Specificaties Mono-speaker met Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Roberts S1 Review

stin00 27 januari 2018, laatste update op 27 februari 2018, 1.953 views

Roberts S1

De Roberts S1 is een zeer betaalbare multi-room smart speaker met uitmuntende bouwkwaliteit, eenvoudige installatie, diepe bass/volume en features als NFC, Bluetooth, Spotify en een 3.5mm ingang. Helaas is de geluidskwaliteit minder overtuigend door een gebrekkige timing en een onbalans tussen de harde bass, treble & doffe middentonen.

Pluspunten

• Uitstekende bouwkwaliteit.
  • Installatie is kinderlijk eenvoudig.
  • NFC, Bluetooth en 3.5mm ingang.
  • Maximaal volume is oorverdovend, vult dus ook zeer grote kamers.
  • Bass is verrassend diep en punchy.
  • Schakelaar achterop om on-the-fly te switchen naar mono / stereo.
  • Met een verwachte retailprijs van 100 euro is hij stukken goedkoper dan de (directe) concurrentie.
  • 2.4 en 5 Ghz Wi-Fi ondersteuning.

Minpunten

• De treble en middentonen zijn dof en ondervertegenwoordigd. De bass heeft duidelijk de overhand.
  • Muziek luisteren is niet helemaal bevredigend, ik mis de beleving en strakke timing.
  • De directe concurrentie heeft meer streaminglicenties (Apple Music, Deezer, Tidal, Soundcloud, Google Play Music etc.)
  • Niet vochtbestending en daardoor niet geschikt voor de badkamer of achtertuin.
  • De bovenkant wordt wat warm na lang gebruik.

Mid- en hoogweergave Score: 2
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 2

Roberts S1 smart wireless speaker review

Inhoudsopgave
6. App & Connectivity
7. Geluidskwaliteit
8. Conclusie
1. Inleiding
Roberts, of Roberts Radio Ltd., richt zich met de Roberts S1 op de 'wireless speaker with multi-room capabilities' markt. Eerlijk is eerlijk, iedereen denkt bij dit concept direct aan rivaal Sonos met bijvoorbeeld de gelijkgenummerde Play:1. Roberts bestaat sinds 1932 (inmiddels 85 jaar) en staat bekend als marktleider in de UK wat betreft portable radio's. Zo zijn de Revival iStream 2 and Stream 93i door Whathifi bekroond met vijf sterren. Roberts wil naast moderne retro radio's ook de multi-room speaker wereld betreden met onder andere de Roberts S1.

Het idee van Roberts is dat je al je audiapparatiuur en gehele muziekcollectie naadloos via n eenvoudige interface draadloos streamt. Je kan ze mono gebruiken, maar je kan er natuurlijk ook 2 gebruiken als stereosetje. Verder is het mogelijk om elke kamer in je huis van losse luidsprekers te voorzien n los per kamer aan te sturen. Volledig modulair dus.

Roberts wil dus graag dat je met n of twee speakers begint en langzaam je hele huis gaat voorzien van hun ecosysteem. En de doelgroep? Mensen die graag gebruiksgemak vooropstellen. Geen ingewikkelde losse versterker, geen audiokabels of banaanstekkers; gewoon geen gedoe. Slimme speaker kopen, op de juiste plek zetten, stekker in het stopcontact, smartphone app erbij en gaan. Lekker makkelijk in elke gewenste ruimte luisteren naar Spotify. Ultiem gebruiksgemak is het sleutelwoord.

De Roberts S1 is op moment van schrijven voor 199 pond ( 225 ) te koop bij bijvoorbeeld Amazon UK. Bij Radiowinkel.com is hij echter voor 170 te krijgen. Echter heb ik per mail te horen gekregen dat de daadwerkelijke retailprijs rond de 100 euro zal liggen. Dit zal hem beduidend goedkoper maken dan de concurrentie, denk dan aan de Sonos Play:1 voor 175 euro of de Denon Heos 1 van 204 euro (Peildatum: 26 januari 2018).

