AOC Q2790PQU/BT Zwart - Reviews

Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 60Hz • IPS • 4ms - Bekijk alle specificaties

AOC Q2790PQU/BT Zwart Review

koensterTestpanel 17 januari 2018, laatste update op 25 januari 2018, 403 views Testpanel

AOC Q2790PQU/BT Zwart

Fijn scherm met degelijke en minimalistische uitstraling. Door de QHD resolutie en het 16:9 aspectratio leent de monitor zich goed tot productief werken. Genoeg verstelmogelijkheden zorgen ervoor dat ook de ergonomie dik in orde is.

Pluspunten

• Strak design, dunne bezels
  • Straalt kwaliteit uit
  • Resolutie op deze grootte
  • Aansluitmogelijkheden
  • Verstelbaarheid

Minpunten

• Ingebouwde speakers zijn slecht
  • Verpakking had makkelijker gekund

Uitpakken en featureset
De AOC Q2790PQU/BT wordt zeer compleet geleverd, in een wat onhandige doos. In de doos zitten twee piepschuim helften die van elkaar gescheiden moeten worden voordat de monitor kan worden uitgepakt. Natuurlijk heeft dit zijn pluspunten voor de bescherming tijdens het transport, maar tijdens het uitpakken moet je hier wel even rekening mee houden. Als de doos rechtop staat en zou worden uitgepakt, bestaat de kans dat de twee piepschuim helften splitsen, en dan zou de monitor op de grond belanden. Daarom zou ik aanraden om de doos op de zijkant te leggen alvorens de piepschuim inserts eruit te trekken.

De twee delen die samen de monitorstandaard vormen, liggen ook netjes beschermd in deze piepschuim inserts. Naast de complete monitor en -stand heeft AOC ook alle kabels die je mogelijk nodig kunt hebben meegeleverd. In de doos zit dus het volgende:
  • Monitor
  • USB-A naar USB-B-kabel
  • Stroomkabel
  • 3.5mm Audio kabel
  • CD met handleiding
De monitorstandaard is makkelijk in elkaar te zetten, zonder gereedschap. Het horizontale deel van de voet is met slechts een schroef vast te zetten aan het verticale deel. Deze schroef kun je met de hand vastdraaien. De complete stand klikt in de achterkant van de monitor, deze is ook weer met een knop los te ontgrendelen en los te maken.

Dan zijn er de aansluitingen, praktisch alles wat je nodig kunt hebben zit erop, alleen een DVI ingang ontbreekt. Er is ook een USB 3.0 hub aanwezig, met een charge-poort. Na de monitor aangesloten te hebben was het tijd om deze te gaan gebruiken. Het totale proces, van uitpakken tot gebruiken heeft in totaal nog geen 5 minuten geduurd, en er was geen aanleiding om de digitale handleiding te raadplegen. Na een korte inspectie bleek alles in orde; het scherm had geen (pixel)defecten en functioneerde naar behoren.

Gebruik
Na het scherm te hebben aangesloten op mijn laptop heb ik allereerst de fabrieksinstellingen van de monitor hersteld. Aangezien ik zelf niet genoeg kennis heb van het precies afstellen van de monitor, vertrouw ik AOC erop dat ze de monitor fabrieks-af op een goede instelling leveren. Hier was ik ook direct van onder de indruk; normaal doe ik mijn werk op een 15.6” laptop, dus een 27” scherm was een hele verademing. Ook de kleurinstellingen van het scherm voldeden aan mijn verwachtingen, hier zal later in deze review nog op teruggekomen worden.

De navigatie door de menu’s van de monitor is overigens makkelijk, door het joystickje achterop. Dit werkt een stuk intuÔtiever dan de soms gebruikte niet-gelabelde knopjes. Het enige nadeel aan het joystickje achterop vond ik het feit dat de monitor wordt uitgezet door deze ‘lang’ ingedrukt te houden. Hiervoor had een aparte knop aan de onderkant van het scherm een betere optie kunnen zijn.

Aangezien de monitor midden in een werkweek binnen kwam, is deze direct in gebruik genomen waarvoor hij is bedoeld. AOC adverteert op hun site met het feit dat het hier om een professionele monitor gaat, gericht op bedrijven en veeleisende ‘prosumers'1. De monitor is een week lang gebruikt om artikelen en documenten te lezen en tekst te verwerken. Ook is het scherm sporadisch gebruikt om foto’s te bewerken en films te kijken.

Omdat de monitor werd aangesloten door middel van HDMI, werd het geluid via de monitor afgespeeld in plaats van door de laptop of externe speakers. Dit is het eerste wat ik heb uitgezet, want de speakers in deze monitor zijn simpelweg slecht. Het geluid is schel, weinig dynamisch en bovendien naar achter gericht. Gelukkig zit er een 3.5mm koptelefoonaansluiting achter in het scherm, waar vervolgens ook een externe geluidsinstallatie op is aangesloten.

