Acer Aspire 1692WLMi Review

Annihilism 16 december 2005, 10.813 views

Acer Aspire 1692WLMi

Pluspunten

• Prestaties
  • Accuduur
  • Warmte en geluidsproductie

Minpunten

• Plaatsing Aansluitingen
  • Bouwkwaliteit
  • Spiegeling scherm

Inleiding:
Het nieuwe schooljaar was weer aangebroken en dus was het weer hoog tijd de nodige aanschaf aan studiemateriaal te doen. Aangezien het werd aangeraden om een notebook te kopen voor mijn opleiding ben ik op onderzoek uitgegaan om een geschikte notebook te vinden.

Na een aantal notebooks met elkaar vergeleken te hebben en een aantal recensies gelezen te hebben ben ik op de Acer Aspire 1692WLMI uitgekomen. Vooral de in mijn ogen goede prijs / snelheidsverhouding was een van de doorslaggevende redenen om deze notebook aan te schaffen. Natuurlijk is snelheid niet een van de belangrijkste factoren wanneer men een notebook aanschaft die vooral voor schooldoeleinden gebruikt zal worden. Factoren zoals accuduur en mobiliteit zijn natuurlijk ook erg belangrijk wanneer men elke dag een notebook meeneemt en niet verzekerd is van een stopcontact bij de locatie waar men de notebook gebruikt. Ik heb deze notebook inmiddels 3 maand in mijn bezit. In deze recensie hoop ik jullie een goed beeld te geven wat mijn ervaring is met deze notebook.

*Opmerking*
Er schijnen verschillende soorten van het notebook type Aspire 1692WLMI op de markt te zijn. De notebook die het in deze recensie betreft heeft een Intel Pentium M Processor op 1.73 Ghz, 1024 MB DDR2 geheugen, 100 GB HD (5400 rpm) en een ATI Mobility Radeon X700 (128 mb GDDR 3 geheugen). Het typenummer van deze notebook is: LX.A6605.168. Na een korte zoektocht kwam ik er achter dat de laatste 3 cijfers van dit typenummer bepalen over welke versie van de notebook het gaat, zo heeft de LX.A6605.132 minder geheugen en een kleinere harde schijf dan de LX.A6605.168.

Eerste indruk:
Alhoewel ik het persoonlijk ook erg belangrijk vindt dat de notebook in een stevige verpakking aangeleverd wordt kan ik hier niet over oordelen, de zaak waar ik de notebook besteld heb had de moeite genomen om hem uit de verpakking te halen en het besturingssysteem met bijgeleverde software te installeren.

De notebook werd erg compleet geleverd; er werden een aantal installatie cd's geleverd in verschillende talen o.a. Engels, Frans en Nederlands. Ook word een cd bijgeleverd waarop zich verschillende drivers en hulpprogramma's bevinden voor de Acer 1690 series. Acer levert ook standaard software cd's van Norton Security Suite, Adobe Acrobat Reader, NTI CD Maker Gold en Cyberlink PowerDVD bij de notebook.

Aangezien ik het gewend was om tegen een mat scherm aan te kijken was ik aardig verbaasd toen ik een spiegelend scherm voor mij had nadat ik de notebook uit had geklapt. Nadat ik de notebook voor het eerst aan had gezet viel mij op dat het scherm een erg helder en scherp beeld gaf. Wat mij ook opviel was dat de notebook vrijwel geen geluid maakte. Mijn eerste indruk van deze notebook was goed.

Featureset:
De Aspire 1692 is een zogenaamd Centrino platform. Centrino staat centraal voor drie dingen: een zo laag mogelijk energieverbruik bij zo hoog mogelijke prestaties, goede mobiele netwerkmogelijkheden en een zo klein mogelijk formaat. Een notebook met het Centrino Platform heeft altijd een Wireless lan kaart, moederbord en een Pentium M Processor van Intel. In de Acer 1692 zit een Intel 915PM Express chipset, een Pentium M 1.73 Ghz en een Intel Pro Wireless 2200 B/G netwerk adapter. De grafische kaart die in de notebook zit is een ATI Mobility Radeon X700 met 128 mb ram. Deze moet een 15,4 inch breedbeeld scherm aansturen.

