Specificaties Stereo-speaker met Bluetooth (netvoeding) - Bekijk alle specificaties

Edifier S350DB Review

Foritain 23 januari 2018, 4.010 views

Edifier S350DB

Een set waarvan ik dacht dat hij het lastig zou hebben naast het Edifier 2.0 geweld in deze prijsklasse, maar ook de S350DB weet toch echt een stevige indruk achter te laten. Stevig geluid, stevige sub, flinke berg aan inputs wederom, en een meer dan nette kwaliteit en afwerking. Impressed.

Pluspunten

• Opvallend aantrekkelijk geluid uit de satellieten wat muziek, ook rustigere stijlen en op lagere volumes, betreft.
  • Sub duidelijke meerwaarde in (actie) films, games, hardere muziekstijlen en dan vooral hogere volumes
  • Bluetooth, Optical in, meerdere analoge inputs.
  • Bouwkwaliteit en afwerking keurig.
  • Afstandsbediening netjes, alle aansluitkabeltjes ook standaard aanwezig.
  • Goede prijs-prestatieverhouding tov o.a. de C3X, Harman Soundsticks, en ook de (2.0) S880DB

Minpunten

• Flinke sub niet onderschatten, moet je kwijt kunnen. 2.1 houdt ook in dat je meer kabels hebt dan 2.0
  • 'Afwijkende' kleurstelling moet maar net bij jouw setup passen.

Edifier S350DB review

- Inleiding
- Uitpakken, bouw en features
- Geluidskwaliteit
- Conclusie

Het is even geleden dat we een speakerset van Edifier zagen met een subwoofer erbij. Ik moet ook toegeven dat ik er een beetje tegenop zat te kijken als inmiddels bijna een 2.0 evangelist. Toegegeven, de praktische voordelen van een 2.0 set wogen significant op onze eigen beslissingen om onze oude van subwoofer voorziene set uit te zwaaien, niet dat ik een stevige sub niet kan waarderen. Met de Edifier S350DB brengen we de sub dus weer terug naar onze setup, en gaan we vooral op zoek naar antwoord op de vraag of deze S350DB interessant is, en antwoord op de vraag wanneer hij interessant is ten opzichte van de recent door ons beluisterde (en hier nog aanwezige) S880DB 2.0 set.

Prijskaartje: 299 euro.

Uitpakken, bouw, en features

De grotere Edifier dozen komen ‘double boxed’, oftewel met een extra bruine doos om de ‘echte’ verpakking die we hier laten zien. Wel fijn. Wat valt op? Gewicht, het doosje is.. pittig… kilotje of 20.

Voor we verder gaan, specs:

Eeeeeen we hebben weer een nieuwe kleurstelling Edifier in huis. Het blijft een aparte ervaring soms. Ja, we wisten wat er op de doos stond, maar het blijft natuurlijk gewoon een puntje dat wanneer de de S350DB voor zijn inhoudelijke kwaliteiten wenst te overwegen dat de rood kersenhouten kleur meer dan een secundaire rol zal spelen ondanks dat de voorzijde geheel zwart is.

Kwaltatief, geen klagen. Degelijke speakers met een meer dan degelijke afwerking voorbij wat we van de prijs zouden verwachten. Wel valt op dat hier, net als bij de S880DB overigens, geen stofkappen op de speakers en sub zitten.

Met 222 x 127 x 156 mm zijn de satellieten niet uitzonderlijk groot, eigenlijk redelijk in lijn met de Edifier S880DB, iets anders vormgegeven dan de R1700/R1800, maar niet echt significant groter (wel zwaarder) op je bureau als de meer instap units, denk R1280 bijvoorbeeld. De S1000 / S2000 modellen zijn wat dat betreft echt een flinke bak groter. Vooral de S880DB toont de nodige gelijkenissen, want naast de vorm lijken ook de drivers er redelijk hetzelfde uit te zien. Pas als we heel goed op gaan letten zien we wat verschil, bijvoorbeeld dat de midrange driver net even groter is; niet heel vreemd als we bedenken dat voor de lagere tonen de S350DB ‘ietwat’ ondersteuning heeft.

In het glanzend zwarte deel van de rechter speaker zit de IR ontvanger voor de afstandsbediening, maar zitten ook kleine status indicatoren. Zo staat er bijvoorbeeld ‘PC’ of “Aux” afhankelijk van je input. Naast de afstandsbediening kan je ook de fysieke knoppen op de speaker zelf gebruiken om het geluid wat te tunen, de set aan/uit te schakelen en uiteraard het volume aan te passen.

Van beide speakers loopt één kabel weg, de rest wordt op de sub aangesloten.

De sub zelf is best fors, 312 x 265 x 298 mm en voorzien van een 8” driver, geen misselijke afmeting voor een kit in deze prijsklasse. Ook hier vinden we de visuele kwaliteit erg netjes, en het gewicht en de afwerking zorgen voor een goed gevoel bij het geheel.

Achterop zien we de aansluitingen. Eén naar elke speaker, één voor stroom (met aan/uit schakelaar), twee analoge ingangen, één coax, één optische ingang en hoewel Bluetooth aanwezig is zien we daar uiteraard geen stekkertjes voor.

