Specificaties Mono-speakermet Bluetooth/WiFi (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Roberts S1 Review

Frozen 26 januari 2018, laatste update op 1 februari 2018, 969 views

Roberts S1 (Product volledig gesponsord)

De Roberts S1 is een kleine speaker met veel gebruiksgemak en goede bouwkwaliteit. De geluidskwaliteit is voor een speakertje van dit formaat "voldoende", maar het is niet bijzonder. Wel is het via de equalizer aanpasbaar (zie review voor optimale instellingen). Voor 70 euro ga je niet veel beter vinden.

Pluspunten

• Geluid is aan te passen d.m.v. equalizer in de app
  • Bass is diep en voelbaar, waardoor geluid verrijkt wordt
  • Bouwkwaliteit is erg goed door het gebruikte metaal
  • Strak design vanwege mininalistische uitstraling, past ik elk kastje en interieur
  • Gebruiksgemak (in combinatie met speciale "UNDOK" app)
  • Werkt op 2,4 en 5Ghz Wifi band
  • Laat zich makkelijk en op veel manieren koppelen
  • Prijs t.o.v. concurrentie

Minpunten

• Geluidskwaliteit is zonder aanpassingen matig.
  • Timing van de speakers is niet optimaal, waardoor sommige nummers rommelig klinken
  • Door de hoge hoeveelheid bass vallen de middentonen wat weg.
  • Is niet echt een smart speaker, maar een gewone speaker met app

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 3
Zo, het is weer eens tijd dacht iBOOD. Één keer in de zoveel tijd een box tijdens de hunt, laten we nog meer boxen aan ons assortiment toevoegen. Zodat tijdens de hunt heel veel mensen "box" zeggen en het dan een speakerset blijkt te zijn. }> Hoe dan ook, iBOOD, bedankt voor de speakers! Als het goed is gaat iBOOD deze speakers voor een kleine 100 euro verkopen waardoor ze een stuk goedkoper zijn dan bijvoorbeeld een Sonos variant.

Zoals jullie Tweakers van mij gewend zijn, gaan we hoe dan ook deze speaker zo objectief mogelijk beoordelen. Immers zijn geluidstesten objectief want daar kan je zelf aan meten en rekenen, dus in deze review wordt het aangeraden om je koptelefoon op te zetten.

Specificaties

Laten we beginnen met het kijken naar de specificaties van deze speaker. De speaker een kleine speaker zoals we die ook kennen van bijvoorbeeld Sonos. Ik denk dat dat ook zijn grootste concurrent is. De Sonos is ongeveer de helft duurder dan de Roberts S1 en vooral dat aspect maakt de S1 zo aantrekkelijk als hij is. Daarbij bestaat de speaker uit een mid-wooder en twee tweeters. Ook beschikt de speaker over internetradio, dat is natuurlijk een beetje een vreemde gimmick aangezien je dat ook al naar je speaker kon sturen via Bluetooth. De speaker beschikt dus ook over Bluetooth en dat is vandaag de dag wel de grootste gift die je kan krijgen op het gebied van speakers. Hierdoor zijn je apparaten makkelijk te pairen en kan je eenvoudig vanuit je gehele kamer muziek streamen naar je apparaten. Ook heeft de speaker spotify connect, ook daarvoor geldt: Je kunt ook gewoon muziek afspelen op je telefoon en via Bluetooth streamen. Ook dat is dus min of meer marketingpraat. Wat wel gaaf is, is dat er een lan-aansluiting op de speaker zit. Zo kan je dus via je PC, Mac of NAS over je thuisnetwerk muziek streamen. Dit kan overigens ook draadloos via 2,4 of 5Ghz wifi. De speaker ondersteunt daarbij de volgende codecs: MP3/WMA/FLAC/AAC/ALAC/WAV.

Als we het dan verder even over de specs hebben van het design, heeft de speaker twee leds: power en mode. Deze zijn RGB (voor de fetisjisten onder jullie) en kunnen dus ook met kleuren een bepaalde modus aangeven. De speaker heeft geen ingebouwde accu en moet dus echt aan het lichtnet hangen. Dat kan met de bijgeleverde EU-stekker. De grootte van de speaker is 185x120x120 waarmee hij kleiner is dan je denkt. Ik kan hem het beste vergelijken met een blik jodenkoeken. Met deze afmetingen is hij wel iets zwaarder dan het blik koeken, hij weegt namelijk 1,6kg. Verder zitten er 5 knoppen op de bovenkant (power/mode/reset/vol+/vol-) en op de achterkant een switch voor (links/normaal/wide/rechts).

