Specificaties met 30dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master MasterAir G100M Review

Foritain 24 januari 2018, 2.024 views

Cooler Master MasterAir G100M

Gewoon een hele leuke koeler. Opvallende look, RGB via je moederbord of meegeleverde controller, blijft keurig stil onder niet te zware omstandigheden, en hoewel minder krachtig dan een tower houdt hij een 8700K toch gewoon bij. Een 'net even anders' koeler, totaal niet verkeerd.

Pluspunten

• Koelt zo gek nog niet. Kan een i7 ook bijhouden.
  • Kan fluisterstil zijn werk doen
  • Opvallend design en RGB actie, zowel via moederbord-sync als via de meegeleverde controler indien dat gewenst is.
  • Installatie eenvoudig genoeg.
  • Meerprijs RGB lijkt bescheiden te blijven (uitgaande van het laatste nieuws wat wij hoorden)

Minpunten

• Voor minder geld zijn betere, efficientere processorkoelers te koop... zonder RGB.
  • Een 8700K kunnen bijhouden betekent nog niet dat je een 8600K serieus gaat kunnen overclocken. Focus ligt op mid-range consumer CPU's.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/CMG100M/501.jpg

Cooler Master G100M review

- Inleiding
- Uitpakken
- Inbouwen
- Testmethode
- Resultaten
- RGB it up!
- Conclusie

Welkom bij een review over een friggin’ UFO. Alleen dan één die niet vliegt, ‘gewoon’ in Taiwan wordt gemaakt, en je processor koelt, maar .. F’ing UFO!

En ja, dat is ongeveer het niveau van mijn geluiden de laatste dagen met deze koeler op tafel, want elk redelijk stukje tester in mij weet dat dit hoe dan ook nergens over gaat anders dan hoe dit ding eruit ziet, maar we gaan het de pret niet laten drukken. Maar we hebben het vaker gezegd: Er zijn koelers voor de top prestatie, koelers voor de ultieme prijs-prestatieverhouding, en koelers die duidelijk bedoelt zijn om de boel een beetje op te vrolijken maken de markt dan enkel gezelliger.

Kosten? Ik heb echt geen flauw idee anders dan dat deze koeler ergens in de komende weken wellicht een keer naar Nederland komt. We gaan gewoon eerst kijken wat we objectief en subjectief mogen verwachten.

Uitpakken, bouw en features

Klein doosje, netjes, snel opengetrokken en weggelegd want we willen die UFO zien.

De verschijning is zoals verwacht opvallend. Geen heatpipe constructie, maar gewoon een uit de kluiten gewassen heatsink op een koperen plaat. Een soort stock koeler op steroiden, met een grotere fan, groter koelblok, RGB erin en grote kunststof kappen erop.. dus eigenlijk totaal niets als een stock koeler? Nou, Cooler Master heeft het over een ‘Heat Column’, een soort mega dikke heatpipe-achtige constructie die een vergelijkbaar resultaat moet bieden. Klinkt harstikke mooi, maar we zien het wel aan de prestaties.

Fijn: de fan- en RGB kabels gaan netjes gezamenlijk de koeler uit, maakt kabelmanagement ‘te doen’.

Specs, voor het gemak:

Montage

Inbouwen is niet spectaculair lastig. Geschikt Intel/AMD clipjes op de koeler schroeven. De juiste buisjes in de backplate klikken, een beetje standaard verhaal.

Schroefje erop, even genieten van het uitzicht van een mooie koperen kern, en koeler erop. Omdat je de dopjes er niet van bovenaf op krijgt moet je even met het meegeleverde tooltje de dopjes aandraaien. Lastig? Neu, even een minuutje moeite mits je het vooraf doet; na installatie moederbord is het meer prutsen. Gelukkig is de ufo niet dermate groot dat je na installatie lastig bij de moederbord stroom connectors, fan connectors of RGB connectors komt, dat gaat prima.

Iets ruimte voor werkgeheugen; standaard dimms als je voor vier modules gaat, een centimetertje meer als je voor slot 2/4 vulling gaat. Eerste PCIe slot wordt net niet aangeraakt.

Net als bij de MasterLiquid ML240L kan je kiezen tussen het aansluiten van de RGB header op je moederbord, of gebruik te maken van de meegeleverde controller waarmee je LED kleur en effect bepaalt. M.i. is de integratie met o.a. Asus Aura Sync, MSI Mystic Light en Gigabyte RGB Fusion een prettige stap, wat op menig modern moederbord de RGB actie toch makkelijker maakt.