Om het geheel aan te sluiten krijg je een 3.5mm naar tulp kabel, tulp naar tulp kabel, en een stevige 3 meter kabel voor je linker speaker. Ook de optische kabel zit erbij (in een losse verpakking voor één of andere reden).

Afstandsbediening is praktisch gelijk aan die van de S880DB. Prima stevig, ok feedback op de knoppen (maar niet spectaculair), maar feitelijk alles wat je nodig hebt.

Geluidskwaliteit

We hebben veel gesproken over het geluid van Edifier, en dit brengt ons in een lastige situatie. Enerzijds lopen we het risico ons sterk te herhalen voor mensen die alle eerdere reviews hebben gevolgd, anderzijds willen we voorkomen dat we relevante informatie gemakshalve overslaan. Laten we voorop stellen: de Edifier S350DB is (wederom) een chique kit met een dito geluid, en zelfs als 2.0 set had hij niet misstaan als we puur naar de satellieten kijken, en dat zeggen we niet veel voor kant en klare 2.1 setjes. De subwoofer mag dan wel doen vermoeden dat er ook een game of film doelgroep wordt aangesproken, maar dit is een meer dan capabele all-round set.

In de test hebben we ons vooral gericht op het vergelijken met de Edifier S880DB gezien we overtuigd waren dat die als 2.0, net als de 2.0 kits van Edifier die wij daarvoor hadden getest (kanttekening: onder de R1280T hebben wij niets getest). Hoewel slechts nipt goedkoper met 279 euro moeten we niet vergeten dat de S880DB op gebied van electronica de wat duurdere unit is, zo zit daar bijvoorbeeld ook een USB ingang op, dus de vergelijking gaat een beetje scheef. De andere directe concurrent om te vergelijken zijn de Harman Kardon Soundsticks, maar dat vinden we feitelijk geen strijd, want tenzij je alleen om bass geeft is de S350DB veel beter in balans en capabeler in de mids en hoog.

We zijn begonnen met vooral veel muziek, want juist op dat vlak zou een net wat chiquere 2.0 set toch de winst moeten pakken. En hoewel we de S880DB nipt de winst willen geven is het sprekend dat het een overwinning is die we in de nuance moeten zoeken, en daarmee eigenlijk een compliment voor de S350D dat hij zijn 2.0 broer toch een aardig eind bij kan houden. Dit is geen typische 2.1 set waarbij de sub vooral moet knallen en de satellieten maar een beetje hun best doen om half-ok geluid te leveren. Al is de prijs daar natuurlijk ook niet naar is het desondanks goed om te weten. De laatste 2.1 sets die we bekeken waren de Creative Kratos S3 (sub 100 euro, dat is een 1995 polo vergelijken met een jonge passat) en Edifier hun eigen C3X op het 149 euro prijspunt, maar ook dat is in de verste verte geen vergelijking voor deze unit. Stuk duurder? Sure, maar veel beter.

Blind vergelijken is zinloos, want de invloed van de sub is onmiskenbaar. De 8” sub ontbreekt ook duidelijk niet aan capaciteit, en dankzij de net-wat-groter-dan-gebruikelijk driver wat ‘pc speakersets’ betreft horen we vooral ook de winst wanneer we de sub draaiknop slechts een klein beetje open zetten. De optie om zelf te schakelen tussen een lichte boost onderin en standje rampestamp is praktisch zeker een voordeel om het geluid naar eigen hand te zetten; zelf houden we hem redelijk laag. Het geeft de S350DB in muziekstijlen die wel heel bewust profiteren van een subwoofer zelfs het voordeel boven de S880DB; een bescheiden afgemeten speaker op je bureau kan immers niet de ‘oomph’ genereren van een 30 bij 30 doos op de vloer. Gaan we op zoek naar complex detail in instrumentale stukken, dan pakken we liever de betere 2.0 kit, maar tussen deze twee blijft het verschil toch nog bescheiden; echt beter treffen we aan in de S1000DB bijvoorbeeld. Wil je echter één of andere harde stijl opzetten? Sub, no doubt.

Ook voor games en films is de invloed van de sub veelal positief. Actiescenes, autoscenes, en andere zaken met het nodige geronk profiteren, zo simpel is het. Moet ik nog uitleggen dat deze set ook 'serieus hard' kan waarbij de kans groot is dat jij eerder pijn lijdt dan de set zelf (vervorming)? De vraag blijft wel: mis je het echt met een 2.0 set? Dat antwoord is lastiger te geven, zo denk ik hem zelf niet genoeg te missen dat ik de praktische nadelen van een sub onder mijn bureau te negeren, maar de invloed op het geluid staat niet ter discussie. Vooral ook omdat dit simpelweg een stevige sub is, niet één die het totaal gebrek aan low-mids van de satellieten moet compenseren, totaal niet, maar wel één die laag stevig aan kan zetten.

Inmiddels enkele weken later voel ik mij overigens even goed in tweeën gesplitst. De volwassene in mij trekt naar de 2.0 kit met de praktische voordelen van minder kabels en een strakkere look, plus het feit dat ik het gros van de uren met speakers ze hooguit wat rustige muziek laat spelen, maar toch zeurt die gedachte dat ik het concept subwoofer misschien toch iets te snel van mij af aan het schuiven ben.

