1 review

Creative Sound BlasterX H7 - Reviews

Creative Sound BlasterX H7 Review

Foritain 26 januari 2018, 2.887 views

Creative Sound BlasterX H7

Top headset wat comfort betreft. Geluids ook sterk op het prijspunt, en de (zowaar echt nuttige) mogelijkheden binnen de software is kudos waard. En van de sterkere keuzes van dit moment, al ontbreekt het ook niet aan concurrentie op zijn prijspunt, en hikt hij tegen draadloze alternatieven aan.

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit 'out of the box'. Muziekweergave aangenaam, ietwat laag aangezet wat je van een game headset zal verwachten, maar ook bovenin verre van verkeerd.
  • Ruime aanpasbaarheid van geluid in de (uitstekende) software is een echte meerwaarde in dit model
  • M.i. n van de meest comfortabele headsets van dit moment. Voelt redelijk licht, beperkte (maar voldoende) druk rond de oren, grote schelpen, prima flexibel; veiligere aanrader dan de HX Cloud.
  • Bouwkwaliteit en afwerking erg netjes
  • PC, console en mobile compatibiltieit
  • Op huidige prijspunt (~110 eur) sterk concurrerend

Minpunten

• Dikke, stugge en subjectief weinig aangename (rubberized) kabel.
  • Meerprijs voor de USB geluidskaart (meer aanpassingen, virtual surround) boven de H5 TE is wel erg stevig.

https://www.techtesters.eu/pic/00MENU/line2.png https://www.techtesters.eu/pic/CREATIVEH5H7/501.jpg

Creative Sound BlasterX H7 en H5 Tournament Edition review

- Inleiding
- Uitpakken, bouw en features Sound BlasterX H7 Tournament Edition
- Uitpakken, bouw en features Sound BlasterX H5 Tournament Edition
- Comfort en Geluidskwaliteit
- Conclusie

In deze review pakken we twee producten aan van Creative, de Sound BlasterX H7 Tournament Edition en de Sound BlasterX H5 Tournament Edition, waarbij Tournament Edition staat voor… er, who cares. Gaming headsets voor de massa! Tenminste, de massa die tussen de 60 en 110 euro uit te geven heeft, en dan baseren we ons op actuele straatprijzen die een stuk onder de adviesprijzen liggen, maar dat zien we vaker bij producten die al iets langer uit zijn.

We nemen beide modellen in n review mee gezien de geringe onderlinge verschillen. Beide kennen dezelfde constructie, drivers, beide zitten aan een kabeltje, en het enige verschil is dat de H5 een analoog model betreft en de H7 met een USB geluidskaart komt voor wat extra features. De paar kleine visuele verschillen hebben we uiteraard onze camera voor.

Uitpakken, bouw en features

We beginnen met de H7. Doosje stevig genoeg als bescherming en niet iets wat zelf snel beschadigd, maar interne flair ontbreekt. In het doosje treffen we een USB kabel aan en een analoge kabel, je hebt namelijk de optie om hem op beide manieren aan te sluiten. De USB connector is ook compatible voor je PS4, dus da’s ook fijn. Voor de XDoos zal je de analoge input kunnen gebruiken, met de adapter van Microsoft. De analoge input en controller is ook mobile compatible, dus je kan hem ook als telefonieheadset gebruiken, en dat is toch een leuke combi.

Op de controller unit (die vast aan je headset zit, op een halve meter van je linker oor) sluit je dan n of beide kabels aan. Die controller ziet er netjes uit, heeft de gewenste functionaliteit (volume, mic mute, muziek- en telefonie controls voor je mobiel), en voelt ook lekker. De kabel zelf zijn we wat minder over te spreken. Die is redelijk dik en daarmee wat stug, en heeft een aparte ribbel-rubber coating die lastig te beschrijven is maar .. mweh.

De headset zelf vinden we echter een plaatje. aluminium band met flinke laag schuim rond je hoofd voelt en oogt herkenbaar, maar de afwerking maakt het plaatje toch goed compleet; die is gewoon erg goed. Het valt vooral ook op dat dit hele lichte headsets zijn ondanks hun wat grotere gamer look. De grote X op de schelp licht op in gebruik, maar meer dan een bescheiden invloed wordt het niet.

De mic is afneembaar, lekker flexibel, en laat wat dat betreft weinig te wensen over.

De constructie zelf is zoals genoemd erg goed. Geborsteld aluminium afwerking op de oren, de oorschelpen zijn vanwege de manier van ophangen ook erg flexibel, en ook de plastic elementen rondom zijn gewoon erg goed gedaan. Wellicht een beetje textbook, maar wel goed uitgevoerd.