Testmethode

We blijven vanaf heden volledig trouw aan onze nieuwe Intel Core i7-8700K setup in combinatie met de ASUS ROG Z370 Maximus X Hero en onze trouwe Seasonic Focus Plus Gold Platinum Plus Titanium Ultra nogwat, ik kan de namen niet bijhouden soms. Het liefst wil je zo veel mogelijk op één platform blijven, maar nu 6 cores het nieuwe mainstream is, met een hoger gebruik tot gevolg, is die stap ons inziens toch echt praktisch relevanter dan vast te houden aan de Intel Core i7-7700K. We zijn nu zo ver dat we een goede rotsvaste setting hebben voor de temperaturen en geluidsproductie, we hebben lang zitten knutselen wat voltages betreft, afstelling van kleine details in de bios en het opzetten van een geheel vaste opstelling, en het is nu vooral een kwestie van koelers (her)testen om de lijst weer zo lang te krijgen als voorheen. De meernauwkeurige resultaten zijn het echter waard.

Alle instellingen staan vast zoals voorheen, minimaal 20 minuten burn-in op welk moment we normaliter al steady-state hebben bereikt voor deze processors, en meten maar. Dit op een open testbench, zonder verdere koeling aanwezig, en genormaliseerd naar de kamertemperatuur; dit kan je binnen een paar graden afwijking zonder problemen normaliseren. Een dag later en de nodige burn-in verder, herhalen we de test om zeker te zijn.

Nadat beide tests tweemaal zijn uitgevoerd wordt elke koeler opnieuw gemonteerd om eventuele fouten van onze kant bij monteren uit te sluiten. Afwijkingen die we daar tot dusver zien zitten meestal (mits we onze taak goed doen) in de tienden van graden tot een graad C. Resultaten binnen 1 C van elkaar kan je dus als meting-technisch gelijkwaardig beschouwen en hanteren wij dan ook als maximale afwijking tussen de meetmomenten, anders begint het proces opnieuw totdat we een resultaat hebben dat we betrouwbaar reproduceren. Heel praktisch bekeken kan je jezelf ook afvragen wat een verschil van 3, 5, of soms nog wel meer graden nu echt uit maakt in je build, maar dat neemt niet weg dat we daar termen als ‘beter’ en ‘minder’ met overtuiging kunnen toepassen.

Ter info: een open testbench is in de regel niet beter dan een goede case. Een case met degelijke tot zeer goede airflow laat normaliter een iets betere prestatie zien, een case met matige tot slechte kan de temperaturen iets tot flink laten oplopen. Een open bench test is daarmee dus redelijk accuraat voor menig 'typisch' tower systeem, maar blijf altijd nadenken over de gevolgen van jouw andere hardware.

Verder, onthoud ook dat synthetische tests aanmerkelijk zwaarder zijn dan typische game tests, vooral vanwege de consistentie van de belasting; een typische game geeft geen constante 100% load. Goede resultaten in synthetische tests geeft dus bepaalde zekerheden voor praktische applicaties. Hou daarbij wel rekening dat de ene CPU de andere niet is en dat variabelen als case airflow, warme grafische kaarten, of een kacheltje op je bureau in de winter ook invloed kan hebben. Je kan resultaten tussen verschillende reviews dus niet uitwisselen, noch garantie claimen dat jij bepaalde temperaturen die wij halen ook haalt. Dit is primair een vergelijking, zij het met praktische insteek.

Testresultaten

Goed, een beetje pech voor Cooler Master dat er nog geen vergelijkbaar ‘basic’ model in de grafiek staat en dat hij daarmee met een ruime marge onderaan staat, maar laat dat de pret niet drukken, want een lage 70’er voor een i7-8700K onder volle belasting is een harstikke prima resultaat. Cooler Master spreekt over 130W koel capaciteit, en dat klinkt niet uit de lucht gegrepen. Ik weet het, het gat is best groot, maar het meest eenvoudige model boven deze G100M is al een tower met de nodige stevige heatpipes en objectief scores overwegen is dan gewoon relevanter dan relatief ten opzichte van de rest van de lijst.

