Specificaties HTPC, 3 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Grandia GD05B Review

ACM 19 februari 2010, 8.180 views

Silverstone Grandia GD05B

Pluspunten

• Uiterlijk is best ok
  • Voldoende ruimte om moederbord en voeding te plaatsen
  • Vrij handig in te delen ruimte
  • Mogelijkheid om drie disks te plaatsen

Minpunten

• Inbouwgemak valt tegen
  • Fans vereisen werk om de boel (redelijk) stil te maken

Na een uitgebreide zoektocht voor een HTPC kwam ik bij de Silverstone Grandia GD05B terecht, mijn criteria: compact, mATX, liefst 2x 2.5" + 1x 3.5" aan bays en ivm de geluidsproductie bij voorkeur normale of zelfs relatief grote fans.
De GD05B biedt dat allemaal. Maar er zit wel een stevige maar aan. Het inbouwgemak laat wat te wensen over. Ik had hiervoor een Antec NSK2400 en die was aanzienlijk eenvoudiger te vullen met hardware dan deze nieuwe kast.

Algemeen oordeel
De kast ziet er prima uit en voelt stevig genoeg aan. De ruimte erin is redelijk handig uitgewerkt, hoewel je moet oppassen dat als je de 5.25"-bay vult, dat je dan een behoorlijk compacte koeler voor je cpu nodig hebt. De door Silverstone aanbevolen eigen NT01-E past inderdaad goed en biedt voor mijn Intel E6750 zelfs zelf passief en met slechts één van de drie koelers van de behuizing aan ruim voldoende koeling, die ene fan draaide daarbij ook nog eens een stuk langzamer dan normaal.
Al met al ben ik best tevreden met de behuizing, maar het kostte wel wat moeite om dit stadium te bereiken :)

Inbouwgemak
Op zich is er zat ruimte om de voeding en het moederbord te plaatsen, maar je moet daarvoor wel de 3 schroeven van het deksel, de 4 schroeven van de 5.25"-houder, de 4 schroeven van de disks-houder en nog de 2 schroeven van de verstevigingsbalk losmaken. Kortom, he moet er weer ouderwets voor schroeven ;)
Verder bleek dat de houder voor de harddisks niet erg praktisch is, hij biedt in pricncipe ruimte voor 2x 2.5" en 1x 3.5" of 1x 2.5" en 2x3.5". Er zijn in feite gewoon twee stuks 3.5"-plekken (bays zou ik het niet noemen). Daarbij zijn de schroefgaten zo geplaatst dat je op een van die twee plekken ook een 2.5"-disk tegen een plaat aan kan schroeven en bij de andere 3.5"-plek zit er tussen de disk en de bovenkant zoveel ruimte dat er een 2.5"-disk tussen past.
Het klinkt wat rommelig en dat is het ook. De 3.5"-disks zijn niet echt een probleem, heel handig vast maken is het niet, maar over het algemeen zit je niet continu disks te wisselen in een HTPC. Bij de 2.5"-posities duikt er echter een vrij lastige complicatie op, je kan ze alleen gebruiken als je een rechte "eindaansluiting" voor stroom hebt. De disk zit namelijk "ondersteboven" waardoor de stroomaansluiting pal op een stuk metaal zit geschroefd en er dus bijzonder weinig ruimte voor het wegbuigen van kabels over blijft. Voor zowel de doorgaans vrij stugge stroomkabels als de sata-kabel betekent dat je daar dus alleen met een hele platte variant terecht kan.

In mijn geval wilde ik 2x 2.5" disks aansluiten, maar mijn Be Quiet Pure Power 300W heeft maar één zo'n platte aansluiting (de andere sata-stekkers zitten niet aan het uiteinde van een stroom-snoer). Gelukkig werd bij de gebruikte Intel ssd een 2.5"->3.5" kitje meegeleverd, waardoor dit uiteindelijk met wat creativiteit op te lossen was.

De overige componenten waren allemaal vrij goed te plaatsen en er was verder voldoende ruimte om de kabels enigszins weg te werken. Echt heel netjes zal het waarschijnlijk wel nooit worden in zo'n vrij kleine behuizing.

Stilte
Mijn belangrijkste criterium, afgezien van wat er in moest kunnen, is de geluidsproductie van de HTPC. De met deze kast meegeleverde fans zijn niet bijzonder stil, sterker nog... ik was nogal teleurgesteld in de hoeveelheid geluid die het systeem produceerde met de fans ingebouwd. Ook na het vervangen van de drie meegeleverde fans door een drietal Scythe Slip Streams op 800 rpm werd het niet echt stiller. Blijkbaar zorgt de buiten- en/of binnenkant van de behuizing voor een hoorbare luchtverplaatsing of is de direct tegen de behuizing aan schroeven van de fans hier wel heel ongunstig. Na het volt-modden van de meegeleverde 3-weg fansplitter (van 12 naar 7 volt) werd het eindelijk een stuk stiller.