De hoofdband doet ongetwijfeld denken aan wat de populaire HyperX Cloud liet zien, maar die van Creative is aanmerkelijk flexibeler. Hierdoor is de druk rond de oren die bij de Cloud ‘stevig’ is hier juist een stuk beperkter. Niet zo licht als de Corsair Voids die je met een beetje schudden of achterover hangen van je hoofd kan laten vallen met een kleiner koppie, maar gewoon uitstekend gebalanceerd. Vast genoeg dat hij afsluit, maar niet meer dan dat. Enkel positief, simpelweg n van de meest comfy en makkelijk passende headsets die we kennen.

De earpads zelf, faux leder, maar prima zacht, zachter dan wat we normaliter zien in elk geval. Sluit de omgeving goed af ook als je dat zoekt. Het formaat zijn we ook over te spreken, dit valt namelijk ruim om de meeste oren heen; dus geen halve on-ear tenzij je echt met bizarre modellen gezegend bent wellicht.

Specs van de H7 TE:

Uitpakken, bouw en features

We geven hem maar even zijn eigen hoofdstuk want anders is het lastig om ze van elkaar te onderscheiden, maar anders dan wat details in de kleur en design en de andere kabel zijn het dezelfde headsets. Bovenstaande beschrijvingen zijn dan ook volledig van toepassing en we laten het bij foto’s:

Het zijn dus vooral de rode details die plaats maken voor meer zwart, maar hij is niet minder aantrekkelijk. Het ontbreken van een logo bovenop de hoofdband en een zwarte in plaats van rode kabel zal de liefhebber van iets minder opvallends vermoedelijk ook aanspreken.

De kabels van de H5 TE zijn in mijn optiek fijner. Ze zijn nog redelijk dik en wat aan de stugge kant, maar het meer typisch gevlochten materiaal voelt wat fijner dan het stugge rubberen gevoel van de H7. Enkel een analoge kabel in dit geval dus, waarbij je kan kiezen tussen een enkele aansluiting (mobiel, consoles) of een gesplitste headphone / mic aansluiting. De controller oogt wat meer basic, maar biedt feitelijk dezelfde functie: mic mute, volume, mobile controls voor gesprekken en muziek.

Specs van de H5 TE:

Pasvorm en geluidskwaliteit

Over het comfort waren we eigenlijk al vrij duidelijk: dit is feitelijk zo comfortabel. Wellicht nog belangrijker: ze zijn extreem toegankelijk, en voor een reviewer is dat een heerlijke feature. Pasvorm speelt tenslotte een grote rol en is soms lastig in te schatten, maar modellen als dit zijn objectief heel veilig aan te raden. We hebben de H5 inmiddels als cadeautje gegeven aan een kind van 9 die er zo mee weg liep, maar ik draag de H7 momenteel zelf en op mijn XXL hoofd zit hij ook als gegoten. Ruim aanpasbaar, een constructie die flexibel genoeg is om een bescheiden druk te behouden ongeacht de hoofdmaat, en voldoende flexibiliteit wat de oorschelpen betreft zodat ook de druk rond de oren goed in balans is, en ook met bril.

Het geluid is ‘bescheiden gamey’ zouden we zeggen. Zoals we van een game headset zouden verwachten is het laag net wat meer aangezet, maar Creative houdt dat redelijk beperkt als we kijken wat standaard is in de gaming markt. Wat belangrijker is: in hun respectievelijke prijsklassen houden ze erg goed stand. Vooral de H5 met een huidige straatprijs van 60 euro is bijna een no brainer en zet veel druk op de Corsair HS50 die we onlangs bekeken, vooral ook omdat dit op andere vlakken een net wat luxer voelend model is.

Het wordt vooral interessant wanneer we de software erbij betrekken, want de meesten van jullie zullen Creative kennen van de Sound Blaster geluidskaarten, en die ervaring zien we terug in de applicatie. Niet alleen heb je veel opties, profielen, etcetera, maar vooral het feit hoe ver sommige opties gaan (bass boost variabel in kunnen stellen, en ook de frequentie wat je als bass will kenmerken kunnen aanpassen) is uitzonderlijk. En, de aanpassingen werken vooral ook goed. Soms zien we goedkope software wat matige effecten toevoegen, maar met tal van kleine tweaks kan je het geluid hier gewoon erg goed naar je eigen zin zetten; de software voelt consequent als een waardevolle toevoeging. Goed, of het aanpassen van jouw stem nu echt 'nuttig' is laten we in het midden, maar de rest althans.

