Intel NUC Kit NUC6CAYH Review

Kristoffelus 14 januari 2018, laatste update op 22 januari 2018, 3.783 views Product gekocht

Intel NUC Kit NUC6CAYH

Ik heb er 2x4GB RAM (Kingston 1600MHz) ingestoken (2de hands gekocht voor 22,75euro)+ een SSD(Samsung 850 EVO 250 GB;88euro). Ik ben geschrokken van de snelheid van deze minicomputer. Gekocht bij Megekko voor 115euro. Ik werkte hiervoor nog met een Pentium 4, dus het is alsof ik uit de prehistorie kom.

Pluspunten

• Stevige bouwkwaliteit
  • maakt geen lawaai
  • verbruikt weinig (9 watt)
  • weinig geld voor zo'n vlugge pc (115 euro)
  • Doet alles wat je moet doen héél vlot
  • vele aansluitmogelijkheden
  • neemt geen plaats in (kleiner dan mijn hand)
  • zeer korte opstarttijd: 20 sec.

Minpunten

• Gamers kopen beter een Playstation of Xbox
  • geen HDR ondersteuning voor films

Ik heb er 2x4GB RAM (Kingston 1600MHz) ingestoken (2de hands gekocht voor 22,75euro), alsook een SSD (Samsung 850 EVO 250 GB;88euro). Ik ben geschrokken van de snelheid van deze mini-computer. De opstarttijd is 14 seconden en je kunt beginnen in Windows 10 die perfect vlot draait. Surfen met zoveel tabbladen open als je wilt (ik doe bv. samen de volgende open: de zware "The Guardian"-krant;vrtnws.be;https://www.zita.be/nieuws;demorgen.be) en zonder wachten is alles direct ingeladen terwijl ik nog luister naar muziek met "Musicbee". Vele aansluitmogelijkheden zoals 4 usb 3.0 poorten, audio voor-en achteraan, kaartlezer, hdmi en vga poort (er hangt een TV en oude monitor aan vast). Hij is geruisloos en verbruikt steeds rond de 8à9watt. Wel moet je enkele drivers updaten voor de bios zodat hij goed werkt. De led-lichten vooraan kun je instellen qua kleur en hoe ze flikkeren-niet flikkeren. Met deze computer kun je gewoon alles doen aan een zeer vlug tempo. Gamen moet je er niet mee doen, maar daarvoor heb ik hem niet gekocht. Ook ideaal om films-series te bekijken op je tv tot in 4K kwaliteit. Jammer dat HDR niet ondersteund is (wel vanaf de NUC7 versies), maar deze waren direct meer dan dubbel zo duur. Gekocht bij Megekko voor 115 euro (+verzending 5.95euro). De beste koop ooit! Ik werkte hiervoor nog met een Pentium 4, dus het is alsof ik uit de prehistorie kom. Als test heb ik hieronder alles opengezet samen: libreoffice;muziek met music bee afspelen; surfen met 7 tabs open, youtube afspelen, 1080p film afspelen met VLC => allemaal samen geen probleem (als ik kijk via taakbeheer/prestaties zit ik dan maar aan 40% processor en 3,2GB geheugen-verbruik. Zet ik de film af, dan gaat processor al naar 17%.

Heb jij ook een Intel NUC Kit NUC6CAYH?

Enige mate van lay-out aanbrengen in je review zou hem behoorlijk leesbaarder maken, daarnaast spring je door de 'van de hak op de tak' schrijfstijl alle kanten op met je info/indrukken.
Het is normaal dat bij de meeste apparaten de bios nu en dan eens moet geupdate worden. Tevens ook Firmware & Drivers. Je kunt ze hier downloaden: https://downloadcenter.in...62/Intel-NUC-Kit-NUC6CAYH Software applications kunnen ook geïnstalleerd worden, maar dit heb ik maar gedaan na enkele weken en de werking is hetzelfde.
Ik heb pas alles geupdate nadat ik eerst Windows 10 had geïnstalleerd vanaf de USB-stick. Dit deed ik zelfs met een oud toetsenbord en muis die via PS2 werkt. Ik had zo'n kabeltje waar je beide op de PS2 kunt aansluiten die verloopt naar USB. Ik had ook direct beeld op mijn oude monitor met VGA-aansluiting. Mijn hdmi-tv gaf geen beeld in het begin. Ook ging het beeld soms 1 seconde uit om de 45min. (een gekend fenoneem), alsook was de snelheid van de USB3.0 maar USB2.0, maar na de update van de bios was dit alles opgelost. Ik raad dus aan om eerst de BIOS te updaten VOOR de Windows installatie (dit kun je vanuit de bios zelf installeren).

UPDATE: Ik denk er opeens aan dat de reden waarom mijn TV eerst geen beeld gaf een kapotte HDMI-kabel was. Dit had dus niets met de BIOS te maken. En de snelheid van de USB3.0 die trager was: dit gebeurde pas nadat ik de BIOS had geupdate in de voorlaatste versie. In de laatste versie hadden ze dit rechtgezet. Het is dus niet nodig om de BIOS eerst te updaten. Windows mag je gerust eerst installeren zoals ik heb gedaan.

[Reactie gewijzigd door Kristoffelus op 29 januari 2018 02:53]

Het spijt me. Ik weet het. Ik wou een review doen omdat dit artikel er nog geen had en het moest nogal vlug gaan :)
Thanks voor je review. Het lijkt mij een geweldig idee als ik op zon klein kastje gewoon Windows 10 kan draaien. Waarom moest je de drivers voor de bios updaten? Bedoel je de bios zelf updaten? En kon je wel, voor de update van de drivers, Windows vanaf een USB installeren?

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 27 januari 2018 19:47]

Heb zelf eenzelfde NUC met W10 pro als huiskamer-pc , met 1 plakje van 4GB RAM en een 5400 rpm hdd. Die laatste wil ik vervangen door een ssd.
Iemand hier tips voor?

Het ding kan via de bios in legacy mode met usb2 (sticks) booten/installeren weet ik toevallig al.
Voor bios- en andere updates is een goede tool bij Intel op de site voorhanden. Daar wordt je NUCje helemaal gescand en de achterhaalde drivers geeft hij gelijk aan! Werkt top! :)
Is die 8/9 watt onder normale gebruiksomstandigheden eg youtube of een excel sheet word document. Of full load. Of deepsleep? :p
Heb dit eigenlijk nog niet uitgetest, maar ik denk dat het wattage altijd rond de 9 Watt zal zijn bij gelijk welke belasting. Misschien bij "full load" ietsje meer (of als het héél warm is in je kamer), want dan zal de ventilator beginnen draaien en deze zal ook wel wat stroom nemen. In slaapstand zal het wattage natuurlijk wel véél minder zijn.

[Reactie gewijzigd door Kristoffelus op 8 februari 2020 06:27]