AVerMedia SonicBlast GS333 Review

Dutchiee 23 januari 2018, 172 views Product gekregen

AVerMedia SonicBlast GS333

Avermedia is al een geruime tijd bezig in de gaming (met voornamelijk capture devices - voor het vastleggen of streamen van beeld). Tegenwoordig probeert Avermedia zich ook te richten op geluid door middel van microfoons (voorgaande review) en soundbars/subwoofers - gericht op gaming. Bevallen deze producten? Let’s find out!

Pluspunten

• Voor ongeveer 130 euro (tijd van schrijven) is het een prima soundbar
  • Geluid klinkt best goed/helder voor een redelijk goedkope soundbar
  • Soundbar heeft zelf al genoeg pit voor een kleine game/studeerkamer zonder de subwoofer
  • Subwoofer is wireless te connecten met de soundbar
  • Met de soundbar is prima te gamen - bij casual games

Minpunten

• Niet direct duidelijk welke input op staat
  • Goedkoop ogende afstandbediening
  • Soundbar is niet op te hangen

Avermedia Soundbar & Subwoofer

Specificaties

Laten we de specificaties even snel aftrappen met een filmpje van het setje.

Video: https://www.youtube.com/watch?v=C9-omu2HB7Up

Allereerst begin ik met de specificaties van de soundbar, vervolgens zijn de specificaties van de subwoofer weergeven.

Sound System

Subwoofer Support

EQ Mode
Game, Movie, Music

Remote Control

Unit Dimensions (L x H x D)
670 x 105 x 81.5 mm

Weight
2417 g

Package Dimensions (L x H x D) & Weight
777 x 150 x 120 mm / 3192 g

En de subwoofer heeft de volgende specificaties:

Totale uitgangsvermogen

3409 g

Vermogensadapter
AC 100-240 V / 50-60 Hz, Uitgang: 24 V / 2,5 A

Uitpakken

Tijd om het setje eens uit de verpakking te halen.

Ik begin met de soundbar!

En ding is zeker, het setje is wel compleet. De enige kabel die mist, is de optische kabel.

Uiteraard levert Avermedia een handleiding mee.

De soundbar wordt geleverd met een afstandsbediening. Om heel eerlijk te zijn oogt en voelt deze vrij goedkoop.

Ik ben benieuwd hoe deze stokbrood klinkt.

Het is in iedere geval wel een net design. Geen rare vormen of gekke toeters en bellen.

Aan de zijkant zitten een 4 tal knopjes, zodat de soundbar ook zonder afstandbediening kan worden gebruikt.
Aan/uit-knop/Bluetooth paing
Input of EQ
Harder/volgend nummer
Zachter/vorig nummer.

Van links naar rechts zit er een ‘line-in’, AUX, optical-in, USB en uiteraard de aansluiting voor de voeding.

Aan de onderkant van de soundbar zitten tweemaal een 3” subwoofer.

De verschillende sources worden weergegeven door verschillende kleuren op de soundbar. Dit is in het begin wat onhandig, echter na een tijd heb je snel door welke input bij welke source hoort.

Op naar de subwoofer! Ook de subwoofer ziet er in mijn optiek prima uit.

Eveneens wordt met de subwoofer een handleiding en power adapter meegeleverd. Wat het handige van deze subwoofer is, is dat deze los van de soundbar kan staan. De soundbar en subwoofer hebben draadloos via Wi-Fi (5.8 Ghz) contact met elkaar.

Aan de achterkant van de subwoofer zit de volumeknop, een knop om de subwoofer met de soundbar te ‘verbinden’ en uiteraard een fysieke aan/uit-knop.

Het setje ziet er in mijn optiek best netjes uit!

Gebruik

Qua geluid ben ik best te spreken over de soundbar. Ik had niet verwacht dat een soundbar van ongeveer 130 euro zo zou klinken. Ik heb wel eens eerder geluisterd naar Bose of Samsung of dergelijke, maar dan zit je in een compleet andere prijscategorie. De GS333 klinkt bij PC gaming zonder subwoofer al prima.
Met het kijken naar films zou ik best kunnen genieten van de soundbar. Zelfs zo erg, dat wanneer er een mogelijkheid was geweest om deze op te hangen, had ik deze in mijn slaapkamer onder mijn TV gehangen, helaas is dit niet het geval.
De bas is best vol en klinkt best netjes. Wanneer de subwoofer wordt gebruikt, dan wordt deze ook bedient door de afstand van de soundbar. Dit geeft een nog voller geluid aan het setje.