Creative biedt hier vooral de flexibiliteit mee om weinig concessies te doen in een afweging tussen een muziek- en een game headset. In de standaard uitvoering vinden we het een erg capabele all-rounder en even goed een headset voor tal van muziekstijlen, maar als jij toch liever dat ietwat doorgeslagen V-tuning wil voor je (actie) games dan zijn de nodige aanpassingen zo gepiept.

Virtual surround van Creative is ongeveer zo goed als we van Virtual surround headsets mogen verwachten deze dagen. De n zal er mee weglopen, de ander niet, maar dat staat veelal los van het merk. Tot zover implementaties gaan doet Creative het gewoon goed, dus zoek je dat: dan kom je bij de H7 TE uit gezien enkel die USB geluidschip daarvoor zorgt.

De microfoon van beide modellen is ok. Stemgeluid is zeer redelijk, niet denderend maar dan zien we zelden in game headset mics, maar gewoon OK. Ons enige bezwaar is dat hij redelijk gevoelig is. Hoewel fijn wat stemvolume betreft, te vaak moet je headset mics boosten om goed hoorbaar te zijn, pakt hij ook het nodige van de achtergrond op. Zat ik te gamen met de NAS (was er mee aan het knutselen) naast mij op tafel, of had ik een testbench draaien die wat geluid produceerde, dan kon je dat horen. Ruisonderdrukking is dus feitelijk geen sprake van. Ik kan er niet wakker van liggen gezien de kwaliteiten, maar het neemt niet weg dat het beter zou kunnen / mogen in een nieuwe versie.

Het aller nieuwste testen is vaak erg tof, maar modellen die al ietsjes langer op de markt zijn hebben vaak een sterk voordeel: straatprijzen die een stuk gunstiger zijn dan de oorspronkelijke adviesprijs (een jaar geleden kostte de H5 je bijvoorbeeld 80 euro, en 25% maakt toch een flink verschil in concurrentiekracht). En hoewel je op gebied van processoren en videokaarten graag het momenteel gehypede model wilt hebben is die druk er bij headsets niet, tenzij je dit nog leest in de hoop dat ik het over RGB sync ga hebben.

Hoewel ik het ergens vervelend vind ik het telkens over die verdomde (verdomd goede) HyperX Cloud te hebben is het nu eenmaal een benchmark geworden en kunnen we er niet omheen. En over de vergelijking met de H5 Tournament Edition kan ik kort zijn: Ik vraag mij af waarom dit model dat niet is geworden. Geluidskwaliteit van beide units is gewoon goed, bouwkwaliteit en afwerking van dit model ligt ruim voorbij wat de standaard is op het 60 euro prijspunt waar hij nu ligt (Cloud voorheen ook, inmiddels boven de 80), zeg maar gerust concurrentie op het 100 euro+ prijspunt, en daarbij is deze Creative in mijn optiek de veiligere unit wat comfort betreft; subjectief in mijn optiek een heel stuk zelfs. Hij clampt net genoeg in plaats van ‘stevig’, heeft grote, comfortabele earpads, en past ook op praktisch elk koppie. Voeg wat multi-device compatibiliteit toe en het enige wat je eigenlijk inlevert is een chique unboxing ervaring. Met alle respect, lekker boeiend, als je nu 60 euro te besteden hebt moet je deze Sound BlasterX H5 Tournament Edition serieus overwegen.

De Creative SoundBlasterX H7 TE met geintegreerde geluidskaart, en dan vooral de veelvoud aan (echt nuttige en genuanceerde) tweaks die je op het geluid kan toepassen heeft absoluut mijn voorkeur. Ik zie liever minder dan meer software, maar software die echt wat toevoegt verdient credits en op dat vlak scoort Creative goed. Onder de streep zorgt dat dan ook dat je normaliter net even beter, of in elk geval subjectief aantrekkelijker geluid te horen krijgt dan de minder instelbare H5. Wil je graag een (goed) aangezette bass? Hoppa, of kijk eens naar de Crystaliser, de invloed (in bescheiden instelling) daarvan spreekt ons in elk geval aan. Ook virtual surround is natuurlijk een leuk concept, maar de meerprijs is wel erg stevig; bijna 50 euro. Als je krap zit dan is dat een eenvoudige keuze; beide zijn tenslotte gewoon goed. Kan je het wel spenderen, dan stel ik wel dat hij het waard is. Het voornaamste probleem is dat je dan wel meer alternatieven in je vizier krijgt.