Roberts lijkt met deze zeer agressieve prijs de S1 als betaalbare optie in de multi-room speakermarkt te willen zetten. Een bold move!
2. Specificaties

De specificaties en features volgens de Roberts' website:

De specificaties zijn breed uitgezet, maar niet erg gedetailleerd. Vooral het Audio kopje is tekenend: 2 tweeters, 1 'mid-woofer'. Ok... 3 random speakers, hier zal je het mee moeten doen. Wellicht zijn de daadwerkelijke specificaties op papier niet heel imposant, al denk ik eerder dat Roberts verwacht dat de beoogde doelgroep totaal geen interesse heeft in technische cijfers. In deze prijsklasse zullen de drivers ook geen top of the bill kwaliteit zijn. De rest van de productpagina is opgebouwd uit de gebruikelijke flashy plaatjes en marketing superlatieven over hoe geweldig de Roberts S1 zou moeten klinken.

We kunnen verder uit de specificaties opmaken dat je als muziekbron Spotify, PC /MAC / NAS (DLNA) en internetradio kan gebruiken; hiervoor is Wi-Fi vereist. Daarnaast beschikt de speaker ook over Bluetooth, een analoge 3.5mm jack ingang (AUX) en NFC voor het makkelijk pairen van apparaten. De speaker kan met zowel 2.4G als 5G Wi-Fi overweg. Ten slotte weegt de luidspreker slechts 1.6 kg.

3. Unboxing
Stevige en strakke doos

Power adapter, handleiding in 3 talen en Spotify reclame.

De snoerlengte is perfect met ~1.80m.
4. Design

Het design van de Roberts S1 is minimalistisch en modern. De luidspreker is cylindervormig en ook hier is de gelijkenis met Sonos duidelijk zichtbaar. Geen zichtbare drivers (handig met huisdieren/kinderen), bovenop een aantal control knoppen en aan de achterzijde een aantal fysieke aansluitingen.

De bouwkwaliteit is verder dik in orde. Het zwarte luidspreker 'mesh' is stevig, nergens in te drukken en veert niet mee. De bovenkant is van stevig aluminium en de onderkant bevat een rubberen stand. Met 1.6 kg is de luidspreker erg licht, maar desondanks voelt hij compact en goed gebouwd aan. De bouwkwaliteit is opvallend goed voor deze prijsklasse.

Achterop: schakelaar voor Rechts/'Normal'/'Wide'/Links
Wall-mount uitsparing, 3,5mm aux, ethernet en power.

Genoeg control knoppen en in het midden een NFC logo.

De luidspreker staat stevig op z'n rubberen onderzijde.

Cute, compact en modern.

Blikje bier for scale
5. Installatie
De Roberts S1 is zeer compact waardoor je hem vrijwel overal kwijt kan. Hij kan enkel met een smartphone (iOS / Android) app worden ingesteld en een internetverbinding is vereist. Vrijwel iedereen zal deze speaker via Wi-Fi verbinden om onnodige snoeren en belemmeringen wat betreft plaatsing te voorkomen.

Roberts maakt gebruik van de universele smartphone app UNDOK. Deze app wordt bijvoorbeeld ook door Ruark Audio en Revo gebruikt voor hun audioproducten. De installatie is gelukkig, zoals het hoort, kinderlijk eenvoudig en gaat volgens de handleiding in 3 simpele stappen:

Stap 1: Download de UNDOK smartphone app (iOS / Android).

Stap 2: Luidspreker van stroom voorzien en aanzetten.

Stap 3: Open de UNDOK app en volg de stappen.
https://i.imgur.com/s0Qz56dm.png https://i.imgur.com/zNhWdUCm.png https://i.imgur.com/1YtwNlwm.png

Helaas kreeg ik de eerste keer de error 'probleem met verbinding'. Dit was op te lossen door de reset knop 10 seconden in te houden voor factory reset. In de handleiding stond wel netjes vermeld dat dit bij de eerste ingebruikname kon gebeuren.
https://i.imgur.com/DrMybIKm.png https://i.imgur.com/XX4Vewwm.png
Gekozen voor Wi-Fi setp
https://i.imgur.com/sTWRQelm.png https://i.imgur.com/zAzE7jXm.png https://i.imgur.com/1BwJFXUm.png

Klaar voor gebruik!
6. App & Connectivity
De Roberts S1 biedt ondersteuning voor Spotify (Premium only), internet radio, muziek vanaf opslag, bluetooth en aux-in. Hierbij weet het deels Sonos te verslaan, maar ook deels niet. De Roberts S1 heeft erg sterke features met de alom geprezen 3,5mm aux poort en bluetooth connecitiveit. Hiermee kan je in essentie dus elke bron als afspeelmateriaal gebruiken. Sonos heeft geen bluetooth en ook geen aux poort.

