1 review

Dell Latitude 5580-8RDWV - Reviews

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 128GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Dell Latitude 5580-8RDWV Review

Zwartoog 11 januari 2018, laatste update op 11 januari 2018, 769 views Hands-on

Dell Latitude 5580-8RDWV

Kort in handen gehad, maar wegens foutief (Azerty) toetsenbord direct weer geretourneerd. Zeer solide laptop met waarschijnlijk prachtige prestaties, maar wel duur, en voor mijn gevoel "net niet". Aangezien er geen andere Latitude 5580 reviews staan, wil ik mijn ervaringen graag delen.

Pluspunten

• Robuust
  • Stijlvol
  • Prima toetsenbord
  • Componenten makkelijk te bereiken

Minpunten

• Duur
  • "Net niet"
  • Toetsenbord tipt niet aan Lenovo Thinkpad Edge
  • Of 2.5" HDD, of M.2 SSD. Beiden kan niet
Hoewel ik de laptop kort in handen heb gehad en direct heb geretourneerd vanwege een foutief toetsenbord (leveringsfout), wil ik graag mijn ervaringen delen.

Nadat mijn Lenovo ThinkPad Edge E540 was overleden (na net iets meer dan 3 jaar), had ik een nieuwe laptop nodig. De E540 had een buitengewoon zalig toetsenbord, en aangezien ik veel type en niet met extra toetsenborden wil rondsjouwen, is een laptop met een fijn toetsenbord een pr.

Aangezien ik ronduit teleurgesteld was dat mijn ThinkPad na 3 jaar is overleden ondanks hun "Business" en "Zeer robuust"-blabla, ben ik naar andere merken gaan kijken. De beschikbare E570 waren overigens nauwelijks een stap vooruit.

Ik heb een HP ProBook G3 kunnen proberen, maar dat toetsenbord beviel mij totaal niet - ook reviews over de nieuwere G4 en G5 waren weinig zaligmakend. De Latitude reeks van Dell stond wel goed aangeschreven op dit punt, evenals de duurzaamheid en robustheid.

Ik ben mij dus gaan concentreren op een Dell Latitude 5580: het prijsconcurrerende model dat een FHD (1920x1080) scherm ondersteund. Er zijn wel 14" modellen, maar die zijn nauwelijks goedkoper dan de 15,6" 5580.

Configuraties
De Dell website biedt maar een beperkt aantal configuraties aan. Ook in de webshops zijn maar een beperkt aantal modellen te vinden. Onduidelijk is ook wat wat is. Thunderbolt 3.0 is bijvoorbeeld "Optioneel", maar onduidelijk welke modellen dat ondersteunen (na lang grasduinen: niet de CPU's met U/H UMA). Backlit toetsenbord (toegegeven - 't is een gimmick) evenzo: niet te kiezen, maar bestaat wel ergens. Verder zijn sommige modellen volledig identiek, maar is er n flink duurder. Mijn vermoeden is dat het verschil in het scherm zit.

Een ander probleem is dat sommige modellen "128 GB SSD" aanbieden (zoals dit model), en anderen een "256 GB M.2 SSD". Ik vermoedde dus dat de 128 GB een SATA aansluiting is, maar dat is nergens duidelijk. (Dit blijkt dus niet te kloppen, zie hieronder.)

Er zijn modellen met 3-cell accu's en met 4-cell (10 uur werktijd). Er is ook een supercell (nog veel groter, met 17 uur werktijd), maar geen idee waar die wordt geleverd.

Samengevat: het is bijna ondoenlijk om wegwijs te worden in alle mogelijke modellen.

De laptop zelf
Uiteindelijk dit model (8RDWV, FullHD, Core i5, 8 GB, 128 GB SSD) besteld, aangezien dit de goedkoopste was, en toch nog rond de 1000 euro was. Dat vind ik een flink bedrag, maar dan hoop ik ook wat te hebben.

De laptop voelt ook heel solide aan. Het scherm (klep) en de palmrest voelt geweldig robuust aan, en is blijkbaar van magnesium. Ook de lader is stijlvol en praktisch plat, maar geen USB-C (zie stukje "net niet"). Het toetsenbord is 10x beter dan die van de HP ProBook G3, maar haalt het helaas niet bij de ThinkPad Edge variant.

