Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS218+ Review

raph.nl 27 januari 2018, laatste update op 28 januari 2018, 2.104 views Product gekocht

Synology DiskStation DS218+

Prima NAS: eenvoudig in gebruik te nemen, snel en de software heeft een heel prettige interface.

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik te nemen
  • Snel
  • Software met een prettige webinterface
  • Bruikbare smartphone-apps
  • praktisch bruikbare 2-factor authenticatie
  • accepteert 3rd party geheugenmodule (8Gb!)

Minpunten

• De hoeveelheid pakketten en opties was in het begin af en toe verwarrend

Kwaliteit voeding Score: 5
De externe harde schijf die via USB 2.0 op de router was aangesloten was vol, dus het werd tijd voor wat anders. Eisen: de nieuwe netwerkschijf moest sneller, gemakkelijker, beter bereikbaar, beter beheerbaar en veiliger worden dan de oude. Na vergelijking van het aanbod op Pricewatch en het lezen van reviews en gebruikerservaringen kwam ik uit op de DS218+ van Synology. En dankzij de de statistieken die BackBlaze publiceert, zie https://www.backblaze.com...ve-failure-rates-q3-2017/ , viel voor harde schijven de keuze op het merk HGST: 2 stuks DeskStar NAS (2017) van elk 4TB. Deze schijven zijn geoptimaliseerd voor gebruik in een NAS. Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar met helium gevulde UltraStar schijven, maar dat werd me toch een beetje te duur.
Ingebuikname
De ingebuikname van de DS218+ was in eerste instantie een beetje verwarrend, want het aantal keuzemogelijkheden bleek enorm en ik ben een newbie op NAS-gebied. Daarom ben ik klein begonnen met een File Station, een Photo Station, Cloud Sync en de Cloud Station Server voor mijn Dropbox account. Inmiddels staat er bijna 2TB op de NAS. Het kostte wel de nodige tijd voordat het allemaal klaar was, maar dat is niet raar, gezien de hoeveelheid data die moest worden verwerkt in combinatie met de meer dan 75.000 thumbnails die door de Photo Station zijn aangemaakt.
Extra geheugen
Toen dat achter de rug was heb ik de DS218+ uitgezet, een van de schijven verwijderd en 8Gb geheugen bijgeprikt (Crucial CT102464BF160B). Volgens de officiŽle documentatie kan dat weliswaar niet, maar uit een review op https://poyu.co.uk/2017/1...xing-and-8gb-ram-upgrade/ bleek dat het wel degelijk mogelijk was. Sterker nog, in een latere post van dezelfde reviewer (URL: https://poyu.co.uk/2017/1...o-dimm-slot-on-the-ds218/ ) wordt uitgelegd hoe je 16Gb in de DS218+ kunt installeren! Maar 10Gb is mij voorlopig voldoende...
Praktijkervaringen
Inmiddels werkt alles al 18 dagen probleemloos; er zijn geen stabiliteitsproblemen. Voor mijn huisgenoten is inmiddels een account aangemaakt en ze hebben op hun smartphone apps geÔnstalleerd als DS photo en DS file. Eigenlijk verbazingwekkend hoe gemakkelijk dat ging. We kunnen nu overal bij, ook als we niet thuis zijn. En met 2-factorathenticatie ingeschakeld is het een stukje veiliger dan met enkel een gebruikersnaam en een wachtwoord.
Geluid en temperatuur
Een mogelijk issue is het geluid dat de DS218+ maakt. Ik heb het niet als een nadeel opgenoemd, omdat ik er totaal geen last van heb. De DS218+ staat bij mij in een ruimte onder de trap. Eerst stond het apparaat op een houten plank en dat werkte als een soort klankkast. Als het heel stil was in huis waren lees- en schrijfbewegingen hoorbaar. Inmiddels is de DS218+ op een stukje stevige foam gezet, waardoor het niet meer hoorbaar is.

De twee harde schijven doen rustig hun werk; de hoogste temperatuur die ik tot dusverre heb gezien was tijdens het genereren van de thumbnails. Voor een van de schijven werd toen 41 graden Celsius aangegeven. Dat lijkt me een acceptabele waarde.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS218+?

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8