En eigenlijk is dat lastige kiezen tussen de twee zo gek niet, want het versterkt ons in het gevoel dat zowel de Edifier S350DB als de S880DB gewoon hele sterke kits zijn, enkel dat de doelgroep nu eenmaal anders is. Niemand zal beargumenteren dat een subwoofer zinloos is, maar je moet er ruimte voor hebben, je moet wat extra kabels wegwerken, en je moet de gebruiksdoelen voor ogen hebben die er echt duidelijk van profiteren: drukke actie of race games, (actie) films, of hardere muziekstijlen en dan vooral op hogere volumes. Hoor je verschil in feitelijk alles? Uiteraard. Mis ik de sub als iemand die veel muziek luistert (vooral op bescheiden volume) maar ook af en toe nog het nodige aan games speelt? Ik zelf ‘niet genoeg’ om toch een sub neer te zetten, maar ik zeg dat ook zeker deels met de praktische zaken in het achterhoofd en het verschil is er wel: we zien gewoon meerwaarde naarmate je je meer in die genoemde categorieën bevindt.

Praktisch gezien laat Edifier met de S350DB weer zien wat we gewend zijn, want met een ruim aantal inputs, inclusief Bluetooth met AptX wat vandaag de dag bijna onmisbaar lijkt, meerdere analoge inputs en een optische in kan je er bijna elke kant mee op. Naast de TV met consoles aangesloten? Sure. Als PC speaker met wat randzaken erbij? Even goed geen probleem. Wel mis je de S880DB’s USB input, en als PC speaker kan je dat nog even meewegen, maar een gebrek aan inputs is er sowieso niet. Daarnaast heb je fysieke knoppen op de speaker zelf plus een redelijke afstandsbediening, dus aan praktisch gemak geen gebrek en daar kan menig speaker fabrikant echt wat van leren. Daarbij zijn het fysieke hele degelijke kasten met een nette afwerking, wat dat betreft geen klagen, als is het nog even de vraag of andere kleurstellingen gaan komen, want we kunnen ons voorstellen dat dit rode kersenkleurtje niet voor iedereen is weggelegd. Het hout gecombineerd met het zwart maakt het een redelijk ‘sombere’ kit om te zien; een frisse kleurstelling zoals de S880DB was ik denk ik redelijk uit mijn dak van gegaan.

Dan rest de vraag: wat is de juiste set voor jou, of wanneer kom je op de S350DB uit? Kijken we eerst nog even terug naar de Edifier S880DB, wat op moment van schrijven de sterkste kandidaat is voor mijn pc setup, dan zien we dat die concurrentie ervaart van sets die een stuk goedkoper zijn, denk aan de R1700BT of zelfs een R2000DB (groter, krachtiger minder features). Weliswaar lever je dan de nodige features in, en de uitstraling en kleurstelling weeg ik ook zeker, maar wat geluidbeleving niet per definitie heel ver van die set af zitten (de R2000DB zal zijn grotere afmetingen vermoedelijk tot winst weten om te bouwen). Blijf ik van mening dat het een uitstekende set is? Absoluut, maar met een lager budget dan wat een S880DB kost zou ik niet direct extreem rouwig hoeven te zijn wat het geluid betreft, oftewel er staat wel wat druk op het value perspectief.

Kijken we dan naar wat we in onze ervaringen tegen zijn gekomen wat goedkopere 2.1 sets betreft (Edifier C3X, Harman Kardon Soundsticks), dan steekt de S350DB ervaring daar wel duidelijk boven uit, terwijl hij ook op featurevlak juist meer biedt dan menig concurrent; en dat zet hem in een sterke positie. Het is weliswaar 300 euro, maar daarvoor krijg je wel een set met capabele sub, satellieten die op hun eigen houtje ook echt een hele degelijke ervaring neer weten te zetten. En hoewel ik zeker niet elke 2.1 set op de markt denk te kennen twijfel ik met de ervaring geen moment dat deze kit een overtuigend plaatje neer weet te zetten op dit prijspunt, ik zie geen hele snelle manieren om aardig wat te besparen zonder toch ook meteen in te leveren. Vooral op kwaliteit, maar ook wat aansluitingen betreft doet de 'Chinese' insteek (lees: niet zuinig doen met aansluitingen) het gewoon goed.

En ja, het begint bijna te vervelen dat ik wederom positief ben over Edifier speakers, maar ik kan er ook niks anders van maken en vooral: ik kan zo verdomd weinig vinden om over te klagen. Dat menig concurrent de pc speakermarkt compleet links laat liggen (of er product-inhoudelijk met de pet naar gooit en weinig meer doet dan de Media Markt volstouwen met wat de massa toch wel slikt, met alle respect) maakt de positie van Edifier als speakerbouwer die nog enige interesse toont zeker ook een heel stuk makkelijker. Ze hebben het daardoor makkelijker, sure, maar dat maakt deze set op zijn eigen houtje niet minder knap.

Puur voor muziek zullen wij het 2.0 concept vermoedelijk niet snel los laten, maar de toevoeging van een stevige sub voor gamers, film liefhebbers, en dan een totaalplaatje welke eventuele muziek affectie er niet onder laat lijden is toch een aantrekkelijke propositie. Zou je de USB input (en interne benodigde elektronica) niet missen en dit als een bijna-S880DB, en daar zit meer dan uitstekend geluid in, zien maar dan met sub voor 20 euro meer, dan is het value perspectief van deze kit, uitgaande dat je ook graag die sub wil, gewoon sterk.