Omdat de notebook over een Pentium M processor beschikt heeft deze een grotere L2 Cache als de standaard pentium 4 Processoren, namelijk een 2MB L2 Cache. Deze grotere cache zorgt er voor dat er met een lagere kloksnelheid toch goede prestaties neer kunnen worden gezet. De notebook bevat een 100 GB 5400 rpm ATA100 harde schijf. Naast Wireless Lan beschikt de notebook ook over een 1 Gbit Lan kaart van het merk Broadcom en een 56k V.92 modem. De notebook bevat 2 x 512 MB DDR II (533 mhz) aan systeemgeheugen. In de notebook zit een DVD brander van het merk Matshita (=Panasonic), met deze brander kunnen DVD +/-/RAM/Dual Layer en natuurlijk Cd-rom's gebrand worden. Deze notebook heeft ook een 4 in 1 Card Reader waarmee SD/MMC/MS/MS Pro kaartjes mee gelezen kunnen worden. Een feature die ik zelf erg handig vind is de ingebouwde microfoon die zich links boven het toetsenbord bevind. Een infrarood poort is ook aanwezig. Er zit aan de rechterzijkant van de notebook een PC Card slot (type II) waar uitbreidingskaarten in gestoken kunnen worden. Zoals bij de meeste notebooks van tegenwoordig zit er geen Diskettestation meer bij deze notebook, deze zal dus apart aangeschaft moeten worden.

Qua aansluitingen moet deze notebook het doen met 3 USB poorten, 1 VGA poort, 1 S-Video out poort, een Firewire 1394 poort, een aansluiting voor een AC adapter, 3 audio poorten (line in, mic en natuurlijk de audio uitgang) en de gebruikelijke netwerk en modem aansluiting. Een opvallen feature van de audio uitgang is dat deze ook als digitale audio uitgang gebruikt kan worden(S/PDIF), zo kan men bijvoorbeeld een MiniDisc Speler aansluiten.

De notebook wordt standaard geleverd met 1 jaar garantie, men kan deze gemakkelijk uitbreiden tot 3 jaar. Aangezien deze notebook niet uitblinkt in degelijkheid is het aan te raden om een garantie van 3 jaar af te sluiten. Men kan de extra garantie tot 1 jaar na aankoop nog aanvragen.

Prestaties:
Omdat de notebook voor 2 verschillende doeleinden gebruikt wordt wil ik prestaties in 2 delen opdelen namelijk: kantoor/school en gaming/zware toepassingen.

Kantoor/School
Voor kantoor / school gebruik is deze notebook meer dan snel genoeg. Zelfs wanneer de gebruiker op accustroom overschakelt en de CPU op de laagste snelheid laat draaien zal dit weinig invloed hebben op de totale prestaties. Een andere functie van deze notebook is dat deze het scherm minder fel laat branden wanneer er op accustroom wordt overgeschakeld. Zelfs wanneer het scherm op de felste stand wordt gezet (wanneer deze op accustroom loopt) zal het beeld niet zo fel zijn als bij netstroom, dit kan storend zijn maar ik heb nog geen situaties gehad waarin ik dit storend vond. In de laagste stand draait de notebook op ongeveer 700 Mhz. Voor gebruik met accustroom is het aan te raden om de notebook op 700 (laagste stand) tot ongeveer 1400 mhz (middenstand) te laten lopen i.v.m. stroomgebruik.

Het is natuurlijk bij kantoor/schoolwerk vaak ook van groot belang dat er voldoende netwerkmogelijkheden zijn. De geïntegreerde Intel Pro Wireless 2200 B/G doet zijn werk op dit gebied dan ook erg goed. Ik heb in gebouwen gezeten waar er erg veel muren tussen de accesspoints en mijn notebook zaten, toch heb ik steeds een goed tot zeer goed ontvangst. De Acer Signal-up technologie zorgt er naar mijn mening niet echt voor dat er een beter ontvangst is, ook met de standaard drivers van de Intel website bleef het ontvangst nagenoeg gelijk. Wanneer er toch geen goed ontvangst is tussen een access point en de notebook kan men er natuurlijk altijd nog voor kiezen om de geïntegreerde Lan Adapter te gebruiken. Ik heb met deze Lan Adapter nog maar weinig problemen ondervonden i.c.m. met compatibiliteit met routers en switches.

