×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

1 review

Cougar Minos X3 - Reviews

Specificaties en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Cougar Minos X3 Review

Foritain 1 maart 2018, 2.248 views

Cougar Minos X3

Voor een sub 30 euro muis kunnen we ons weinig meer wensen dan wat de Minos X3 laat zien. Goede sensor, nette bouw, goede balans en prima redelijke primaire switches. Secundaire switches geven ietsjes mee, maar het ontloopt een typische 40-50 euro muis nauwelijks. Veel waar voor je geld.

Pluspunten

• Sensorprestaties goed, voor dit prijspunt uitstekend.
  • Bouwkwaliteit harstikke netjes.
  • Primaire switches ook keurig op dit prijspunt. Secundaire switches ietsjes zachter maar wederom: voor dit geld?
  • Beetje RGB-leuk erbij.
  • Klein en licht, voor de low-sense muis smijter een mooie combinatie.

Minpunten

• Voor de prijs eigenlijk geen. Wel zien we bij wat duurdere muizen net weer wat strakkere switches, net wat meer mogelijke instellingen die we kunnen tweaken, en misschien net wat extra luxe.
  • Klein en licht. Niet voor palm grippers met grote handen.

Cougar Vantar en Minos X3 review

- Inleiding
- Cougar Vantar
- Cougar Minos X3
- RGB all the things!
- Conclusie

We beginnen er vaker mee, maar het is nu eenmaal realiteit: fabrikanten laten in de regel heel graag hun high-end hardware zien, maar het is soms (soms, echt niet altijd) lastig om ook de nodige ervaringen op te doen met meer betaalbare alternatieven. Nu ben ik absoluut voorstander van een degelijk mechanisch toetsenbord, of een muis met de ultieme PWM336X sensorm maar niet iedereen zal dergelijke bedragen uit kunnen geven; een dergelijk setje kost je al snel 150 euro, en zonder al te veel moeite 250 als je ‘los’ gaat.

Cougar bracht ons twee betaalbare stukken randapparatuur. De Vantar is een toetsenbord met scissor switches en RGB a 35 euro, en in de Minos X3 weten ze een PWM3310 sensor te combineren met Omron switches voor 25 euro; dat alleen al is vrij uitzonderlijk.

Cougar Vantar

We beginnen met de Vantar, waarbij de kleurrijke doos toch een aardig vermoeden geeft wat we mogen verwachten.

Specs:

Hoewel de foto’s aluminium kunnen doen vermoeden hebben we gewoon met kunststof te maken, al kent dat voordelen wat vingerafdrukgevoeligheid betreft. Met ca 600 gram is het geen hele lichte, maar het voelt toch alleszins draagbaar. Bouwkwaliteit voelt op zich ok, afwerking is ok, maar niets is spectaculair tot zover je dat op dit prijspunt mag verwachten. Druk je het midden van het frame in dan zit daar wel wat speling in, grofweg wat we van een ‘zeer redelijke’ (maar niet top noch meuk) laptop zouden verwachten.

305Het model verhuld aardig dat hij nog best wel ‘hoog’ is, ca een centimeter tussen tafel en begin van het top oppervlak, dat merk je bij het eerste contact. Je vingers hangen lager dan op een typische mech, en op een typische dome plank, maar juist dat die rand vooraan nog significant is merk je in gebruik vergeleken met modellen met een wat zachtere ronding vooraan; hier is het echt een rechte lijn omhoog.

Onderop weinig geks, voetjes om de hoek wat te vergroten, voldoende grip.

De layout is niet significant anders dan we gewend zijn, enkel de f-keys zijn wat kleiner en de onderste rij is wat dikker, maar daar merk je eigenlijk weinig van. Zoals we vaker zien in redelijk compacte opzetjes zitten er wat secundaire media features onder de f-keys.

De keuze voor een redelijk lichte scissor geeft de Vantar een aardige aanslag, prettiger dan de typische betaalbare dome bordjes als je het mij zou vragen. Zoals je van een scissor verwacht zit je ook meteen tegen de bodem wanneer je door het actuatiepunt gaat, maar de aanslag blijft soepel en vooral stil wanneer je er een mech naast legt. Stil is relatief, want een echte dome is veelal stiller. De totale werkervaring is al met al redelijk onopvallend. Niet onaardig dankzij de switches, niet spectaculair dankzij wat flex in het frame en het feit dat hij (naast bijvoorbeeld een mac toetsenbord) toch net even hoger uitvalt, maar we vinden steun in ons vermoeden dat het toch vooral om de prijs plus RGB combinatie zal gaan. De toevoeging van een stukje anti-ghosting voor de meest populaire gaming knoppen zorgt er in elk geval voor dat wij ook in games niets van ghosting of rollover problemen merken; enkel als we alles tegelijk proberen in te drukken.

