Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55C7V Zwart Review

REV76 18 januari 2018, laatste update op 22 januari 2018, 3.772 views Product gekocht

LG OLED55C7V Zwart

Met deze LG OLED 55C7V val je van de ene verbazing in de ander, WAT EEN BEELD. Het contrast & de kleurweergave.. fenomenaal. En prima surround geluid van de speakers. Werkelijk een wereld van verschil, wat ik zelf niet had verwacht met vrij recente 4K UHD voorafgaand aan deze OLED.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Mooie design, prachtige voet
  • Contrast, kleuren
  • Prima surround geluid speakers
  • WebOS en bediening zijn top

Minpunten

• OLEDs hebben 1 'minpuntje', afhankelijk van veel zon of kamerlampen, omdat deze schermen meer reflecteren dan 4K LCDs incl Samsung QLED; Koop (alleen) LCD ipv OLED als lampen direct richting TV schijnen in je blikveld.. (of lamp verplaatsen)

Mijn eerste review op Tweakers en met goede reden, wat een top product deze LG OLED 55C7V TV - zeker geen overdrijving gezien de prijs-kwaliteit verhouding op dit moment voor dit 2017 model - en daarnaast dank aan Foka.nl voor een prima service & afhandeling van deze aankoop inclusief 5 jaar garantie.

Hiervoor had ik bijna 4 jaar jaar lang een Samsung 55' 4K UHD LCD - toch ook niet verkeerd dacht ik altijd - Ik vond het een mooi scherp beeld met mijn Ziggo mediabox XL. Die TV staat inmiddels bij een ander baasje en ben er niet rouwig om nu ik de C7 heb, ondermeer omdat de Samsung na 3,5 jaar al backlight bleeding kreeg op meerdere plekken, waardoor je soms een donkere vlek kreeg bij bepaalde beelden of een lichte plek in een hoek. Ik vraag me af of je dat risico ook niet houdt bij Samsung's nieuwe QLEDs, wat eigenlijk ook nog LCDs zijn ipv OLEDs zoals bij LG.

De 55C7V gisteren thuisbezorgd gekregen en gemonteerd. Eigenlijk alleen kwestie van het goed verpakte scherm op wat van het bescherm-piepschuim leggen voor de benodigde 5-10 cm hoogte vd vloer en je hebt de mooie metalen 'Alpine' voet vervolgens zo gemonteerd met vier schroefjes. Kon de TV vervolgens in mijn eentje op z'n plaats zetten, maar met twee personen is misschien wat makkelijker voor de meesten.

Aansluiten op de Mediabox, aanzetten, en LG's WebOS 3.5 en de top afstandsbediening leid je bij eerste opstart makkelijk door een heel installatiemenu voor de TV, HDMI aansluiting en Wifi-verbinding.

Daarna val je van de ene verbazing in de ander, WAT EEN BEELD. Het contrast, de kleuren, de diepte.. fenomenaal. Wat een verschil dit OLED scherm tov een 4K UHD LCD. Werkelijk een wereld van verschil in termen van contrast en kleurweergave, iets wat ik zelf niet had verwacht gezien een vrij recente 4K voor de OLED.

Kies voor beeldkwaliteit ipv basis Eco stand voor Cinema Home of Levendig stand. Als je Cinema Home neemt als basis voor het verder bepalen van je voorkeurs 'Gebruikers' beeldinstelling 'ben je al een heel eind, Ik kan deze TV alleen maar ten volste aanraden voor de uitmuntende beeldkwaliteit, prima surround geluid, de makkelijke apps en fijne bediening. 10/10!

Heb jij ook een LG OLED55C7V Zwart?

Mooie tv, gefeliciteerd!

