Silverstone NT01-E Review
De koeler is een beetje een rare. Op de cpu zelf zit maar een heel klein blokje, wat vervolgens met heat-pipes de warmte afvoert. Deze koeler is dan ook zeker niet geschikt voor het ruige overklokwerk, maar kan wel uitstekend in de wat ruimte-beperkte kasten voor HTPC geplaatst worden.
In mijn geval is de koeler zelf niet van fans voorzien. In de behuizing zit pal naast de koeler wel een tweetal 12cm-fans, maar ondanks dat die met een rustig tempotje van ergens rond de 500rpm draaien blijft de cpu volgens de linux sensors prima op orde. Momenteel staat het na diverse uren (met licht werk) aan te staan nog altijd op slechts 30 graden voor de ene Intel E6750-core en 34 graden voor de andere. Hier had ik wel expres Arctic Silver 5...
Pluspunten
Laag boven de cpu's, dus geschikt voor ruimte-beperkte behuizingen Geen pushpins
Minpunten
Best nog wat geld voor een fanloze koeler 4e schroef vereist wat creativiteit om aan te brengen Als je de handleiding per se nodig hebt, heb je wellicht een probleem
Eindoordeel
In mijn geval is de koeler zelf niet van fans voorzien. In de behuizing zit pal naast de koeler wel een tweetal 12cm-fans, maar ondanks dat die met een rustig tempotje van ergens rond de 500rpm draaien blijft de cpu volgens de linux sensors prima op orde. Momenteel staat het na diverse uren (met licht werk) aan te staan nog altijd op slechts 30 graden voor de ene Intel E6750-core en 34 graden voor de andere. Hier had ik wel expres Arctic Silver 5 tussen geplaatst voor een hopelijk zo optimaal mogelijke verbinding.
Echt geweldig makkelijk is de koeler niet te plaatsen, hoewel het een stuk makkelijker gaat dan met push-pins. Er zit een uitgebreide handleiding bij, maar men heeft er niet bij stil gestaan dat de fototjes nogal onduidelijk zijn. Bovendien verwijst de handleiding vrij makkelijk naar "de vier lange schroeven" terwijl er in totaal 4 chromen en 6 zwarte lange schroeven bij zitten. Dat soort details hadden nog wat beter gekund. Bovendien is het lastig om een van de vier schroeven goed aan te kunnen draaien, want die zit in pal onder de wijde kant van het opstaande koeldeel.
Er wordt wel ruim voldoende materiaal meegeleverd en zelfs wat koelpasta in een tubetje wat nota bene lijkt op arctic silver (en het misschien ook is?). Daarnaast worden diverse sets schroeven en aanbrengplaatjes meegeleverd. En hebben ze een bevestigingssysteem gekozen dat niet met van die irritante pushpins werkt.
Ik heb geen overklok of burn-in temperatuurresultaten. De koeler wordt in een HTPC gebruikt die zijn "heavy" lifting doet met de video-chip op het moederbord en waarbij doorgaans hooguit één van de twee cores langere tijd actief is (bijv met unrar of par).
Reacties (4)
Dan zijn de keuzes sowieso beperkt en aangezien er al pal naast de koeler een tweetal 12cm fans zit, was een passief model ook prima.
Ik heb nog wel naar deze lijst met alternatieven gekeken, zoals de Scythe Big Shuriken, maar daarvan las ik al dat het een drama zou worden om te installeren (ik vond de Mini Ninja al een rotding om te plaatsen), dus dat was dan een reden om voor een wat praktischere koeler te kiezen
En hoewel hij misschien niet "bijzonder goed" koelt, voert ie de warmte van mijn E6750 ruim voldoende weg om ver van onder de comfortgrenzen te blijven. Dus voor zover andere koelers beter koelen, echt nodig is dat niet en dan komt plaatsingsgemak en in hoeverre de koeler prettig in de kast past meekijken natuurlijk
[Reactie gewijzigd door ACM op 25 juli 2024 20:14]
Met de foto's die je hebt geplaatst zie je dat de koeler niet hoger is dan een standaard insteekkaart. Het fijne van deze koeler is dat je koelribben net op een andere positie zitten dan de cpu, hierdoor kan er in mijn geval een 5,25 dvd/blu-ray speler boven de koeler zweven.
Volgens mij is dit dan ook een cooler die niet hoger is dan 3,5cm of vergis ik me hierin?
[Reactie gewijzigd door Marcelluz op 25 juli 2024 20:14]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn