Canon EF 85mm f/1.4 L IS USM

Specificaties Gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Canon EF 85mm f/1.4 L IS USM Review

analogworm 12 januari 2018, laatste update op 25 januari 2019, 64 views Product gekocht

Canon EF 85mm f/1.4 L IS USM

Prachtig objectief. Redelijk zwaar maar icm 5DIV mooi in balans. Focus is spot on every time en in vergelijking met de f1.2 super snel. CA en scherpte zijn ook significant verbeterd. Focus en Image stabilization zijn voor mij de redenen om deze boven de Sigma Art 85 1.4 te verkiezen.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Weathersealing
  • f1.4!
  • snelle focus
  • Balans
  • prijs kwaliteit verhouding
  • beeldkwaliteit: scherpte/DOF/CA

Minpunten

• geen

Scherpte (open) Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Vervorming Score: 5
Chrom. abberratie Score: 5
Vignettering Score: 4
Lens flare Score: 5
AF-snelheid Score: 5
Ik heb deze lens nu een jaar professioneel in gebruik. Het is simpelweg de meest gebruikte lens in mijn collectie (16-35 2.8III, 24-70 2.8II, 70-200 2/8II + 85mm 1.4). Voor evenementen en snel bewegende sprekers is de 1.4 á 2.0 een lifesaver omdat mijn sluitertijd zo voldoende blijft. Ter vergelijk met f2.8 heb ik regelmatig ISO 6400 1/200ste nodig. Met de 85, kan ik in extreme gevallen naar ISO3200, 1/400ste f1.4. Mits je je autofocus techniek goed uitvoert heb je zo zelfs de meest wiebelige sprekers haarscherp in beeld.

Alhoewel ik voor professioneel gebruik deze lens een koopje vind, dwz fantastische Value for money. Zou ik voor hobby / minder kritisch werk een goedkopere lens met 85mm in het bereik aanraden. Met een 70--200 f4, een EFs variant of de 85mm 1.8, maak je in minder kritische situaties ook fantastische plaatjes.

Een algemeen voordeel van primes is de manier van fotograferen. Lopen ipv zoomen. Mijn eerste prime 60mm 2.8, heeft me onwijs veel geleerd over kadering. Je leert je perspectief kennen. Werkafstanden herkennen. Welk diafragma op welke afstand hoeveel DoF geeft. Naast dat (nieuwe) primes kwalitatief zooms overtreffen, is de manier van werken met primes voor mij een van de grotere pluspunten.

De 85mm 1.4 bezet wat mij betreft een niche, maar doet dat écht fantastisch.

Heb jij ook een Canon EF 85mm f/1.4 L IS USM?