Geluidsproductie dan:

Op volle toeren is hij aanwezig met 42,3 dBA op 50 centimeter, maar het ontloopt een Fuma op volle toeren niet veel, en ligt lager dan de AIO’s in de test; luid is het niet. Een kleinere ventilator geeft m.i. subjectief ietwat minder aangenaam geluid dan een grote fan, zelfs op een objectief vaste meting, maar 40 dBA voor een full-load case vinden we verre van vervelend:

Uiteraard een kleine toename om die paar decibel te corrigeren, maar ook hier blijft het alleszins binnen perken. Gaan we uit van een processor met een lagere TDP dan de 8700K dan geeft dit toch een comfortabel beeld, al zal de case airflow altijd een rol blijven spelen; koop je deze omdat dit -net- past met een dergelijk zware CPU zouden we toch een vraagteken zetten of een AIO dan toch niet beter is, we zien tenslotte niet heel veel overcapaciteit.

Let op: Resultaten zijn sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte chip, maar ook de behuizing waarin je ze gebruikt. Hou altijd je temperaturen in de gaten als je gaat overklokken, ook met zeer krachtige koelsystemen. Reviews als deze zijn geen garantie dat je bepaalde temperaturen kan bereiken.

RGB!

Uiteraard wat plaatjes wat betreft de primaire focus van dit product: een heel tof beeld vormen. Lekker in sync met het moederbord, lekkere bak licht dat eraf komt, en een leuk randje langs onderen. Ik vind hem leuk, en afgaande op de reacties op social media tot dusver heb ik het gevoel dat Cooler Master het doel ‘opvallen’ goed hebben bereikt. En wat mij betreft worden meer koelers compatible met al die moederbord RGB sync dingen.

Net als de Cooler Master MasterLiquid 92 is dit vermoedelijk gewoon een leuk concept naar de werkelijkheid vertaald ‘omdat het kan’. Al moeten we zeggen dat de G100M toch wel wat ‘redelijker’ lijkt, want bij de MasterLiquid 92 was de prijs-prestatieverhouding ver te zoeken en hier is het onwaarschijnlijk dat de meerprijs voor ‘iets flashy’, sorry: een heuse UFO!, extreem gaat zijn. Zonder advies- of straatprijs is het natuurlijk gissen, maar we maken wel de voorzichtige aanname dat deze wat prijs betreft minimaal in de buurt van een typische mid-range tower gaat komen waarvan we weten dat die een betere koeling per euro of per decibel gaan geven. Alleen al vanwege de RGB en het feit dat dit nimmer de productieaantallen zal bereiken van koelers zoals de 212X/Evo verwachten we dat je dus altijd iets bij zal betalen voor dit gekke ding.

Maar daar gaat het niet om, dit is een product ‘voor de leuk’, gewoon omdat je dit er tof uit vind zien en dat ergens tot zijn recht kan laten komen; en als dat een beetje meer kost is dat niet per sé slecht. Erg fijn is dat hij een 8700K bij kan houden dus objectief is het ook helemaal geen slecht ding. Ik weet het, het gat met een typische tower met wat heatpipes is gewoon duidelijk, maar de prestatie is echt niet slecht. Kom niet met een X299 build aanzetten of een 8700K die je wilt overclocken, maar heb je een CPU met een wat lager verbruik, een i3tje of een mainstream i5, en vind je dit tof, veel plezier ermee zou ik zeggen! Hij -kan- zeer stil zijn ding doen, vooral bij licht gebruik is dat een cruciale eigenschap, maar ga je iets als een i5 (of in ons geval een i7) zwaar belasten (filmpje renderen bijvoorbeeld) dan zal je hem vermoedelijk toch eventjes moeten horen. En ondanks dat een i5 wat minder verbruikt dan de i7 speelt interne hitteoverdracht nog altijd een rol, en verwacht niet dat je een 8600K wel extreem op zijn staart kan trappen bijvoorbeeld; daar zijn andere koelers voor.

Dat gezegd hebbende, ik vind het gezien het heatsink ontwerp en de zeer bescheiden afmetingen echt geen onaardige prestatie, beter dan verwacht eigenlijk en het is ook fijn dat het niet alleen maar heel hip en opvallend is zonder inhoud. Daarbij is installatie eenvoudig genoeg zolang je het doet voordat hij de case in gaat (en daarna kan je overal feitelijk nog prima bij), en de RGB implementatie met controller of moederbord-sync is ook gewoon een dikke prima waard. Niet dat ik direct een use-case heb, maar ik kan mij toch voorstellen dat er de nodige cases en situaties te vinden zijn waarin deze koeler heel leuk uit kan pakken.

