Specificaties 12,1" (1366x768), 250GB - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1201N Zilver Review

Sailorman 4 september 2010, 3.058 views

Asus Eee PC 1201N Zilver

Pluspunten

• HD materiaal hardwarematig ondersteund door de ION chip
  • Goede bouwkwaliteit
  • Strak uiterlijk

Minpunten

• Accu zit te los
  • Glossy scherm

De laptop volgde ik al sinds oktober vorig jaar en vlak voor kerst had 4launch er ineens 5 in voorraad. Tussen kerst en nieuwjaar werd de laptop geleverd, waarschijnlijk had ik hem als een van de eersten in Nederland in huis. Nu een goede 2 maanden later heb ik genoeg ervaring opgedaan om een gedegen mening te kunnen vormen over de 1201N.

Eerste indruk
De 1201N is een flink stuk groter dan mijn vorige netbook, de 1000HE. Dit komt zowiezo door het 12 inch scherm, in vergelijking met het 10 inch scherm van de 1000 serie een enorme verademing. Ik heb gekozen voor de zilveren versie omdat ik het zat was om continue met een doekje rond te lopen om mijn netbook te ontdoen van vette vlekken. Ik hoopte stiekem dat het zilver brushed aluminium zou zijn zoals bijvoorbeeld bij de timeline serie van Acer maar het is gewoon hetzelfde plastic maar dan met een zilveren finish. Deze laptop/netbook ziet er keurig en strak uit en de zilveren finish is een stuk minder vlekgevoelig.

Bouwkwaliteit en features
De 1201N beschikt over 3 usb poorten, een hdmi poort, een audio out en een microfoon in. Verder nog een ethernetpoort, een vga aansluiting en een sd kaart slot. De accu heeft een lichte bolling aan de onderzijde. Dit maakt dat deze laptop prettig typt op een vlak oppervlak zoals een tafel. Helaas zit de accu nogal losjes in de laptop geklikt. Er zit speling op, je kan de accu lichtjes heen en weer bewegen.
Klap je het apparaat open dan valt allereerst het 12 inch - helaas glossy - scherm op. De uitvoering is lekker sober: een power knop aan de rechterkant, een 5-tal status ledjes aan de voorkant, een "scrabble-toetsenbord" en een touchpad dat 1 geheel vormt met de rest van de body. Het touchpad is voorzien van kleine bobbeltjes en een doorlopende knop die naar links en naar rechts kan veren. Ik had hier liever 2 aparte drukknoppen gezien.
Dit apparaat voelt verder afgezien van het accuprobleem stevig en duurzaam aan. Het toetsenbord vertoond geen noemenswaardige flex. Het seashell-design en de wijze waarop het scherm scharniert voelt duurzaam aan. Het lijkt er niet op dat de scharnieren het binnen een paar jaar gaan begeven.

Grafische prestaties
Door de ingebouwde ION-chip kan je 1080p HD materiaal afspelen op deze laptop. Ook kan je hem op een TV aansluiten via de HDMI-poort. Ik heb verschillende films geprobeerd en deze speelden allemaal prima af. Helaas heb ik alleen een HD-ready TV dus ik heb geen full-HD kunnen testen op de televisie. Uit andere reviews blijkt echter dat ook dit werkt "as advertised".
De beeldwaliteit via het het 12 inch display is prima. De kleuren zijn in te stellen via de meegeleverde software, dit is wel nodig want standaard is het een beetje flets afgesteld. Helaas heeft het scherm een vrij kleine kijkhoek. Je moet er dus echt recht voor gaan zitten en het scherm goed kantelen om het beste beeld te krijgen.

Omdat de hoofprocessor toch een Atom 1,6 GHz blijft, ook al is het een dual core, merk je het direct wanneer je terug moet vallen op die rekenkracht. De Asteroid Impact HD sample op Youtube kun je niet schokvrij afspelen. Ook bij normale flash content is er merkbare vertraging zo nu en dan. Muziek afspelen via bijvoorbeeld last.fm - waar men ook gebruik maakt van een soort flash-player - gaat ook niet probleemloos. Ik merk dit probleem zowel onder Internet Explorer als onder Firefox.