Gaming/zware toepassingen
De aspire 1692 heeft Intel Pentium M 1.73 Ghz. Dit lijkt in de eerste instantie vrij weinig, maar omdat de Pentium M een meer L2 Cache heeft kan deze met minder Mhz meer snelheid halen als bijv. een Pentium 4D. Een 1.73 Ghz Pentium M haalt ruwweg de snelheid van 2.53 Ghz Pentium D (handige link: http://www.systemshootouts.org/processors.html) met games scoort de Pentium M nog veel hoger (link: http://www.gamepc.com/lab...p&page=11&cookie%5Ftest=1). Deze Pentium M processor in combinatie met 1024 MB DDR II (533 mhz) en een ATI Mobility Radeon X700 zou in theorie snel genoeg moeten zijn om games en applicaties te draaien die veel van een computer vragen. Aangezien ik de notebook al een paar maand in mijn bezit heb, heb ik dan ook al een aantal ervaringen gehad met games spelen en zware applicaties draaien op deze notebook. Zo is Age Of Empires III op een resolutie van 1280 x 800 met de meeste settings op hoog (Shader kwaliteit op laag en Anti-Aliasing op hoog) erg goed speelbaar. Battlefield 2 is met de meeste settings op hoog ook nog erg goed speelbaar. Met name de shader kwaliteit heeft het meeste invloed op de prestaties bij games, ik denk dat dit met name komt omdat de ATI M Radeon X700 maar 8 pixel pijplijnen heeft. De kaart kan in de meeste games redelijk vlot draaien met de hoogste Anti-Aliasing settings.

De grafische kaart van ATI beschikt over een powerplay functie die er voor zorgt dat er naar een lagere snelheid wordt geschakeld wanneer men op accustroom overschakelt. Dit heeft als effect dat de accu langer mee gaat, maar beïnvloed vooral gameprestaties nadelig. Dit heeft wel negatieve invloed op de prestaties van games, het is dan ook niet aan te raden om zonder netstroom te gaan gamen met deze notebook. De gebruiker kan er natuurlijk ook voor kiezen om de grafische kaart ook op accustroom op maximale snelheid te laten lopen waardoor men natuurlijk minder lang op accustroom door kan gaan. Dit kan allemaal aangepast worden in het driver menu die bij de geavanceerde instelling van het beeldscherm kan vinden. De Powerplay functie zorgt er ook voor dat de grafische kaart langzamer gaat lopen naarmate de accu leeg raakt.

De processor van de notebook gaat in de meeste gevallen op 1.73 Ghz lopen tijdens het gamen. Programma's zoals Paint shop pro draaien ook redelijk vlot, dit komt met name doordat er een grote hoeveelheid geheugen in de notebook aanwezig is.

Algemeen
De 5400 rpm harde schijf heeft naar mijn mening vrij weinig invloed op de prestaties van notebook of het nou om kantoorwerk gaat of dat er juist zware applicaties gedraaid worden. Ook heeft de schijf meer dan genoeg ruimte om van alles op te slaan (100 GB). De netwerkmogelijkheden zijn gewoon erg goed bij deze notebook vooral wanneer men gebruik maakt van een draadloos netwerk. Een potje gamen is ook zeer goed mogelijk met deze notebook. Qua prestaties doet deze notebook niet veel onder voor een gemiddelde multimedia desktop pc. De prestaties van het beelscherm zal ik in beeldkwaliteit behandelen.

Overige prestaties
De notebook beschikt ook over een brander van het merk Matshita. Deze brander doet zijn werk tot nu toe nog erg goed. Ik heb tot zover nog geen compatibiliteitsproblemen gehad met schijfjes en met de snelheid van de brander zit het ook goed. De brander kan een snelheid aan van 16x met DVD + schijfjes. Dual-Layer en DVD- heb ik tot zover nog niet getest. De bijgeleverde software van de brander (NTI 5.0 Gold) vind ik vrij goed; de software is erg gebruiksvriendelijk en tot zover heb ik nog weinig problemen gehad met het branden van DVD's.

Aangezien wij een camera van Sony hebben die gebruikt maakt van MS Pro kaartjes (Memory Stick Pro) heb ik de card reader ook al uit kunnen testen. Deze leest de kaartjes vrij goed (we hebben er 2). Ook heeft hij geen moeite om kaartjes van een goedkoper merk te lezen. De snelheid van de cardreader is ook erg goed, hij leest de kaartjes vrijwel direct in en het overzetten van foto's is binnen een korte tijd gebeurt.

Beeldkwaliteit:
Zoals jullie inmiddels weten heeft de Aspire 1692 geen mat scherm maar een spiegelend scherm. Het scherm ziet er erg mooi uit maar het spiegelende effect heeft ook een aantal nadelen; zo kan men in een situatie waarbij er veel zonlicht op het scherm valt alles vrij slecht zien. Het is dan ook niet aan te raden om op een zonnig dag buiten te gaan zitten met de notebook. De kwaliteit van het beeld is erg goed, wanneer men de native resolutie van 1280 x 800 gebruikt ziet alles er erg scherp en kleurrijk uit. Volgens Acer zorgt CrystalBrite technologie voor een natuurgetrouwe weergave van kleuren en zo weinig mogelijk kartelige randen aan afbeeldingen, het beeldscherm maakt dit in mijn mening ook waar. Alhoewel het scherm een vrij brede horizontale kijkhoek heeft wordt het beeld vrij donker wanneer men te veel vanaf de onderkant naar het scherm kijkt. Dit is met name in games die van zichzelf al vrij donker zijn storend.

Het is erg goed mogelijk om films te kijken op deze notebook. Het 15,4 inch breedbeeldscherm is groot genoeg om vanaf een afstand naar te kijken. Wanneer men alleen standaard formaat 4:3 films gaat kijken dan ontstaan er balken aan de zijkant.
De prestaties van het scherm zijn erg goed. Ik kon weinig vinden over de response tijd van het tft scherm, maar volgens mij is deze vrij laag. Er is vrijwel geen sprake van een ''ghosting'' effect (voor mensen die niet weten wat ghosting is en engels kunnen: http://www.computerhope.com/jargon/g/ghosting.htm).

Geluidskwaliteit
In de laptop bevindt zich een Conexant geluidskaart die zijn werk best goed doet. De geluidskaart beschikt over 3 aansluitingen, 1 voor de microfoon, 1 voor de line in en 1 als audio uitgang. Deze audio uitgang beschikt ook over S/PDIF waardoor men apparatuur met een digitale audio ingang kan gebruiken. Uit de audio uitgang komt nog een behoorlijk goed geluid. Hoge en lage tonen worden er goed weergegeven en er is geen ruis te horen in het geluid. Het geluid wat er uit de laptopspeakers komt is zoals bij de meeste notebooks niet geweldig.

Bouwkwaliteit en robuustheid:
Naast accuduur en prestaties is het in meeste gevallen ook van belang dat een notebook een stevige behuizing heeft. Alhoewel ik de bouwkwaliteit van de Aspire 1692 niet slecht vind is dit ook zeker niet het sterkste punt van de notebook. De behuizing is gemaakt van plastic en is daarom ook redelijk flexibel, dit komt de stevigheid vaak niet ten goede. Het gedeelte waar het toetsenbord zit is vrij stevig. De robuustheid van het beeldscherm vind ik daarentegen wat tegenvallen, het scherm scharniert iets te gemakkelijk gaat erg snel heen en weer als er ook maar een beetje beweging optreed bij het oppervlak waar de notebook op staat. De achterkant van het scherm is naar mijn mening ook iets te gemakkelijk in te drukken. De Aspire 1692 is ook geen notebook die je zomaar kunt laten vallen. Als de notebook onder ruige omstandigheden gebruikt gaat worden zal men toch meer in de richting van IBM moeten gaan denken.