Zo is de H7 TE dan wat duurder dan de Cloud II, een meerprijs die ik gezien het comfort (voor mij althans) en nuttige software m.i. prima acceptabel vind, maar objectief zeker geen vanzelfsprekendheid zal zijn voor iedereen. Maar ook de Arctis 5 (zeer comfortabel, maar meer plastic, iets minder geluid, betere mic) biedt zich aan in die prijsklasse en die is ook erg comfortabel. De Cloud Revolver van Kingston is nog een stukje duurder en in bijna elk opzicht gelijkwaardig (zeker in de ervaring van een potentiele koper) muv de software, dus met die in het vizier is de H7 overtuigender. Echter komen rond de 110 euro ook de eerste draadloze headsets in het vizier; de Corsair Void Pro bijvoorbeeld, en laat het draadje plus in-line controller van de H7 nu net even wat nadrukkelijk aanwezig zijn. De H7 TE heeft verder meer dan genoeg kwaliteit (bouw, geluid, en vooral comfort) om te concurreren, maar je hoort al dat het wel heel gunstige prijs-prestatie perspectief van de H5 TE met 50 euro erbij wel wat meer druk ervaart.

Maar al met al twee uitstekende headsets. En budget killer, en n sterke concurrent, nee: uitstekende headset, erbij in het midden segment van de gaming headsets, met de duidelijke kanttekening dat deze twee modellen de muziekliefhebber niet of aanzienlijk minder in de kou laten staan.

tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Creative Sound BlasterX H7?

Heb je voor mij meer informatie over die headphone stand? Ik heb nu wat via AliExpress besteld, maar dat is toch hit and miss als het gaat om de kwaliteit...
product: Silverstone EBA01 Headphone Holder

Opvallend dat de zwarte nu een stuk goedkoper is geworden (Ze waren 60 ofzo?). 40 euro voor een accessore is nog wel geld, maar ik vind het wel chique dingen en het zijn geen atypische prijzen voor degelijk alu spul. Hoop alleen dat SST de kwaliteit niet heeft laten varen met een late-life-costdown, dat zou niet de eerste keer zijn (al ging dat dan voor cases op).

De zilveren zal je vermoedelijk uit Oost-Europa Duitsland moeten halen ;)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 1 februari 2018 00:37]

Ah, daar noemen ze het ding een "headphone holder", vandaar dat die versie niet in de zoektocht naar boven is gekomen. Morgen eens je review lezen en zien wat die term mogelijk nog meer brengt. Ik vind 40 euro nog wel meevallen, als je een Omega headphone stand wilt ben je over de honderd euro kwijt. En 40 euro ben je ook zo kwijt met 2-3 gokjes via Chinese kanalen en dan is het dus afwachten wat het echte product doet.
Da's waar, alles is relatief enzo. Ik vind die houten Omega-vorm dingen op Ali er ook leuk uitzien, maar de reviews en foto's ervan weer wisselvallig.. pff... Voor een paar euro is China leuk, maar als het richting de 20 euro gaat en je hebt geen drol aan zekerheid, tja.
Super review :-)

Ben beetje een headset verzamelaar aan het worden.

Heb na aanleiding van deze review hem net aangeschaft ^^

heb thuis nog de volgende headsets liggen

- Arctis 7 zeer prettig voor gaming
- Hyper X Cloud II gebruik ik meer voor muziek luisteren
- Logitech G933 (ondertussen de 2e alweer want 1e defect en deze heeft ook een defect aan uit knopje geeft storing in geluid soms moet je priegelen en werkt het geluid weer , als het geluid werkt is het super maar de bouwkwaliteit is behoorlijk naar beneden gegaan bij Logitech vind ik)
-Logitech G930 ( nog steeds een prettige headset)
-Senheisser pc350 (Prima alround mits je goede geluidskaart hebt)
-Corsair Void (Ook allround prima draadloos headset)
Lijkt mij wel :P Leuk collectietje in elk geval. G930 was ik zelf niet zo heel wild van, G933 heb ik nog wel. PC350 was inderdaad ook goed, maar uiteindelijk de PC360 toch langer gebruikt ivm het open design. Voelde net wat frisser :D

Ik zou kunnen vragen 'waarom dan', in ons geval is het reviewen natuurlijk de logische verklaring, maar ik weet beter dan te vragen xD
Elke headset die ik gebruik heeft zijn eigen eigenschappen.
Elke headset gebruik ik specifiek voor een bepaald type spel of muziek ^^

Van de headset's die ik nu gebruik de Arctis 7 en Hyper x cloud.

-Arctis 7 vind ik zelf persoonlijk erg prettig als ik ook muziek af en toe tijdens een game sessie wil luisteren
-Hyper X is als ik alleen FPS game (pubg,battlefield) dan is deze naar mijn mening beter.

