Specificaties 16" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus G60JX-JX032V Review

Henkiez 15 maart 2010, laatste update op 18 mei 2010, 4.819 views

Asus G60JX-JX032V

Pluspunten

• Snelle Hardware(prestaties)
  • Supergaaf Uiterlijk
  • Prijs/Kwaliteit
  • Solide
  • Scherm

Minpunten

• Waar is de bleutooth?
  • Resolutie verhouding(hoogte)
  • Geen ruimte voor 2e schijf

Ik heb deze laptop nu sinds 19 Februari in bezit. De reden voor deze aanschaf is een stageperiode waarbij ik veel moet tekenen met Autodesk Inventor 2010. En natuurlijk alles waar je normaal een laptop voor gebruikt, zoals: Vakantie, Foto’s, School en Gamen bij vrienden enz.
Ik heb een aantal jaar geleden ook een laptop gehad, maar deze verkocht omdat ik die eigenlijk nooit gebruikte.
Omdat ik niet van slome spullen hou, maar wel aan een budget gebonden ben heb ik gekozen voor deze laptop. Daarnaast gebruik ik mijn Computer voor het echte werk. De foto’s van dit review staan onderaan(tinypic.com)

Levering

Ik heb deze laptop besteld bij OCBS, en had em buitengewoon snel binnen. De prijs was op het moment van aanschaf bijna het laagst bij OBCS, en aangezien ik al ervaring had met deze webshop heb ik hem daar besteld. Ik heb de laptop goed verpakt ontvangen(Een doos met daarin de ASUS laptop doos.) Zie de unboxing foto’s onderaan

Features

De specificaties voor zover die nog niet bekend zijn bij jullie…
- Intel i5 430M processor 2,26Ghz
- 4GB DDR3 1333Mhz werkgeheugen
- 500GB 5400Rpm Seagate Harddisk
- Nvidia GTS 360M 1024MB
- 16’’ 1366x768 Pixels LED-Backlight scherm
- Realtek ALC663 Geluidskaart met SPDIF(Altec Lansing speakers)
- Atheros Wireless en Wired Network Card
- DVD/CD Player/Writer/Rewriter
- VGA, HDMI, E-SATA, 4x USB 2.0, Netwerk, 5in1 Cardreader
- 2.0MP webcam
- BLEUTOOTH ZIT ER VOOR ZOVER IK WEET NIET OP!

Ik ben heel tevreden met de hardware, alleen vind ik het heel vreemd dat Bleutooth ontbreekt. De Processor en Videokaart vind ik echt super! Het geheugen is niet extreem snel.
Over de geluidskaart ben ik ook wel te spreken, alleen moet je het niet afspelen via de speakers. Maar met een headset klinkt het helemaal top.
Het scherm is heel goed verlicht, en de kleuren zijn super. Alleen geeft hij snel streepjes op het beeld als de verticale hoek iets verkeerd staat.
Het toetsenbord en het mousepad ben ik ook zeer over te spreken, alleen de toetsen van de muis hebben wat tijd nodig om soepel te gaan. Als ze net nieuw zijn moet je redelijk hard drukken.

UPDATE 14-03-10: Ik heb de laptop open gemaakt en ben er tot mn teleurstelling achter gekomen dat het plaatsen van een 2e HD niet tot de mogelijkheden behoort, met dank aan een verdwaald geheugenslot (klik voor foto) In tegenstelling tot de i7 versie van de G60J (klik voor foto)

Uiterlijk

Het uiterlijk is in een woord super! De bovenkant is erg mooi glad en super afgewerkt. Ook het verlichtte logo van Republic of Gamers is erg mooi. Het lijkt me ook een zeer krasvaste laag.
Bij het opendoen is het verlichtte toetsenbord erg mooi, ook alles rond het toetsenbord ziet er geweldig uit.
Wat ik als enige nadeel van het uiterlijk kan verzinnen is de grote rand boven het scherm. Dit kan ook komen omdat ik nog geen laptop met een ingebouwde webcam heb gehad.

Bouwkwaliteit

Zoals ik er eerder heb gezegd vind ik de laptop zeer sterk aanvoelen, en ben ik zeer te spreken over de bouwkwaliteit. Ook hierbij heb ik na lang nadenken een nadeel gevonden, en dat is dat het scherm wat lijkt te torderen bij het openen.(Ik weet niet of dat een echt nadeel is)
Het scherm is aan de binnenkant voorzien van een hoop rubberen dopjes die ervoor zorgen dat het scherm niet tegen het toetsenbord aan kan komen.
De oplader is het meest solide van het geheel… Ik schrok er echt van hoe groot en zwaar de adapter is. Ik denk dat die een hoop stroom kan verpompen.

Prestaties

Nadat ik de laptop binnen heb gekregen heb ik deze meteen geformatteerd en Windows er opnieuw opgezet. Dit in verband met onnodige programma’s en instellingen.
Van de prestaties weet ik nog niet veel af op dit moment. Ik moet nog een benchmark gaan draaien met 3Dmark Vantage(wil je ook een andere benchmark? Laat het me weten). Deze zal ik zo spoedig mogelijk toevoegen aan dit review.
Ik heb inmiddels een benchmark gedraait met 3dMark06, de score was: 10407
Ik heb inmiddels even Call of Duty 4 gespeeld, met de settings op high... AVG FPS 101,2(Fraps)
Daarna ook even een screenshot gemaakt van GPU-Z (klik)
Onderaan de pagina een overzicht met de scores

Ik heb tot nu toe alleen nog maar gewerkt met Autodesk Inventor en AutoCAD, met deze heb ik nog geen enkele hapering ondervonden. Tijdens het tekenen komt de videokaart wel aardig op temperatuur (70-75 Graden).
De processor lijkt me een redelijk beetje power aan boord te hebben.

