Specificaties 52" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Sony Bravia KDL-52W5500 Zwart Review

Hunterking 18 februari 2010, laatste update op 18 februari 2010, 1.290 views

Sony Bravia KDL-52W5500 Zwart

Pluspunten

• Groot
  • Prachtig filmbeeld
  • "Goedkoop" te krijgen nu (nog)

Minpunten

• Ghosting (bij gamen)
  • Backlight Bleeding
  • 2 (liefst 3) mensen nodig om te plaatsen/monteren

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Het is dan eindelijk zo ver na een lange tijd. Mijn gamekamer is ver klaar en het was tijd om een tv aan te schaffen om lekker op te kunnen gamen. Erg lang getwijfeld. Waartussen? Ik heb getwijfeld tussen plasma en LCD en heb me een maand of 2 goed ingelezen.

Gezien ik veel (heel veel) ga gamen heb ik gekozen voor LCD. Vanwege de kleuren en vanwege het feit dat ik mij 100% minder zorgen hoef te maken over het inbranden van lifebars, maps en andere statische beeldjes op het scherm. Hetgeen bij mijn "oude" Samsung plasma wel is gebeurd namelijk.

Ik heb de KDL-52w5500 voor een (voor mij) schappelijke prijs van 1249,- kunnen aanschaffen bij Bobshop.nl. De levering was redelijk snel (3 werkdagen) en de TV kwam redelijk netjes binnen. Ondanks de lompe chauffeur.

Eenmaal binnen heb ik de doos, welke echt enorm is, even naar de woonkamer geschoven/gesleept en voor mijn Samsung 42" plasma gezet... Ik denk dat te raden is hoe dat er uit ziet.

Hij moest naar de 2e verdieping... zucht. De doos met alles erin weegt 42KG (staat op de doos) en heeft een afmeting van 145x91x22 (HxBxD) en was een hel om naar boven te krijgen. Vooral in de draai van de trap uiteraard. Ik adviseer iemand die hem gaat bestellen en hem naar boven wil hebben hem LAAT brengen voor de gezondheid van de rug en de garantie. Ik heb hem uiteraard in de doos laten zitten tijdens de trip naar boven, want ik wil absoluut niets beschadigen.

Uitpakken:
Eenmaal boven eerst de instructie voor het uitpakken op de doos gelezen (ja die is er) en daarna de doos aan de bovenzijde geopend. Hier is meteen de installatieinstrictie te vinden. En die heb je nodig. Niet dat het moeilijk is als je eenmaal weet hoe, maar het vinden hoe en waar. Waarom? De tv is helemaal ingepakt ik wit folie en staat in blokken piepschuim. Weegt zonder de voet als 32 kilo. Ik wilde dus weten hoe ik dit beestje op de los bijgeleverde voet ging krijgen. Ja die wordt los geleverd en is dat is een hel. Hoewel ik lichtelijk overdrijf is het wel degelijk een gedoen om het scherm op de voet te krijgen. Met wat hulp van de vriendin is het gelukt om het scherm al krakend op de voet te krijgen. Daarna is het een kwestie van vastschroeven met 4 bijgeleverde schroeven en klaar... nou ja klaar. Nu de tv nog op het tv-meubel zo ver mogelijk tegen de muur. Met veel zweet en pijn in de rug nu onderhand staat hij dan... Owja, zonder netsnoer, die raad ik aan te plaatsen alvorens je de tv tegen de muur plaatst. Je komt er met geen mogelijkheid meer bij, want de aansluiting zit heel netjes in het midden van de tv weggewerkt in een inkeping. De stekker steekt dus niet uit.

Dat brengt mij bij het uiterlijk:
Na hem neergezet te hebben en met veel gevloek het netsnoer te hebben geplaatst kan ik nu eindelijk even zitten om te zien hoe dit monster er nu uit ziet vanaf mijn stoel. En ja... groot op het eerste gezicht. Vooral als je 42" op 3,5m afstand gewend bent en nu 52" op 2,1m afstand hebt (ja is dichtbij).
Hij glimt heel erg (na het verwijderen van de folie) op de lijst. Mooi zwart, maar dat is persoonlijk denk ik. Het spiegelt echter erg weinig tot mijn verbazing. Onderaan de tv zit de speakerbar en de glazen rand met zilveren afwerking. Ziet er netjes uit. Ik heb hem onder andere daarvoor gekozen. Strak, shiny, modern en minimalistisch. Zover het uiterlijk.