Nu nog even een strak witte versie aub Edifier! Of strak mat zwarte, want al het geluid en een sterke prijs-prestatie zal niet weg nemen dat deze (toch vrij specifieke) kleurstelling nog wel bij je moet passen, en wij vragen ons af of de doelgroep door een dergelijk ‘afwijkend’ kleurschema niet kunstmatig wordt beperkt; geen prijs-prestatieverhouding, of pure prestatie, zal genoeg wegen als je de set niet met je interieur of setup kan matchen.

Feedback op de review of vragen? Laat gerust een reactie achter!
tweakers - nomineer voor review van de maand

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Edifier S350DB?

morgen verwacht ik het setje in huis

na inspelen ga ik wel een review schrijven heb er in ieder geval een heel goed oog op
ik ben zelf een muziekfreak en ben zeer benieuwd hoe het me gaat bevallen.

Het zal zeker beter zijn dan wat ik hier nu heb staan (intussen 15 jaar oude Altec Lansing set de XA2021)

maar heb hier ook een serieuze installatie staan om ze mee te vergelijken dus dat gaat heel interessant worden (met de speakers en versterkers ervan kan je zo'n 20 Edifier sets kopen) en ik ben benieuwd naar dat duel...

Destijds hebben de Altec lansings zo echt bewezen dat ze voor hun prijs van 55 euro echt wel dik okee waren kwa algemene balans en muzikaliteit. Benieuwd wat het verdict van Edifier zal worden (het is bedoeld om ook in de tweede ruimte op stillere niveaus te luisteren maar ook muziek te kunnen maken

dus die ervaring zal ik delen
hij is nu al een paar dagen binnen en tijd voor de indruk:

Het uitpakken en plaatsen was een hele missie het zijn flinke jongens voor zomaar een PC speakersetje te zijn... Je moffelt het niet onmiddellijk weg op een bureau maar da's voor mij persoonlijk maar een bijzaak: ik zocht een goede allround secundaire installatie die niet te veel kostte waar ik snel snel dingen aan kan hangen en die ook naast voornamelijk muziek ook wel overweg kon met eens een film.

Recht uit de doos aansluiten was het verdict al onmiddellijk: "zeer interessant" Koud uit de doos kwam de warmte in de stemmen onmiddellijk als positieve uitspringer naar voren, iets wat 2.1 setjes nogal durven missen. Ook het klankbeeld en balans was onmiddellijk imponerend. maar hij stond ook gewoon zacht in te spelen.

Over de rest kan ik kort zijn: de afstandsbediening is wel speciaal is even wennen (soms zit ik met de vinger over de ir zender maar na wat wennen was het in orde), ikzelf vond het kersenhout juist heel mooi en nette speakers qua afwerking Connectiviteit dik okee!

Vandaag is het na een paar dagen eindelijk zover: ik open de arena voor de strijd David vs Goliath...

even de setting schetsen: DAC: Focusrite scarlet 2i4 in duplicate stereo
stereo output 1 Edifier S 350 DB
stereo output 2 Boothroyd stuart Meridian 100 Watt monoblokken op 2 B&W nautilus speakers eerste generatie (1982 versies)
bron Foobar 2000 alle muziek in FLAC
testmuziek:
Arne Domnerus "jazz at the pawnshop live" Rokia traoré, Eagles live Bjork live in Cambridge with icland string quartet, eigen muziek (met veel nuances in het laag) wat moderne muziek, Shirley bassey, Serge Gainsbourg en the wailers, John Mayall Kortom muziek waarmee ik reeds een hoop installaties heb getest.

nu zijn we echt appelen met peren aan het vergelijken Zelfs nu tweedehands in zeer goede staat heb je nog steeds 5 a 10 Edifier setjes voor de hifi - installatie maar het volgende verhaal is het verdict:

Een eerste opvallend aspect is: spelen ze samen op gelijk volume merk je niet dat ze "samen spelen" dat op zich ging het een heel interessante strijd maken. Ik ga het nu enkel over de Edifiers hebben

op een goed volume geeft de set geen krimp, integendeel het geheel klinkt opvallend gebalanceerd, mooi stereobeeld goede focus en plaatsing van de elementen. zeer opvallend qua klankwarmte komt ie zeer aardig in de buurt! Zeker in stemmen is het adembenemend dichtbij de Goliath. Dat had ik niet verwacht! Het is wel zo dat je wel bij de Edifier ze niet verder uit elkaar mag zetten dan 3 meter ideaal is 2 meter tussen de sattelietjes met de subwoofer open in het midden (daarover later meer na de vergelijking in de bedenkingen)

Ook het hoog is zeer sprankelend nu in vergelijking kan het zijn dat in sommige omstandigheden het treble knopje misschien een klein tikje lager gezet wordt Ze hebben een "scherp randje" maar dat is geen minpunt vergeet niet dat de vergelijking echt totaal niet eerlijk en oprecht is Als stand alone is dit echt geen minpunt het is zeker niet schel niet afstotend, neen het is gewoon goed! indrukwekkend als je eigenlijk denkt dat het "maar een 299 euro setje is". Wat me vooral opvalt is dat de tweeters geen rare dingen doen, noch dat Edifier heeft willen "compenseren" door bepaalde frequenties te boosten. Er is uiteraard niet dezelfde "adem en finesse" als op de B&W's maar zeer belangrijk het is gewoon "weg". Dat is iets waar ik doorgaans een grotere fan van ben dan van pogingen om het goed te maken die op schelle blikken eindigen. Edifier doet hier gelukkig niet aan mee.