Ik speel geen games dus ik kan hier verder geen uitsluitsel over geven, maar dit is voldoende gecovered in andere reviews. Voor zover ik begrepen heb is het met deze laptop ook mogelijk om beperkt te gamen.

Overige indrukken
Het toetsenbord is zoals ik al zei een "scrabble-toetsenbord" wat betekend dat de toetsen als een soort scrabble steentjes verhoogd aan zijn gebracht op het type oppervlak. Dit kennen we al van vorige netbooks uit de EEE-serie. Omdat het oppervlak een flink stuk groter is dan bij de voorgangers zitten de toetsen ook verder uit elkaar en ik vind dit zelf minder prettig typen. Ik zit er nu vaker naast. Mijn 1000HE tikte - ondanks het kleinere oppervlak - prettiger.

De geluidskwaliteit van de onboard geluidschip is merkbaar minder dan die van mijn vorige laptops. Ik heb een HP Mini gehad, deze had een uitstekende geluidskwaliteit. De 1000HE was al iets minder en bij deze laptop ben ik er ronduit niet tevreden over. Ik heb de geluidskwaliteit getest met een setje Sennheiser CX200 en Ultimate Ears Metro.fi 2 in ears. De 1201N is overdreven in het hoog en diepe bassen vertonen een duidelijk hoorbare distortie. Aanpassingen via de bijgeleverde software maken het probleem alleen maar erger. Ook via mijn buizenversterker geluisterd kan ik niet anders concluderen dan dat dit de slechtst klinkende laptop is die ik tot nu toe in mijn bezit heb gehad. Overigens is het geluid via de onboards speakers aanvaardbaar. Deze zitten net zoals bij de 1201N aan de onderkant waardoor je de beste resultaten krijgt als je de laptop op een harde en vlakke ondergrond plaatst.

De warmteproductie van mijn exemplaar is hoog. Ik heb zelfs al enkele malen een complete uitvaller gehad waarbij het apparaat zichzelf uitschakelde. Uit de ventilatieopening aan de zijkant kwam een branderige geur en de laptop voelde aan de onderkant zeer heet aan. Over het algemeen wordt deze laptop behoorlijk warm aan de onderkant. Iets waar je rekening mee moet houden als je je laptop vaak op schoot hebt.

Ondanks deze negatieve punten ben ik tevreden over dit apparaat. Ik heb hem niet gekocht om zijn audiofiele prestaties - hiervoor heb ik andere apparatuur . Het grotere scherm is een grote verbetering tov zijn voorgangers, het feit dat je HD content af kan spelen is een pre. Het enige waar ik zorgen over heb is de buitensporige warmteproductie. Een groot voordeel van deze laptop is dat je er XBMC op kan zetten. De Linux versie van deze software ondersteund de ION-chip via VDPAU waardoor je deze laptop effectief kan omtoveren in een prima functionerend mediacentre. Deze kwaliteiten maken het een interessante laptop. Was er maar een model met een mat scherm...

Update 04-09-2010

Inmiddels heb ik deze netbook nu 10 maanden in gebruik. Gebleken is dat - zoals in de reacties al wordt aangegeven - de problemen die ik had mbt slecht geluid en warmteproductie toch exemplarisch waren. Een tijdje geleden merkte ik dat de laptop zichzelf direct uitschakelde wanneer ik iets startte waarbij de Nvidia GPU aangesproken moest worden. Mijn netbook is netjes opgehaald door Asus en het moederbord is vervangen waarna alle problemen tot het verleden behoren. Videocontent op bijvoorbeeld Youtube speelt nu zonder problemen, de fan is erg stil en de warmteproductie is sterk afgenomen. Enige puntje van kritiek is het touchpad waarvan de verhoogde bolletjes volledig zijn afgesleten en de finish is verdwenen. Hierdoor zijn de puntjes nu zwart en muist het touchpad iets stroever.

