Specificaties Tower/desktop met Ryzen 7-1700X en 8GB ram - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire GX-281 A7XRX580 NL Review

Acer Aspire GX-281 A7XRX580 NL (Product geleend)

Jaar en dag maakt Acer computers en monitoren. Ik weet zelfs nog goed dat ik in mijn tijd als guppie door de MediaMarkt heen liep en een grote oranje PC van Acer zag staan. Dit was destijds een Acer Aspire G, de Predator. Hoe doet Acer het vandaag de dag?

Pluspunten

• Monitor is niet duur en heeft 1080p en 144Hz
  • Computer is vrij snel - zeker voor normaal/licht gaming gebruik
  • Computer heeft draadloze mogelijkheden waardoor niet iedereen vast moet zitten aan een kabel
  • Service van Acer; bij problemen wordt de PC naar Acer verstuurd, gefixt en teruggestuurd!
  • USB 3.0 Type-C aansluiting aan de voorkant van de PC
  • Met een GTX 1060 is prima te gamen op een full-hd monitor - niet alles ultra, maar dat is vaak ook niet nodig
  • Computer is nog uit te breiden (HDD/SSD, geheugen etc.)
  • Toetsenbord en muis standaard meegeleverd

Minpunten

• De computer is niet goedkoop - met rond de 1000~1200 euro is het een kleine investering
  • Computer heeft plastic aan de voorkant wat vlekken achter laat.
  • Geen reset-button?

Acer Aspire GX-281-AG6W1 & Acer KG271Abmidpx

Jaar en dag maakt Acer computers en monitoren. Ik weet zelfs nog goed dat ik in mijn tijd als guppie door de MediaMarkt heen liep en een grote oranje PC van Acer zag staan. Dit was destijds een Acer Aspire G, de Predator. De Aspire naam bestaat nog, alleen de vormen zijn wel wat aangepast. Hoe goed is deze reeks nu eigenlijk? Via Acer kreeg ik een PC en monitor aangeboden ter review.

Specificaties

400 cd/m²

Backlight
LED

Panel Type
Twisted Nematic Film (TN Film)

Stand

DVI-in
HDMI®-in
DisplayPort™

Power
21 W (ENERGY STAR® rating)
230 mW (standby)
140 mW (off)

Environmental Certification
MPR II

Dimensions (H x W x D)
14.45" x 24.17" x 2.40" (without stand)
18.3" x 24.2" x 9.1" (with stand)

Weight (Approximate)
11.7 lbs. (without stand)
12.8 lbs. (with stand)

Package Contents
KG271 Widescreen LCD Monitor
1 x DVI Cable
1 x Displayport Cable
Power Cord

Uitpakken

Tijd om het setje uit te pakken! Wat wel even meegegeven moet worden, dit betreft demo-apparatuur, waardoor er vlekken/krassen e.d. op de dozen/producten kunnen zitten. Normaliter is dit natuurlijk niet het geval ;).

Wat gelijk al opviel, is dat Acer een toetsenbord en muis meelevert zodat bij het eerste gebruik er direct met de PC kan worden gespeeld. Ik heb vaker meegemaakt dat ik een PC kocht, maar dat was dan ook gelijk alles.

Niet te vergeten levert Acer ook een handleiding en support document mee (met de nodige telefoonnummers). Eveneens wordt er uiteraard een kabel meegeleverd zodat de PC ook op het lichtnet kan worden aangesloten.

Een nette kast al zeg ik zelf.

De computer heeft een SD-cardreader, USB 3.1 Type-C, koptelefoon-aansluiting en een USB-2.0 poort.

Om de DVD-drive te openen, dient er aan de zijkant op een knopje te worden gedrukt.
Wat wel ergens jammer is, is dat vettige afdrukken redelijk achterblijven op de kast.

De bovenkant heeft een nette afwerking, de vormgeving is ook erg makkelijk waardoor er nog wat spullen in een soort ‘bakje’ kunnen worden gelegd.

Wat opmerkelijk is van deze Acer computer, is dat de ‘rechterkant’ van de kast niet open kan. Kortom, er kunnen niet kabels worden geplaatst die achter het moederbord langslopen.

Aan de achterkant van de computer zitten de volgende aansluitingen:
4x USB 2.0
2x USB 3.0
1x Ethernet aansluiting en 3 aansluitingen voor een speakerset/koptelefoon en microfoon.

1x HDMI
3x DisplayPort
1x DVI

De klep onderin zorgt er voor dat de grafische kaart op de juiste plek blijft liggen. Onder de kaart zit ook een steun die er voor zorgt dat de kaart niet doorzakt.

Er is nog een mogelijkheid een tweede harde schijf/SSD toe te voegen.

