Fossil Q Explorist FTW4000 Zilver (Zilver)

Specificaties Android, iOS compatibel - Bekijk alle specificaties

Fossil Q Explorist FTW4000 Zilver (Zilver) Review

Jurianoudt 17 januari 2018, 772 views

Fossil Q Explorist FTW4000 Zilver (Zilver)

Prachtige Smartwatch voor niet-sporters. Een fijn dragend horloge met een mooi design dat het beste van analoog en digitaal combineert. Ideaal om altijd discreet updates binnen te krijgen zonder smartphone ter hand te moeten nemen. Door het ontbreken van ingebouwde GPS en hartslagmeter minder geschikt voor sporters.

Pluspunten

• Design
  • Levensduur batterij
  • Goede samenwerking met Android 7.0
  • Beschikbare apps
  • Draagcomfort

Minpunten

• Geen GPS
  • Geen hartslagmeter
  • Geen sporthorloge

Eerste indruk:
De verpakking voldoet aan de verwachtingen en het horloge zit ook degelijk ingepakt. Het horloge zelf is mooi van uiterlijk en de oplader klikt makkelijk vast. Jammer is wel dat je hem eerst moet opladen voordat je ermee aan de slag kunt (zoals bij zoveel oplaadbare toestellen). Het boekje dat erbij zit is heel summier en geeft enkel die aanwijzingen die nodig zijn om het toestel in gebruik te nemen. Daarna wordt er verwezen naar een app die je op je telefoon moet installeren. De eerste 2 dagen was de batterij leeg voor het einde van de dag. Niet zo gek als je nog veel aan het uitproberen bent. Ondertussen "gewoon" gebruik en op het einde van de dag meer dan 30% reserve (soms zelfs meer dan 40%). Er is genoeg keuze uit het aan wijzerplaten. Na een aantal keren veranderen uiteindelijk uitgekomen bij een simpel en duidelijk design. Voor mij niet al die extra info op het scherm dus. De meldingen komen er toch overheen. Jammer genoeg zijn er nog wel meer mooie wijzerplaten mét extra's maar allemaal betalend en je kunt ze niet eerst uitproberen. Iets dat natuurlijk voor elke smartwatch geldt. Opvallend is wel dat de stalen schakels wat piepen.

Apps:
- Spotify: oortjes in of streamen naar de soundbar en de telefoon gewoon aan de lader laten liggen. Snel naar volgende nummer, andere playlist of volume aanpassen met mijn horloge. Zoals het hoort.
- WhatsApp: snel binnenkomende berichtjes lezen zonder je telefoon uit je zak te moeten halen. Als je wilt zelfs een kort antwoord of smiley terugsturen. Natuurlijk niet zo uitgebreid, want dan ben je lang bezig. Foto's krijg ik zelfs te zien op voorwaarde dat er geen onderschrift bij staat (anders krijg je een pictogram met de tekst te zien).
- Fossil Q-app krijg ik niet gekoppeld, Android Wear is prima.

Extra's:
Fijn aan de Explorist is dat deze 2 extra knoppen heeft, dus snel naar de timer (fijn tijdens het koken) of contacten (stel favorieten in op je telefoon en je vindt ze snel). Jammer is alleen dat je soms via WhatsApp ook een bericht kunt schrijven en ze op andere momenten enkel kunt dicteren (via de contacten functie dus).

Conclusie:
Het is een mooie smartwatch en het zwakste punt blijft nog altijd de software van Android (dus dat heb je op bijna elke smartwatch). Toch mag ik er over het algemeen niet om klagen. Ik gebruik hem niet om te sporten, maar vooral om niet steeds mijn telefoon te moeten pakken. Voor mij voldoet dit toestel prima.

Gekoppelde telefoon:
Samsung Galaxy S8 (Android 7.0)

Heb jij ook een Fossil Q Explorist FTW4000 Zilver (Zilver)?