Cougar Minos X3

De Minos X3 is met zijn prijs een echte prijsvechter, maar dat merken we er in de praktijk niet direct aan af. De muis voelt eigenlijk best stevig, ondanks het zeer lage gewicht, en ook de afwerking doet echt niet vermoeden dat dit een 25 euro muisje is. Nette grips langs de zijkanten ook, net stijl plastic bovenop, ik had niet gek gekeken van 35-40, zeker als we de wetenschap van de PWM3310 sensor meewegen.

Hoewel een symmetrisch model dat doet vermoeden dat linkshandigen er ook mee kunnen werken zien we enkel aan de rechter kant duimknoppen; gewoon een muisje voor rechtsvoeters dus. Wel vragen we ons dan af waarom de vorm is zoals hij is, want met een redelijk inlopende rechter kant hebben wij wat moeite met een comfortabele grip; je zal hem echt tussen je vingers willen vasthouden, of in een claw grip aan willen nemen. Gezien de afmetingen ligt dat voor de hand, maar pak je graag een muis met je hele hand beet dan voelt het wat onnatuurlijk. Als licht gooi- en smijt monster echter tussen de vingers, totaal niet verkeerd.

Onderop vinden we zowel de polling rate als DPI instelling, dus dat software overbodig is lijkt een inkoppertje. Dat de knop bovenop de muis dan ook de LED instelling is en niet de DPI instelling ligt ook redelijk voor de hand. Als je regelmatig van DPI wisselt is dit wellicht wat onhandig, maar het is subjectief soms ook prettig dat je er geen omkijken naar hebt.

In gebruik schijnen wel wat zaken door die een ietwat lager prijspunt doen vermoeden. Sensorprestatie kunnen we kort over zijn: die is gewoon heel sterk, met een redelijk lage lift-off en geen significante zwakke plekken kan je deze prima in de pro-scene meenemen, mits je met de vaste DPI settings werkt uiteraard. De 3310 is in hele bijzondere scenario's wel aantoonbaar wat minder dan de 3360, maar de meeste gamers, ook op niveau, zullen dat nimmer op weten te zoeken.

De knoppen zijn echter ietwat minder strak dan we gewend zijn van bijvoorbeeld de 50 euro muizen. De primaire knoppen zijn ondanks de Omron switches net wat zachter, wat ze ook net wat stiller maakt overigens, maar daar merken we heel weinig verschil. De sidebuttons geven echter wel redelijk mee; na actuatie kan je ze nog een eindje doordrukken, en dat voelt wat ‘meh’. Vergeleken met onze laatste prijsvechter, de Gigabyte Aorus M3, vinden we het wel fijn dat de actuatie van die knoppen an sich wel snel plaats vindt, dus het kost je geen reactiesnelheid.

Voor de goede orde, de specs:

RGB all the things!

Het kan bijna niet anders, maar RGB zit op beide units. Bij de Vantar is het duidelijk een core element van het totaalplaatje, bij de Minos is het even goed nadrukkelijk aanwezig maar is het meer een kersje op de budget-muis taart. Van beide devices kan je de verlichting geheel op het product aanpassen en is software niet nodig. Uitschakelen kan natuurlijk ook. Per key verlichting is niet aanwezig op de Vantar als je dat zoekt, je moet het met een aantal presets doen. Op de Minos is de verlichting gewoon redelijk zoals je zou verwachten, op de Vantar laat de uniformiteit wel wat te wensen over zoals je op de ingezoomde afbeeldingen zal zien. Redelijk in lijn met de concurrentie dat overigens, maar toch.

Dat veel fabrikanten geen (of lastig) budget hardware willen laten zien zal uiteraard te maken hebben met de kritiek die dergelijke producten te verduren krijgen, want dat is praktisch vanzelfsprekend. Zo ook de Cougar Vantar en Minos X3, want perfect zijn ze nu eenmaal niet. Het is daarom ook goed om te onthouden dat betaalbare hardware kopen praktisch per definitie een kwestie is van concessies accepteren.