En dan natuurlijk aansluiten:
Ja... na de domme fout van het netsnoer is het nu een makkie. Waarom? Ik heb namelijk maar 1 snoer naar de tv en dat is een HDMI kabel. Ik heb deze aan de achterzijde op HDMI 1 aangesloten. Ik heb een STR-DH800 versterker van Sony staan (weekje ervoor gekocht) welke ik alles laat regelen. Vandaar maar 1 kabel. Wil niet zeggen dat er verder geen aalsuitmogelijkheden zijn. alles is mooi die verwerkt zodat er geen uitstekende kabels zijn wanneer deze zijn aangesloten. Ook de zijkant is voorzien van aansluitingen en zijn ook dieper verwerkt dan de rand. 4 HDMI, Scart, COAX, Ci+ etc. Ik heb ze geen van alle gebruikt behalve dus die ene HDMI. Dat was vor mij het aansluiten.

En dan aan natuurlijk:
Deze tv heeft (na veel zoeken voor mij) een echte aan/uit knop. Erg positief naar mijn idee, maar ik had het boek(je) nog niet gelezen en dacht hem aan te kunnen zetten met de AB. Dit kan wel, maar dat dient de tv eerst een keer aangezet te worden met de knop. Deze is overigens te vinden aan de rechterzijde (onderaan) van de lijst. Bij het aanzetten viel mij op dat de tv zijn Sony logo niet verlicht. Gelukkig, want ik persoonlijk heb een hekel aan lichtjes op de tv. Dat terzijde kan het wel aangezet worden denk ik, maar ik heb er niet naar gezocht.

Eerste keer:
Bij het de eerste keer opstarten van de TV komt hij met wat vragen (textueel dan he, hij praat niet). Land, taal en coaxsignaal. Dit laatste kan overgeslagen worden... wat ik dan ook heb gedaan, want ik kijk er geen tv op boven.

Instellingen:
Ja... wat kan ik er over zeggen. Ik had veel meer verwacht, maar heb er ook niet echt heel lang mee zitten spelen. Verschillende modi voor sport, game, film, picture ect.. Daarnaast kan alles met de hand ingesteld worden, van zwartcorrectie tot witbalans tot motionflow en noem maar op. Wellicht de eerste instelilngen welke ik aan heb gepast zijn de ECO instellingen. De lichtsensor heb ik uitgezet (deze speelt met de backlight en is irritant) en ook de standy staat uit.

Waar doe je die instellingen dan?
Zou ik bijna het mooie menu vergeten. Nou ja mooi... Ik heb de TV nog geen update gegeven, maar wat is dat menu traag en haperig. Het is uiterlijk hetzelfde als de Ps3, maar lang niet zo responsive. Ik zal binnenkort eens kijken of het met een frmwareupdate wat soepeler gaat lopen. Verder is het wel overzichtelijk. Als je de Ps3 gewend bent dan is dit een eitje, maar ook voor de andere is het makkelijk te navigeren en te vinden allemaal.

Dan nu eindelijk iets op het beeld a.u.b.:
Ik heb allereerst eens een Blu Ray in mijn Ps3 gedaan (Earth) en dan maar eens kijken. Ik moet zeggen dat ik de Blu ray kwaliteit van Earth sowieso boven andere Blu Rays uit vind steken dus dit is natuurlijk DE benchmark. En ja het is mooi. Motionflow op laag, livecolor uit, scene op bioscoop en genieten maar. Alles is erg helder, strak en glad. Echter laat de tv bij sommige tilts wel ietsje hapering zien, maar valt bijna niet op... eerlijk waar. 's-Avonds heb ik met de vriendin Hellboy zitten kijken en ook dat was erg, erg mooi. Echter kwam hier ergernis #1 aan de tv naar voor. De ondertiteling. Deze word versnipperd bij het pannen van het beeld. Vreselijk irritant. Oplossing motionflow uitzetten? Ja daag, daar koop je de tv onder andere voor, voor de gladde weergave... Gelukkig is het niet de hele tijd en heb ik de ondertiteling niet nodig, dus dat zien we door de vingers. Film is dus mooi en hier heb ik (nog) geen last van backlight bleeding.

En dan nu eindelijk gamen:
Hier heb ik de tv voor gekocht. Gamen op 52" full HD. Nou... viel me eigenlijk al meteen een beetje tegen na de mooie beelden van Earth en Hellboy te hebben mogen aanschouwen. Maar goed, de meeste games zijn 720 he (smoesje voor mezelf). ik vind de meeste games (en ik heb er een hoop) allemaal een beetje korrelig en vooral vaag. Alsof er continu motioblur is terwijl het beeld gewoon stil staat (mooie uitleg he). Dead Space is mooi en geeft heel weinig korrels, maar Red Faction is bijvoorbeeld niet om aan te zien. Kan uiteraard gewoon aan de game liggen. Dan komt ergernis #2 om de hoek kijken. Ghosting. Nu gaat iedereen schreeuwen dat dat mijn eigen schuld is en dat dat LCD eigen is. Had je maar een plasma moeten kopen! Ho ho. Zo erg is het ook weer niet. De tv op gamemode heeft geen imputlag en is mooi helder, maar heeft last van ghosting. Bij alle games? Nee, niet dat ik heb kunnen zien nog. Dead Space trekt het goed en ook The Last Remnant ziet er netjes uit.