Ik zit zelf nog dagelijks te kijken op een laatste genaratie 60" plasma (fullHD) en ben aan het orienteren voor een vervanger. LCD was nooit interessant voor mij.. Hadden we een gameweekend en vergeleken we mijn TV met andere 4K LCD's was de conclusie altijd unaniem dat plasma superieur is qua contrast en kleurdiepte. Ik heb laatst de nieuwe BluePlanet 2 serie bekeken en man o man wat een geweldig beeld.

Dus de opvolger wordt waarschijnlijk geen klassieke LCD maar Oled. En omdat het een upgrade moet zijn vanaf 60" wordt dat 65" echter zijn die nog te duur om vandaag te kopen (en de plasma doet het nog perfect).

Maar, en nu komt mijn punt; ik stond laatst in de Coolblue in Amsterdam zuid en zag daar het topmodel LG Oled naast het topmodel Qled staan van samsung. En bij het afspelen van die Ultra HD/HDR content was het moeilijk en misschien zelfs onmogelijk om een winnaar aan te wijzen.. maw, ik was extreem onder de indruk van zowel de Oled als de Qled.

Prijsverschil is er nauwelijks dus voor mij persoonlijk zit ik nu te dubben op deze twee criteria:

OLED nadeel is dat het beeld inbrand (voor mij persoonlijk een extreem nadeel wat ook buiten de garantie valt) (https://www.youtube.com/watch?v=Sa0fc34ph5U)
QLED nadeel hogere inputlag (nadeel omdat ik game op de TV in de huiskamer).

Inbranden deden plasma's ook maar ik heb de laatste generatie geproduceerd (7e ofzo) en inbranden is tot nog toe niet gebeurd. (heb hem nu 5 jaar).

Heb jij dit meegenomen in je overweging?
Ik vind het niet erg om eens in de 6 jaar 2k voor een tv te betalen maar dan moet ik er wel minimaal 6 jaar plezier van kunnen hebben en inbranden zou voor mij een continue irritatie punt zijn (what had been seen cannot be unseen)

Edit:

Vergelijk Plasma vs OLED (Plasma links)

[Reactie gewijzigd door procyon op 21 januari 2018 11:56]

Op een winkelvloer is ongeveer de slechtste plek om TV's te vergelijken. Vaak hangen ze onder TL-bakken, die het sowieso al onmogelijk maken om zaken als contrast en kleur echt goed te vergelijken en vaak staan ze ook nog eens in de beruchte 'winkelmodus' waardoor de beelden ook nog eens gigantisch oververzadigd worden. OLED is echt veruit superieur als het op beeldkwaliteit aankomt.
Waarom zou het onmogelijk zijn contrast en kleur te beoordelen in de winkel?
Ze hebben natuurlijk kunnen knoeien met de instellingen maar die TV's staan daar om verkocht te worden. Dus ik denk dat ze er wel voor zorgen dat het mooiste plaatje wordt getoond ;)

Oled bied dieper zwart maar daar staat tegenover dat Qled veel hogere (2 keer zoveel) helderheid bied waardoor het voor ons oog lijkt alsof Qled hoger contract bied dan Oled,

Je komt niet terug op het inbranden. Iets wat mij bijzonder zou irriteren. Als voorbeeld, als je visite hebt en je wil wat spotify gebruiken op je tv dan weet je dat het beter maar in de energiezuinige modus moet zetten om problemen te voorkomen.
Dit is ook de hoofdreden waarom er geen OLED computerschermen zijn, in windows (taakbalk etc) zullen binnen een paar weken inbranden.

Zie hier iemand die een LG OLED na 10 maanden al last heeft van burnin.. Onacceptabel voor zo'n dure tv.. https://www.youtube.com/watch?v=aHAFUUUwLPo

Hier een vergelijk tussen Oled en Qled, beide in hetzelfde licht en dezelfde omstandigheden.
Als ik bijvoorbeeld Netflix zit te kijken en ik zet hem even op pauze, dan gaat mijn C7V binnen no time op een screensaver stand met steeds verplaatsende exploding stars.