Het laag: De sub is zeer interessant: Ook hier beschaafd laag wat er niet weergegeven wordt wordt niet gecompenseerd Diepe bassen en de zeer diepe drums klinken wat "droger" maar -en nu komt het- het is wel volgbaar en het stuk beneden 40 Hz wordt wel gesuggereerd geen geboem geen gedoe maar wel zeer indrukwekkend voor het formaat van het kastje! Het laag is ook zuiver al durft het aan bijna maximum wat "rommeliger te gaan" maar trap ik de grote installatie op haar uiterste staart heeft die dat ook. Het volume is zeker genoeg voor een gemiddelde kamer, ja zelfs een kleine living. Ook hier mist het laag wat detail, maar niks storends, het is zeer gebalanceerd! al hoor je ook dat het een iets breder publief aanspreekt dan hi-fi freaks: gamers Wanneer er veel baslijnen door elkaar gaan heeft hij een iets dominanter vleugje maar wederom niet storend: je draait de sub dan gewoon een ietsje minder (hier staat hij op -2 db en dat werkt prima). Ook het voelbare laag is er wel degelijk!

met de optische kabel dezelfde testen gedaan om de interne DAC te beoordelen: Dan klinkt het allemaal wat wolliger en ietsje "rommeliger maar da's maar heel subtiel. Het klinkt zeker beter dan elke on board geluidskaart of smartphone/tablet

Wat is dan de algemene conclusie van deze kleine David? Heeft hij dan toch Goliath verslaan? Neen dat toch niet maar eerlijk Edifier heeft een ZEER STERK punt: zeer muzikaal zeer warm en toch voor de fans en mensen die het belangrijk vinden een verdomd goede sub die ook detail geeft in het laag! Ook al moest ik de treble op -1 en de sub op -2 zetten, het is maar een detail Bij een film zet ik die weer op de nul stand en genieten maar!

conclusie zijn prijs is het dubbel en dik waard Edifier is echt een openbaring geweest! Ik had wel serieuze verwachtingen na al de gelezen reviews, maar niet verwacht dat het zo goed ging zijn! ik kan zeer goed begrijpen dat mensen lyrisch kunnen worden over Edifier.

nu enkele bedenkingen, want is het allemaal zonneschijn? Als ik denk aan voor wat deze set moet dienen, merk ik dat Edifier hier echt wel een heel apart segment bekleedt met deze S350DB dus er zijn wel enkele bedenkingen:

- Het stereobeeld: Hoewel deze set echt een degelijke livingruimte met geluid kan vullen is het om echt te luisteren en genieten, wel in je luisterzetel gaan zitten zo'n 3 meter voor de speakers sattelietjes op oorhoogte en sub mooi in het midden. Wanneer je te veel uit dat veld gaat gaat er ook veel verloren en klinken ze als menig speaker. Ik zit er voornamelijk voor, daarom heb ik ze ook gekocht.

- bureau setup: de sub is een flinke jongen maar hem onder je bureau zetten lukt wel, echter is het zonde: ik merk dat in die opstelling de sub wat gaat "boemen" door de resonantiekamer dat een bureau vormt, dus ga ik mijn bureau zelf maken zodat die vrij kan staan, want dan komt deze wel volledig tot zijn recht en heb je die "boemneiging" niet. Kortom, je moet het beestje echt wel mooi open neerzetten maar je wordt er wel voor beloond met een verdomd goede installatie! Niet alle kamers echter verlenen zich tot zo'n setup. Dat kan een nadeel zijn.

- het design: In ons huis staan ze in een kamer met veel hout en dan past het kersenhouten design wel heel mooi in. Dat dit design niet voor iedereen is weggelegd kan ik begrijpen, maar voor mij is het wel perfect, hoewel ik wel kan begrijpen dat het een afknapper kan zijn... zeker als je weet dat ze wegmoffelen eigenlijk hun volle potentie ook wegmoffelt.