Naast de uitstekende helderheid was het logischerwijs ook gelijk merkbaar hoeveel meer werkruimte er is tegenover een 15.6” laptop. Doordat de resolutie ook hoger is dan de hiervoor genoemde laptop, blijven ook kleine UI elementen scherp en duidelijk. De monitor leent zich uiteraard goed voor het naast elkaar zetten van verschillende vensters door het brede aspect ratio. Al met al ben ik ervan overtuigd dat een grote monitor in zekere zin bijdraagt aan een productievere werkomgeving.

Vormgeving en bouwkwaliteit
Als de monitor uitstaat lijkt het alsof de schermranden slechts een enkele millimeter dik zijn, dit ziet er zeer gelikt uit. Het scherm zelf is mat afgewerkt, waardoor je dus geen last heb van vervelende reflecties. Aan de onderkant van het scherm bevind zich een grijze rand, welke iets wegheeft van een aluminium afwerking. Deze strip heeft dezelfde kleur als de voet, wat resulteert in een rustig ogend geheel. Het logo staat klein gecentreerd op deze stip. Rechtsonder bevind zich een klein LED lampje wat aangeeft of de monitor in stand-by staat of niet. Doordat deze niet fel is en relatief ver van het scherm verwijderd is, leidt het lampje niet af, ook niet in het donker.

De voet ziet er ook degelijk uit, en heeft een cirkelpatroon op het horizontale deel. In het verticale deel van de voet zit een gat waardoor de kabels achter de monitor kunnen worden weggevoerd. Dit zorgt ervoor dat er geen wirwar van kabels achter de monitor zichtbaar is.

Als de monitor aan staat valt het op dat de schermranden ‘dikker’ zijn dan op het eerste oog lijkt. Omdat deze schermranden nog steeds slechts enkele millimeters dik zijn, is deze monitor zeer geschikt voor multi-monitor setups. De randen tussen de schermen zullen dan klein blijven en minder storend zijn. De monitor heeft een VESA 100x100 standaard aansluiting voor een muurbeugel, deze zit verstopt achter de normale mount. Zie foto hieronder. Er kan dus bijvoorbeeld een multi-monitor setup met ťťn voet gerealiseerd worden.

Verstelbaarheid
Het scherm is op 3 verschillende manieren te verstellen, namelijk:
  • Draaien op de voet
  • In hoogte verstelbaar
  • Kantelen
Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk voor elke omgeving de gewenste instelling kunt vinden. Het enige wat voor sommigen een gemis kan zijn is het feit dat de monitor niet van oriŽntatie kan veranderen.
Op onderstaande foto’s is te zien hoever de monitor kan variŽren in hoogte en hoever deze kan kantelen.

Kleurweergave, contrast en helderheid
Gezien het feit dat ik niet over apparatuur beschik waarmee ik de kleurweergave, het contrast en de helderheid kan meten, zal ik hier mijn persoonlijke ervaring beschrijven. Dit zal ik doen in vergelijking tot het scherm waar ik voorheen altijd naar keek; het Full HD TN-paneel van mijn Lenovo Workstation laptop. Aangezien dit de AOC een IPS monitor betreft zullen er uiteraard wat duidelijke verschillen zijn.

Kleuren
De kleuren zijn fabrieks-af vrij gesatureerd, wat betekent dat ze van het scherm af spatten. Tijdens het kijken van films of promotiemateriaal is dit voor mij een pluspunt. Dit kan voor grafische taken, zoals film- of fotobewerking een nadeel zijn, maar voor het dagelijks gebruik is het niet storend. Wit, bijvoorbeeld op webpagina’s is ook echt wit, en heeft geen blauwe of grijze tint, zoals op sommige schermen wel aanwezig is. Ook is het contrast tussen de letters en achtergrond hoog, waardoor ook lange stukken tekst met kleine letters zeer goed te lezen zijn.

Zwartweergave
Bij het kijken van een film valt bij donkere scenes op dat het zwart een blauwe gloed over zich heen heeft. Vooral aan de zijkanten van het scherm is er backlight bleeding zichtbaar. Er moet wel worden vermeld dat dit dus alleen in een donkere ruimte, bij een donkere scene opvalt.

Helderheid
De helderheid is overdag goed. In een goed belichte ruimte, met de zon schijnend op het scherm is het nog prima af te lezen. In het donker heb ik de helderheid van het scherm vaak even iets lager gezet, omdat het anders net iets te fel was. Een ingebouwde lichtsensor zou een mooie aanvulling zijn voor een monitor van dit kaliber.

Op het moment van schrijven staat de monitor voor §299 in de Pricewatch. De AOC Q2790PQU/BT is daarmee gemiddeld geprijsd. Concurrerende monitoren met deze specificaties zijn te koop voor gemiddeld §250-§350 euro.

De monitor verdient eigenlijk 4.5 van de 5 sterren, helaas kan dit op Tweakers niet worden ingevuld, dus heb ik er 4 van de 5 van gemaakt. Als de monitor op een aantal kleine punten zou worden geŁpgraded, zou deze zeker 5 sterren verdienen!

1 http://eu.aoc.com/en/business/news/slim-bezels-professional-features-new-business-monitor-series-with-3-sided-frameless-design

Heb jij ook een AOC Q2790PQU/BT Zwart?