Tijdens het schrijven van de review heb ik eens een mixje op de achtergrond aangezet waarbij ik eens goed naar het geluid luister. Sommige spraak/zang klinkt wat vlak. Het is daarom ergens wel zonde dat de EQ niet verder kan worden aangepast behalve ‘Movie/Music/Game’. Maar voor een soundbar van 130 euro… kan je dat verwachten? Ik denk het niet.
Hoe dan ook, onderstaande mix klinkt zonder de subwoofer zelfs prima.

Soms missen wel wat high's, zoals bij het volgende nummer.

Even terug in de kerstsferen; ook hier is goed te horen dat de high's vaak niet doorkomen. Ook de zang van de kinderen valt soms een beetje weg, eveneens het geluid van de piano.

Voor gaming en normaal gebruik is het een prima soundbar/subwoofer, maar verwacht er niet met heel veel plezier een complete collectie van Mozart op te spelen. Daarmee is de kwaliteit niet goed genoeg.
Nogmaals, voor gaming is het wel weer leuk. De soundbar geeft een vol en breed geluid.

Wat mij overigens opviel, is dat spraak in films erg duidelijk is. Zelf heb ik met mijn oude Panasonic plasma TV het probleem, dat wanneer ik een film kijk vaak spraak door muziek wordt overheerst. Met deze soundbar heb ik daar juist helemaal geen last van gehad. Spraak kwam juist erg duidelijk door. En dat is met een redelijk aantal films getest…. :D

Qua gaming, tsja.. voor een console waarbij je random rond speelt/racet, is het een redelijke soundbar. Mocht je shooters willen spelen, dan adviseer ik gewoon een 2.0 headset waarbij je veel duidelijker hoort waar iemand staat. Forza Motorsport 7 klinkt dus goed op de soundbar. Echter, een ronde Battlefield 1 of PUBG is iets wat ik niet graag nogmaals doe. Kortom, de soundbar lijkt voor mij meer voor de casual games. Bijvoorbeeld als je alleen Destiny 2 aan het spelen bent. Dan is het geluid ook niet super interessant. Competitive CS GO of Overwatch is dus niet aan te raden.

Wat overigens wel erg fijn is, is dat er met een laptop of smartphone/tablet via bluetooth verbinding kan worden gemaakt met het setje. Zo kan je altijd draadloos muziek afspelen.

Wanneer er MP3 files op een USB staan, dan kan er ook gebruik worden gemaakt van de soundbar, waarbij deze door de files heen gaat spelen. Echter, omdat er geen LCD op zit, weet je echter niet direct (behalve door te luisteren) wat er speelt. En dat is wel weer jammer. Ik had hier zelf liever een LCD scherm op gezien die even toonde welk nummer er wordt afgespeeld, en ook op welke input het staat!

Voor een soundbar van ongeveer 130 euro (op tijd van schrijven), ben ik best onder de indruk. De 2 mini-subwoofertjes in de soundbar zorgen zelf ook al voor wat bas. Een slaapkamer of studeer/computerkamer kan best worden gevuld met het geluid van de soundbar. Mocht de soundbar bij een tv liggen - in bijvoorbeeld een woonkamer - dan is een subwoofer wel aan te raden.

Een LCD schermpje trouwens had wel ideaal geweest, niet alleen om aan te tonen welke input geselecteerd staat, maar ook wel nummer (mp3) via de USB aansluiting speelt. Dit blijft wel een probleem, op ten duur moet je gaan bedenken welke input bij welke kleur led-lamp hoort, maar dat went. Groen bijvoorbeeld voor line-in, blauw voor bluetooth etc.

Het is overigens wel zonde dat de soundbar niet kan worden opgehangen. Dit zou het voor tv’s die aan de muur hangen een ideale toevoeging zijn.

De subwoofer klinkt goed - voor wat je van een subwoofer van 60 euro mag verwachten. Erg helder. De subwoofer bromt niet snel (bij bijvoorbeeld hard zetten van muziek kan het wel eens voorkomen dat een subwoofer te veel herrie gaat maken, wat die zelf niet aankan - waardoor het vervormd).
Voordeel van de subwoofer is dat deze ook overal neer kan worden gezet zonder bekabeling naar de GS333 (soundbar), waar deze via WiFi met elkaar verbonden is.

De gehele set is gemakkelijk via SPDIF, RCA of Line-in (naast USB/Bluetooth) aan te sluiten. Dit zorgt er ook gelijk voor dat men niet direct elke keer met kabels dient te rommelen om het op verschillende devices aan te sluiten.

Kortom, qua geluid; muziek/films e.d. klinkt het setje best goed - voor wat je er qua prijs/kwaliteit van mag verwachten. Het is ergens wel jammer dat er geen EQ verder kan worden getweaked. Maar daar is mee te leven.

De soundbar en subwoofer krijgen 4 van de 5 sterren.

Heb jij ook een AVerMedia SonicBlast GS333?

ik kende AverMedia alleen van steaming kastjes. weer iets geleerd.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8