Voor mij zijn deze punten dus geen struikelblok en je wordt echt beloond met een 2.1 systeem om toch "u" tegen te zeggen. Ben je meer uit op muziek en wil je toch een zo volledig mogelijk spectrum, dan is deze Edifier toch meer iets om naar te kijken. Gamen en films kan hij ook en boemt het niet genoeg kan je de sub wel wat meer open zetten maar toch heb ik het gevoel dat Edifier zich meer op de muziekfan heeft gericht met deze set.

de pro's en cons op een rijtje:

pro
- Warm klankbeeld en zeer goede finesse
- Vermogen en aansluitbaarheid weinig vervorming bij hoog vomume
- Aansluitgemak
- Sub past netjes in het geheel
- Stemmen klinken hier hemels op ook solo instrumenten
- Kan voor een kleine huiskamer ook als hoofdinstallatie werken
- Zeer levendig kan als toetje ook met film en games overweg
- Kan met alle soorten muziek goed overweg
- 299 euro is misschien wat veel maar je krijgt er ook heel veel genot van het is de prijs zeker waard!

contra

- In een standaard bureau opstelling heb je niet het volle potentieel, Deze set heeft open ruimte nodig
- Echt voor de liefhebber van muziek minder voor gamers (al is dit subjectief!)
- De kersenhouten paneeltjes moeten in uw interieur passen

conclusie: Is muziek je passie,wil je toch ook het diepe laag, heb je er de plek voor om deze Edifiers neer te zetten? absoluut eens gaan luisteren! ik zelf weet dat ik jaartjes luisterplezier tegemoet ga en dat ik eindelijk iets heb gevonden waardoor ik nu niet altijd naar de luisterkamer moet trekken om te genieten. nu kan ik het hier ook aan mijn computer :-)
Mooie, uitgebreide en duidelijke reactie. Heel fijn een extra ervaring te lezen. Zou ik alleen mogen suggereren dat je deze tekst kopieert en plakt en er ook zelf een review van maakt? Ik zou denken dat potentiele kopers zo'n vergelijking wel weten te waarderen!
He tof, dit lijkt mijn nieuwe set te gaan worden! Heb nu veel plezier van de 1700BT maar ik luister voornamelijk microhouse/techno en dan mis ik soms m'n sub-laag stiekem toch wel. Thanks Foritain, waardevolle review voor me.
Klinkt als een argument om een subje te overwegen idd :D

Maar graag gedaan, mocht het zo ver komen, benieuwd naar de mening :D
yeh, blijft subjectief natuurlijk maar de 1700BT aan de hand van jouw uiteenzetting aangeschaft dus heb er goed vertrouwen in ;-)

Komende vanaf een Logitech Z623-set is het detail van de 1700BT op midden/hoog een verademing. Geen moment spijt gehad van de swap, maar die sub had ik er voor sommige platen 't liefst toch aangehangen als het kon ;-) De S880DB belooft precies dat te bieden, of ga ik er w.b. dat detail op midden/hoog dan weer inboeten?
S880 of S350DB? Ik neem aan dat je de 350 bedoelde?

Tov de 1700BT lever je niets in, gaat er eerder iets op vooruit. Er komt overigens ook een R1850DB of iets in die richting waar je dan weer een sub extra aan kan hangen, maar die heb ik nog niet gezien.
Oh, excuses de 350DB natuurlijk :)

Top, dat stemt mij vrolijk, en die 1850 ga zal ik in de gaten houden. Thanks wederom!
Maar het gekke is, tot zover ik weet verkoopt Edifier geen subs. Op zich wel leuk dat je zelf je sub kan kiezen enzo natuurlijk, maar ik zou niet durven zeggen of dat een interessantere deal wordt dan bijvoorbeeld gewoon de S350DB te pakken; die sub is tenslotte best flink.

Wel ander kleurtje vermoed ik, weet alleen nog niet -welke- xD Chinese bomenhumor vermoed ik.
Zelf ben ik in het bezit van de R2730DB, die ook een sub-out heeft. Echter... de 2730 heeft van zichzelf al een dusdanig lekkere bass dat ik persoonlijk een subwoofer niet nodig vond. Mijn vorige “setje” was de Logitech Z-5500 maar de Edifiers klinken echt beter :)
Dat zijn grote units ja. Minder verfijning, maar gewoon knallen :D
Nobody knows xD. Edifier: world famous om bang for buck en een wispelturige lead-designer.
Volgens mij hebben ze zo'n rad met tig kleuren erop.

"En de Edifier S3000ULTRA wordt... Oak!" .
BCC heeft 'm dus te koop voor 170 ekkies, die R1850DB. Wel tof dat Edifier gehoor geeft aan de vraag naar een sub-out, en daar relatief weinig meerprijs voor rekent t.o.v. de 2.0 versie (1700BT).

Als ik die z623 sub nog had dat ding er op kon aansluiten was dit geen lang geen slechte optie. Nu pas ik ervoor, maar met de 350DB heeft Edifier alsnog dibs op mijn budget zo lijkt het :)
Het zou zelfs kunnen dat dat een BCC exclusief model is?

Overigens is het een 'DB', dus ik denk dat de meerprijs niet in de sub zit, maar de toevoeging van o.a. optische ingang? Dat vereist ook meer interne electronica, dus in dat opzicht valt het heel erg mee.