Op gebied van streamingsupport wordt Roberts echter verslagen door de concurrentie. Spotify (connect) en internet radio worden ondersteund, maar streamingplatforms als Deezer, Tidal, Amazon Music, Google Play Music , Soundcloud en Apple Music ontbreken allemaal. Sonos, en andere concurrenten, bieden wel ondersteuning voor de meeste populaire streamingplatforms. Enerzijds zal het ontbreken van veel streamingdiensten wellicht geld schelen op gebied van licenties waardoor de verkoopprijs laag blijft, maar anderzijds kan je dit natuurlijk perfect opvangen met zowel Bluetooth als de 3.5mm poort.

Eenmaal aangekomen in de UNDOK applicatie worden we begroet door een doeltreffende maar ook eenvoudige interface. Dat is maar goed ook, want bij smart audio ligt de nadruk op eenvoud, intuiviteit en een pijnloze ervaring. De Undok applicatie werkt zeer prettig en eenvoudig in de praktijk. Het browsen door muziek gaat zonder enige haperingen. De indeling is overzichtelijk en behoeft geen uitleg met slechts 3 tabbladen : Bron, Bezig met afspelen en Browse.

Huidige nummer inclusief audio controls

Nummers kiezen etc. gaat gewoon via de native Spotify applicatie

De internet radio optie is letterlijk grenzeloos.
Alle mogelijke Nederlandse- en internationale radiostations / podcasts.

Het instellingen menu

De equalizers zijn eenvoudig en schuiven wat met treble en lage tonen.

NFC werkt perfect. NFC aan op je mobiel, erop leggen en pairen. Easy peasy!

Gemak (NFC) dient de mens...

In de praktijk vind ik Spotify Premium een erg prettige streamingoplossing. Voor een tientje per maand heb je on demand toegang tot vrijwel eindeloos veel muziek. Als afstandsbediening gebruik je gewoon je smartphone/tablet met de native Spotify app. Daarnaast ondersteunt de luidspreker ook Spotfy Connect; met Spotify Connect komt de audio niet meer direct vanaf je smartphone of tablet maar direct van de servers van Spotify. Er is dus geen actieve verbinding meer nodig tussen speaker en pc/laptop/tablet/whatever. Dit scheelt batterij en je kan ondertussen andere dingen doen op je smartphone.

Wil je geen Spotify abonnement? Geen probleem, je kan je eigen muziekbibliotheek binnen je netwerk afspelen (DLNA) of gebruik maken van Bluetooth of aux-in. Bluetooth werkt in de praktijk zeer goed en hapert eigenlijk nooit; let er wel op dat je smartphone accu sneller leeg gaat. Maar hiermee kan je dus alsnog YouTube, Soundcloud en elke andere muziekbron uit je Robert S1 speaker toveren.

Ten slotte is de Internet Radio functionaltieit geweldig, hiermee heb je toegang tot in feite oneindig veel radiostations. Niet alleen lle Nederlandse radiostations, maar ook enorm veel internationale stations en podcasts. Je kan kiezen uit zenders maar ook per muziekgenre wat uitzoeken: echt voor ieder wat wils.
7. Geluidskwaliteit
Geluidskwaliteit is enorm belangrijk, maar ook altijd een van de moeilijkste punten. Iedereen luistert naar andere muziek, interpreteert geluid anders en heeft andere voorkeuren. Ten slotte is audio vergelijken tussen verschillende speakers enorm lastig omdat je niet tegelijkertijd kan luisteren.

Hoe beoordeel ik het geluid? Gewoon, muziek luisteren in verschillende settings. Dit varieert van actief luisteren tot een muziekje tijdens het koken of als achtergrond muziek terwijl ik deze review tik.

De Roberts S1 manifesteert zich bij de eerste keer luisteren zeer matig. Kleine drivers, kleine klankklast en hij blijft in z'n eentje beperkt tot slechts een mono luidspreker. Bij het luisteren van de eerste paar nummers ben ik niet onder de indruk. Sterker nog, ik probeer direct uit te zoeken of er niet iets per ongeluk verkeerd is ingesteld. Dat is geen goed teken. Staat het schuifje achterop wellicht op alleen kanaal R of L? Nee, dit aanpassen geeft ook geen verschil. Staat er een rare equalizer aan? Nee, gewoon de standaard EQ. Heeft de luidspreker nog een 'break-in' periode van X uren luisteren? Ik hoop het, want dit moet beter kunnen... toch? De eerste dag was dus niet erg geslaagd, vooral omdat ik vlak daarvoor nog muziek had geluisterd door m'n Totem Dreamcatcher luidsprekers die toch wel een tikkeltje duurder zijn en natuurlijk stereo. Een totaal oneerlijke vergelijking, maar ik ben nou eenmaal redelijk goed geluid gewend en dan ligt de lat al snel erg hoog voor andere luidsprekers.

