Specificaties 5,2" • 1920x1080 (Full HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G5 Plus Dual Sim Zilver Review

Hilmo 27 januari 2018, laatste update op 17 februari 2018, 371 views Product gekocht

Motorola Moto G5 Plus Dual Sim Zilver

Fijne telefoon, prima voor zijn prijs ook, een van de betere heb ik begrepen uit de diverse onderzoeken. De grootte is ook fijn (maar dit is persoonlijk).

Pluspunten

• 5,2 inch
  • Snel
  • Camera

Minpunten

• Inzoomen digitaal

Gister is mijn Moto G5 Plus aangekomen. 202 euro voor betaald, prachtige prijs. Mijn vorige was een Moto E (1e generatie), dus een wereld van verschil, zo moet je mijn review ook lezen. Ik ben enorm slechte camera gewend, traag, 2 GB geheugen (nu 32, wat een verschil!!). Maar het scheelt wel dat het een Moto was, want qua wennen aan de layout en dergelijke, gaat het snel.

Wat me als eerste opvalt, is dat hij heerlijk snel is. De vingerafdruk heb ik op meerdere vingers ingesteld en dat gaat prima. Opladen met de bijgeleverde lader ging enorm snel. Het formaat van 5,2 inch is veel groter dan ik had, maar goed te doen. Toch wel blij dat ik niet voor een 5,5 inch ben gegaan (twijfelde tussen wat verschillende versies). Ik ben uiteindelijk voor deze gegaan omdat de camera toch wel goed naar verhouding zou moeten zijn en de telefoon maar ook de camera lekker snel zou zijn. Hoesjes heb ik massaal op aliexpress en ebay gekocht, dus die zijn nog onderweg. Tot die tijd moet ik er erg voorzichtig mee zijn want het zal wel snel krassen kunnen krijgen. Maar ik werk altijd met hoesjes en screenprotectors dus dat is nu niet anders.

De simkaart met de sleutel, werkt prima. Ik schrik wel elke keer van het opstart geluid. Ik wil deze telefoon niet rooten (vorige wel gedaan) dus daar moet ik maar mee leren leven.
Bij het aanzetten van de telefoon, had ik direct twee keer achter elkaar een update. Het eindigde beide op 22, dus ik had het idee dat het dezelfde was, maar goed. Augustus 2017 is de update van, de meest recente. Niet het beste van het beste, maar dat wist ik al.
De nodige app veranderingen heb ik aangebracht, want ik miste de vertrouwde gallerij. Ik heb nu Quickpic. Chrome wil ik ook niet gebruiken, dus die uitgezet. Hij is dan wel niet weg, maar neemt volgens mij niet meer zoveel ruimte in en is uit beeld.

De camera. Ik ben een enorm slechte gewend. Ik vind het belangrijk dat het scherp is, in het donker mag het minder onscherp zijn maar er moet iets te zien zijn. De foto's krijgen diepte, doordat je scherp kan stellen. Ideaal vind ik dat. Ik heb net voor het eerst een gemaakte foto op de computer gezien, en dat viel me absoluut niet tegen. Gisteravond foto's gemaakt in een donkere camera, met en zonder flits. Flits is niet mooi, maar het werkt, en zonder flits werd het voor op de mobiel terug te kijken, echt wel mooi. Op een groter scherm zal het uiteraard minder mooi worden. Ik zou gerust zulke foto's afdrukken voor in een fotoboek oid. Ik ben benieuwd hoe ik de komende tijd hier over zal gaan denken. Een video heb ik ook al gemaakt. Daar ben ik ook tevreden over. De app OpenCamera heb ik ook al gedownload, daar moet ik nog mee om leren gaan, maar ik las op XDA forum dat dat kon helpen bij nog mooiere foto's. Daar moet ik me nog maar eens in gaan verdiepen.

Edit: Nu twee dagen in bezit, en ik moet wel wennen aan de camera. Hij reageert super snel, dat is erg fijn. Maar met tegenlicht, binnen in de kamer, worden de foto's niet zo denderend. Ik heb bij professionele modus gekeken en daar de instelling gezet op bewolkt, dan worden de kleuren wat geler, maar op zich ook wel realistisch. Een bewegend kind krijg ik buiten aardig op de foto, maar echt een scherpe foto maken vind ik nog lastig hiermee. Verder gaat mijn batterij nu 2,5 dag mee. Eerste avond van gebruik (na ontvangst) was ik vol aan het installeren maar aan de lader. Daarna (za + zo) de camera flink gebruikt en whatsapp en installeren. De batterij ging toen wel snel naar beneden. Toen heb ik de batterijbesparing instelling aangezet en nu, maandag 42%.
Het scherm valt me op in positieve zin. Bij mijn vorige mobiel moest ik de helderheid op max zetten. Nu staat hij op 20% (of nog niet eens).

Edit2: Paar dagen erna, had ik handmatige update gekregen, namelijk 1 november update. Prima dus, viel me op zich niet tegen. Foto's maken is wennen. Het is wel echt even uitzoeken dat je het juiste licht hebt. Dan kan je hele mooie scherpe foto's krijgen. Zelfs beweging is niet direct slecht. Bellen ging prima ermee. Ondertussen een 32 GB micro sd kaart erin. Een goede gallerij (quickpic heb ik nu) mis ik wel, ik erger me kapot aan de reclames tussendoor. Ik wil binnenkort proberen meer foto's te posten

Edit3: Twee landschapsfoto's van hetzelfde moment en plek gepost. De lichtere volgens mij op professionele modus met witbelichting Zon, die andere op automatische stand. Ze zijn enorm verkleind omdat ze oorspronkelijk 5 mb groot waren en dat is te groot.
De slowmotion film vind ik enorm grappig. Had ook ongemerkt een stand gevonden van elke seconde een foto. Ik heb al vele apps gedownload, ook spelletjes, en het geheugen zit nu vol op 12 GB vol waarvan 7 GB android. Niet gek dus. Ben wel blij dat ik 32 GB heb nu.

Edit4: 17-2-2018: Ik heb zojuist wr een update ontvangen, nu de januari update. Dit gaat maar goed, dus als negatief punt updatebeleid, heb ik verwijderd. Dat gaat totaal niet meer naar mijn mening.

Heb jij ook een Motorola Moto G5 Plus Dual Sim Zilver?

Leuke review! Als mede G5 plus eigenaar schrok ik ook nogal van het opstartgeluid, gelukkig is dit uit te zetten via Instellingen -> Geluid -> Geluid inschakelen. Deze op 'uit' zetten. Beetje verwarrende benaming, maar hier wordt dus het heftige melodietje van tijdens het inschakelen bedoeld.
Geniaal, bedankt!! Meteen uitgezet. Verwarrend inderdaad.
Ja, ik had 'm ook maar op goed geluk uitgezet. Vervolgens blij met het resultaat! :)

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8