sluiten

Onderzoek Tweakers

Naar het onderzoek

Samsung Gear Sport Blauw (Blauw)

Specificaties Android, iOS compatibel en 67g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear Sport Blauw (Blauw) Review

FelixR1991 9 januari 2018, 461 views Product gekregen

Samsung Gear Sport Blauw (Blauw)

De Gear Sport is vooral degelijk: hij blinkt nergens ècht in uit maar heeft praktisch ook geen (grote) nadelen.

Pluspunten

• Brede functionaliteit
  • Relatief onopvallend design

Minpunten

• Meegeleverde bandje
  • Beperkt waterdicht

Full disclosure; ik heb dit horloge van mijn zus gekregen, die hem weer van Samsung heeft gekregen ter promotie. Daar zij een Apple Watch heeft en ik meer in de Android (niet Samsung) hoek zit, kreeg ik hem voor Kerst. Het jaar ervoor ontving ik een Gear Fit 2 op dezelfde manier, daar zal dit horloge ook grotendeels mee gespiegeld worden in de review.

Doordat ik niet 100% in de Samsung invloedsfeer zit, weet ik niet of ik de volledige functionaliteit uit het horloge haal, maar ik denk dat ik daardoor juist een goede afspiegeling ben van de gemiddelde gebruiker.
Gear Sport, TL;DR
Om met de deur in huis te vallen: de Gear Sport is een hele degelijke smartwatch. Er zitten vrijwel geen nadelen aan dit ding behalve een bepaalde feature creep, daarover later meer. Als je al iets van een (functionerende) smartwatch hebt, is dit niet de upgrade waarnaar je op zoek bent. Stap je echter net in of is je huidige smartwatch defect en je hebt financieel de ruimte om even 300 euro af te tikken, zit je met deze smartwatch niet verkeerd.
Achtergrond: vergelijking Gear Fit 2
Hiervoor had ik de Gear Fit 2, wat meer een polsband is dan een echt horloge. Helaas brak daar het bandje van af, en de Chinese nepper die ik kocht om het te vervangen gaf me huiduitslag (omdat een originele vervanger 800% duurder was). De Gear Sport kwam dus wel gelegen op mijn bord. Qua functies kan hij veel meer dan de Fit 2, maar dat wat hij meer kan is grotendeels overbodig of werkt niet optimaal, zoals S Voice en de vele 3rd Party apps (welke ik vrijwel allemaal overbodig vind, zoals Nu.nl). De Sport is beter, maar het is geen gedegen upgrade als je al een Fit 2 of vergelijkbaar apparaat hebt.
Batterij
De batterij gaat ongeveer 4 dagen mee, mits je hem goed instelt. Zo heb ik de schermverlichting standaard op 40% staan waardoor hij zowel altijd leesbaar is, als dat hij geen stroom slurpt. Ook turn-to-wake heb ik uitstaan, zodat hij niet bij elke beweging aan gaat maar alleen als ik dat wil. Met andere parameters kan je batterij na twee dagen al leeg zijn.
Sporten
Aanvankelijk dacht ik dat het horloge te zwaar zou aanvoelen tijdens het hardlopen, maar hier had ik uiteindelijk geen last van. Toch heeft het horloge moeite om continu je hartslag bij te houden.

Het zou ook mogelijk moeten zijn om te zwemmen met dit horloge. Je moet hiervoor wel een bepaalde modus inschakelen waardoor de helft van de functionaliteit wordt uitgeschakeld doordat het horloge niet volledig waterdicht is. Ik vermoed dat dit grotendeels komt door de microfoon voor S Voice, een functie die ik liever helemaal uit het horloge gesloopt zie.
Uiterlijk
Om te beginnen met het klokje zelf; hier heb ik niks over te klagen. Het ziet er uit als een iets dikker horloge, maar lang niet zo dik als de Moto 360 van vroeger. De Gear app heeft daarnaast vele watchfaces te downloaden, zowel gratis als tegen betaling.

Een groot nadeel aan het uiterlijk vind ik het bandje bij deze blauwe variant. De kleur doet mij denken aan die goedkope Swatch-horloges. De zwarte variant zal hier geen last van hebben. Ook is het bandje door de gekozen siliconen soms lastig dicht te krijgen met één hand. Samsung heeft voor dit horloge echter gekozen voor een traditionele sluiting, waardoor vrijwel elk traditioneel horlogebandje zou moeten passen.

Voor een conclusie, scroll naar de TL;DR bovenaan.

Heb jij ook een Samsung Gear Sport Blauw (Blauw)?