Zo vinden we dat de duimknoppen bij de Minos X3 wat strakker zouden kunnen (primaire switches mag ook ietsjes, maar je moet betere muizen goed kennen om dat te voelen), maar voor 25 euro een muis met an sich degelijke switches eronder, en vooral een hele goede sensor (zeker op dit prijspunt), is dit bijna per definitie een interessante muis om te overwegen. De kleine, lichte ‘gooi en smijt’ vormgeving van de Minos X3 moet je natuurlijk liggen, maar objectief is dit voor 25 euro gewoon een hele sterke keuze, en de bouw- en afwerking zijn beter dan de prijs doen vermoeden.

De Vantar is leuk, visueel gezien denk ik toch, maar waar de Minos X3 aardig wat sterke inhoudelijke punten heeft en de RGB een extratje is moet de Vantar het daar duidelijk van hebben; echt hele sterke inhoudelijke punten, naast de scissor switches uiteraard, zien we niet; hooguit dat hij wat stiller dan een mech is, maar het is ook geen fluistermodelletje. Hij is op zich leuk, tikt prima, maar met de keuze voor de LED-rand heeft hij een wat harde / rechte rand vooraan ligt hij nog ietwat hoger dan we van een low profile bord zouden verwachten en dat maakt het ook geen spectaculair comfortabele ramplank. Als we dan zien dat het RGB effect ook op zich best leuk is maar wat beter had gekund wat uniformiteit betreft, en dat er nog wel wat flex in het frame zit, is het lastig om het veel meer dan een ‘aardig’ toetsenbord te vinden.

Spreekt het design je aan dan heb je in elk geval een prima aanslag en de basale features die een gamer zou willen, maar als we uitgaan van het feit dat dit bordje je in Nederland netto zo’n 42-43 euro gaat kosten dan twijfelen we toch een beetje als we modellen als de CM MasterKeys Lite L of Lite L Combo (paar eur duurder, maar met muis), Skiller Mech SGK1 of Corsair K55 (of zelfs de Logitech Illuminated) zien. Geen scissors weliswaar en ‘eigen’ switches (of Kailh mech in geval van de Sharkoon), maar wel met hun eigen sterke punten en we twijfelen dan een beetje over hoe sterk de positie van deze Cougar is. Aan de andere kant, laten we niet vergeten dat er voor een paar euro meer bijna altijd wat beters is, dat gaat niet enkel voor de Vantar op.

Voor beide producten gaat op: beschikbaarheid van Cougar binnen Nederland is een puntje, hierdoor zal je een eventuele koper geniegd zijn direct bij Caseking.de te willen bestellen als je interesse hebt. Verzendkosten liggen dan marginaal hoger. Op zich valt dat best mee, maar in zo’n sterk competitief stukje van de markt maakt die 20% verzendkosten toch zeker uit als je één product besteld. Wat de Minos X3 betreft vind ik dat overigens geen issue, want ook met 5-7 euro erbij missen we nog een duidelijke concurrent in huis die een objectief sterker totaalplaatje neer zet.

Enkele hogere res fotos voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Tijd over? Hier vind je nog wat andere reviews om je door je werkdag te slepen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cougar Minos X3?

Nette review weer! En dat alles + RGB voor die prijs :)
Nette review inderdaad. Wat ik misschien nog een goede toevoeging zou vinden is als je hem zou vergelijken met producten uit dezelfde prijscategorie (wat hier volgens mij makkelijk zou moeten kunnen).
Thanks :D

Toevallig heb ik in deze prijsklasse weer heel weinig, vandaar de opmerking dat hij het juist goed doet tov duurdere modellen. Komt wel wat anders aan mbt randapparatuur en vergelijkingen, maar dat duurt nog even ;)
nette review. ben al even aan het kijken voor een vervanger van mijn huidige logitech g9.
Maar heb met alles wat ik in de winkel zie liggen het gevoel of de kwaliteit om te huilen is en de prijs zeer hoog. Waar ik voor mn g9 iets van 80 euro betaalde en een solide aanpasbare muis voor terug had ( 7 jaar geleden).
Heb ik het gevoel dat ik nu voor dat geld een gammel apparaat terug krijg.
Dan zie de muis die je review nog liever. Maar heb ik dat mis?
Ah, hij (Vantar) is uit de pijplijn gekomen zie ik! :)

Leuk bordje uiterlijk idd. alhoewel die led-rand voor mij echt overbodig is... Voor die prijs is lijkt het me toch interessant.
Toppert!
En voor die prijs, ga ik zelfs over op RGB :)
+3 voor die Platte Cougar :) !
Hah, nu komen alleen maar foute grapjes in mij op. Ik hou me in.. thanks! ;)