Specificaties 7.2-kanaals met 165W versterker en 7x HDMI - Bekijk alle specificaties

Onkyo TX-NR676E Zwart Review

erredobble 26 januari 2018, laatste update op 16 februari 2018, 214 views

Onkyo TX-NR676E Zwart (Product gekocht)

Prijs kwaliteit lijkt voldoende. Boordevol functies. Maar zoveel functies lijkt als nadeel te hebben dat niet alles even stabiel en out of the box werkt.

Pluspunten

• zeer veel functies
  • afstandbediening overzichtelijk
  • prijs/kwaliteit
  • veel aansluitingmogelijkheden
  • fijnere interface/menu
  • nieuwere app met meer functionaliteiten

Minpunten

• chromecast alleen audio
  • online manual niet erg duidelijk
  • voice commands google assistant werkt niet
  • passive pass through flikkering in beeld

Geluidskwaliteit Score: 4
Deze ter vervanging van de 636 gekocht welke binnen 3 jaar al de geest gaf (transformator kapot, krankzinnige reparatiekosten van 221). Ondanks deze slechte ervaring met Onkyo (en Correct Rotterdam wat betreft service) heb ik toch voor het nieuwere model gekozen omdat ik ervan uitga dat het een eenmalig pechgeval was.

De receiver zit boordevol functies en is HDR/4K geschikt. Zoveel functies en software en techniek zorgt wel voor wiebelige verbindingen af en toe. Daarbij is niet helemaal helder hoe zaken soms ingesteld moeten worden en de online manual is dan ook niet altijd even gebruiksvriendelijk. Gelukkig is dit mijn 3e Onkyo receiver zijn veel instellingen herkenbaar. Ik gebruik het met een 5.1 Jamo set.

Eerste installatie ging erg soepel met een vernieuwde interface welke je eenvoudig door de stappen heen brengt. Met de meet-microphone hoef je nu alleen de centrale plek te meten en niet meer links/rechts/centraal. Dit doet hij met een langere test sequence en lijkt allemaal goed te gaan.

Fijn van de 676 is de afstandbediening. Deze heeft veel minder knoppen en is hierdoor erg overzichtelijk. Elke ingang heeft een eigen knop dus dat is ideaal.

Belangrijkste van de receiver zijn voor mij de NET functies vooral Spotify connect en vanaf de NAS muziek kunnen streamen. Dit getest en het werkt. Lijkt ook soepeler te werken als de 636 die ik hiervoor had maar dat mag na een paar jaar ook wel. Merk wel dat spotify connect na een tijdje de connectie verliest met de mobiel (dit had de 636 nooit). Dan speelt de set gewoon door maar zie ik niet meer welk nummer op de spotify app op de telefoon. connecten op de telefoon werkt dan niet meer. Ben er nu achter gekomen dat als ik de app afsluit en de onkyo app gebruik om naar spotify te gaan dat hij dan weer wel gewoon connectie heeft. Niet handig maar betekent dat eigenlijk dat ik het iets anders moet gebruiken en meer de onkyo app moet gebruiken

De inputs instellen kan nog wat strubelingen geven. Zo heb ik de Entone ontvanger van Caiway niet aan de praat....zie wel beeld maar geen geluid. Rest werkt ondertussen wel na wat ergernissen. Blijkbaar is de HDMI kabel een gevoelig ding met deze set want de ene kabel werkt wel en de andere niet.....ik moet maar eens nieuwe betere HDMI kabels gaan kopen.....zeker voor de PS4 Pro. Kreeg het eerst niet aan de praat op de GAME ingang. Maar met andere kabel en wat instellingen heen en weer switchen is het toch gelukt. Doorgeven van 4k/HDR via receiver naar de TV ging goed.

Had de firmware update functie gedaan omdat ik het eerst niet helemaal kloppend kreeg. Dit ging goed maar had verder geen effect. Update (bedraad) duurde wel best lang en toen de update klaar was bleef de receiver op COMPLETED hangen terwijl deze nergens meer op reageerde. Uit en aan en toen ging het weer.

Al met al zijn mijn eerste ervaringen een beetje wisselend en heb ik nog lang niet alles getest (o.a. ARC, Chromecast welke alleen voor audio schijnt te zijn...jammer want dacht dat het een mooie bedrade Chromecast oplossing zou zijn...had ik beter van tevoren moeten lezen voor de aankoop....nu voldoet mijn oude chromecast ook prima)

Update 1: aan het testen geslagen met de chromecast built in. Via cast icoon op de telefoon kan ik muziek eenvoudig naar de receiver casten. Echter....via voice commands met google assistant lukt het niet om bv spotify of tune in naar de receiver te casten. Ik krijg de melding "I looked for on receiver, but it isn't available or can't be played right now". Zelfs als hij aan het casten is wat toch behoorlijk bewijs is dat het netwerk deze wel ziet. Erg frustrerend want met een losse chromecast in de tv lukt het wel gewoon. Tips zijn welkom (want ik wil graag een google home gaan kopen voor deze functionaliteit ;-)

Update 2: nieuwe HDMI kabels binnen die 4k HDR geschikt zijn en betere kwaliteit dan ik had. Nu alles zonder problemen aangesloten op de Onkyo.

Update 3: Hierbij kort verslag van mijn contact met Onkyo via facebook messenger:
- waarom werkt voice commands via google assistant op de telefoon niet om de 676 aan te sturen
Onkyo -> The receiver doesn't support voice control. Maybe in next generation receivers
- hoe kan het dan dat ik Onkyo promo filmpjes zie waar het wel werkt zoals hier xxx...... met Google Home werkt het dan met de 676
Onkyo -> ja met Google home smart speaker werkt het
- Wat vreemd dat google assistant dan niet werkt zoals hier gedemonstreerd wordt op op youtube xxx...... kunt u instructies sturen hoe het gaat werken
Onkyo -> er is intern nagevraagd. 676 heeft geen full support dus google home werkt wel en google assistant werkt niet. De review op youtube betreft de TX-8250 en die ondersteunt wel beide functionaliteiten.
Best teleurstellend want technisch moet het uiteraard prima werken....theoretisch staat het dan ook zo in de specs sheets van de betreffende apparaten. Maar logischerwijs moet je er in de praktijk achter komen.

Update 4: de passieve pass through heb ik op de playstation ingang gezet (game). Maar het lijkt erop dat als de receiver uitstaat en het playstation signaal naar de TV wordt doorgegeven dat er dan een flikkering onderin het beeld is af en toe. Dit is niet als de receiver volledig aan staat. Moet het nog met andere ingangen testen maar dit is wel een serieus issue.

Heb jij ook een Onkyo TX-NR676E Zwart?

Sorry, maar een kapot apparaat binnen 3 jaar moet gewoon onder garantie (gratis) gerepareerd worden.

Welke Jamo-set?

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 27 januari 2018 03:39]

ach ja...je kent de discussie binnen het Onkyo topic....gelijk hebben en gelijk krijgen zijn helaas niet hetzelfde

de set is deze: pricewatch: Jamo A 405 HCS 5