En je maakt daar (mogelijk onbedoeld) een goed punt. Gezien ze zelf geen sub maken lijkt het vooral interessant voor mensen die reeds een sub hebben. Als je er toch één moet kopen denk ik dat de S350DB wel voor de hand ligt.
Aan de ene kant zeg je dat je meer kabels nodig hebt vanwege de subwoofer. Aan de andere kant kunnen ze ook met blauwtand, zodat je in principe die kabels helemaal niet nodig hebt. Of zie ik dat dan verkeerd?
Je kan je telefoon (of tablet of andere BT device) verbinden met deze set, maar die grote fysieke doos met kabels er aan (van/naar satellieten) ontkom je uiteraard niet aan ;)
Ik was altijd overtuigd dat buetooth speakers via bluetooth contact maken met de versterker/geluidskaart *feels like an idiot, now*. 8)7
Weer wat geleerd, waarvoor dank. 8-)
*no need to kick me out, will let myself out*
Technisch gezien 100% correct wat je zegt gezien de speakers via bluetooth contact maken met de geluidskaart... van je telefoon of andere device met bt :)

Onderling contact is echter een ander ding. Je hebt wel wat BT speakers die samen kunnen werken om een stereoset te vormen, en de multi-room speakers uiteraard (dan met wifi ipv bt), maar als je een speakerset 'met bt' zegt dat nog niks over hoe je de set zelf aansluit. In dit geval gewoon bekabeld, maar er zijn ook weer sets met bijv wel een draadloze sub...

volg je het nog? :D
Ja, ik volg het zowaar. Dank je voor je uitleg. Ik ben een ouderwetse pik, en in mijn belevingswereld komt muziek spelen van smartphone of tablet niet voor. Bij mij is het altijd: computer -> kabel -> versterker -> kabel -> speakers. :z

Ik zie de miljoenen bluetooth speakers wel op 1dayfly en bood enzo voorbij komen, maar nooit echt het voordeel van ingezien. Dacht dat het een laatste krampachtige poging was om iets wat al 15 jaar dood was (bluetooth) nieuw leven in te blazen. Mijn Nokia 3330 had het vroeger al, maar zelfs toen zag niemand er het nut van in, behalve in de trein kijken of er andere reizigers met een bt-apparaat waren, om vervolgens niks te doen met die informatie. ;)

Nu maakt het zowaar een beetje sense. :)
Ik vrees dat wij beide wat oud zijn dan, ik doe er ook weinig mee (of stream op andere wijze), maar ik weet dat er veel mensen zijn die niet verder komen dan gewoon even met BT verbinden vanaf de mobiel.
Yes, wederom een super Edifier review en +3 waard in mijn ogen!

Even een rare vraag en appels met peper vergelijken: stel je hebt 300 ekkies om neer te smacken (what just happened?? :+) en je bent op zoek naar een phatte h4xx0r speakerset om je sokken weg te blazen. Hoe verschillen bijvoorbeeld deze set van Edifier en een 5.1 set als de Logitech Z906 van elkaar in geluidskwaliteit en ervaring denk je? Kán je daar iets over zeggen? Wil je dat wel? O-)

De reden dat ik het vraag is namelijk: ik heb na jouw reviews een setje Edifier R1280T gekocht en was daar erg blij mee, maar mist toch een beetje overtreffende trap geluidseffecten. Toen heb ik met een beetje geluk een episch setje in goede staat verkerende Logitech Z-5500's op de kop getikt voor sub-R1280T prijs (serieus, maar ¤75 voor neergeteld :o ) en hot dAaaaaaAmn son, dat is een klasse apart.

Zouden mensen met genoeg ruimte denk je 'meer' hebben aan een Z906 achtige optie die even duur is?

Thanks bro! 8-)
Merci a lot! :D

Z-5500 heb ik lang gehad. R1280's ook de nodige tijd uiteraard. Een ca 100 euro 2.0 met een ca 300 euro 5.1 vergelijken is echter wel lastig, compleet andere sets enzo. De Z906 is in elk geval geen vooruitgang tov de Z-5500 wat dat betreft, dus dat helpt Edifier al vast weer een beetje.

Maar als je van een 5.1 set helemaal leip wordt, misschien dat je ergens 2e hands een pricewatch: Edifier S760D kan vinden. Ook lange tijd gehad, dat is een echte Z-5500 upgrade.

Als je de Z-5500 echter een klasse apart noemt.. in welk opzicht? Bass? Zeker niet in de satellietjes tov de R1280 in elk geval., dus ik probeer een beetje te beredeneren wat jij nu echt zoekt. Z-5500 is nog altijd leuk als je die voor zo weinig kan vinden, maar dat was een koning voor dezelfde redenen dat Edifier het nu ook zo makkelijk heeft: wut concurrentie?

Als ik echter zou moeten kiezen tussen een Z-906 en een S350DB zou ik niet twijfelen en voor de laatste gaan. Tenzij je echt een 5.1 set zoekt, dan is het antwoord vanzelfsprekend :D Maar laten we kijken of we kunnen achterhalen wat jij specifiek zoekt, audio is zelden zwart/wit. Met het oog op muziek zou ik zelf geneigd zijn om iets meer uit te geven voor iets als een S1000DB (of hopen dat die weer eens in ibood voorbij komt, toen zat hij rond de 300 meen ik), want dat is een beest van een 2.0 set. Echter als jij sub-geil bent, tja ;)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 28 januari 2018 01:35]

Naja, het is niet dat ik per se leip van 5.1 ben. Ik ging er eigenlijk van uit dat de z-5500 ook simpelweg een geluidsupgrade was tov de 1280s, niet alleen vanwege meer speakers maar ook op vlak van kwaliteit vd satelieten.