Meer specs natuurlijk op de website van Roberts: https://www.robertsradio....reless-speaker-systems/s1

Unboxing

De unboxing kan je natuurlijk lekker zelf kijken hieronder!

Verder komt de speaker goed ingepakt in schuim en krijg je er een stekker bij met een EU-aansluiting en een aantal boekjes. In die boekjes staan wat handigheidjes over de speaker met betrekking tot de app.

Design

Laten we beginnen bij het begin, de voorkant. Wat je het aller eerste opvalt is natuurlijk de mesh die de S1 zijn vorm geeft. Deze mesh is gemaakt van metaal waardoor hij een chique uitstraling heeft en ook nog eens heel erg stevig is. Als je goed kijkt kan je door de grill de geluidselementen zien zitten, normaal gesproken zijn ze gewoon onzichtbaar. DIt wordt goed geïllustreerd door de foto's. Aan de bovenkant zitten verder twee RGB-ledjes ingebouwd voor de power en de modus. Ook staat er aan de onderkant van de voorkant het Roberts logo. Dit gaf mij persoonlijk een ferrari-gevoel, wat zeer positief is.

Aan de zijkanten valt niet veel anders te zien, dan de gril die vanaf de voorkant doorloopt in de zijkanten. Als we naar de achterkant kijken zien we daarentegen wel een aantal bijzonderheden. Zo kan de speaker worden opgehangen door middel de holle schroef. Boven dit gat zie je een schuifknop om de geluidsmodus te bepalen. Deze varieert van links, naar normaal, wide en rechts. Tot slot kan je onderaan de speaker een 3.5mm jack, lan-poort en stroomaansluiting vinden.

Aan de bovenkant vinden we een (onzichtbare) NFC-chip waardoor je je apparaat makkelijk aan de speaker kunt koppelen. Verder vinden we daar een vijftal knoppen. Deze knoppen drukken goed in en passen goed bij het strakke design van de speaker. Deze knoppen zijn voor power, Bluetooth, Vol+, Vol- en reset. Resetten is vrij eenvoudig aangezien je de resetknop maar 10 seconden hoeft vast te houden en alle instellingen zijn verwijderd.

Aan de onderkant vinden we gelukkig rubberen voetjes die voor wat geluidsdemping zorgen. Dit speakertje is namelijk in staat om het een en ander te laten trillen, dus het is wel zo fijn als je onderburen dan geen last van je hebben.

Installatie

Je kunt kiezen of je gelijk wilt pairen via Bluetooth of het gewoon via de app wilt doen. Voor Bluetooth kan je dat gewoon doen door je Bluetooth aan te zetten op beide apparaten en de speaker te zoeken met je andere apparaat of door je apparaat met NFC op de speaker te leggen. Op dat moment wordt er dus door middel van NFC een hoeveelheid gegevens uitgewisseld waardoor je apparaat automatisch verbindt. Makkelijker dan dat heb ik het tot nu toe nog niet gezien eigenlijk.

Ook kan je deze speaker dus opnemen in je home environment door middel van de "UNDOK"-app. Het is zo eenvoudig als je audiosysteem vinden, naampje geven, verbinding maken d.m.v. WiFi en klaar. Het systeem had bij mij wel even moeite om het audiosysteem te vinden de eerste keer. Daarna was het echter geen probleem en werkte het naadloos.

Software

Zoals ik net al heb genoemd bestaat er een app voor de speaker. Deze app heet UNDOK en kan je gewoon uit de playstore of appstore downloaden. De app heeft vrij veel gebruikers (plusminus honderdduizend) dus zal wel okee zijn.

In de app kan je je bron kiezen, deze bestaat uit: internet radio, spotify, lokale muziek, music player, Bluetooth en AUX in. Onnodig om te vermelden kan je natuurlijk alles via Bluetooth streamen en zijn "internet radio, Spotify" et cetera, lichtelijk onzin. Het afspeelmenu ziet er strak uit maar kent weinig opties en is daarom eigenlijk overbodig.

