Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX Review

frankknopers 16 december 2005, laatste update op 17 november 2015, 11.271 views

Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Veel inbouwmogelijkheden
  • Veel koelingsmogelijkheden
  • Goede geluidsdemping
  • Plek voor 2 voedingen
  • Wieltjes maken het verplaatsen van de kast makkelijker
  • Design (persoonlijk)

Minpunten

• Gewicht is lastig voor LAN-parties
  • De fanbrackets voor op de plek van de PSU is wat gammel.

In de zomer heb ik een eigen servertje in elkaar gedraait met wat oude hardware. Dit beviel me goed en ik heb gaandeweg steeds meer hardware toegevoegd aan de server. Het geheel zat in een oude Q-Tec kast met weinig inbouwmogelijkheden en scherpe randen enzovoort. Echt low budget dus.

Ik zat al een tijdje te kijken naar de CM stacker, want dat leek me wel een goede kast met goede uitbreidingsmogelijkheden. Een aanbieding op Salland haalde mij over om de kast te kopen. De kast was in de aanbieding omdat het eem demomodel was en ik kon hem dus gelijk de volgende dag ophalen voor 139 euro.

Eerste indruk
Thuisgekomen met een mega grote en zware doos was het tijd om hem uit te pakken. Op de doos stond een afbeelding van de kast en een featurelist van het product. Op zich niet zoveel bijzonder, maar het zag er wel verzorgd uit.

De kast is waarschijnlijk bij iedere tweaker wel bekend. Groot, zwaar, strak design en heel sterk. Dit wordt pas echt goed duidelijk als je de kast zelf gezien hebt. De kast is echt ontzettend mooi en eenmaal geopend en een blik op de binnenkant werpende kom je tot de conclusie dat dit toch wel een fantastische stukje design en engineering is. Alles oogt heel degelijk en professioneel en de panelen zijn gemaakt van dik staal wat dus niet snel gaat resoneren met een hoop drives en koelers geinstalleerd.

Voordat ik verder inga op de kast zal ik even een overzicht geven van alle meegeleverde onderdelen:

- 1x boekje voor de 4-in-3 Device Module
- 4x High-quality voetjes (gewoon standaard plastic)
- 4x Wieltjes (deze zitten nu onder mijn Stacker)
- 3x zakjes met verschillende schroefjes
- 1x zakje met zwarte plastic schroefjes
- Een hele stapel slide rails voor installatie van 5,25 inch drives.
- Een connector om 2 voedingen aan elkaar te lussen
- Een extra fanbracket en een PSU bracket.
- 3x extra PCI plaatje om PCI sloten af te dekken

Twee opmerkingen hierbij:
1. De wieltjes zijn echt een verademing voor wie van plan is deze kast lekker vol te bouwen. Het hoge gewicht vormt dan geen belemmering om de kast heen en weer te rollen door het huis :P Het hoge gewicht is wel een duidelijk nadeel voor een LAN-party, want hij zit echt op het randje van wat 'portable'; is!

2. De fanbracket die je kunt gebruiken als vervanger voor het PSU bracket kan slechts met 2 schroeven vast worden gezet en blijft dan nog een beetje trillen. Jammer dat ze hier niet meer aandacht aan hadden besteed, want een koeler op dit bracket zal natuurlijk behoorlijk gaan resoneren.

Bouwkwaliteit en inbouwmogelijkheden
Zoals eerder gezegd straalt deze kast kwaliteit uit. Er zijn geen scherpe randen, de geborstelde aluminium panelen zien er heel strak en degelijk uit. Voor de drives is er een heel handig slide-systeem. Je klikt twee plastic slide rails op een DVD drive en je schuift hem zo in de voorkant van de kast en klikt hem vervolgens eenvoudig vast.

Voor de 4-in-3 modules geldt hetzelfde, je klikt er slide-rails op en je kunt hem er van de voorkant zo inschuiven. Je hebt dus nooit last van condensators of andere dingen op het moederbord die in de weg kunnen gaan zitten met de installatie van drives.

Voor het installeren van harde schijven is er ook genoeg plaats. Er passen drie 4-in-3 device modules in de Stacker wat dus plek geeft voor 12 luchtgekoelde harddisks.

De kast is geschikt voor moederborden van Mini-ATX tot Full ATX en het installeren van een moederbord zal dan ook geen probleem zijn. Het is ook mogelijk om het paneel waar je het moederbord op vastschroeft naar buiten te zwenken zodat je er makkelijk bij kunt. Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd. Voor de echte power-user die aan de slag wil gaan met Sli of met een hele batterij aan HDD's is de CM stacker ook heel geschikt. Er kunnen namelijk makkelijk 2 voedingen geplaatst worden in deze kast zodat je kunt beschikken over extra connectoren.