Bij die laatste game komt echter ergernis (of mierenneukerij) #3 om de hoek kijken. Backlight bleeding. Nu gaat weer iedereen schreeuwen dat dat mijn eigen schuld is en dat dat LCD eigen is net als Ghosting. Zie je wel, had maar een plasma gekocht! Wederom, ho ho. Er is sprake van een lichte (haha) zweem van backlightbleeding aan de rechterzijde van het scherm in een compleet donkere kamer op een volledig zwart beeld tijdens de laadschermen van The last Remnant. Dit heb ik mezelf denk ik aangepraat, want ik heb er teveel over gelezen. Als ik nooit wat over backlightbleeding gelezen zou hebben had ik ook niet geweten dat het dat is.

Dus wat vind ik er van?:
Als ik hem weer de beslissing had moeten maken had ik hem niet nog een keer gekocht. In de verdediging van de KDL-52w5500 had ik hetzelfde waarschijnlijk gezegd van een plasmascherm. Welke dan weer geen mooie kleuren had gehad en irritante IR en BI.

Ik denk dat hij de prijs van 1249,- helemaal waard is, geloof me. Echter is het om te gamen denk ik niet een van de betere tv's en daar heb ik hem voor gekocht. Filmweergave is echt... wauw wauw wauw. De blu rays zijn prachtig en de kleuren fenomenaal. Zet de ondertiteling uit en geniet met volle teugen. Dikke 9 daarvoor. Overigens zijn er nog veel meer mogelijkheden op deze tv die ik in deze anderhalve dag nog niet heb kunnen ontdekken en ik heb nog niet eens de laatste firmware er op staan. Ik denk dat het een aanrader is voor filmkijkers, maar een twijfel voor gamers. En foto's heb ik ook, maar niet bij nu.

Conclusie:
Filmkwaliteit: 9
Gamekwaliteit: 7
Ghosting: 3
Graining: 6
Geluid: ?
Mogelijkheden: 8
Prijs/Kwaliteit: 9

Heb jij ook een Sony Bravia KDL-52W5500 Zwart?

Een lekker lezende review met wat humor en (voor mij ) voldoende info.
Review leest lekker weg met dosis humor wat altijd goed is.

Een vraag: je beargumenteert je keuze voor LCD onder andere vanwege de mooiere kleuren. Kun je dit wat verder uitleggen?

De reden dat ik dit vraag is dat ikzelf Plasma een mooiere kleurenweergave vind hebben (dat is mijn mening en niet bedoeld om een LCD vs Plasma discussie te starten) en ik gewoonweg benieuwd ben naar jouw kijk hierop.
Ik heb zelf de 46" versie van deze tv, en daarvoor in juni vorig jaar 1283 euro betaald :(
De prijzen dalen nu wel heel snel.
Even over de review kan me in het meeste wel vinden, maar voor het gamen vind ik hem uitermate geschikt, heb ook een PS3 aangesloten. Misschien moet je wat met de kleurinstellingen uitproberen?
Grootste nadeel vind ik de trage respons van de XMB interface en geringe ondersteuning voor videoformaten.
Leuke gadget is de netwerkondersteuning, waardoor je bijv. bestanden op je mediaspeler kan bekijken en afspelen met deze tv. En hij ondersteunt RSS feeds.
Kan je een foto plaatsen van je opstelling?
@Bigdaddie
Ik heb er wat foto's bijgeplaatst nu. Jammer dat ze terug gebracht moeten worden naar max 1024... Ze waren zo mooi 3000+.
Op de laatste foto is te zien wat het verschil is tussen een 26" pc monitor en de KDL-52w5500 in real life... Ik had mijn pc monitor zolang gebruikt om toch even te gamen... totdat de tv binnen was. Ik moet inderdaad ook nog wat spelen met de instellingen.
Mijn gameopstelling word nog onder handen genomen, maar ik woon er pas dus moet nog veel doen. Meubel moet ik nog verder afmaken en mijn boxen nog ophangen zoals je ziet.

@HansH
Ik heb zelf nu een jaar lang gegamed op mijn 42" samsung HD-ready plasma van Samsung. De kleuren springen er daar niet echt uit. Zelfs niet met contrast etc. op extreem hoog (wat trouwens lekker is voor het inbranden heb ik gemerkt). Ik zie nu (en zag in de winkels) dat de LCD schermen toch wat frissere kleuren geven dan (mijn) plasma en dat sprak mij heel erg aan. Echter krijg je niet van die mooie beelden als ze in die showfilmpjes laten zien met dat kraampje fruit bijvoorbeeld. Echter is dat allemaal een smaakkwestie.