De meeste aansluitingen van de laptop zijn wel redelijk. Wanneer men een USB apparaat aansluit zit deze wel redelijk stevig vast. Alleen de plek waar de accu op de notebook zit aangesloten beweegt naar mijn mening iets te makkelijk heen en weer, hierdoor kan snel een los contact ontstaan. Ook het frontje van de DVD brander zit er naar mijn mening iets te los op de behuizing gemonteerd. Wanneer men met deze notebook veel gaat reizen is het aan te bevelen om een goede stevige laptop tas aan te schaffen.

Ergonomie:
Als men voor een lange periode achter een laptop zit is ergonomie een belangrijke factor. Ik kon vrij snel wennen aan de toetsen lay-out van de Aspire 1692. De toetsen lay-out is ook erg logisch en men hoeft niet veel gebruik te maken van de Alt of FN knop om speciale toetsen te gebruiken. Zo is het ook handig dat er naast de vooruit pijl een ''euro'' en een ''dollar'' toets zit. Het volume kan men aanpassen door eerst de FN knop in te houden en dan de pijl omhoog of omlaag in te drukken.

Het touchpad is gemakkelijk te bedienen. Slepen kan men doen door een naar de buitenste rand van het touchpad te gaan, deze zorgt er dan voor dat er automatisch een bepaalde richting op wordt gegaan. De rechter en linker knop van het touchpad zijn alleen wel wat stug in te drukken. Ik vind de ergonomie van deze knoppen dan ook wat tegenvallen. Tussen de twee knoppen bevind zich nog een scroll knop waarmee men snel kan scrollen in documenten e.d.

Een van de meest opvallende dingen van deze notebook is dat de USB, netwerk, en S-Video out aansluitingen aan de rechtkant zitten. Dit vind ik erg onergonomisch aangezien mensen die rechtshandig zijn vaak een muis aan deze kant aansluiten, ik had bij deze laptop erg veel last van kabels aan de rechterzijkant in het begin. Om welke redenen Acer heeft besloten deze aansluitingen aan de rechterzijkant i.p.v. de gebruikelijk achterkant van de laptop te plaatsen is mij dan ook onduidelijk.

De Aspire 1692 beschikt ook over 4 multimedia toetsen. Deze bevinden zich in de rechts boven het toestenbord. Men kan hiermee o.a. een web-browser, e-mail client en 2 acer menus mee oproepen.

Warmte- en geluidsproductie:
Wanneer men een notebook op de schoot neemt is het wel prettig als deze niet erg warm wordt. Ook is het prettig dat bijvoorbeeld bij een vergadering een notebook weinig lawaai produceert.

Deze notebook produceert naar mijn mening weinig warmte. Nadat ik 2 uur achter elkaar intensief Battlefield 2 op de notebook had gedraaid kwam er alleen warme lucht uit de rechterzijkant waar de ventilator zich bevind. De warmte wordt bij intensief gebruik dan ook goed afgevoerd via de rechterzijkant, de enige plek waar zich redelijk wat warmte ontwikkeld is het midden onderaan de laptop. Op lage snelheid produceert de notebook vrijwel geen warmte en kan men deze gerust op de schoot nemen.

Het geluidsniveau van deze laptop is bij intensief gebruik ook vrij laag. Zelfs na langdurig gamen blijft het geluid op een meer dan acceptabel niveau. Wanneer men geen zware applicaties draait is de fan van de notebook vrijwel onhoorbaar. De harde schijf van de notebook produceert ook vrijwel geen geluid.