Mobiliteit en Accuduur

De accuduur weet ik helaas nog weinig vanaf, ik zal daar tzt een aantal testjes voor posten.
Voor mobiliteit heb ik een iets lager cijfer gegeven, omdat de laptop redelijk zwaar en redelijk dik is.
Dit komt de mobiliteit natuurlijk niet ten goede.
Ik heb deze laptop overigens ook niet aangeschaft om er overal en nergens mee op schoot te zitten.
Ik heb de laptop alleen nog maar gebruikt aan de netstroom.

Hieronder een overzicht van de foto’s. Sorry van de soms lager kwaliteit, maar spullen uitpakken doe ik snel:D

Uitpakken + Accesoires (Klik voor foto)

- De doos
- Stickers 3
- Accesoires
- Logo ASUS
- Verlicht Toetsenbord

Screenshots (Klik voor foto)

- Eigenschappen
- GPU-Z
- CPU-Z
- CPU-Z Geheugen
- Beeldscherm Eigenschappen
- Apparaatbeheer
- 3DMark06 Score
- GPU-Z temperaturen na COD4 op high)

Laptop zelf + Binnenkant (Klik voor foto)

- Voorkant
- Zijkant rechts
- Zijkant links
- Achterkant
- Binnenkant

Nader onderzoek naar de bleutooth module leverde het volgende op: Afbeelding

EDIT1: Bleutooth info + screenshot
EDIT2: Mobiliteit en Accuduur
EDIT3: 3DMark06 benchmark + Screenshot
EDIT4: Foto's toegevoegd
EDIT5: Opmaak aangepast
EDIT6: COD 4 benchmark geplaatst incl. screenshot

Ontbreekt er iets wat je graag wilt zien/weten? Let me Know

Heb jij ook een Asus G60JX-JX032V?

Hallo allemaal,
Ook ik ben van plan om deze laptop te kopen,
Fijn om te weten dat deze laptop de 10.000 punten haalt in 3dmark 06
Alleen jammer dat Nvidia nog geen Dx11 ondersteuning bied in laptops, dat zal nog wel komen als Fermi èènmaal uit is 26 Maart, het is dus nog even kiezen wat te doen.

Ik denk ook dat het wel verstandig is om er een 7200Rpm Hd in te zetten of liever een ssd want 5400Rpm Hd is tegenwoordig wel erg traag en als je naar de testsites gaat zul je zien dat het met het stroomverbruik geen vershil uitmaakt tegenover elkaar.

Is er eigenlijk een mogelijkheid om een tweede Hd te plaatsen?

Ik vind dat er nog wel erg veel verwarrende configuraties rondspoken over deze laptop,

Ten eerste word er bij Tweakers Specificaties en afbeeldingen gesproken over CCFL achtergrond verlichting, terwijl op de webwinkels word gesproken over LED.

Ten tweede wordt er gesproken dat er bleutooth op zou zitten,
maar iedereen die hem al hebben gekocht praten erover dat dat er echt niet op zit.

Maar nadat ik deze review gelezen heb, (Veel dank aan Henkiez) beginnen mijn handen te jeuken om deze laptop op de tv aan te sluiten en even Bad Company 2 te spelen in het groot. :9
Heb jij er dan drivers voor die ik kan installeren? Met FN+F2 zet ik WLAN uit....
En de drivers die asus heeft werken om een vage reden niet...
Ik heb ook een MSI laptop gehad, daar werd BT en Wifi met zelfde knop aan en uit gezet. Wat aan en uit stond kon je zien door 1 ledje

ledje uit - Wifi uit, BT uit
ledje groen - Wifi aan, BT uit
ledje blauw - BT aan, Wifi uit
ledje lichtblauw - Wifi Aan, BT aan

Wellicht heeft deze Msi ook zoiets..
Haha dit is een ASUS laptop, maar toch bedankt...
LOL, koffie had duidlijk nog niet gewerkt... was denk ik nog niet helemaal wakker

[Reactie gewijzigd door The-Force op 10 maart 2010 14:38]

Dankje, maar het formaat laat dat niet helemaal toe :+

Ik heb in de drivers van de asus site gezien dat het om een Broadcom kaartje gaat...
Hierna geprobeerd drivers vanaf de site van Broadcom te downloaden. De reactie van het installatieprogramma: http://i48.tinypic.com/2l9hd06.jpg :'(

Ik ga zo snel mogelijk een paar benchmarks draaien!

Iemand nog tips mbt de bleutooth module?
Resizen en dan opnieuw uploaden ;).
Ik heb dit notebook sinds twee dagen. Volgens de specificaties zou het bluetooth aan boord hebben, maar helaas, geen bluetooth aanwezig. Kan iemand met ditzelfde notebook mij vertellen of er wel bluetooth aanwezig is.
Ik heb de laptop helaas een dag voordat ik op vakantie ging ontvangen...
Dus ik heb er nog heel weinig mee gedaan.
Ik zal mn review zo snel mogelijk uitbreiden
Op dit model zit gewoon wel bluetooth hoor, FN + F2 hoort deze functie gewoon in te schakelen.
Op de site van asus staat het als een optional feature... dus denk dat het dan er niet bij zit
heb ik ook op mn dell notebook, de toets is er wel maar de BT mini pci kaart ontbreekt echter
Je kan de plaatjes in de review embedden door de [img]link naar plaatje hier[/img] tags ;)

En zou je naast 3DMark Vantage aub ook 3DMark06 willen draaien? Ben wel benieuwd naar die score.

[Reactie gewijzigd door AlexV op 9 maart 2010 15:50]

I Know, maar op andere sites waar ik ze post kunnen zel wel een stuk groter...
Dus sorry maar je zal het hiermee moeten doen.