Ach jah iedere gek zijn gebrek zeg ik maar ^^
Daarom zitten we allemaal op Tweakers toch :D

Ik denk dat je deze wel leuk gaat vinden iig. Ik heb de Cloud lang als basis gebruikt, maar deze zit m.i. toch vooral een stuk comfortabeler (groot hoofd) waarbij het geluid elkaar niet veel ontloopt. Creative software is ook top.
Bedankt voor je mooie review! Net wat ik nodig had. :*)
Ik ben naarstig op zoek naar een vervanger voor mijn 10 jaar oude Creative HS800 Fatal1ty.
Hij begint nu toch wel aardig te kraken zo ver is het...

Dit komt mede door de geluidskaart die ik vorig jaar heb aangeschaft, namelijk de Creative Sound Blaster Z. Ik zit aardig in de Creative spullen zo blijkt het :P

Nu komt daar mijn vraag om de hoek zetten;
Gezien ik die geluidskaart heb, maakt het dan nog uit of ik de H5 of de H7 zou nemen? Ik zou wel graag de virtual surround hebben dus denk dat ik het antwoord al weet maar wil het toch even vragen voor de zekerheid.

Alvast bedankt _/-\o_
Thanks :)

Mbt surround, tja, aan je geluidskaart heb je niet veel als je de H7 in USB vorm gebruikt, de SB Z icm de H5 klinkt dan logischer. Of het surround ook beter is dan de H7? Dat vind ik een lastige, ik zou haast denken van wel.
Ja dat denk ik ook inderdaad. Heb nog even gekeken en nagedacht en ga sowieso voor de H5.
Vind het anders zonde van mijn geluidskaart. Ik heb er ook nog een surround set aan hangen maar game vooral met een headset i.v.m. Discord.
Thank zover :)
Blij te zien dat Creative nog mee kan, ben toch jaren groot fan geweest van de geluidskaarten en gebruik er nog steeds een. Ook een aantal van de MP3 spelers was top. Misschien een vervanger voor de Sennheiser voor mijn vrouw, die zit wat te strak op haar hoofd naar haar zin.
Kunnen ze zeker, al is het zeker niet zo dat alles wat ze maken goed is natuurlijk. Deze zijn m.i. iig ondergewaardeerd ;) Zeker als je een wat lossere fit wilt denk ik dat het wel aan gaat spreken. Er zijn modellen die nog wat losser zitten (Void Pro bijv, maar die is weer dermate veel zwaarder dat je dat verschil wel ervaart), maar dan loop je al snel het risico dat ze -te- los zitten en bewegen zodra je voorover of achterover buigt. Headset in de soep zeg maar ;)
+3 , nette review, wist niet dat dit nog bestond :) !
Ondergewaardeed dingetje tbh, hij gaat tenslotte al even mee. Beetje aandacht voor deze (op hudige prijzen iig) had die Cloud dominantie wel wat tegengas kunnen geven.
Heerlijke oorwarmers! De rode bekabeling doet mij aan dropveters denken...
Topper
Heh, alleen dan minder smakelijk dat industriele rubber ;) . Dat is het enige wat ik op de H7 liever anders had gezien, niet de kleur, maar zo'n dikke plakkabel is knullig.

En thanks uiteraard :D
Weer een top review. Ben benieuwd of je ook de Sennheiser GSP 600 gaat testen, hier zijn nog geen reviews van te vinden :( .
Thanks! :D

Ik moet daar nodig eens naar kijken, vroeger veel Senns gehad, maar lately niet..
Wat een mooie foto's.
Namens vrouwlief die daar verantwoordelijk voor is: thanks :D
Ik heb de H7 TE nu bijna een jaar.
De eerste kwam met een kapotte mic, (zelfde dag gebeld, en kan altijd gebeuren) Werd door de winkel met heisa terug genomen. (ik moest eerst al 4 weken wachten op een nieuwe, en toen die niet kwam heb ik mijn geld terug gevraagd, dat duurde ook weer weken)

Daarna opnieuw aangeschaft en die kwam perfect werkend binnen.
Ik heb al heel wat head sets versleten, maar deze is een blijver, hij bevalt echt uitstekend.
Sluit goed aan op mijn hoofd, zonder vermoeiend te worden.
Geluidskwaliteit is veel beter als ik had verwacht van een gamer headset, en concurreert zeker met enkele van mijn Sennheizers.
Mic is idd wat gevoelige bij gesprekken via Discord, maar met wat testen van de afstand tot mijn mond is het nu ook prima. Spelen zoals PUBG is echt top, je hoort perfect waar een tegenstander rond sluipt.

Aanrader.