieboekje en de usb-ontvanger, welke niet groter is dan een usb-stick. Mijn computerkast staat onder het bureau waar de rest van de randapparatuur op staat. Meestal heeft de muis een goede ontvangst van het draadloze signaal, maar als de batterij aan de lege kant is, wil het allemaal nog wel eens haperen. Ondanks dat de muis slechts n batterij gebruikt, is de batterijduur prima. Mijn vorige muis, welke meestal op 2 zware NiMH batterijen werkte, ging ongeveer even lang mee.

Logitech Setpoint Software:
De Logitech Cordless Desktop Wave Pro wordt geleverd met Logitech Setpoint Software. Dit is een programmaatje waarin je makkelijk instellingen kunt wijzigen om je toetsenbord en muis te optimaliseren. Zo kun je onder andere de snelheid van de muis instellen, de functies van bepaalde toetsen veranderen en zien wat de kwaliteit van de batterijen is.

Prijs:
Ik kan me voorstellen dat velen de prijs wat aan de hoge kant vinden. Toch vind ik 90 - 95 zeker niet t veel voor deze desktop set. Je krijgt er een goed functionerend, mooi uitziend top product voor terug. Ik verwacht dat ik de komende 7 jaar weer veel plezier ga beleven van de Logitech Cordless Desktop Wave Pro.

Heb jij ook een Logitech Cordless Desktop Wave Pro?

zeker een hele mooie en uitgebreide review!
zo zie(n) ik/we ze graag! _/-\o_
Nette en duidelijke review

Grappig ik heb dat oude toetsen board in het zwart alleen dan de pro versie van toen dus een luxe muis er bij. 5 jaar mee gedaan nog steeds prima in orde maar wilde iets ergonomischer

Ik heb hem dan ook vervangen voor dit zelfde setje alleen mijn muis is anders mijne is met 2 batterijen in plaats van een usb adapter.

Moet zeggen heb hem nu een half jaar en mijn typen is er zeker op verbeterd ik denk dat deze wel weer een 5jaar mee gaat voor ik aan een nieuwe toe ben.

de andere keuze was de Mircosoft ergo alleen ik hoorde dat die na een jaar al last krijgt van lossen knoppen dus ben ik weer voor logitech gegaan.
hoever is het bereik van het toetsenbord en de muis?
ik wil namelijk ongeveer 10 meter van de ontvanger zitten en die zit dan ook nog achter een muur.

lukt dit? of is dit teveel gewenst
Ik denk niet dat dat gaat lukken. Ik had eerst de usb ontvanger in de pc zitten welke onder het bureau staat. De verbinding viel regelmatig weg, zeker wanneer de batterij <80% van het batterijniveau zat. Tegenwoordig heb ik de ontvanger via een verlengkabeltje op het bureaublad liggen en dit werkt gewoon perfect.

De afstand van 10 meter zou misschien nog wel gaan, maar dan ook nog eens door een muur? Dat lijkt teveel gevraagd.