Acer maakt met de GX gebruik van 16GB DDR4 geheugen van Kingston.

De 256GB M.2. SSD van Intel (600P series) zorgt er in iedere geval voor dat de PC lekker snel doorstart. Eveneens is met 256GB een aantal games op de SSD te installeren.

Voordeel van de PC is dat er geen externe antennes worden gebruikt voor de wireless verbindingen. De kabels lopen namelijk (zoals in de volgende foto te zien is (wit en zwarte kabel) door de PC heen.

Er zit overigens ook alleen maar één PCI-E slot in de PC, en die is uiteraard voor de grafische kaart.

Het moederbord heeft in totaal 4 aansluitingen, waarvan twee worden gebruikt (HDD en DVD-drive). Kortom, hier kan nog worden uitgebreid.

Voor de Acer Aspire wordt een 500Watt 80plus bronze award voeding gebruikt.

Deze build maakt gebruik van een Nvidia GTX 1060. Er zijn uiteraard ook andere kaarten in soortgelijke builds te kiezen.

Acer monitor

Mijn verloofde keek mij gek aan toen ik zei, de pizza is hier! De monitor zit tussen twee lagen piepschuim.

Aan de onderkant van de poot zit een schroef die aan moet worden gedraaid om de poot vast te maken.

De poot wordt eigenlijk zo in het scherm geschoven. Door het knopje boven de poot in te drukken, kan deze weer los worden gehaald.

Zoals eerder aangegeven gaat het in dit geval om demo-producten die veelal door de reviewers/techbedrijven worden gebruikt/misbruikt. Zo zitten er vlekken op monitoren of pc’s. Normaliter zie je dit natuurlijk niet terug! :)

Full-HD, 1MS en 144Hz, ik vind het een prima schermpje! Zeker voor het bedrag waarvoor deze over de toonbank gaat (278 euro - op tijd van schrijven).

Het scherm kan alleen naar voren en achter worden aangepast.

De volgende aansluitingen zitten op het scherm:
DVI-D, HDMI, DisplayPort en de audio aansluitingen.

Uiteraard ontbreekt de poweraansluiting en kensington slot niet.

Voor degene die zijn monitor erg graag aan een arm ophangt, er is een vesa aansluiting mogelijk!

Bij de monitor worden de volgende kabels geleverd:
Stroomkabel, DVI, DisplayPort en HDMI.

Uiteraard missen de handleidingen en overige info niet!
Er wordt eveneens een speakerkabel meegeleverd.

De achterkant van het monitor ziet er verder netjes uit.

Ik moet bekennen dat ik dit best een net setje vind maken!

Even voor de beeldvorming; op de kast zit aan de voorkant een rood verlichte V.

Excuses, op dit moment was mijn camera kapot waardoor ik dit met een telefoon heb moeten maken.Dit ging niet altijd zo handig als ik had gewenst.
Hoe dan ook, ik loop even snel het menu door zodat zichtbaar is wat de mogelijkheden zijn.

Het scherm kan in overdrive worden gezet om het vloeiender te laten lopen. Eveneens is er een AimPoint mogelijk om de games die geen aimpoint (bijvoorbeeld bij het spelen van hardcore mappen op bijv. Battlefield), toch een richtpunt te geven.

Wanneer het

Tijdens de installatie van de meegeleverde Windows 10 stond het scherm nog op 60Hz, wees gerust, het scherm kan daadwerkelijk op 144Hz.

Via PiP/PbP kan er een tweede input source worden weergegeven op het scherm.

Bios/Software

Aangezien ik de bios niet kon screenshotten, heb ik dit met foto’s opgelost.
Hoe dan ook gaat het om een ‘standaard bios’.

Acer Care Center is software die een overzicht geeft aan apparatuur, support, updates, herstelbeheer e.d. Een erg fijne en overzichtelijke applicatie al zeg ik zelf.

Benchmarks

Uiteraard ben ik ook wel een beetje nieuwsgierig wat de Acer zoal kan bewerkstelligen, dus zet ik het op een paar benchmarks. Aangezien dit de eerste echte PC is die ik benchmark, kan ik weinig van de eerste paar benches zeggen, de games spreken wel voor zich. De TimeSpy en PCMark zijn meegenomen voor hen die het interessant vinden.
Alle benches zijn full-screen en full-hd getest.

Op TimeSpy krijgt de Acer PC een score van 4039.

PCMARK 10 geeft een score van 4870.

Dirt 3 zorgt voor ultra voor een opmerkelijke score, namelijk:

Batman Arkham City haalt de volgende statistieken op ultra:
Minimum FPS: 51
Maximum FPS: 143
Average FPS: 97

Op high was dit continue 144FPS.

