Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Ericsson G705 Zwart Review

AmbroosV 18 februari 2010, laatste update op 25 oktober 2012, 257 views

Sony Ericsson G705 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Snelheid
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Slechte toetsen en d-pad
  • Weinig goede apps
  • Camera valt tegen
  • WiFi-bereik valt tegen
  • Geen GPS-software

In augustus 2009 kocht ik, na veel 'research' de G705 aan bij BelCompany voor ¤199. De belangrijkste reden waarom ik deze telefoon koos was het groot aantal features. WiFi, GPS en HSPA op een telefoon van die prijs vond ik vrij buitengewoon.

Ik dacht dat ik goed geinformeerd was, maar dat bleek toch niet zo te zijn na het in gebruik nemen van de telefoon. De eerste keer dat ik hem probeerde was de interface (met overal Flash) vreselijk traag, en het duurde bijna 10 minuten voor de GPS voldoende signaal vond om mijn locatie te kunnen bepalen. Na een firmware update met de software van SE was dit wel opgelost.

Software
Op de software is niet veel aan te merken. Alles werkt vlot en snel. Enige probleempje dat ik heb kunnen vinden was dat als je met de ingebouwde Youtube software een video bekijkt, blijft je telefoon op de achtergrond blijkbaar die video verwerken, want hij wordt dan vreselijk traag. De telefoon herstarten of eventjes een andere video kijken buiten de Youtube software lost dit ook weer op.

Het gebrek aan programma's is een beetje jammer. De ingebouwde browser bijvoorbeeld doet zijn werk wel goed, en heeft ook ondersteuning voor Javascript etc aan boord. Met ondersteuning blijft het dan ook. De touch-versie van Facebook werkt bijvoorbeeld maar half door gebrekkige ondersteuning van de telefoon. Als browser gebruik ik al sinds het begin Opera Mini (v5 beta) die best wel snel is en ook de meeste sites zonder problemen kan weergeven. Ook om Youtube te gebruiken is Opera Mini sneller dan de ingebouwde app.

De mediaplayer ten slotte is best wel leuk, maar door de flash-interface ook weer traag. De leuke achtergrondanimatie wordt door een bug elke keer dat je iets selecteert opnieuw ingeladen en dat is niet bepaald positief.

WiFi werkt in het algemeen vlot, maar heeft toch ook een rits foutjes. WEP-wachtwoorden worden bijvoorbeeld altijd geaccepteerd en de telefoon geeft dan ook aan dat er een goede verbinding is terwijl er niet eens een IP wordt toegewezen. Hier moet je dus altijd zelf het IP-adres controleren voor je weet of de verbinding geslaagd is! Ook het bereik is vrij slecht. Wanneer je laptop terugvalt op 2-3 streepjes bereik is de telefoon de verbinding al kwijt.

De DLNA-server die normaal gezien andere apparaten in het netwerk toegang geeft tot de media op de telefoon heb ik slechts één keer aan de praat gekregen. Windows-PC's herkennen de telefoon wel maar maken geen verbinding. De PS3 van een vriend kon wel verbinding maken, maar het duurde bijna 3 minuten voor het geselecteerde nummer begon te spelen. Niet de moeite om te gebruiken dus.

Hardware
De telefoon ziet er leuk uit, en het scherm is simpelweg geweldig. Hij zit wel maar zwakjes ineen. Het schuifmechanisme werkt wel maar voelt niet echt stevig aan, en de D-Pad is gewoon irritant doordat alle knopjes veel te dicht bij elkaar staan. Ook de trilfunctie is echt ondermaats. Ik heb hem nu meer dan een half jaar en nog steeds voel ik het praktisch nooit als ik een nieuw bericht of oproep heb. Zeker een nadeel tijdens lessen!

De kwaliteit van foto's en video's valt wel mee, maar is zeker geen vervanging voor een los fototoestel.

Conclusie: Als je overweegt deze telefoon aan te kopen zoek je best nog even verder naar iets anders!

Heb jij ook een Sony Ericsson G705 Zwart?