Silentmaxx Fanless 400W Review

Digital-DNA 20 februari 2010, laatste update op 20 februari 2010, 765 views

Silentmaxx Fanless 400W

Pluspunten

• blijft koel
  • 100% stil (als je niet gamet en/of geen dikke videokaart hebt)

Minpunten

• duur
  • zwaar
  • kan erg hard ronken onder games

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 1
Fanless
Ik heb een paar jaar geleden gekozen voor deze voeding omdat deze volledig fanless is. Hierdoor is 'ie 100% stil. Wat je bij voedingen met ventilator vaak ziet is dat deze toch vaak net niet zo stil zijn als je eigenlijk zou willen. Door de componenten waar de fan overheen blaast krijg je toch een verstoorde luchtstroom en dat kun je horen op een een of andere manier. Natuurlijk kun je gaan tweaken met de fan, maar dan is het altijd maar hopen dat je voeding niet te heet wordt. Met deze voeding heb je geen last van dit soort zorgen, behalve de prijs dan want die is niet laag.

Hij is uitgerust met grote rozig gekleurde koperen koelblokken, waardoor 'ie naast koel ook erg zwaar is. Maar dat is niet iets waar ik me druk om kan maken.

Koel
Omdat er geen fan in zit is het wel zaak dat je een casefan in je pc bouwt. Ooit had ik eens m'n casefan ietsje te zacht afgesteld, waardoor 'ie niet meer de kracht had om op te spinnen. Op den duur merkte ik dat de cpu-koeler ineens begon te blazen, terwijl ik alleen maar zat te internetten. Toen kwam ik er achter dat de casefan niet draaide en de voeding loeiheet was geworden (alsmede de cpu natuurlijk). De warmte bleef namelijk gewoon hangen in de kast.

Met een 120mm casefan op z'n allerlaagst (dat ie nog net uit zichzelf opspint), blijft m'n systeem prima fris. De voeding blijft dan ook gewoon praktisch koud aanvoelen.

Mijn systeem:
Gigabyte P35-DS3
Intel E6850
8600GT
1 HDD

Geronk
Echter heb ik onlangs afscheid genomen van m'n Silentmaxx, en wel hierom:

Ik had mijn 8600GT vervangen door een GTS 250, welke meer stroom trekt. In tegenstelling tot m'n oude videokaart had deze nieuwe een extra stroomaansluiting, wat betekent dat 'ie meer dan 75 watt nodig heeft.

Nu trok de voeding dit in principe prima, alleen begon deze enorm (irritant) te ronken onder het gamen, vooral onder Half Life 2 en daarop gebaseerde games. Deze ronk was ook nog eens erg variabel in toon, afhankelijk van de framerate. Nu heb ik toevallig twee van deze voedingen, en de andere deed hetzelfde in een andere pc.

Uiteindelijk had ik de voeding maar vervangen door een CoolerMaster Real Power MX620 die ik nog had liggen. Echter deze ronkt ook onder dezelfde omstandigheden, alleen bij lange na niet zo hard en irritant. Nu gebruik ik een CoolerMaster Silent Pro M500 en deze ronkt helemaal niet, ook niet een klein beetje. Misschien omdat dit een single rail voeding is?

Heb je geen dikke videokaart, speel je geen games, of vind je geronk niet erg, dan is deze voeding misschien wat voor jou :)

Heb jij ook een Silentmaxx Fanless 400W?

Tip voor stilte freaks:

de Nexus value 430. Is echt stil en heeft een fan.
Niet geschikt voor het zware werk maar wel beter betaalbaar als fanless.
die nexus value 430 is idd echt een toppertje, werkt gewoon prima met een gtx280 en voeding is onhoorbaar, ook geen gekke piepjes of andere geluiden.
Inderdaad, ik snap niet waarom je niet voor een Nexus of Seasonic bent gegaan (om de prijs hoef je het niet te laten).

Zie ook:
Heb je de oorzaak van het geronk gevonden? :+
Ding zit vol met spoeltjes, kon niet met zekerheid zeggen welke het was, heb wel geprobeerd met een opgerold papiertje te luisteren.

Secondelijm en een hot glue gun behandeling mochten ook niet baten :P.