Al met al is het systeem nu vrij stil, zolang de harde schijven aan het werk zijn en zelfs erg stil als die ook niks meer doen. Gezien het feit dat de boel ook met één koeler nog goed genoeg gekoeld werd, overweeg ik nog om de boel van drie naar twee terug te brengen, dat zou nog wat extra geluid moeten schelen.

Uiterlijk
Ik vind de brushed aluminium voorkant best geslaagd. De blauwe power-led brandt op een prettige zwakheid, waardoor het niet storend is om de HTPC in het zicht te plaatsen. De compacte afmetingen zorgen er voor dat het ook in vrijwel elke kast weggezet moet kunnen worden, mits je natuurlijk rekening houdt met de airflow die vooral vanuit de zijkanten wordt geregeld.

Heb jij ook een Silverstone Grandia GD05B?

ik ben van plan om ook een htpc"tje" inelkaar te zetten,
maar ik wil er wel graag een hd5670 in,
maar ik ben bang dat ik per ongeluk een behuizing koop die alleen low profile kaarten aankan,
is dat bij deze zo?
anders ga ik em kopen

p.s :goeie review
Gezien het chassis het zelfde is als de GD04(GD05 heeft een ander front) kan ik melden dat full-size kaarten passen.
Volgens de site van Silverstone passen kaarten tot 11", maar mijn HD4870 heeft maar net voldoende ruimte over voor de stroomkabels.
Is het mogelijk om van de PCI(e) slots gebruik te maken, dit is niet echt duidelijk te zien op de foto's. Kan je dus een geluidskaart en een TV kaart tegelijk kwijt???
Ja dit is mogelijk. Ik heb er zelf een Micro ATX moederbord in zitten en ik kan gerust alle PCI(e) sloten gebruiken.

Wat me overigens opviel is datr de roosters van de 12 cm case fans redelijk wat geluid doorlaten. Ik heb er nu nog een amd boxed koeler inzitten, dus dan is de kast niet echt stil.
mooie kast, alleen erg jammer dat er geen plaatje voor het klepje vd dvd zit zodat deze mooi wegvalt in het geheel.
Zijn broertje de GD04B heeft dit wel.
Verder goede review!
Misschien wel erg laat om te reageren.

In de front van de GD05 zit plastic verwerkt met een aluminium toplaag.
De GD04 front is volledig van aluminium.
Heeft er iemand een idee wat het verschil is met de GD04B? (behalve het dvd klepje?)

Het verschil in prijs is namelijk wel even 20 euro's en zover ik kan zien in de specs is de inhoud en bouw van de 2 kasten (op de indeling van de frontpanel na) vrijwel identiek.

En kunnen beide kasten trouwens aangestuurd worden met een remote?
Ik hoop dat iemand mijn vraag nog leest, maar is er nou wel of geen klepje bijgeleverd bij de GD05B?

Ik ben van plan voor de GD05B (ipv GD04B) te gaan ivm de standaard maat 5,25" externe bay voor een blue ray drive ooit. Maar ik wil natuurlijk niet tegen een leeg gat aankijken tot ik die blue ray eventueel ga plaatsen ;)
Wat bedoel je met 'klepje'? De standaard productfoto op de site van SilverStone laat toch al zien dat er standaard wel een afdekplaatje voor dat gat zit? Ik heb de doos niet echt bij de hand, dus kan je niet zomaar vertellen of er ook echt een plaatje in de kast zat (maar ik gok van wel).
Ik bedoel dat afdekplaatje inderdaad. Waarvan ik op sommige sites lees dat het er bij de GD04 niet bij zou zitten?
Ik weet het, het is wel een zeer late reactie op deze review maar baat het niet etc... Kleine tip voor mensen die in het bezit zijn van deze toch wel knappe behuizing : de stoffiltertjes zitten op een ongelooflijk stomme plaats gemonteerd. Deze zitten tegen de ventilators gevezen aan de binnenkant van de kast. Telkens je deze wil reinigen moet je de helft van de kast demonteren, de fans er uit halen en dan nog eens de filtertjes er af halen... en de ventilatoren krijgen alsnog een vachtje *zucht*. Vandaag heb ik echter alles gedemonteerd en het is mogelijk om de filters tussen de fans en de kast te steken en vast te zetten met de originele vijzen. Hierdoor blijven je fans zuiver en zitten de filters vlak tegen de openingen (wel aan de binnenkant) in de kast waardoor ze fatsoenlijk te reinigen zijn met de stofzuiger op lage snelheid... ik heb zelfs de indruk dat de waarneembare geluidsproductie van deze fans naar beneden gegaan is.