Via de BIOS kom ik erachter dat de "128 GB SSD" toch een M.2 is, en geen SATA.

Verder heb ik de laptop niet getest: ik had inmiddels ervaren dat dit niet "mijn" laptop ging worden, en vanwege de foute levering (Azerty toetsenbord) vond ik het gepast om de laptop zo ongebruikt mogelijk retour te sturen. Toen hij aanstond, hoorde je de fan nauwelijks.

Net niet
Bij deze laptop is het bij alles "net niet", en een gevoel dat ik al had tijdens het uitzoeken.

Het is ongetwijfeld een prima laptop, maar net iets te duur naar m'n zin.

Sommige modellen hebben Thunderbolt 3.0, de meesten niet (wat je er ook aan mag hebben).

USB-C is aanwezig, maar geen USB-C lader. Ook geen idee of USB-C laden ondersteund wordt. Dit is onhandig, aangezien (de mogelijkheid tot) opladen via USB-C toch wel de standaard lijkt te gaan worden.

Toetsenbord is zeker n van de betere varianten die je op laptops kunt vinden, maar haalt het niet bij mijn Lenovo ThinkPad E540.

Er worden 3 opslaginterfaces ondersteund (SATA, M.2, en M.2 PCIe NVMe), maar je kunt er maar n gebruiken.

Vooral van dit laatste baal ik, aangezien ik nog een prima EVO 500 GB SATA heb die ik dus niet direct kan gebruiken. Hiervoor moet de M.2 SSD eruit (zonde), en ik moet dus een extra kabel en HDD caddy bijbestellen (ng duurder).

Het lijkt erop dat dit model tussen 2 "tijdperken" hangt. Dit is de eerste reeks zonder "E"-docking port, en heeft USB-C. Alleen is het onduidelijk welke delen van USB-C wel en niet worden ondersteund. Thunderbolt 3.0 meestal niet dus (iig niet met dit model), USB-C charging onbekend. Hetzelfde zie ik met de opslag: 2.5" SATA drives zijn (zeker onder ons Tweakers) nog breed in omloop, en ook de betaalbare opslag voor grote hoeveelheden data. Anderzijds dalen de prijzen voor M.2 hard, maar een 500 GB M.2 is een dure grap voor als je nog een relatief recente SATA variant hebt. Uit reviews is er ook veel te doen over het scherm. De goedkopere modellen zouden een TN hebben, IPS alleen bij de veel duurdere.

Met het toetsenbord (mits Qwerty, ik vind de Azerty variant echt een ongelooflijk 8)7 toetsenbord) zou ik best tevreden kunnen worden, al voelt het wel als een stap terug na mijn ThinkPad Edge ervaring.

Wat staat is een geweldig solide chassis. Ik vind het oprecht jammer dat er niet meer modellen en merken zijn met een metallic chassis: het extra gewicht heb ik er graag voor over.

Vervolg
Uiteraard heb ik nog gekeken naar andere Latitude 5580 samenstellingen die wellicht beter aan mijn wensen voldeden, maar die waren allemaal weer veel duurder (en ik vond deze al duur). Aangezien het "net niet" gevoel na de korte kennismaking alleen maar was versterkt, heb ik besloten om van de 5580 variant af te zien. Andere Latitude modellen voldeden niet aan mijn basiseisen binnen mijn budget (o.a. FHD scherm blijft een duur breekpunt bij Dell).

Inmiddels bleek Lenovo nieuwe ThinkPad modellen aan te bieden, namelijk de E480/E580. Aangezien ik in principe erg tevreden was over de E540, heb ik uiteindelijk de E580 besteld, met ditto zalig toetsenbord, en minder dan 70% van de Dell Latitude 5580 prijs. En heeft wel alles wat ik verwacht, maar daarover later meer in die review. ;)

Heb jij ook een Dell Latitude 5580-8RDWV?

USB-C laden is mogelijk, o.a. via optionele docking station.