Mobiliteit en Accuduur:
Wanneer men een laptop vaak meeneemt is het natuurlijk belangrijk dat deze niet te veel weegt en niet te zwaar is. De afmetingen van deze notebook zijn: 364 (lengte) x 279 (breedte) x 33.9/38.9 (hoogte) mm. Dit is natuurlijk voor een notebook die men elke dag meeneemt niet bepaald klein. De Aspire 1692 weegt ongeveer 2,95 kilogram afhankelijk van de configuratie. Dit vindt ik voor een notebook van dit formaat niet erg zwaar. De notebook is slechts 38,9 mm dik, dit zorgt er voor dat ik naast mijn notebook ook genoeg schoolboeken in mijn tas mee kan nemen.

De Aspire 1692 wordt standaard geleverd met een 65 W Li-ion batterij. Volgens Acer moet deze notebook ongeveer 3,5 uur met een opgeladen batterij kunnen doen. Mijn ervaring met de accuduur zijn erg positief, onder sommige omstandigheden gaat de batterij zelfs langer mee als Acer zelf aangeeft. Waneer er intensief wordt gegamed met deze notebook wordt er een accuduur gehaald van ongeveer 3 uur. De maximale accuduur die ik tot nu toe bereikt heb is zelfs zo'n 4,5 uur! Dit heb ik bereikt door de processor op 700 mhz te laten lopen, de 3d kaart op minimale snelheid te laten lopen d.m.v. de PowerPlay functie, de helderheid van het beeldscherm op de laagste stand te zetten en Wireless lan uit te schakelen. Zelfs met alle instelling op het laagst is er nog erg goed met de laptop te werken, ik vind dan ook dat de notebook hier echt in uitblinkt. Het duurt ongeveer een uur tot 1,5 uur om een lege accu weer helemaal op te laden, tijdens gebruik van de notebook duurt opladen ongeveer 3 uur.

De prijs:
Dan komen we nu bij de prijs van de notebook. Dit is een punt waar de notebook bij mij absoluut erg hoog scoort. Ik heb er ongeveer 1300,- euro voor betaalt. Je vindt gewoon bijna geen andere notebook die dezelfde prestaties levert voor deze prijs.

Conclusie:
Ik heb sinds dat ik deze notebook gekocht heb 3 maand geleden nog geen moment spijt van mijn aankoop gehad. De notebook levert erg goede prestaties voor een relatief lage prijs. Ook de accuduur in relatie met de prestaties is erg goed. De lay-out van het toetsenbord vind ik ook een pluspunt.

De enige echte minpunten van deze notebook zijn in mijn ogen de degelijkheid en de plaatsing van de aansluitingen aan de rechterzijkant van de notebook. Voor mensen die een notebook zoeken die vooral degelijk moet zijn en waar prestaties niet echt van belang zijn zullen misschien toch een notebook van IBM e.d. moeten kopen. Maar daar zal dan ook weer flink wat meer geld voor neer moeten worden gelegd.

Voor mensen die een snelle laptop zoeken die ook erg geschikt is voor kantoor/school gebruik is de Acer 1692 een echte aanrader.

Heb jij ook een Acer Aspire 1692WLMi?

Mooie review inderdaad, ik heb em ook zo'n 3 maanden geleden gekocht, en ben er tot dusver erg blij mee.

Ik heb alleen nog een vraag, ik heb de TV-out nog niet aan praat gekregen, zodra ik een tv aansluit herkent hij em niet, als ik dan Force Detection of my TV aanvink zegt ie dat er wel wat is... maar ik zie nix op mijn TV het rare is ook dat als ik mijn laptop opstart zou ik toch al beeld op de TV moeten hebben? zonder iets van instellingen? ik heb het gevoel dat de TV-out hardwarematig uit staat, ervaring hiermee? Bij beeldscherm instellingen staat ook alleen de uitgang van een 2e monitor, normaal zou daar ook de TV moeten staan toch?
Ik heb tot zover nog geen problemen gehad met de S-Video out. Meestal stop ik eerst de S-video kabel in tv en daarna start ik de notebook op.

