1 review

LG 24BK550Y-B Zwart - Reviews

Specificaties 23,8" • 1920x1080 (Full HD) • 75Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 24BK550Y-B Zwart Review

Bitzer 12 januari 2018, laatste update op 27 januari 2018, 372 views Product gekocht

LG 24BK550Y-B Zwart

Voor een prima prijs een gekalibreerde no-nonsense monitor. Veelzijdig instelbaar, veel aansluitingen.

Pluspunten

• kleuren gecalibreerd
  • veelzijdig instelbaar
  • veel aansluitingen
  • veel kabels meegeleverd
  • laag energieverbruik

Minpunten

• abominabele speakertjes

Eigenlijk is er niet heel veel over de LG 24BK550Y-B te zeggen, maar toch meer dan 50 woorden.
Het is een monitor die niet erg opvalt. Dat valt in positieve zin te begrijpen. Hij doet het gewoon goed.

Uitvoering
Het design is dat van een no-nonsense business monitor. Het is strak en keurig voor elkaar, niets verkeerd aan maar geen stilistisch hoogstandje. De afwerking is goed.
De monitor is veelzijdig verstelbaar: hoogte, kijkhoek, hij kan rechtop en ook nog draaien op de voet. Dat laatste vind ik zelf niet prettig want ik heb de monitor exact recht op de desktop uitgericht en als je er tegen aan stoot draait hij mogelijk een beetje en dat wil ik niet.

Aansluitingen
Er is een veelheid van aansluitingen beschikbaar: DisplayPort, HDMI, DVI, VGA, een USB hub (1 in, 2 uit), audio en een hoofdtelefoon aansluiting.
De USB aansluitingen zitten achterop bij de video aansluitingen. Deze zitten alle netjes onder een iets overstaande rand. Maar je duwt er dus niet makkelijk even een USB stick in. Misschien meer iets voor de ontvangers van toetsenbord/muis.
Op de Amerikaanse site bied LG ook een programma aan om vanaf de PC de monitor in te stellen. Echter het manual noemt die mogelijkheid niet en houd het bij een USB hub. Ik heb het zelf niet getest want ik heb er geen behoefte aan. Bovendien is de download al 110mb dus het is iets dat ruimte vreet in je setup.

Driver
Ook een Windows 10 driver kan gedownload worden. Deze heb ik nog niet geļnstalleerd en ook niet gemist. Behalve onder Windows 10 gebruik ik de monitor onder Linux Mint. Ook dat geeft geen problemen.

Beeldeigenschappen
De monitor gebruik ik behalve voor alles wat een Tweaker zoal met een PC doet ook voor video en foto editing.
Het is dus mooi dat LG deze monitor kleuren gekalibreerd aflevert, met een individueel calibratie rapport in de doos.
(Eigenlijk zou dit vanzelfsprekend moeten zijn. Je koopt immers een product dat dat bedoeld is om kleurenbeeld weer te geven, dan moeten die kleuren ook wel kloppen!)
Op de kleurweergave heb ik niets aan te merken. Hij staat hier naast een Eizo en ik vind hem zeker zo goed als de Eizo. Naar mijn persoonlijke subjectieve opvatting doet het scherm gewoon wat het doen moet.

De horizontale kijkhoek vind ik prima, als ik aan de Eizo werk kan ik gewoon bijvoorbeeld een TV programma op de LG volgen, die er met een centimeter of 20 tussenruimte naast staat. Als je aan komt lopen en gaat zitten, zie je wel dat als je er voor staat de verticale kijkhoek veel minder is. Als je zit is de verticale kijkhoek verder geen thema. Maar mocht je het scherm in de 90 graden positie willen gebruiken dan kijk je er zijdelings misschien minder goed op. Dit heb ik zelf verder niet getest.

Een spelletje spelen gaat op de 24BK550Y-B ook prima, maar ik kan me voorstellen dat dit niet het scherm voor de hardcore gamer is.

Geluid
De ingebouwde speakertjes zijn werkelijk abominabel slecht. Ik geloof dat zelfs mijn tablet nog beter klinkt.

Energieverbruik
Het energieverbruik is laag, mijn meting kwam uit op minder dan 15 watt.

Kabels
Een veelheid van kabels word meegeleverd waaronder een DisplayPort kabel. Daar ben ik blij om want die had ik niet en die zie je niet overal liggen. En vaak zijn ze dan peperduur.
Zoals vaker bij monitoren gebeurd zit er geen HDMI kabel bij. Dat is niet erg want daar heb er genoeg van. Maar het valt wel op dat HDMI vaak niet word meegeleverd, zou het iets met licentierechten te maken kunnen hebben?

Voor het geld vind ik dit een prachtig scherm met alles er op en er aan. Alleen de speakertjes zijn een minpunt. Dat is op te lossen met een bezoekje aan de Action.

Heb jij ook een LG 24BK550Y-B Zwart?

Heb deze monitor ook, de Refresh rate is geen 75Hz maar 60 Hz!
Onderaan de pagina met de specificaties kan je op de knop "verbeter productgegevens" klikken en de fout doorgeven.