De Roberts S1 vergelijken met deftige stereo luidsprekers moet je niet doen; een oneerlijke strijd.

Luisterdag 2 ga ik blanco in met de hoop dat het allemaal beter klinkt dan de dag ervoor. Helaas blijft de Roberts S1 wat teleurstellen. Als ik het nummer 'Take me to church' door Hozier opzet dan word ik niet gegerepen door de anders zo diepe en beladen vocals; de echte beleving en emotie van het nummer mist. De hoge tonen missen definitie. Het middengebied wordt overstemt door de bass en is daardoor ondervertegenwoordigd.

Hoe kan ik dit begrijpelijk verwoorden? Het klinkt een beetje alsof er een sok in de luidspreker zit gedrukt, alsof m'n kat voor de luidspreker is gaan zitten en de geluidsgolven blokkeert of een Equalizer die voor rare onbalans zorgt. Er klopt gewoon iets niet. Ligt het misschien aan het nummer? Nee, bij het nummer 'Human' van Rag'n'Bone Man, ook een nummer met prachtige beladen vocals, mis ik de rijkheid. Het klinkt niet zo lekker als het zou moeten.

De enkele mid-woofer speaker moet de middenfrequenties en ook de nog lagere bass frequenties weergeven. Dit betekent dat zowel de instrumenten & stem als het basgeluid uit deze speaker moet komen. De balans is heel erg richting het bas gedeelte gelegd waardoor ik in veel muziek delen van de zang en instrumentals niet als sprankeled of rijk ervaar. Er mist gewoon wat.

Misschien moet ik er wat snappy HipHop tegenaan gooien. Het nummer 'Hey Ya!' van Outkast klinkt best redelijk, maar niet meer dan dat. Het geluid beleef ik als vrij vlak, al kan je de instrumenten en zang goed van elkaar onderscheiden. Ik mis een deel van de superblije energie dat zo tekenend is voor het nummer. Jammer.

Ik probeer nog wat andere nummers, varirend van foute 90's hits tot dance tot klassiek, maar ik word er niet warm van. Het geluidsbeeld is te vaak onnauwkeurig en in onbalans. Door via de equalizer wat meer nadruk te leggen op de Treble en minder op de bass is er nog wel het een en ander recht te trekken, maar de doffe middentonen blijven een terugkerend issue. Zonde, maar wel bevestigend.

Aan de achterzijde zit een schakelaar met de opties R(ight), Norm, Wide en L(eft).
Zelfs op Wide word ik niet enthousiast van het geluid.

De bass is voor het bescheiden formaat van de luidsprekers wel erg imposant. Nee, de fundering van je huis gaat niet trillen, maar op gebied van bass heb ik niets te klagen. Naja, behalve dan dat hij oververtegenwoordigd is en daardoor de treble en mids overstemt. Er is overduidelijk een sterke onbalans. Als ik het nummer 'Prayer in C' van Robin Schulz aanzet dan klinkt dat nog best lekker. De bass is punchy, snappy en erg overtuigend. Erg jammer dat dit ten koste gaat van de rest van het geluid, een beetje het Beats by Dre gevoel: proberen met een stevige bass de rest van het geluid wat te verbloemen.

Door het compacte formaat van Roberts S1 denk je qua volume al snel aan het vullen van kleine ruimtes, maar niets is minder waar. De luidspreker kan voor z'n formaat echt enorm hard. M'n huiskamer is zo'n 26m en dat is geen enkel probleem. Sterker nog, het maximale volume is zelfs onprettig hard. Je zit dan op het niveau van elkaar moeilijk kunnen verstaan tijdens een feestje. Deze kleine cylinder kan met onverwacht veel power brullen.

Na lang op hoog volume spelen voelt de bovenkant van de speaker warm aan. In de handleiding wordt op pagina 3 het volgende vermeld over de bovenkant: "This area will become quite warm to the touch. This is completely normal". Zeer geruststellend, maar toch zit het niet helemaal lekker.

