Specificaties 2,5" • 3d v-nand (TLC) • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

KingSpec Q-series 360GB Review

MarchelV 9 januari 2018, laatste update op 9 januari 2018, 80 views

KingSpec Q-series 360GB (Product gekocht)

Prima budget SSD voor een redelijke prijs.

Pluspunten

Minpunten

• Support

Omdat het opstarten van Windows en de meest gebruikte programma's steeds langer duurde heb ik besloten een SSD aan te schaffen.
Omdat de 500MB en 1TB SSD's nog te duur waren en een 240GB te klein heb ik voor de middenweg gekozen, een 360GB, aangeschaft bij MediaCenterWorld.

Levering
Kingspec heeft momenteel wat leveringsproblemen/vertraging dus moest ik enkele dagen wachten voordat sinterklaas langs kwam, dit was van te voren bekend gemaakt dus geen probleem.
De SSD komt in een mooi doosje wat uiteraard direct in de papiercontainer gearchiveerd wordt.*1

Uitpakken
Wat verwacht je van een SSD... Tja, een rechthoekig doosje met een stekker, leuker kunnen we het niet maken. Wel jammer dat er verder niets bij zat, geen kabeltjes of schroefjes en ook geen leuk boekje *2. Meestal is dit laatste iets wat ze in Azie graag zo groot mogelijk maken. Ach, dat scheelt weer ruimte in de kliko zullen we maar zeggen.

Installeren
Als Tweaker hebben we natuurlijk altijd voldoende schroefjes en kabeltjes op voorraad, behalve vandaag... Wel een doos vol kabels maar geen een schroef die past. De schroefgaten zijn nl. wat minder diep dan standaard waardoor de SSD wel vast zit maar nog steeds wat kan schuiven. Omdat er geen bewegende delen in zitten is dit geen punt, met de nodige rubber ringetjes er tussen zat meneer toch goed vast.
Stekkertje erin en gaan met die banaan... Maar nee, helaas... Niks, nada, nopes, niŽnte... 'No Media Found.', dat gaat al weer lekker. Gelukkig was het de SATA stekker, die moet je eerst op de SSD prikken en daarna nog een keer extra aanduwen totdat 'ie 'klik!' zegt (daarna krijg je hem ook niet meer los).

Snelheid
Het is niet de Ferrari onder de SSD's maar zeker ook niet de Lada. Een 'gewoon' snelle SSD, niks op aan te merken. Omdat ik een HDD gewend was is de snelheidswinst wel enorm.
Bije het sequencieel lezen is hij wat langzamer dan de concurentie maar bij random lezen zo goed als gelijk.

Levensduur
Hier kan ik nog niks over zeggen, ik heb hem nog maar pas.

Support
De support van de leverancier (MediaCenterWorld) is prima, niets op aan te merken. Neem je echter contact op met Kingspec zelf dan word je van het kastje naar de Chinese muur gestuurd.

Voetnoot
*1 Het doosje toch maar weer uit de kliko gevist, helemaal onderin zaten de juiste schroefjes met een tapeje geplakt.

*2 De 'handleiding' (in het Chinees?) staat aan de binnenkant van het doosje geprint.

Heb jij ook een KingSpec Q-series 360GB?