Specificaties PCI geluidskaart - Bekijk alle specificaties

Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS Review

andreklaver 12 augustus 2007, 3.455 views

Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS

Pluspunten

• Geluidskwalitiet
  • Aansluitmogelijkheden (Audio/Firewire/Gameports/...)

Minpunten

• Geen mogelijkheden om audio intern naar frontpaneel van een kast te brengen

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 3
Ik heb reeds twee van deze kaarten verbruikt en naar alle tevredenheid. Helaas is de eerste onder mysterieuze omstandigheden om het leven gekomen (wellicht mijn eerste ESD slachtoffer). Nadat ik even de X-Fi XtremeMusic in huis heb gehad ben ik weer terug overgestapt op de Audigy 2 ZS vanwege de uitgebreidere aansluitmogelijkheden en het uitmuntende geluid.

De Audigy 2 is de eerste geluidskaart die ik in huis heb gehaald waarbij ik de PC niet hoor reutelen op de stereo. Wanneer je kijkt naar de specificaties (signaal/ruis verhoudingen bijvoorbeeld) begrijp je waarom. Behalve dat deze kaart dus weinig ruis produceert is het geluid ook zeer goed en de concurrentie met volwaardige audio apparatuur meer dan waardig.

De jacks zijn van goede kwaliteit al zijn ze niet standaard van plastic en gekleurd maar verguld en dus allemaal geel. Om ook in slecht licht of achter in een stoffige kast (meestal het geval) toch de weg te kunnen vinden heeft Creative stickers meegeleverd om het leven wat makkelijker te maken in deze benarde omstandigheden. De EBU ofwel digitaal uit gaat bij mij via een 14 meter lange coax naar een digitale versterker wat het geluid zonder verlies van mijn PC naar mijn woonruimte brengt. Een betere oplossing om geluid over een dergelijke afstand te transporteren kan ik mij niet indenken.

De driver support van Creative is een beetje slacky te noemen maar feitelijke problemen met de drivers heb ik nooit dus een probleem is dat voor mij niet. Ik kan eigenlijk niets vervelend over deze kaart melden; helaas kan ik niets zeggen over het gedrag bij het gamen want dat doe ik hoegenaamd nooit.

Goedkoop en compromisloos.

Heb jij ook een Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS?

Kijk, dit is dan wel een survey. Haal die andere maar weg, hier hebben we wel wat aan!
LOL

Na de verwarring al gedaan :)
ben toch benieuwd waarom je de X-Fi de deur uit hebt gedaan? Die is (op papier) toch beter?
(heb zelf ook een Audigy 2 ZS)
Die X-Fi had me te weinig aansluit-mogelijkheden...volledig praktisch van aard dus, die overstap.
Na wat onboard problemen ben ik toch overgestapt op de ZS 2. Echt een topkaart, ik snap alleen niet helemaal waarom je de driver niet zo goed vond, ik heb veel meer problemen gehad met nforce of realtek drivers, maar blijkbaar verschilt dat nogal.
De drivers zijn op zich wel goed maar het is vaak lang wachten op updates (voor zover die nodig zijn :) ). Recent is er wel weer een update geweest trouwens.
helaas moet je als een vista gebruiker bent wel betalen voor fatsoenlijke drivers zie dit tweakers bericht van enkele weken geleden:
link naar tweeakers nieuwsbericht

tenzij je accepteerd dat er mindere functionaliteit is in combinatie met de door microsoft ontwikkelde vista driver...

[Reactie gewijzigd door rcor op 12 augustus 2007 15:18]

Net ge´nstalleerd op Vista en werkt perfect 38MB drivers en Gratis! van de creative site... Misschien omdat je berichtje al ouder is maar ik vind het de moeite waard om het te melden.
Er is trouwens wel een mogelijkheid om je front audio op deze kaart aan te sluiten!
Moet je maar even een beetje googlen/GoTen.
Op dat witte aansluitstukje op je kaart zelf zit de aansluiten voor de pro versie van deze kaart.
Deze versie heeft een extern kastje erbij zitten.
Op dit kastje zit een extra front audio aansluiting.
Het is dus mogelijk om met dat witte dingetje je front audio aan te sluiten.
Een kwestie van een paar kabeltjes trekken volgens mij.