Dit 2017 type is in bepaalde opzichten weer een verbetering van de 2016 B6 waar ik eerst naar zat te kijken, voordat ik deze na wat zoeken voor praktisch dezelfde prijs op de kop kon tikken. Verbeteringen ondermeer softwarematig, vast ook bedoeld is om sporadische burn-in issues bij de B6 verder te ondervangen bij de twins B7 & C7, scherm ondermeer betere matte coating voor minder reflectie tov B6 en WebOS 3.5 ipv 3.0 bij de B6 en zullen vast nog meer verschillen zijn.

Ik had de LG C7V (OLED) en LG SJ850 (LCD) naast elkaar in de winkel gezien en onder de felle lampen zag ik al enigzins het diepzwarte en kleurencontrast bij de OLED, maar pas later met mijn eigen OLED sávonds tv kijken zag ik hoe goed dat contrast en kleurenbereik met een OLED echt zijn. Je hebt niet meer die beetje grijze overlap tussen heel donker en heel licht naast elkaar, elk puntje wordt individueel belicht (of uitgezet bij pikzwart). En inzake helderheid heb ik de OLED lang niet op max helderheid staan, dus die heeft uit zichzelf al meer dan genoeg helderheid. Dat is een non-argument (naar mijn mening) om een QLED (LCD) boven een OLED te nemen.

Tenslote inzake winkels, in de winkel manipuleren doen ze zeker heb ik twee weken geleden nog gemerkt. Ik was ook bij de mediamarkt geweest en daar hadden ze een LG OLED UHD 4K (3840 pixels) naast een twee jaar oudere LG OLED Full-HD (1920 pixels) gezet met een levendige instelling op de Full HD en een Eco instelling op de UHD, omdat ze de oudere Full HDs duidelijk wilde verkopen. Iemand die er geen verstand van heeft zou zo voor die Full HD zijn gegaan..

[Reactie gewijzigd door REV76 op 22 januari 2018 16:08]

Ik heb mijn OLED ingeruild voor een QLED omdat de kwaliteiten van de 1ste niet tot uiting komen in een heldere omgeving; te veel reflecties en te weinig diepte in de kleuren zelfs met helderheid op maximaal. De QLED doet het hierin stukken beter. Dus conclusie: voor mensen die veel TV kijken OVERDAG en grote ramen hebben die veel licht doorlaten ... kies dan de QLED (of kijk tv in een donkere kamer). Voor 'normale' mensen die overdag werken en 's avonds tv kijken, koop de OLED :)
Omdat je omgevingslicht in de winkel flink hoger ligt dan het laagste zwartniveau wat beide televisies kunnen bereiken, waardoor je iris samentrekt waardoor het zwartniveau (en daardoor contrast) van beide televisies niet te beoordelen is.

En helaas moeten televisies in de winkel met elkaar concurreren, waarbij mensen vaak voor het felste, kleurrijkste beeld zullen gaan. Helaas is in het echt niet alles neonkleurig, waardoor ze in de winkel de kleuren zoveel mogelijk oppompen om maar eruit te zien als de felste, kleurrijkste televisies (en om te compenseren voor de vaak verschrikkelijke verlichting, er is een reden dat de meeste gerenommeerde sites testen in een donkere ruimte). Thuis zal je echter zien dat deze winkelmodus geenszins beelden realisitisch weergeeft.

Wat betreft het inbranden kan ik enkel zeggen dat ik weinig televisies terug heb zien worden gebracht naar de winkel vanwege dit probleem, maar dit betekend natuurlijk niet dat het niet gebeurd. Over het algemeen lijkt het erop dat het een minder groot probleem is dan bij plasma, maar niet geheel is uit te sluiten.

Wat betreft de fotovergelijkingen: nooit via een foto schermen vergelijken! Er zitten namelijk 2 extra schakels tussen die de vergelijking kunnen beďnvloeden: de camera en jouw scherm.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8