JBL Bar 3.1 - Reviews

Specificaties Soundbar met subwoofer en 3x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

JBL Bar 3.1 Review

Sparkie0911Newbie 8 januari 2018, laatste update op 16 januari 2018, 2.821 views Product gekocht

JBL Bar 3.1

Goede prijspretverhouding, goed geluid, slank design, gemakkelijk aan te sluiten.

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • design
  • installatiegemak
  • ingebouwde HDMI-switch
  • bedieningsgemak

Minpunten

• joekel van een subwoofer (subjectief)
  • TV springt aan bij alleen geluidsbron via HDMI

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik was lange tijd in dubio of ik nu een betere speaker bij mijn tv wilde of mijn gehele gedateerde Harman Kardon-set wilde vervangen. Eerst een Samsung HW-MS650 gehaald maar die was wel erg groot en zonder subwoofer. Ik heb hem geretourneerd omdat die prutsers van Foka weer eens een anderstalig model hadden geleverd en niet meededen aan een beloofde actie. Daarna bij de MM een Bose Solo5 gehaald en alhoewel het geluid goed was (maar niet Bose-waardig) en de bas geheel ontbrak besloot ik om toch maar om iets met een subwoofer te kopen en dan geheel ter vervanging van mijn bestaande set. Ik wilde eerst de JBL Cinema SB450 omdat de MM een goede prijs had en de reviews goed waren. Ter plaatse viel het ontwerp me tegen (hoog, pootjes, ronde vormen) en omdat ik 100 euro korting kreeg (de doos was open geweest) nam ik de laatste 3.1 bar. Een imposante, zware doos dat moet gezegd. Bij het uitpakken was ik meteen gecharmeerd van het slanke design. De subwoofer neergezet (mooie matte kleur), HDMI ingeplugd en....het werkte per direct met mijn Samsung tv. Dat was met die eerdere 2 wel anders, die werkten met optical en mijn eisen waren: automatisch aan/uit en bedienbaar met 1 afstandsbediening, de universal remote van Samsung. Aan al die wensen werd voldaan. En het geluid natuurlijk. Mooie heldere tonen en geen brommende bas. De bijgeleverde afstandbediening (voor extra functies) werkt eenvoudig en goed en is het juiste formaat (bij de Solo5 zat een joekel van een alles-in-1 die geprogrammeerd moest worden en niet vlekkeloos werkt). Ook prettig is een led-display waar alle instellingen even oplichten bij aanpassing. Ik heb de bar uiteindelijk op de poot van de tv gezet en het ziet er superstrak uit. De ingebouwde HDMI-switch is een onverwacht positieve aanvulling. Ik kwam al wat poorten tekort maar via de JBL gaat het streamen naar bijvoorbeeld een ingeplugde Chromecast vlekkeloos, de bar en tv schakelen automatisch. Jammer is dat de tv ook automatisch aanspringt, dus ook als je uitsluitend muziek streamt. Uiteindelijk doe ik dat toch maar via mijn Airport Express via de optische poort. Ook heb ik de bijgeleverde aux-kabel ingeplugd voor als iemand snel iets wil later horen zonder via bluetooth te koppelen, wat overigens ook vlekkeloos verloopt. Lang verhaal kort: mijn autistische eisenpakket is vrijwel geheel vervuld. Laatste minpuntje, de app op mijn iPhone ziet de bar niet.

16 januari 2018: ik blijf enthousiast! een feature is ook dat je in standby-stand toch je bluetooth kunt koppelen en de bar dan aanspringt.

Heb jij ook een JBL Bar 3.1?

Bedankt voor je review de jbl 3.1 staat hoog op mijn shortlist. Ik moet alleen het bestuur thuis nog even duidelijk maken dat we ondanks het verdwijnen van de 5.1 nog steeds wel deze loeigrote subwoofer nodig hebben ;)
Duidelijke review.
Veel luisterplezier
Ben ook aan het kijken naar deze soundbar. Is het geluid qua muziek goed? En hoe is het geluid als de sub lager staat ingesteld? Voor als de kleine meid op bed ligt is dat wel belangrijk!😜
Ik vind het geluid goed tot heel goed. Uiteraard is het een bar waardoor je nooit het stereo-effect van uit elkaar geplaatste luidsprekers krijgt. De bas is via de afstandbediening in een handomdraai bij te stellen als die dreunt. Dat heb ik bij muziek overigens nooit gemerkt maar bij een film met een lage bas kan die nog wel eens voelbaar zijn. Ik ben er nog steeds uitermate tevreden over en ervan overtuigd dat deze de beste prijs/pretverhouding heeft.
Bedankt voor de review, ik ben zeker geļnteresseerd in deze bar.
Ben alleen zelf ook best veeleisend over het gebruiksgemak dus hopelijk kun jij wat dingen verduidelijken voor me.

Wat ik fijn zou vinden is dat de bar automatisch aan en uit gaat met de TV, maar als ik alleen muziek wil luisteren (via bijvoorbeeld een Chromecast audio of Google Home Mini direct aangesloten op de bar) dat mijn TV dan niet automatisch aan gaat.

Wordt de bar ook wakker van signalen die niet via HDMI binnen komen?