In de instellingen staan wel interessantere dingen, waaronder de firmwareversie, IP-adres, MAC-adres, Netwerk en WI-FI sterkte. De Wi-Fi sterkte is naar mijn mening niet geheel accuraat, aangezien hij meestal maar op de helft staat. Verder kan heb je toegang tot een equalizer en een handige slaap timer. Daarbij moet je je niet vergissen, want de Roberts heeft ook aan-/uitknop in de app. Je kunt de speaker dus altijd handmatig aan en uit zetten.
De equalizer is bij deze speaker echter wel belangrijk. Dat heeft te maken met de geluidskwaliteit van de speaker die soms ietwat te wensen overlaat. Daarom is het aan te raden om de speaker op normaal te zetten in combinatie met -1 bass en +3 treble. Wat ook goed klinkt is om de speaker op wide te zetten met de "flat" modus aan. Welke van deze twee je voorkeur heeft moet je natuurlijk zelf beslissen.

Geluidskwaliteit

DIt is het gedeelte van de review waar het eigenlijk om draait. Immers is een speaker zonder geluid niet meer dan een tafeltje. Ik heb de speakers getest met de instellingen zoals beschreven in "Software". Dat is dus met de equalizer van de app op -1 voor de bass en +3 voor de treble.
Bass
Laten we beginnen bij de lage tonen, ofwel de bass. De S1 heeft een mid-woofer die voor de bass zorgt. Deze woofer weet flink harde lage tonen te produceren voor het kleine speakertje van 18 centimeter hoog. Hij weet dit zelfs zo overtuigend te doen dat de Bass duidelijk op de tafel en door de kamer heen te voelen is als je hem niet lager zet in de equalizer. Aan bass dus absoluut geen gebrek bij deze speaker! Ik hou er persoonlijk niet zo van als daardoor andere tonen worden weggedrukt. Laat dat nou net het geval zijn bij deze speaker. Door de bass worden andere tonen slechter hoorbaar. Dus hoe overtuigend de Bass ook is, geeft de speaker mij hierdoor het gevoel dat het moet compenseren of zich moet uitsloven. Ik vind dat persoonlijk niet zo fijn luisteren, maar ik kan begrijpen dat er mensen zijn die van meer bass houden. Voor deze mensen zou ik dan aanraden de bass niet een tikkeltje lager te zetten, maar de treble wel 3 tikkeltjes hoger.

Zoals altijd test ik de bass met Chaka Khan - Ain't nobody, vanwege de lage tonen op veel verschillende frequenties. Ik heb dus ook een test gedaan van de S1 tegenover de Edifier 1700BT. Die speakers klinken vrij normaal met een warme toon, daarom zijn ze goed vergelijkingsmateriaal. Het geluid is opgenomen met een Rode NT-USB studiomicrofoon.
De bass krijgt van mij dus een 7.
Mids
De middentonen zijn vooral stemmen en dergelijke. Zoals ik eerder zei worden deze vaak weggedrukt door de bass waardoor ze iets minder aanwezig zijn. Dit zorgt ervoor dat de muziek wat vermoeiender is om naar te luisteren. Ook hierdoor is de timing van de speaker slecht. De kleine speakertjes (tweeters) zijn namelijk voor de hoge tonen en de mid-woofer moet de lage en middentonen produceren.
DIt probleem met de timing kan je heel erg goed horen in onderstaand geluidsfragment. Als eerste test ik weer de S1 en daarna de Edifier 1700BT als vergelijkingsmateriaal. Door dat probleem met de timing klinken sommige delen rommelig en kan je ze moeilijk uit elkaar halen. Ze worden als het ware "in elkaar geblend".
De mids krijgen van mij een 5.
Treble
Door de twee kleine tweeters kan de speaker best wat hoge tonen genereren. Echter worden ook deze lichtelijk verdrukt door de bass. Het scheelt dat er daarom 2 tweeters in zitten en je in de instellingen de treble wat hoger kunt zetten. Hierna is de treble van acceptabel niveau. Verder is er over de treble niet veel te vertellen. Je kunt dit horen in het onderstaande geluidsfragment van Kensington - War.
De treble krijgt van mij een 7.
Volume en distortie
Zoals ik net duidelijk maakte dat deze speaker zich af en toe een beetje lijkt uit te sloven, zo is het ook met het volume. Echter is dat bij volume in positieve zin. De speaker kan vrij hard staan zonder te vervormen. Feestjes zou ik er niet mee geven, maar een lekker filmpje moet je er toch wel mee kunnen wegkijken. Distortie krijg je alleen als je de bass hoog hebt staan, maar op mijn instellingen (equalizer +3 treble -1 bass) heb ik geen geluidsvervorming meegemaakt.
Het volume krijgt van mij een 8.