Ik ben ook niet per se gek van bassss en woofers nee die staat hier nu maar op iets van 8% vermogen, het gaat mij echt veel meer om kwalitatief kamervullend 'goed' en 'mooi' geluid en dan voornamelijk op muziek vlak. Ik luister graag muziek en dan ook liefst op hoge kwaliteit. Genre verschilt nogal, ik luister veel naar Opeth ((death) metal) maar ook Sia (singer/song writer) of Eminem, 80's rock, game en film soundtracks... maar ook op zn tijd Vivaldi (4 seasons!!) en Beethoven (pathetique!!!) dat loopt dus uit elkaar.

Ik zou dus denk ik wel het liefst voor meer dan 2.0 gaan vanwege het 'omringd' (is dat een woord?? Ziet er stom uit) worden door geluid, maar ik wil wel goede / hoge kwaliteit en toch ook op de centjes letten. De sky is hier niet de limit, hehe.

Is die s760D een optie? Als die überhaupt nog ooit ergens te vinden is....
Moet ik naar andere alternatieven kijken? Bijvoorbeeld ander type speakers die niet per se voor pc zijn? Is dat sowieso wel mogelijk?

IK kom er in ieder geval niet (makkelijk) uit, haha!

Kan je daar meer mee?
Hey @dartbord, deze reactie is een beetje vergeten geraakt. Ben je inmiddels verder?

De S760DB komt volgens mij niet of slechts sporadisch nog, maar ik zou het eens kunnen navragen als je wilt? Dat is wel echt een Z5500 upgrade, maar kost ook flink meer dan 300 euro natuurlijk...
Nice!

Ik zelf heb de C3X van hen. Daar ben ik al erg tevreden mee (erg goede prijs/kwaliteit verhouding!), maar deze 2.1 set lonkt wel hoor.... :P ;)
Vind de C3X ook leuk, wel grote controller natuurlijk, dat zal haat/liefde zijn geweest voor velen. Als je je afvraagt of dit een (flinke) upgrade zou zijn: jazeker. Maar goed, kost ook bijna het dubbele.
He Foritain,

Mooi geschreven review! Zoals altijd :P
Lees veel van je reviews over Edifier. Het blijft mooi spul :)

De 1850db is idd een BCC exclusief model. Ik kan het weten want werk bij de BCC als verkoop specialist (ook in audio) en wanneer je er een subje er op aansluit klinkt de 1850DB echt gaaf. heb zelf trouwens sinds een paar dagen ook de S350DB wat een geluid! Mooi setje zware sub (letterlijk en figuurlijk)
Ik vind het vooral een genot om te luisteren naar het mooie hoge en midden. Die sub ondersteunt alles perfect gewoon mooi gebalanceerd en niet teveel gebrom. Vooral de wat oudere muziek klinkt prachtig (Queen, AC/DC, Toto, MJ, Seal)
Mooie set mooie kleurstelling geen grille / stofkappen voor de speakers wat ik ook wel tof vind.
In een woord: Wauw!

Ik plaats ook binnenkort nog een korte review van dit setje :P

Groetjes!
Thanks! :D En lekker enthousiasme ook, mooi!

R1850DB is inderdaad ook leuk, en ik zie dat hij nu ook in de PW staat. Ik had er al een review van gemaakt, maar nog niet op Tweakers. Gezien hij nu te vinden is zal ik hem de komende dagen even online zetten. Link ook je eigen reviewtje tzt wanneer je daar aan toe komt, vind ik wel leuk.
Zit ik met me Altec Lansing VS2521 Flexibel 2.1 setje. Wel geweldige aankoop geweest. De sub is ideaal als voetensteun. :+
(stuk behang erboven is zwart (hoort geel/oranjeachtig te zijn!) maar ja onder bureau! :))

Nooit echt nog naar gekeken om te upgraden maar denk dat dit gelijk weer wat overkill is (al kan ik wel me ipad er op aansluiten dan, voornamelijk waar ik Netflix op kijk ^^)
Denk niet dat zoiets het het waard zou zijn voor voor mij een voornamelijk game gericht setje.
Kan niet eens meer zo snel goede informatie van me eigen setje vinden, wilt niet meer gevonden worden.

Misschien is iets als een Logitech Z625 of zo nog iets om te overwegen.

[Reactie gewijzigd door The Chosen One op 8 februari 2018 21:18]

+3 , goede review, ziet er verdomd mooi uit ook !
Thanks! :D En agreed, als dit in je interieurtje past, do it :D
Hele nette review en speaker!! Ziet er goed uit, al ben ik het ook eens dat een mat zwarte of wit iets neutraler is. Keep them coming!
Ik mis wel een stuk stof voor de drivers. Nu kan je recht de drivers inkijken en dat vind ik niet mooi. +3
Ty Frozone! Ik vond het zien van de drivers altijd wel leuk eigenlijk, maar snap je punt. Gelukkig genoeg foto's om te snappen dat je de drivers inderdaad ziet xD
Ik vind het idd wel leuk om af en toe te zien, en om heel eerlijk te zijn merk je het verschil soms, ik heb zelf een paar Magnat Tempus 50's staan waarbij je de stof er weer voor kan zetten, en bij sommige nummers hoor je een verschil, zeker in de hoge/mid tonen. Dit is echter zo'n klein verschil dat ik ze er lekker op laat zitten i.v.m de bescherming van de speakers.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8