1 review

Meike MK-14EXT Macro ring flash Nikon

Meike MK-14EXT Macro ring flash Nikon Review

Harribo 8 januari 2018, laatste update op 12 april 2018, 730 views Product gekocht

Meike MK-14EXT Macro ring flash Nikon

Ik ben tot nu [s]toe zeer tevreden[/s] niet helemaal tevreden met deze ringflitser. Het doet precies wat je verwacht, namelijk een sterke belichting zodat je meteen uit de hand macro shots kunt maken. Nadeel is dat het licht soms te fel is, dit is niet veel zwakker te maken.

Pluspunten

• Belichting
  • Bediening
  • Batterijduur
  • Lamp button
  • Ook in te stellen op vergroting
  • Diverse modi

Minpunten

• Belichtingscorrectie kan snel schieten van plus naar min
  • Te licht, niet zwakker in te stellen!

Features Score: 2
Ik heb hem nu een paar keer gebruikt en ben er zeer tevreden niet helemaal tevreden over.
De Ittl werkt prima icm met mijn camera en lens (nikon d7100/tamron 90 mm vc usd)

Het product wordt compleet geleverd met alle ringen die nodig zijn voor de verschillende lensmaten.

Wat ik zelf super handig vind, is het knopje Lamp waarmee je even snel je object kunt belichten om zo een goede focus te verkrijgen.
Die lamp gaat na een 10 seconden (?) automatisch uit. Zo'n soort standby mode heeft de flitser zelf ook en dat bespaart batterijen.

Eigenlijk heb ik in eerste instantie niets te klagen over dit product. En als je dan ook nog nagaat dat de meeste goed werkende macro ring flitsers een stuk duurder zijn, is het helemaal mooi.
Zelf had ik hiervoor de Meike FC100 maar daar had ik weinig aan. Dat is eigenlijk gewoon een flitslamp en meer niet. Nu kan ik snel flitsen en dat zie ik terug in de kwaliteit van de foto's.

Enige minpuntje misschien is dat je de belichtingscorrectie met een wieltje moet doen en als je te ver doordraait , dan verspringt hij makkelijk van plus naar min.

Verder kan ik deze iedereen sommigen aanraden.
Moet zelf nog wel alle modi uitproberen maar aangezien de automatische ittl mode al fantastisch werkte, heb ik mij daar nog niet mee bezig gehouden.

Heb er wat afbeeldingen bij gedaan. Op 1 foto zie je de lamp aan staan van de flitser, dat is niet de flitser zelf! Denk zeg het er ff bij :)

Edit (maart 2018):
Na een tijd gebruikt te hebben, kom ik erachter dat het flitslicht vrij fel is.
Dit is niet altijd wenselijk. Je kunt bijvoorbeeld wel een flitscorrectie op ttl uitvoeren of het linkergedeelte bijvoorbeeld uitschakelen maar het was fijner als je het licht meer kon doven.
Dit ivm de achtergrond die dan sneller zwart wordt.
Blijft verder een mooie ringflitser, maar het licht is niet zwakker af te stellen.
Dus in hoeverre werkt die ittl mode dan nog vraag ik me af?

Je kunt wel een belichtingscorrectie uitvoeren tot en met -/+3 ev maar in hoeverre die waarde werkelijk klopt? Het licht wordt iets zwakker maar is naar mijn ervaring nog veel te sterk.
Je kunt ook het linker- en rechtergedeelte van de flitser aanpassen qua sterkte, je kunt ze zelfs uitzetten. Dat scheelt ook wat licht maar al met al blijft de flitser teveel licht geven in sommige gevallen.

Dus conclusie: voor mij een mooie flitser, handig, zijn met batterijen en snel. Maar het grote manco is dat het licht niet zwak genoeg te krijgen is in sommige gevallen. Voor al die andere gevallen waarbij je veel licht nodig hebt, werkt hij heel goed.

Heb jij ook een Meike MK-14EXT Macro ring flash Nikon?

Wij willen meer, meer, meer voorbeeldfoto’s!!