Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

AOC Q2790PQU/BT Zwart Review

Beunhaas91Testpanel 18 januari 2018, laatste update op 25 januari 2018, 278 views Testpanel

AOC Q2790PQU/BT Zwart

Pluspunten

• Kleurweergave
  • Vormgeving
  • Kijkhoeken
  • Helderheid

Minpunten

• Contrast
  • Zwartweergave
  • Speakers
  • Ghosting

Laatst ben ik door Tweakers benaderd om dit op het oog prachtige scherm te reviewen. Omdat ik normaliter op 2x 24” 1080p schermen werk was ik zeer benieuwd naar het verschil. Tevens speel ik games op een 24” 1080p 144Hz scherm en heb ervaring met professionele (Eizo) schermen.

Featureset

De AOC Q2790PQU is een 27” monitor met een resolutie van 2560x1440 (1440p). Dit komt neer op iets minder dan 109dpi, om precies te zijn 108.91dpi (zie deze handige tool). Omdat het een IPS-scherm is zou de kleurweergave goed moeten zijn en met een kijkhoek van 178 graden. De monitor wordt lekker compleet geleverd, want het onderstaande zit in de doos:
  • Voedingskabel
  • HMDI-kabel (2 stuks)
  • VGA-kabel
  • DisplayPort-kabel
  • USB-A naar USB-B-kabel
  • Stroomkabel
  • 3.5mm kabel
  • CD met handleiding
Daarnaast zien we de onderstaande aansluitingen achter op de monitor:
  • HDMI (2x)
  • VGA
  • DisplayPort
  • USB3 (4 stuks, waarvan n met ‘quick charge’ functie)
  • 3.5mm aansluiting
Daarnaast is er een VESA-mount (100x100) aanwezig. Deze is te gebruiken wanneer je de voet met base hebt verwijdert. Kort samengevat een prima featureset bij een monitor in deze prijsklasse. Top!

Pixeldefecten

Een essentieel punt is of de monitor n of meerdere pixeldefecten heeft. Dat is gelukkig niet het geval bij deze monitor. Dergelijke zaken kun je perfect testen met de tool van Eizo (link).

Kleurweergave

De kleurweergave uit de doos is erg goed. Voor een normale gebruiker zoals ik meer dan prima, zeker in deze prijsklasse. Ik heb zelf wel wat zaken aan moeten passen om deze ng beter te krijgen.

Bouwkwaliteit en afwerking

De bouwkwaliteit is meer dan prima te noemen. Wat vooral opvalt is dat de voet erg zwaar is, waardoor de monitor super stabiel staat. Een flinke stoot tegen het bureau doet deze monitor dan ook weinig. De afwerking is keurig te noemen, hoewel de sticker met het bekende ‘Energy Star’ logo erop wel achterwege had gemogen. Tevens had men de speaker achterwege moeten laten. Er komt ontzettend schel geluid uit, wat logisch is, maar dit is toch wel een speaker die slechter klinkt dan welke in een gemiddelde monitor zit. Het is z schel, dat dit gewoon pijn aan mijn oren doet.

Contrast en helderheid

Het belangrijkste naast de kleurweergave is het contrast en de helderheid van de monitor. Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, de helderheid is meer dan prima. Maar dan komen we bij het contrast gedeelte. Een monitor van +- 300 euro mag op dat vlak in mijn opzicht geen steken laten vallen, maar dat doet het dus wel. Bij een simpele test (dezelfde test als eerder genoemd van Eizo) zie je duidelijk donkere lijnen door het beeld lopen. Jammer, zeker ook omdat de monitor dramatisch veel last heeft van backlight bleeding. Er zit een soort blauw/grijze waas over het gehele scherm welke in de hoeken nog veel erger wordt. Nee, op dit vlak moet ik de monitor echt minpunten geven.

Vormgeving

Naar minpunten voor het contrast en de backlight bleeding naar pluspunten voor de vormgeving. Er zit geen enkele knop op de voor- of onderkant van de monitor en met de mooie aluminium look afwerking zit het ook wel snor. En ding is zeker, voor het geld heb je een prachtige monitor voor je neus staan. Wat dan wel weer heel vervelend is, is dat de aan/uitknop aan de achterkant zit. Nu laat ik eigenlijk altijd een monitor in standby staan, maar voor de mensen die dit niet doen zit de knop op een lastige plek waar je lastig bij komt. Zeker iets wat je in je achterhoofd moet houden wanneer je op zoek bent naar een nieuwe monitor.

Ghosting

Uiteraard heb ik het scherm getest op ghosting en dat is wel waar te nemen. Dit komt vooral door het IPS-paneel waarmee je 4ms vertraging hebt. Alleen met ontzettend snelle shooters of flitsende beelden heb je er last van. Ik ben natuurlijk verwend op dat gebied met een 1080p 144Hz paneel die ik normaliter gebruik.

De prijs is niet helemaal gerechtvaardigd. Ik vind dat wanneer je een monitor van 300,- koopt je minimaal last moet hebben van backlight bleeding en geen issues moet hebben met het contrast.

Samengevat is de monitor qua vormgeving, kleurweergave en helderheid onzettend goed en op dat vlak scoort de monitor dan ook echt pluspunten. Helaas valt de monitor bij diverse contrast en backlight bleeding testen door de mand. Ook op het gebied van ghosting is het niet helemaal top. Is het daardoor een slechte monitor? Dat hangt af van de situatie. Kijk je vaak films/series of speel je veel games? Dan zou ik dit scherm overslaan. Maak je verslagen, zit je een beetje te surfen, dan is dit een geweldig vormgegeven monitor met een prettige kleurweergave!

Heb jij ook een AOC Q2790PQU/BT Zwart?

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8