Al met al zit je dan te kijken naar iets minder dan een 7 voor geluidskwaliteit, ofwel drie sterren. Ik denk dat deze speaker dit ook wel waard is. Hij presteert met wat aanpassingen inderdaad "voldoende".

In de praktijk

In de praktijk is dit een speaker die je op elk mogelijke plek in je huis kunt plaatsen. De speaker is klein, stijlvol en heeft genoeg mogelijkheden om hem te koppelen met apparatuur. Voor het kijken van films is het een aangename speaker. Door de hoeveelheid bass die het beestje weet te produceren kan je die bass goed voelen. Dat vind ik persoonlijk een 4D-effect in een film. De bass kan je natuurlijk altijd uitdraaien m.b.v. de equalizer in de app.
Het mooie is ook dat je er een 2.0 setup van kan maken door er nog één te kopen. Door aan het schuifknopje te zitten kan je dan de ene speaker de linker maken en de andere speaker de rechter. Dat vind ik persoonlijk een zeer handige functie en voegt echt iets toe aan de featureset. Hierdoor kan je je setup makkelijk uitbreiden.
De speaker komt pas echt goed tot zijn recht als je er een smart device zoals Amazon Alexa aan koppelt. Je kunt dan heel erg eenvoudig muziek afspelen door Alexa te vragen muziek af te spelen. Ook kan je bijvoorbeeld het weer vragen of vragen om de lampen aan of uit te zetten. Het smart device past mooi bovenop de speaker.

De speaker heeft een mooie en stijlvolle uitstraling. Door middel van de metalen gril heeft de speaker een strakke uitstraling en een goede bouwkwaliteit. Het is dus niet mogelijk om met je vingers bij de geluidselementen te komen. Dat is handig als je kinderen hebt of niet zo veel trek hebt in stof op je tweeters of woofer. Ook de knoppen op de bovenkant zijn erg handig en werken acccuraat.

De speaker laat zich makkelijk koppelen door middel van Bluetooth of via de app. Ook zijn er andere aansluitmogelijkheden als via LAN-kabel, draadloos of via de 3.5mm jack. Daarbij kan de speaker verder ook bestuurd worden via de app. Hij kan aan of uit gezet worden, van source worden gewisseld of met de equalizer worden gespeeld. Als je dat nog niet genoeg vind kan je ook nog eens een sleeptimer instellen.

De geluidskwaliteit is "voldoende" voor een speakertje van dit formaat, maar meer dan dat is het niet. Als het op geluid aankomt ben ik vrij kritisch, dus het volgende moet je misschien maar met een korreltje zout nemen, maar... Je moet met de equalizer spelen (treble op +3 en bass op -1) om het geluid naar acceptabel niveau te krijgen. Het speakertje produceert veel bass wat leuk is voor tijdens film, maar tijdens het luisteren van muziek wordt dat vermoeiend. Vanwege het design van de speaker is de timing soms niet optimaal, de speaker lijkt wat traag te reageren tijdens snelle nummers. Hierdoor klinken dat soort nummers een beetje rommelig aangezien er wat dingen in elkaar overvloeien en je de details minder goed kunt horen. Daarentegen kan de speaker wel hard zonder te vervormen en weet hij voor zijn kleine formaat een onverwacht hoge hoeveelheid bass uit te pompen. Hoogstaande neutrale tonen zullen er alleen niet uit komen. Als je hem vergelijkt met een iets duurder 2.0 setje dan klinkt hij gewoon een beetje dof, maar dat is dus ietwat tegen te gaan door middel van de equalizer instellingen aan te passen in de app.

Als je hem voor zo'n tachtig Euro kunt krijgen is het dus een aardig speakertje, met een stijlvolle uitstraling en met meer bass dan je zou verwachten. Echter is dat het ook.

Heb jij ook een Roberts S1?

Uitstekende review en wederom een toffe onboxing video :D