Wat je zou kunnen proberen is naar beeldscherm opties gaan, daarna klik je op geavanceerd en ga je naar ''Weergaves'' in dit menu zie je als het goed is 4 video opties staan namelijk; Monitor, Paneel, TV en FPD. Bij tv zie je een aan/uit icoon staan. klik op dit icoon. zorg er wel voor dat deze op de goede uitvoerstand staat (in de meeste gevallen PAL) als dit namelijk niet goed staat worden de kleuren verkeerd weergegeven. Ook is het verstandig de laptop op een tv aan te sluiten waar ook een echte S-Video ingang op zit en niet d.m.v. een S-Video naar Scart connector.

Als je dit geprobeerd hebt en het lukt nog steeds niet zou je kunnen proberen de nieuwste ATI drivers te installeren. De nieuwste versie van de drivers staan op www.ati.com onder de naam ''Catalyst Mobility 5.12''
Thanks voor je reply, heeft nog niet mogen baten... ik krijg et niet aan de praat... nou heb ik het natuurlijk niet echt heel hard nodig... maar het is wel fijn als het werkt... ik heb er tenslotte voor betaald
maar ja... om hem nou terug te sturen vanwege die TV-out gaat ook wat ver

Ik blijf wel proberen... thanks!
Bedankt voor de (erg) complete review. Nog een vraagje: Je hebt een 5400 RPM 100GB harddisk, maar de modellen die ik in de winkels zie staan hebben altijd maar 4200RPM (100GB).

Enig idee waar ik een 1692 met 5400 RPM harddisk kan kopen?
Ik heb mijn laptop bij Compri Computers in Coevorden weg.

Dit heeft waarschijnlijk ook weer met de serienummers te maken wat helaas een beetje onduidelijk is bij Acer notebooks.

Ik heb even achter op mijn notebook gekeken en het sernienummer is: lxa6605083. Voor zover ik weet zijn er zowieso 2 versies van de 1692, namelijk de versie met een 80 GB HD en de versie met een 100 GB hd. Op mijn laptop zat ook een sticker waar de snelheid van de harde schijf op stond. Misschien kan het ook een reden zijn dat mijn laptop al weer 3 maand oud is en dat er misschien een nieuwere versie op de markt is met een trager HD (wat ik trouwens wel ten zeerste betwijfel).

Misschien is het een idee om bij de Media Markt langs te gaan. Voor zover ik weet heeft de Media Markt in Zwolle ook een Acer Aspire 1692 met een 5400 RPM harde schijf. De stickers zitten er bij de meeste computerzaken nog op, maar je kunt het natuurlijk ook altijd vragen.

[Edit]
Het schijnt zelfs dat ze in sommige winkels de notebook verkopen als een Aspire 1693, meer daarover vindt je in dit forumthread:
forum: [Ervaringen] Acer Aspire 169x series
[Edit]

Ik hoop je hiermee genoeg geholpen te hebben.
Prachtige review! Ik heb deze Aspire ook gekocht enkele maanden geleden, ook voor school. En ik had het zelf niet beter kunnen zeggen :Y)
Mijn complimenten op deze review, je zou echt een reviewer moeten worden :)
Goede volledige review. heeft me goed geholpen bij de keuze. Ook ik ben er tot nu toe erg tevreden mee. Overigens vindt ik de aansluitingen aan de zijkant juist erg prettig; Je ka n alles inprikken zonder dat je laptop moet omdraaien.
Het glimmende scherm geeft bij de meeste toepassingen een prettig helder beeld, alleen als ik met autocad bezig ben is de spiegeling een beetje vervelend. (zwarte achtergrond, dus veel spiegeling). Daarintegen zijn er weinig laptops die zulke goede prestaties leveren met cad-software voor deze prijs. De ingebouwde wireless is ook uitstekend en kan standaard WPA aan, wat tegenwoordig wel erg handig is..
Ik heb er laatst ook een voor mijn broertje gekocht. Nu ben ik 'm aan het configureren en het valt mij op dat de Microsoft Notebook Optical muis het alleen doet als ik 'm in de USB slot aan de voorkant van de laptop stop. Als ik 'm in een van de andere twee USB slots (aan de zijkant) stop, dan herkent 'ie de muis niet. Iemand dezelfde ervaring? Die Microsoft-muis heeft in principe onder XP geen drivers nodig, dus daar kan het niet aan liggen.