Treble: 5,5 / 10
Mids: 4 / 10
Bass: 9 / 10
Klank: 5 / 10
Volume: 10 / 10

De Roberts S1 komt niet veel verder dan het label 'leuk als achtergrondmuziek'. Bass en volume zijn zeer overtuigend, maar ik mis diepte, details en een lekkere sound wat betreft treble, middentonen en klank. Er is een duidelijke onbalans in bass versus de rest. Niet geschikt voor de kritische luisteraar, al lijkt dat bij voorbaat al niet de doelgroep te zijn.
8. Conclusie
Roberts Radio heeft een aantal steengoede retro radio's die schijnbaar echt goed geluid weten te produceren. Het uitpakken van deze slimme luidspreker begon daarom ook vol goede moed. De cylindervormige luidspreker ziet eruit als een Sonos Play:1 en qua afwerking is hij tip-top in orde. De bouwkwaliteit is zeer goed, het design is strak & modern en de luidspreker past in vrijwel elk interieur.

De installatie is kinderlijk eenvoudig dankzij de eenvoudige en goedwerkende UNDOK smartphone app. Zet de speaker op de juiste plek, stekker in het stoppcontact, smartphone app downloaden, volg de installatiestappen en klaar. Voor het ultieme gebruiksgemak is de speaker zelfs voorzien van NFC om quick pairing mogelijk te maken. Smartphone erop leggen, koppeling accepteren en je bent direct verbonden. Naast NFC heeft Roberts een streepje voor op Sonos qua connectiviteit: Bluetooth en een 3.5mm aansluiting lijken de unique-selling points. Dat mag ook wel, want naast Spotify en internet radio worden er geen andere streamingdiensten la Deezer, Google Play Music, Tidal of Soundcloud ondersteund.

Roberts zit met de S1 in het vaarwater van Sonos in de all-in-one multi-room smart speakers. Een hele mond vol, maar dat zijn de geluidsprestaties helaas niet. Vanaf de eerste luistersessie weet de slimme luidspreker niet te overtuigen. Het geluidsbeeld is smal, vlak en ongedetailleerd. De harde bass en het hoge volume proberen de matige treble, mids en ongebalanseerde klank te maskeren, maar slaagt hier niet in. Door de equalizer wat richting de treble te verschuiven is er nog het n en ander recht te trekken.

Waarop beoordeel je een slimme luidspreker? Een scherpe prijs, de bouwkwaliteit is uitmuntend, de app werkt prettig en hij beschikt over handige features als NFC, Bluetooth en een 3.5mm aansluiting. Wat wil je nog meer? Inderdaad, heerlijke muziek, toch het primaire doel van een luidspreker. niet? Opboksen tegen de gevestigde orde (Sonos) is moeilijk omdat je bij aanvang al 1-0 achter staat tegen het ijzersterke merk. Met een verwachte retailprijs van 100 euro is hier zeker verandering in te brengen. De Roberts S1 speelt alleen wat minder muzikaal dan de Sonos Play:1, waardoor het alsnog een lastige strijd wordt.

Uiteindelijk zal de Roberts S1 voor de minder kritische luisteraar (en die zijn er genoeg!) echt wel een leuke aankoop zijn: zeer scherp geprijsd, rijke bass en hoog volume. Hij wist echter op mijn boekenplank helaas geen plekje te veroveren, laat staan meerdere. Misschien ben ik wel iets te streng geweest voor een slimme mono luidspreker van rond de 100 euro. Ik denk ook dat hij een heel stuk beter zal klinken in een stereo opstelling.

Voor een beperkt budget tot 100 euro is de Roberts S1 wellicht wel de beste koop die je kan doen, voor dat geld krijg je namelijk enorm veel value for money. Echter weegt voor mij de uitieindelijk muziekbeleving toch het zwaarst. Ondertussen luister ik zelf weer tevreden muziek via m'n lompe versterker en domme stereo luidsprekers.

Eindbeoordeling: 5,5 / 10

Graag wil ik zowel iBood als Roberts Radio bedanken voor het mogen testen van de Roberts S1 speaker.

Terug naar boven

Heb jij ook een Roberts S1?

Zeer nette review! Het warm worden aan de bovenkant is trouwens een feature. Daardoor blijft je koffie warm!