Koeling
Standaard is de kast al voorzien van een 12cm fan aan de achterkant, een 8cm fan aan de bovenkant en een 12cm fan voorin de kast in een 4-in-3 device module. Helaas zijn al deze koelers 4-pins en kun je ze dus niet aansluiten op het moederbord of een fancontroller. Dit is jammer aangezien de doelgroep voor deze kast graag gebruik zou maken van een fancontroller. Het is mogelijk om een 8cm koeler in het zijpaneel te plaatsen en nog twee extra 4-in-3 device modules te plaatsen voor extra air-intake aan de voorkant.

Helemaal nieuw is de crossflow-fan, die zorgt voor een verfrissend briesje over en onder het moederbord. Dit is handig voor de high-performance systemen die wel wat koeling kunnen gebruiken voor de mosfets, de CPU en het geheugen. Ik heb de crossflow fan niet geinstalleerd in mijn systeem omdat een 1.7 ghz niet zo veel warmte produceert. Alles draait bij mij op stock speeds, dus dan is een crossflow-fan best wel overkill.

De frontjes en de zijkant van de kast zijn voorzien van stoffilters, dus er zal niet snel veel stof in je kast komen, dat is natuurlijk beter voor de temperaturen. Aan de onderkant van de kast zit ook een groot ventilatierooster en het is heel goed mogelijk daar een radiator voor je waterkoeling te plaatsen.

Vormgeving en modbaarheid
Alhoewel vormgeving subjectief is zullen veel mensen dit wel een mooie kast vinden. De CM Stacker straalt degelijkheid en kwaliteit uit en heeft een zeer strak design. Door het gebruik van zeer stevige materialen is het wat pittiger om de kast te modden. Toch heb ik wel een aantal leuke casemods gezien voor de CM Stacker.

Deze kast is ideaal voor zowel een server als een workstation of game-PC. De Stacker heeft ontzettend veel inbouwmogelijkheden voor hardware en voor koeling. Doordat er gebruik is gemaakt van stevige materialen is het ook nog een hele duurzame kast die het geluid van HDD"s en koelers goed kan dempen. Voor de overclocker is dit ook een ideale kast: er is genoeg ruimte voor waterkoeling, je kunt een stevige airflow creeren en de crossflowfan kan je ram en je mosfets die koeling geven die net wat extra MHz"en opleveren.

Voor een prijs van ongeveer 140-160 euro is dit een geweldige kast. Ik heb er nog nooit spijt van gehad en ik zal deze kast nog met veel plezier blijven gebruiken.

Heb jij ook een Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX?

Goeie survey. Ik heb zelf ook spul voor een nieuwe PC besteld, waaronder deze Stacker.

Zie ik het nu goed zag dat jij je voeding ondering de kast hebt gebouwd? Het lijkt me dat een gedeelte van de warmte dan bij je MOBO terecht komt?

Verder had je het over de 4in3 module, maar ik kon niet helemaal goed in je kast zien zitten. Zat me af te vragen waar ik die ga plaatsen. Ofwel bovenin tegenover mijn Antec NeoPower 480 voeding met een extra intake cas-fan in het midden of ik zet hem iets lager, recht tegenover de outtake fan.

Iemand goede ideeen?
De warmte van de voeding valt heel erg mee als je hem onderin de kast hangt, want zoals je weet stijgt warme lucht op. Voedingen die bovenin de kast geplaatst worden zijn juist zo warm omdat ze de warmte van het hele systeem 'inademen'.

Omdat ik de voeding onderin heb geplaatst kan die de lucht rechtstreeks uit het rooster aan de onderkant van de kast wegzuigen. Daardoor blijft de voeding lekker koel.
Er zijn 11 bays beschikbaar in de stacker, de meest logische oplossing leek mij om de DVD drives hoog te plaatsen -als je de kast op de grond hebt staan- want dan kunt je er beter bij komen.

Omdat de meeste mensen maximaal 2 DVD drives in hun pc stoppen blijven er 9 bays over voor precies drie 4-in-3-devices.

Deze schuif je van de voorkant m.b.v. 4 plastic sledes de kast in, je klikt het vast en zet de 5,25'' afdekplaatjes er weer in.

Zoals je bij mij ziet zijn de onderste 3 bays nog leeg. Daarboven komen 2 4-in-3 devices, die koude lucht van buiten aanzuigen. Omdat de lucht weer warm wordt in de kast zal het opstijgen. Het maakt dus eigenlijk niet zoveel uit waar je ze neer zet.
Heej Frank....

mooie review, dat is wat ik wilde zeggen.
mooi overzichtelijk
ik heb er ook wat gemaakt,
mijn MOBO, de AC NV5 Silencer en de Sweex WLAN kaart

EN veel beterschap alvast :D
Mooie review! Zo zie ik ze graag: veel informatie, lekker leesbaar en met wat foto's om het af te maken.
Tis ook een erg mooie kast, zeker de moeite waard.
Mooie review met duidelijke en overzichtelijke foto's.
Goed afgerond door een overzicht te geven van positieve en negatieve eigenschappen.
En de review is niet te kort, maar zeker niet te lang!!
Mijn complimenten man.
Een hele duidelijke survey met alles erop en eraan.
Gelukkig zijn er nog mensen die begrijpen wat een productsurvey inhoud.

Helemaal top.