Ik kan nu tevens melden dat Ubuntu 10.04 out of the box als een zonnetje draait zonder enige aanpassing.

- tevens wat typo's in de originele review verwijderd en scores aangepast.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1201N Zilver?

Ik heb de laptop ook gevolgd en hem vorige maand aangeschaft. :) Ik heb ook van een vrij losse accu. Dat voelt niet erg fijn aan, telkens als ik hem oppak of ergens naartoe meeneem heb ik het idee dat hij eruit valt.
Misschien de beta flashplayer proberen.
Adobe flashplayer beta met HD accleratie op gpu
De plugin is voor Firefox en de active-x voor IE

Eerst even de flashplayer die je nu hebt uninstallen vervolgens herstarten en dan de beta installeren. Bij mij werken alle flash dingetjes soepel en goed ;) Youtube 1080p kijken zonder stotters is dan echt een genot op de laptop.

Overigens kun je best games draaien. Ik heb Call of Duty 4 erop staan. Juiste resolutie alles op laag, 40-60 fps. Ook Combat Arms doet het nog prima. :D

Met uitval nog geen enkele keer last van gehad. Zelfs als ik de laptop op schoot in bed heb niet. (is niet aan te raden, hij word dan wel vrij warm)

[Reactie gewijzigd door G00Nibor op 19 februari 2010 17:06]

Ik zit je review met een beetje ongeloof te lezen. Je hebt het over losse accu's, oververhitting, slechte geluidskwaliteit e.d. Ik heb de laptop nu sinds begin januari (zie mijn review hierboven) en al deze klachten kan ik niet matchen met mijn exemplaar. v.w.b. de warmteontwikkeling; ik zou hier eens naar laten kijken, dit is niet normaal hoor. Dit is met mijn exemplaar totaal niet van toepassing. Mijn accu zit er stevig in (heb je allebei de switches wel aangeklikt?) en de geluidskwaliteit is prima. Kortom, je review vindt ik niet erg representatief voor dit model. ;)
Ik heb ook zo'n ding en ik kan het onderschrijven. Hij wordt niet veel warmer dan een gemiddelde laptop. Je moet niet de uitgang van de interne fan blokkeren want dan gaat het niet goed.
Ik ben ook van plan om de 1201N aan te schaffen, voor mij enkel om mails te versturen, te internetten en msn en wat fotos te bekijken en versturen enz ik ehb nl nog 2 desktop pc's staan maar wil nu iets mobiels en ineens iets goed want weet niet of de 1005 series met 1gb geheugen genoeg is voor win7 te draaien ik vermoed dat dat ietsje te weinig is om vlot te kunnen werken.

Wat mij echt wel interreseerd en dat heeft hier nog niemand vermeld en dat is de duur van de batterij? Hoelang gaat de batterij mee om terug op te laden want Asus staat toch bekend voor de lange duur van batterij vandaar even deze vraag hier.

Alvast vriendelijk Dank

Dave
Dave, de batterij gaat ongeveer 3 tot 4 uur mee met normaal gebruik. Het is niet een laptop die het van zijn batterij duur moet hebben, maar des te meer van zijn prestaties. En dat voor een 12,1" EeePc is zeker niet gek!
Ik heb deze netbook ook, en heb ook geen last van de warmteontwikkeling waar jij het over hebt. De netbook wordt idd warm onderaan, maar niet TE warm. Ik kan deze perfect op mijn schoot houden.

Flash player 10.1 beta werkt idd en zal de Asteroid HD sample op YouTube perfect afspelen.

Er zit idd een kleine speling op de accu, maar dit is heel minimaal en niet storend.
ik lees echt overal verschillende meningen als het op reviews aan komt. Wat moet ik nu geloven ?
Hij heeft idd nog wat kleine kinderziektes, het nieuwe model heeft hier geen last meer van :)
Veel klachten over het scherm en ze zouden het snel begeven door een productiefout