Sweex 7.1 External USB Sound Card Review

TrySpace 11 januari 2018, laatste update op 12 januari 2018, 215 views Product gekocht

Sweex 7.1 External USB Sound Card

In het kort: "Note: The audio adapter’s SPDIF optical pass-through port supports two-channel audio, this port does not support 5.1 or 7.1 audio."

Pluspunten

• Goedkoop
  • Kan gebruikt worden in HTPC zonder 5.1

Minpunten

• SPDIF-In ondersteunt geen 5.1
  • Moet perse op PC aangesloten worden om te werken.
  • Volume knoppen kunnen niet ingehouden worden
  • Input delay

Aansluitingen Score: 1
Drivers en support Score: 3

Voordat je dit koopt

Ik had deze gekocht om als los kastje te gebruiken van mijn TV naar mijn 5.1 speakerset met 3.5mm jacks. Zonder dat ik een dure versterker hoef te kopen.

Na het aansluiten kwam ik erachter dat het perse op een PC aangesloten moest worden, dit had ik niet verwacht en dacht dat de usb alleen voor stroom zou zijn.

De volume knoppen stuurden wel het volume en de mute van de TV aan toen ik hem in de USB van de LG (UH850) stopte, maar daar had ik verder niks aan. Dit zal wel komen omdat het universele toestencodes stuurt naar de TV.

Na hem uiteindelijk op de PC aangesloten te hebben, werkte alleen stereo, dus na wat rondzoeken kwam ik deze quote tegen op een productpagina van StarTech (7.1 USB Audio Adapter External Sound Card with SPDIF Digital Audio) hoewel dit een ander merk is, vermoed ik dat de hardware exact hetzelfde is aangezien de behuizing dat ook is.
De quote:

• Dus dat betekend dat het voor mij een nutteloos apparaat is momenteel, althans voor het aanvankelijke doel.
  • Ook de "room fill" werkt niet met audio uit de SPDIF ingang.
  • De volume knoppen kunnen ook niet ingehouden worden om snel het volume te kunnen aanpassen, maar je moet dit voor elke stap indrukken.
  • De input heeft een duidelijke delay via de SPDIF ingang.
Enige pluspunten zijn dat ie niet duur is en kan gebruikt worden als 5.1 geluidskaart in een kleine HTPC als die het niet heeft.

Heb jij ook een Sweex 7.1 External USB Sound Card?

Dus eigenlijk zijn al die minpunten omdat jij e.e.a. niet goed hebt uitgezocht?
Dat 'ie op PC aangesloten moest worden had misschien uitgevonden konden worden van tevoren, maar het feit dat de spdif input geen 5.1 ondersteund, de merkbare delay, en de knopjes, dat is niet iets wat ze adverteren. Dus nee.
Kun je hem nog terugsturen? gemis van 5.1 lijkt me reden genoeg.