Metro 2033 is getest op verschillende settings. Het gekke van deze benchmark is, is dat de minimum FPS elke keer rond de 3 tot 8 kwam. En dat terwijl (heb naar het beeld gekeken tijdens het benchen), ik zelf geen lag of vertragingen terug zou komen. Dus ik heb niet snel doorgehad waar dit vandaan komt, maar dat kan een fout in de software zijn geweest. De framerate is niet lager dan 60 gekomen.

De benchmark op very high geeft de volgende scores:
Average Framerate: 75.67
Max. Framerate: 204.42
Min. Framerate: 3.16

Op high geeft het de volgende scores:
Average Framerate: 100.33
Max. Framerate: 234.25
Min. Framerate: 8.11

Ook had ik interesse hoe Tomb Raider het doet in de benchmark:
Op high werden de volgende FPS behaald:
Average Framerate: 131.6
Max. Framerate: 146
Min. Framerate: 102

Op high was dit als volgt:
Average Framerate: 144
Max. Framerate: 144
Min. Framerate: 144

Kortom, normaal gebruik is prima te doen, maar gaming is al helemaal prima te doen op full-hd. De GTX 1060 is in dit geval sterk genoeg om meerdere games op high/ultra te spelen.

Zoals in de intro aangegeven maakt Acer jaar en dag al PC’s, en dat is in mijn optiek te zien. De computers en monitoren werken fijn. De software die Acer meelevert is handig en geeft genoeg overzicht en mogelijkheden. Het gamen op de PC in combinatie met deze monitor geeft daarnaast ook nog eens veel speelplezier. Zelf heb ik een stuk Metro en Dirt gespeeld, wat er nog eens erg goed uit zag. In sommige games is ultra ook net te veel van het goede, maar op high heeft de GTX 1060 in de games die ik heb getest weinig of geen moeite gehad.

Natuurlijk zijn er vaak discussiepunten over wat goedkoper/beter is (zelfbouw of niet). Maar uiteindelijk draait het bij vele mensen ook om gemak. Je bestelt een PC en verwacht dat die het doet. Niet meer of minder. In geval van Acer wordt er ook nog eens goede support geleverd, waarbij in geval van issues de PC of dergelijke naar hen wordt verstuurd. Daarbij krijgt de gebruiker continue updates van de status en zorgt Acer er voor dat er binnen een korte tijd weer een werkende PC voor je neus staat. Voor iemand die zelf geen PC wil of kan bouwen is dit ideaal.
Sterker nog; ik zou bijna mijn ouders zo’n PC aanbevelen, als er wat mee is dan komt de postbode de PC ophalen en brengt het na een korte tijd weer terug, en dat scheelt mij een ritje van anderhalf uur.

Persoonlijk vind ik rond de 1000 à 1200 euro niet gigantisch duur (zo ver ik kon zien staat deze echter niet op Tweakers en HWI (kan zijn dat deze uit is gefaseerd, zodoende dat er ook een 1050Ti in het ‘nieuwe systeem zit’)) voor een computer met deze specs (en de bijgeleverde service). Het systeempje is snel en heeft redelijk wat pit - om games mee te spelen. Zelfs als normale werk/huis-tuin-en-keuken PC is er goed op te werken. De 1050

De monitor was ook best fijn om mee te spelen, de 144Hz zorgde ervoor dat het beeld er smooth uitzag, wat eveneens ook niet vermoeiend voor de ogen was. Eveneens is het een warm welkom dat er toch wel wat aansluitingen op het scherm mogelijk zijn en dat er PiP/PbP mogelijk is, waardoor er twee input sources gelijk kunnen worden weergegeven. Leuk als je even wilt browsen en via een HDMI decoder even tv wilt kijken.

De Acer computer en Acer monitor krijgen beide van mij 5 van de 5 sterren!

Heb jij ook een Acer Aspire GX-281 A7XRX580 NL?

In Nvidea Control Panel moet je Sync even op fastSync zetten. Omdat de monitor geen Gsync ondersteund en jij wel graag je max smoothness wil halen. PiP is trouwens wel een vette feature in de monitor :*)

Verder mooie review, veel plaatjes en veel detail :)
Dank je wel! Kijk dat zijn nog eens goede toevoegingen! Thanks!
Goeie review alleen ik heb nooit wat met kant en klare PCs. Je betaald er zo makkelijk 400¤ meer voor en wat je er voor krijgt is gewoon zo slecht.

Gewoon zelf samenstellen en en in elkaar zetten. Goedkoper, makkelijker enige nadeel is dat je geen garantie heb op het bouwen zelf. Mocht er iets kapot gaan krijg je er niks voor, of je moet het zelf oplossen.

maar voor jou dutchiee +3 omdat het woensdag is en daarvoor bijna weekend :P