Update: Inmiddels begrepen dat deze zo ergens tussen de 30 en de 40 euro zal belanden, dat is dan net boven wat meer typische topdown modellen, klinkt ons niet onredelijk.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master MasterAir G100M?

+3, mooie review, helaas mist deze leuke vormgeving de powerpunch :)!
Mwah, zolang je geen zware CPUs pakt of die wilt overclocken ofzo kan je er genoeg mee. Vond het goed meevallen eigenlijk :D
Allereerst bedankt, wederom een leuk review over een bijzonder grappig/leuk koelertje, mijn eerste gedachte met Intel is dat ik deze sowieso zou delidden en waarmee de temps nog wat gunstiger zouden liggen.

Nu draai ik al jaren zorgeloos custom waterkoeling dus is deze G100M niet echt mijn ding, maar heb nog een ITX bordje met een 4core Ivy bridge en daar ga ik deze G100M zeker opzetten..just for fun omdat hij zo leuk is… ;)
ET says: feeling hot, hot and bring me home ;)
Toppert
Dat wel. Denk ook dat ET ook Philips Hue lampen heeft .....
Ziet er tof uit die ufo :D Als je nou toch al een kast vol stopt en fancy RGB en andere dingen, dan past deze er ook wel bij als eye catcher. :) Leuk gedaan!
Thanks, en agreed! Beetje voor de show enzo, maar dat mag soms ook toch.
Eigenlijk toch alleen maar voor de show, als je naar de temperaturen icm de afmeting kijkt. Het is niet heel best - op 30 euro snap ik het nog wel, maar meer?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 januari 2018 01:21]

Alles wat er dermate opvallend uitziet zal primair voor de show gekocht worden I guess :D De betaalbare topdown koelers van vroeger zijn ook allemaal een stuk duurder geworden, voor 30 euro koop je eigenlijk geen drol meer. Een Big Shuriken zit al voorbij de 35, de enige leuke optie lijkt dan een Cryorig C7 op 30 euro; ik zie wel iets rek voor de G100M voorbij de 30 euro. Puur op koeling zal iets als een TX3 Evo nog wel interessant zijn, maar dat oogt toch weer even anders. Ik heb tussen de 30 en 40 gehoord, en dat klinkt mij niet heel onredelijk. Het zou m.i. echter ook niet meer moeten worden.

Maar goed, iedereen zal ook anders over elke euro denken vermoed ik :D
Ik denk dat we niet moeten vergeten dat dit naast iets hogere prijzen ook een tijd is van een stap omhoog in core counts op alle prijspunten, en dus méér te koelen. Dan is een 6-core HT Intel op stock met deze temperaturen niet zo'n goed resultaat te noemen. Het is nog geen 100W package...
Verbruik niet in mn hoofd zitten, geloof iets van 140 Watt, dus dat zal iets van 115 Watt op de CPU zijn vermoed ik? Om en nabij.

Overigens zijn koelers natuurlijk niet zo snel up to date als CPU's, de meeste koelers die ook al even mee gaan zijn inmiddels gewoon duurder geworden tov een jaar of drie terug. Een beetje koeler ben je dan gewoon bijna standaard 30 euro voor kwijt, en zeker topdown heb je daar nauwelijks echt wat interessants te kiezen.

Maar eens hoor, hij houdt de 8700K wel bij, maar een K- koop je ook op te overclocken en dat ga je natuurlijk niet doen. Jammer dat ik geen i3-8350K of 8400 heb liggen momenteel. 8400 heb ik al anderhalve maand in preorder staan ofzo, bah. Ik vermoed dat we daar meer in de doelgroep zitten van deze koeler. Ik snap je punt dat het niet heel indrukwekkend is, maar ik had het eeder slechter verwacht eigenlijk. Over de hele linie vind ik de 8700K temps eigenlijk heel goed meevallen, van deze specifieke CPU in elk geval.

Ik zou overigens verwachten dat iemand die een i5/i7 wil overclocken en echt RGB wil eerder naar iets als die MA610P gaat kijken, of de aanstaande MA620P. Wel stukje duurder. Echter gezien de RGB-meerprijs op zo veel producten vind ik het CM eigenlijk wel beperkt houden de laatste tijd.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 26 januari 2018 01:45]

Wat bedoel je hiermee?
- niets meer dan een stock koeler?

Mocht "als" wel de bedoeling zijn, dan is hier daarover meer informatie te vinden: https://onzetaal.nl/taaladvies/dan-als/

Per se schrijf je zo, zie: