Oki B4100 Review

I386DX 9 augustus 2008, 999 views

Oki B4100

Pluspunten

• Goede afdrukkwaliteit
  • Snel
  • 3 jaar garantie
  • goedkope toners (30 voor 2500 pagina's)

Minpunten

• Nogal lawaaierig en stroomvretend
  • Geen goede prestaties op ander papier
  • //update: kwaliteit drum???

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 3
Deze printer gekocht in april 2005, we zijn nu dus bijna een jaar verder.

Qua afdrukkwaliteit ben ik zeer tevreden van deze printer. Zowel foto's als tekst worden netjes op papier gezet (ik heb nu wel geen vergelijkend materiaal ter beschikking, maar ik denk dat het zeker zeer goed is).
Ook afdruksnelheid is goed, de beloofde 18ppm word gemakkelijk gehaald.

Een minder punt aan deze printer is dat het nogal kieskeurig is qua papier. Gewoon papier geeft geen problemen, eens je ander "speciaal" papier begint te gebruiken komen de problemen:
Lichter papier: loopt vast, Zwaarder papier: toner niet vast op papier hoewel nog binnen de specificaties van de printer.

De printer wordt geleverd zonder drivers voor Linux, maar kan wel werken met drivers van HP (dan wel met een maximale resolutie van 600DPI)

//Update:

Plotseling begon de printer een verticale witte lijn "af te printen". Daar de printer nog in garantie was, contact opgenomen met OKI (18/09 om 20h), De dag nadien al telefonisch contact met bevestiging van ontvangst en wat bijvragen. 21/09 stond de technieker al aan mijn deur (zeer tevreden over service van Oki dus).

Na wat testen bleek dat het de drum was die defect was gegaan (amper 5000 afdrukken), echter heeft deze maar 6 maand garantie -> drum kost bijna zoveel of nieuwe printer.
In de beginmaanden van de printer ook al eens problemen gehad met de drum (deze was toen wel al eens in garantie).
Van deze printer zijn weinig gebruikerservaringen te vinden, maar er scheelt toch blijkbaar iets met het ontwerp van de drum.

//Update 2:

Na nog een 100-tal bladzijden afgedrukt te hebben heeft het probleem zichzelf opgelost. De printer print weer zoals het moet...
Ergens een (groot) stofje?

//Update 3
Overleden; kan plotseling zijn ID-unit niet meer vinden...
Op zich was het een goede printer, (ben ook ergens anders klachten tegengekomen ofzo). Zal een maadagmorgend-modelletje gehad hebben. Achja; reden om een eenvoudig kleurenlasertje aan te schaffen (review volgt)

Heb jij ook een Oki B4100?

En net buiten de garantie om overleden. Ach tijd voor iets nieuws! Ga je de nieuwe printer ook reviewen?